HVO(Biodiesel)

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.
User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2330
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 150 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by irover » 10 Feb 2019 12:44

Enda anledningen till att RME är billigare är att skatten är lägre.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2330
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 150 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by irover » 10 Feb 2019 12:45

Paul3L wrote:
10 Feb 2019 12:43
irover wrote:
10 Feb 2019 12:27
Miljödebatten har spårat ur fullständigt.
Rubrikerna i media är inte objektiv debatt. Det är klickbete och vad säljer bättre än rädsla?
Ja nu är du någonting på spåret.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

Paul3L
Oljenisse
Posts: 171
Joined: 18 Oct 2016 23:09
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 24 times
Been thanked: 7 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by Paul3L » 10 Feb 2019 12:48

irover wrote:
10 Feb 2019 12:44
Enda anledningen till att RME är billigare är att skatten är lägre.
Enda anledningen till Lupo 3L är höga skatter på drivmedel. :D
VW Lupo 3L årsmodell 2002, jazzblå perleffekt. 28.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2330
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 150 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by irover » 10 Feb 2019 13:06

Inte riktigt. Jag tycker 3L är trevlig att köra.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

Paul3L
Oljenisse
Posts: 171
Joined: 18 Oct 2016 23:09
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 24 times
Been thanked: 7 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by Paul3L » 10 Feb 2019 13:41

irover wrote:
10 Feb 2019 13:06
Jag tycker 3L är trevlig att köra.
Det tycker vi också.

Vi hade dock inte beställt en Lupo år 2000 om det inte hade varit för höga skatter och avgifter på bränsle. Det var en långsiktig investering och vi trodde att oljepriset och skatten på bränsle bara skulle öka och vi hade rätt.

Idag är situationen detsamma med elpriset.
VW Lupo 3L årsmodell 2002, jazzblå perleffekt. 28.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!

User avatar

Paul3L
Oljenisse
Posts: 171
Joined: 18 Oct 2016 23:09
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 24 times
Been thanked: 7 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by Paul3L » 10 Feb 2019 14:11

Paul3L wrote:
10 Feb 2019 13:41
irover wrote:
10 Feb 2019 13:06
Jag tycker 3L är trevlig att köra.
Det tycker vi också. Benzinlupon är också trevlig att köra, och den hade ett mycket lägre pris.

Vi hade dock inte beställt en Lupo 3L år 2000 om det inte hade varit för höga skatter och avgifter på bränsle. Det var en långsiktig investering och vi trodde att oljepriset och skatten på bränsle bara skulle öka och vi hade rätt.

Idag är situationen detsamma med elpriset.
Edits
VW Lupo 3L årsmodell 2002, jazzblå perleffekt. 28.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2239
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 184 times
Been thanked: 214 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by L3upo » 10 Feb 2019 17:49

Oavsett relativa skillnader händer något när tillgänglig tid begränsar bilåkandet långt före ekonomin.
Det är rent magiskt att kunna köra precis hur mycket man vill utan att behöva bry sig.

När det samtidigt betyder att man är klar med allt plakatviftande om "klimatmål" till 2030, 2040 eller vad man sifferbingon yrat om kan man konstatera sann själslig frid helt utan ångest eller svårartad fobi mot sjätte grundämnet i periodiska systemet. :lol:


mateks
Skruvkunnig
Posts: 325
Joined: 22 Jan 2016 23:13
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 24 times
Been thanked: 41 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by mateks » 10 Feb 2019 19:13

L3upo wrote:
10 Feb 2019 17:49
Oavsett relativa skillnader händer något när tillgänglig tid begränsar bilåkandet långt före ekonomin.
Det är rent magiskt att kunna köra precis hur mycket man vill utan att behöva bry sig.

När det samtidigt betyder att man är klar med allt plakatviftande om "klimatmål" till 2030, 2040 eller vad man sifferbingon yrat om kan man konstatera sann själslig frid helt utan ångest eller svårartad fobi mot sjätte grundämnet i periodiska systemet. :lol:
Kan bara hålla med. Bästa bilarna att "rida ut klimat-stormen" med. Skräcken är väl att dom inför km-skatt på elbilar och att alla andra bilar åker med i samma veva. Fordonsskatt, bränsleskatt och sen km-skatt på det. Är väl bara "skatt-för-säkerhets-skull" som saknas. För något måste dom göra om allt för många går över till eldrift. Sen har ju politikerna även lovat att minska inkomst-skatten men istället öka skatten på sånt som är dåligt för miljön.

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2239
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 184 times
Been thanked: 214 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by L3upo » 10 Feb 2019 19:24

mateks wrote:
10 Feb 2019 19:13
L3upo wrote:
10 Feb 2019 17:49
Oavsett relativa skillnader händer något när tillgänglig tid begränsar bilåkandet långt före ekonomin.
Det är rent magiskt att kunna köra precis hur mycket man vill utan att behöva bry sig.

