HVO(Biodiesel)

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.

Paul3L
Oljenisse
Posts: 109
Joined: 18 Oct 2016 23:09
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 19 times
Been thanked: 6 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by Paul3L » 11 Feb 2019 01:04

L3upo wrote:
11 Feb 2019 00:40
Nuförtiden kastas all källkritik överbord vid minsta chans att göra klimat av väder så de kan säkert behålla sitt hus.
Jag säger bara att man borde använda sunt förnuft. Det finns människor som lever med ett ben i havet. De gjorde inte det när deras hus byggdes. De får behålla sitt hus, men det beror på att ingen vill köpa ett hus i Jyllinge Nordmark.
VW Lupo 3L årsmodel 2002, jazzblå perleffekt. 28.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Change begins with you!

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 1972
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 152 times
Been thanked: 181 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by L3upo » 11 Feb 2019 06:47

*... brukar räknas som den högsta säkra gränsen... "
Kolla! Riktigt snömos! :D

Historiskt har förra årets nivåer påståtts vara kritiska tippning points och 10-12 år återstå till undergången. Oavsett om det handlar om guds vrede eller klimatkatastrofer.

Så har det faktiskt sagts varje år sedan cirkusen kom till stan 1988 och det är ett väl valt intervall för illusionen att en absolut gräns skulle vara passerad och att kraftfulla politiska beslut skulle kunna rädda menigheten bara den underkastar sig makten. Samma retorik har använts i århundraden mot guds vrede. Stora likheten är att tufft väder åberopas som tecken från ovan på att domedagen är kommen.

Elefanten i rummet heter befolkningstillväxt.

Låt oss bara konstatera att det går att köra våra motorer på såväl HVO som RME och att var och en kan välja de skäl man tror på även om det är Guds nåd man hoppas på..

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 1972
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 152 times
Been thanked: 181 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by L3upo » 11 Feb 2019 07:08

Absolut, inte tu tal om att det varit stormskador och inträngande vatten i perioder där effekterna blivit värre av att människor byggt nära låglänta eller eroderande kuster.
Det jag menade var, att det inte skett någon egentlig havsnivåhöjning sedan de byggdes och att perioder av tufft väder kommer och går.
Oerhört tufft för de som blir fast med sina hus.


Paul3L
Oljenisse
Posts: 109
Joined: 18 Oct 2016 23:09
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 19 times
Been thanked: 6 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by Paul3L » 11 Feb 2019 13:08

L3upo wrote:
11 Feb 2019 07:08
Det jag menade var, att det inte skett någon egentlig havsnivåhöjning sedan de byggdes och att perioder av tufft väder kommer och går.
Det är din åsikt, som du har rätt till.

Jag har bestämt mig för länge sedan och flyttat till högre grunder, av mer än en anledning, men det var en del av mina överväganden. Av någon anledning är det ganska dyrt att bo vid havet.
VW Lupo 3L årsmodel 2002, jazzblå perleffekt. 28.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Change begins with you!

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 778
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 50 times
Been thanked: 37 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by RiseAndShine » 11 Feb 2019 23:35

L3upo wrote:
11 Feb 2019 06:47
*... brukar räknas som den högsta säkra gränsen... "
Kolla! Riktigt snömos! :D

Elefanten i rummet heter befolkningstillväxt.

Vad är då den högsta säkra gränsen för koldioxid i atmosfären enligt "expertpanelen" här på forumet? 700 ppm, 1000 ppm eller rent av hur hög som helst? Blir svaret det sista är det helt nya rön och en världssensation som kullkastar väldigt mycket forskning! Var beredda på att stoppa pressarna... :o :P

Det finns dock en större elefant i rummet bredvid och det är att en minoritet av världens befolkning fortfarande står för en majoritet av förbrukningen av jordens resurser samt det samma med koldioxidutsläpp.

För egen del kör jag på 100 % närproducerad biogas i tjänstebilen och som sagt enbart med HVO och RME i Lupon. Att på så sätt vara fossilfri fungerar väldigt bra och samtidigt är det mycket odramatiskt. Det blir som vilken vana som helst.
VW Lupo 3L - Das Beste oder nichts

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 1972
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 152 times
Been thanked: 181 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by L3upo » 12 Feb 2019 10:00

Lite folkbildning för att vaccinera mot de värsta fallen av inbildningskompetens:
Det kaotiska system som i folkmun brukar kallas "klimatet" styrs av en stor mängd parametrar där halten koldoxid (just nu ca 0,04%) har fått överlägset störst uppmärksamhet men framförallt andelen som beror på mänskliga aktiviteter (väsentligt mindre än 0,04%).
Det beror på flera saker. Den är lätt att förklara (Thailandsflyg), den går att mäta, den går att beskatta men framför allt kan man lätt tro att den går att styra likt en termostat.

Koldioxid har flera effekter. Först av allt ger den oss mat eftersom all vår mat är kolbaserad och kolet tas ur koldioxiden via fotosyntes.
Den har också förmågan att absorbera värmestrålning vilket ger oss den livsnödvändiga växthuseffekten, utan den skulle planeten vara mycket svår att bo på men framför allt att odla på. Minusgrader varje natt skulle ge klimatångest för bönderna - på riktigt.

Det som dock lätt glöms bort (eller förnekas) är att varje extra tillskott har olika effekt beroende på hur mycket det redan finns.
Steget från 100 till 200 har avsevärt mycket större effekt än steget från 1900 till 2000 ppm. Vi är idag på en punkt som redan passerat optimum och skulle en ökning ske från det som de mest ångestdrivna kallar en helt optimal halt (1800-talet) så att vi ökar ytterligare lika mycket till så blir eventuella effekter mindre. Rent matematiskt kommer men förr eller senare till en punkt där t ex 90 procent av gasens förmåga att absorbera värme redan gett sin effekt. Det spelar då ingen roll hur mycket högre koncentrationen blir. Om dessa återstående 10% inte förmår kasta in jorden i ett irreversibelt förlopp så spelar det i matematisk mening ingen roll hur hög den blir. Här behövs inget presstopp, all denna kunskap finns redan innan väggarna på forskningsvärlden.

Däremot når man så småningom en gräns där växter inte längre kan tillgodogöra sig högre halt eller där människor mår dåligt för att till sist dö.
Larmet för "dålig luft" i konferensrum brukar ligga på 1000 ppm och växthus ligger ofta på minst dubbla naturliga halten.

SÅ nej, någon allmänt vedertagen "säker" gräns finns naturligtvis inte annat än bland politiska aktörer som reflexmässigt väljer en nivå som vi hade alldeles nyligen. Allt för att förstärka känslan av att vi precis passerat en gräns och måste dressa om till politiska tagelskjortor.

Så slappna av, tanka RME för att det är billigt eller HVO om det hjälper mot ångesten. Luften är fri och bättre än på mycket länge.

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2164
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 132 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by irover » 12 Feb 2019 17:55

Halva Holland ligger under vatten och det funkar bra. Mera koldioxid ger mer växter som ger mer syre. Ett system i balans. Det tippar inte över som klimatförenklarna vill att vi ska tro. Det finns inga belägg för det heller utan är bara skrämselpropaganda. Jordens atmosfär är fattig på koldioxid även om vi använder lagrad solenergi i yttersta lagren av jordskorpan. En bråkdel jämfört med instrålad solenergi.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

perA2
Skruvkunnig
Posts: 435
Joined: 07 Dec 2014 23:16
Stad:: Lund
Bil: Audi A2 1.2 tdi
Has thanked: 3 times
Been thanked: 44 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by perA2 » 12 Feb 2019 22:10

L3upo wrote:
10 Feb 2019 17:49
Oavsett relativa skillnader händer något när tillgänglig tid begränsar bilåkandet långt före ekonomin.
Det är rent magiskt att kunna köra precis hur mycket man vill utan att behöva bry sig.
Hearhear. Idag fanns bästa skridskoisen i landet på Frisjön (20 km syd Borås) där vägverkets hemsida visade att det var neråt -6C inatt. Skrillemobilen var redan laddad så valet var lätt. Stor väg förutom grusväg sista 2 km. 4 timmars fantastisk skrillesegling och sedan hem till Loveshack, bada hamstern och räkna tåsingar. För 200 spänn RME :D

Å nä, det har inte blitt sämre skrillevintrar än så länge :roll: Love for Sail/ PerA2
FriSjön2019-02-12.png
FriSjön2019-02-12.png (1.35 MiB) Viewed 136 times

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 778
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 50 times
Been thanked: 37 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by RiseAndShine » 13 Feb 2019 07:14

Det kan vara bra att känna till vad en del forskare säger om utvecklingen på klimatet. Se https://www.nyteknik.se/miljo/forskare- ... at-6947211
VW Lupo 3L - Das Beste oder nichts

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 1972
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 152 times
Been thanked: 181 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by L3upo » 13 Feb 2019 07:21