När det samtidigt betyder att man är klar med allt plakatviftande om "klimatmål" till 2030, 2040 eller vad man sifferbingon yrat om kan man konstatera sann själslig frid helt utan ångest eller svårartad fobi mot sjätte grundämnet i periodiska systemet. :lol:
Kan bara hålla med. Bästa bilarna att "rida ut klimat-stormen" med. Skräcken är väl att dom inför km-skatt på elbilar och att alla andra bilar åker med i samma veva. Fordonsskatt, bränsleskatt och sen km-skatt på det. Är väl bara "skatt-för-säkerhets-skull" som saknas. För något måste dom göra om allt för många går över till eldrift. Sen har ju politikerna även lovat att minska inkomst-skatten men istället öka skatten på sånt som är dåligt för miljön.
Km-skatt på befintliga bilar är inte så troligt. Vi har trots allt grundläggade regler som säger att man inte skall tvingas eftermontera utrustning i en redan godkänd bilmodell men visst kan de försöka via årliga vägskatten. Trösten är att vi tillhör de som kommer att hålla ut längst. ALLA andra kommer att drabbas hårdare när det gäller total milkostnad. Vi ligger ruggigt nära optimum, speciellt med den långlivade A2-karossen.

Det spelar ingen roll vilken annan bil man får gratis, redan vid måttliga körsträckor kör vi ifatt ändå, speciellt enlitersbilarna i lingonserien för kaffepengar.

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 877
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 58 times
Been thanked: 41 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by RiseAndShine » 10 Feb 2019 22:53

L3upo wrote:
10 Feb 2019 17:49
Oavsett relativa skillnader händer något när tillgänglig tid begränsar bilåkandet långt före ekonomin.
Det är rent magiskt att kunna köra precis hur mycket man vill utan att behöva bry sig.

När det samtidigt betyder att man är klar med allt plakatviftande om "klimatmål" till 2030, 2040 eller vad man sifferbingon yrat om kan man konstatera sann själslig frid helt utan ångest eller svårartad fobi mot sjätte grundämnet i periodiska systemet. :lol:

Man kan jämföra vatten och koldioxid. I ett glas med vatten är det både harmlöst och gör nytta, medan två meter vatten i hela bostaden eller om man är på öppet, stormigt hav och båten sjunker som man är på, så är vattnet på fel plats och inte önskvärda i de mängderna. Överdrivet stora utsläpp av fossilt koldioxid som sker globalt är heller inte önskvärt och nyttigt. Det gäller att hålla koll på proportionerna! :P ;)
HVO-skatteupproret 1.0

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2239
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 184 times
Been thanked: 214 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by L3upo » 10 Feb 2019 23:30

Även vatten ger exponentiellt avtagande skada.
När jag redan har en meter i källaren påverkar ytterligare en dm inte skadans kostnad.
Första decimetern är dock vansinnigt dyr.

Redan vid 400 PPM CO2 har effekten av ytterligare tillskott avtagit. Trist att svenska skolan missat det sambandet.


8-)

User avatar

Paul3L
Oljenisse
Posts: 171
Joined: 18 Oct 2016 23:09
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 24 times
Been thanked: 7 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by Paul3L » 11 Feb 2019 00:32

L3upo wrote:
10 Feb 2019 23:30
Även vatten ger exponentiellt avtagande skada.
När jag redan har en meter i källaren påverkar ytterligare en dm inte skadans kostnad.
Första decimetern är dock vansinnigt dyr.
När vi pratar om vatten i källaren.
I Danmark finns det platser där markägare på kuststräckor i januari 2019 hade tre "tjugoåriga incidenter" inom två veckor.
De grät och övervägde att sälja sitt hem. Vad kostar en vattenskadad bostad i ett område som hotas av regelbundna översvämningar?
VW Lupo 3L årsmodell 2002, jazzblå perleffekt. 28.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2239
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 184 times
Been thanked: 214 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by L3upo » 11 Feb 2019 00:40

Paul3L wrote:
11 Feb 2019 00:32
L3upo wrote:
10 Feb 2019 23:30
Även vatten ger exponentiellt avtagande skada.
När jag redan har en meter i källaren påverkar ytterligare en dm inte skadans kostnad.
Första decimetern är dock vansinnigt dyr.
När vi pratar om vatten i källaren.
I Danmark finns det platser där markägare på kuststräckor i januari 2019 hade tre "tjugoåriga incidenter" inom två veckor.
De grät och övervägde att sälja sitt hem. Vad kostar en vattenskadad bostad i ett område som hotas av regelbundna översvämningar?
Ajaj, tufft läge.

Trösten är förmodligen att det sista inte är sant. Det finns inga tecken på signifikant höjda vattrennivåer eller tätare rejäla oväder. Det säger till och med sanningsministeriet (IPCC).
Nuförtiden kastas all källkritik överbord vid minsta chans att göra klimat av väder så de kan säkert behålla sitt hus.

User avatar

Paul3L
Oljenisse
Posts: 171
Joined: 18 Oct 2016 23:09
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 24 times
Been thanked: 7 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by Paul3L » 11 Feb 2019 00:46

VW Lupo 3L årsmodell 2002, jazzblå perleffekt. 28.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 877
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 58 times
Been thanked: 41 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by RiseAndShine » 11 Feb 2019 00:49

L3upo wrote:
10 Feb 2019 23:30
Redan vid 400 PPM CO2 har effekten av ytterligare tillskott avtagit. Trist att svenska skolan missat det sambandet.
350 ppm med koldioxid i atmosfären brukar räknas som den högsta säkra gränsen. I januari 2019 låg det på 410,92 ppm. Senast halten var så hög var för 800 000 år sedan och alltså en halv miljon år innan den moderna människan (Homo sapiens) fanns.
HVO-skatteupproret 1.0

Post Reply