RiseAndShine wrote:
13 Feb 2019 07:14
Det kan vara bra att känna till vad en del forskare säger om utvecklingen på klimatet. Se https://www.nyteknik.se/miljo/forskare- ... at-6947211
Tack för att du så tydligt illustrerar det jag skrivit om tidigare i tråden, bättre kan farsen knappast illustreras. :lol:

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2164
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 132 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by irover » 13 Feb 2019 12:04

RiseAndShine wrote:
13 Feb 2019 07:14
Det kan vara bra att känna till vad en del forskare säger om utvecklingen på klimatet. Se https://www.nyteknik.se/miljo/forskare- ... at-6947211
Litar du verkligen på Ny Teknik?
Har du läst rapporterna de refererar till?
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 778
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 50 times
Been thanked: 37 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by RiseAndShine » 13 Feb 2019 22:52

irover wrote:
13 Feb 2019 12:04
RiseAndShine wrote:
13 Feb 2019 07:14
Det kan vara bra att känna till vad en del forskare säger om utvecklingen på klimatet. Se https://www.nyteknik.se/miljo/forskare- ... at-6947211
Litar du verkligen på Ny Teknik?
Har du läst rapporterna de refererar till?
Samma artikel finns på några ställen till på nätet, så det är ingen artikel som är unik för Ny Teknik. Jag har inte läst rapporterna, men det jag vill framföra är att allt inte riktigt är så frid och fröjd med klimatet som en del personer vill få det till. Vissa fakta ligger redan på bordet, så därför kan simuleringar hur framtiden kan se ut, göras här och nu.
VW Lupo 3L - Das Beste oder nichts


Paul3L
Oljenisse
Posts: 109
Joined: 18 Oct 2016 23:09
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 19 times
Been thanked: 6 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by Paul3L » 13 Feb 2019 23:54

RiseAndShine wrote:
13 Feb 2019 22:52
Samma artikel finns på några ställen till på nätet, så det är ingen artikel som är unik för Ny Teknik.
Precis. Det är TT Nyhetsbyrån som är författare till artikeln, en tjänst som lever av att sälja artikler.

Det är min upplevelse att nyhetstjänster som TT, Reuters och Ritzau har en varierande grad av integritet beroende på den faktiska "journalisten", som alltid är namnlös. De är inte exakt vetenskapliga i sin inställning till ämnen.
VW Lupo 3L årsmodel 2002, jazzblå perleffekt. 28.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Change begins with you!


Paul3L
Oljenisse
Posts: 109
Joined: 18 Oct 2016 23:09
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 19 times
Been thanked: 6 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by Paul3L » 14 Feb 2019 00:20

irover wrote:
12 Feb 2019 17:55
Halva Holland ligger under vatten och det funkar bra.
Det förklarar varför de talar så roligt ... de har gälar. :lol:
VW Lupo 3L årsmodel 2002, jazzblå perleffekt. 28.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Change begins with you!


Freeburner
Skiftnyckelslangare
Posts: 74
Joined: 14 Oct 2016 12:18
Stad:: Helsingborg
Bil: Audi A2
Has thanked: 58 times
Been thanked: 7 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by Freeburner » 14 Feb 2019 21:35

L3upo wrote:
11 Feb 2019 06:47
*... brukar räknas som den högsta säkra gränsen... "
Kolla! Riktigt snömos! :D

Historiskt har förra årets nivåer påståtts vara kritiska tippning points och 10-12 år återstå till undergången. Oavsett om det handlar om guds vrede eller klimatkatastrofer.

Så har det faktiskt sagts varje år sedan cirkusen kom till stan 1988 och det är ett väl valt intervall för illusionen att en absolut gräns skulle vara passerad och att kraftfulla politiska beslut skulle kunna rädda menigheten bara den underkastar sig makten. Samma retorik har använts i århundraden mot guds vrede. Stora likheten är att tufft väder åberopas som tecken från ovan på att domedagen är kommen.

Elefanten i rummet heter befolkningstillväxt.

Låt oss bara konstatera att det går att köra våra motorer på såväl HVO som RME och att var och en kan välja de skäl man tror på även om det är Guds nåd man hoppas på..
Elefanten i rummet heter befolkningstillväxt, denna bollen studsar ganska dåligt i finrummen.
Men det är dagens sanning, fråga eder hur ofta ni hör det nämnas.....
Finns bara en art som är framgångsrikare.
Nämligen ......
Rats.

Post Reply