L3upos tredje A2

Här presenteras era bilar/projekt med bilder och information.
Max en tråd per bil!
User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2239
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 184 times
Been thanked: 214 times

Re: L3upos tredje A2

Post by L3upo » 12 Jan 2019 11:42

lupobupo wrote:
12 Jan 2019 10:44
L3upo wrote:
12 Jan 2019 08:19
Möjligen skulle jag kunna tänka mig att byta spridartätningar om det finns hygglig chans att det påverkar problemet men finns det en sannolik förklaring på att datorn försöker skicka in mer soppa men att inte allt passerar spridarna men att det som gör det har vettig sprutbild?
Vilka andra felkällor på förbrukningsdatorn kan man tänka sig?
Om justeringen till PD-spridarna är off så borde bränsletrycket bli för lågt jämfört med vad den förväntar sig och därmed förbrukas mindre soppa än vad den räknar.

Det justerar du juh om du byter tätningarna, men det hade varit intressant att enbart göra justeringen och se om/hur mycket det påverkar.
Bra uppslag! Det är ju dessutom en enkel kontroll.
Bilen växlar upp senare än de andra så antagligen får jag gasa lite mer för att det skall röra på sig.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2239
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 184 times
Been thanked: 214 times

Re: L3upos tredje A2

Post by L3upo » 29 Jan 2019 21:56

Precis när min senaste A2 kommit igång med att käka motorväg blev den lite krasslig.

Så här efteråt fattar jag att den försökte berätta för mig att jag borde se över så att innerskärmarna sitter ordentligt men då jag är en självisk och okänslig patriark så förstod jag inte.

Förrän idag då jag kört 23 mil i slask, bromsar in för att bestiga en trottoarkant varvid främre änden av den vattentunga innerskärmen lossnar p-r-e-c-i-s så mycket att den glider ner mellan däck och trottoar. Några sekunder senare hade hela textilschabraket slitits loss för att tuggas in under framhjulet och kastas ut där bak. Det lät inte så kul och när jag vände mig om så låg den vältuggade högen där på gatan.
DSC_4578.jpg
DSC_4578.jpg (61.19 KiB) Viewed 1073 times
Ett hörn sitter kvar på bilen och jag tog med resten hem men det krävs nog en annan.

Det är inte första gången en snålis gör spontan fysisk diagnos genom en avstötningsmekanism där den helt enkelt kräks upp allt som behöver ersättas med nya bilar. OBD 2.0 alltså. Nu behöver jag en annan innerskärm men det blir en köpesannons på avsett ställe.


mateks
Skruvkunnig
Posts: 325
Joined: 22 Jan 2016 23:13
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 24 times
Been thanked: 41 times

Re: L3upos tredje A2

Post by mateks » 29 Jan 2019 22:48

Skulle det gå att ta från en vanlig A2 och kapa den lite smalare? Alla fästpunkter verkar sitta på samma ställen när jag jämförde mellan snålisen och bensinarn.

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2330
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 150 times

Re: L3upos tredje A2

Post by irover » 30 Jan 2019 13:42

Tror det går. Dessutom är dom bättre i plast.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2239
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 184 times
Been thanked: 214 times

Re: L3upos tredje A2

Post by L3upo » 30 Jan 2019 14:46

irover wrote:
30 Jan 2019 13:42
Tror det går. Dessutom är dom bättre i plast.
Fast jag gillar skurtrasan som sitter original. 8-)
Kan nån plocka fram artikelnummer så jag kan kolla vad en ny kostar?

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2239
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 184 times
Been thanked: 214 times

Re: L3upos tredje A2

Post by L3upo » 05 Feb 2019 17:30

Tänk vad man vänjer sig snabbt. 8-)
Efter 5-600 mil i en A2 bytte jag till en annan A2:a jag hittade i en snödriva på tomten och slogs av hur stor skillnad det var på prestanda.

Den första är tröttare, växlar mycket senare, drar lite mer men visar 18-23% för hög förbrukning.
Jag hittar inga gamla noteringar om spridartätningar så nog kan det vara värt att att byta dom för säkerhets skull eller finns det några flera indikationer jag kan kolla innan jag skrider till verket?
Den går jämnt och fint och startar direkt även kall.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2239
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 184 times
Been thanked: 214 times

Re: L3upos tredje A2

Post by L3upo » 07 Feb 2019 22:23

Är bromsbeläggen på A2 1.2 TDi identiska med 3L förutom slitagegivaren i det ena vänstra?

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2686
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 5st a2
Has thanked: 139 times
Been thanked: 354 times

Re: L3upos tredje A2

Post by lupobupo » 08 Feb 2019 00:50

L3upo wrote:
07 Feb 2019 22:23
Är bromsbeläggen på A2 1.2 TDi identiska med 3L förutom slitagegivaren i det ena vänstra?
Ja
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2239
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 184 times
Been thanked: 214 times

Re: L3upos tredje A2

Post by L3upo » 09 Feb 2019 18:15

lupobupo wrote:
08 Feb 2019 00:50
L3upo wrote:
07 Feb 2019 22:23
Är bromsbeläggen på A2 1.2 TDi identiska med 3L förutom slitagegivaren i det ena vänstra?
Ja
Det var falskt alarm. 8-) Dessa räcker ju gott och väl tills de nya bromskitet kommer från Düsklandet.
Under tiden svarvar jag ner rostkanten lite med stålplattan under några hundra mil. Blir nog bra det här.
Det hade varit bra med givare även på höger sida men även om man plundrar två kit och seriekopplar anslutningarna blir det till sist väldigt många lupo-satser med bromsbelägg... :(
Men det vore kanske smart att enbart köpa A2-belägg och bara klippa kabeln ifall man behöver akut till Lupo.
DSC_4615.JPG
DSC_4615.JPG (174.02 KiB) Viewed 996 times

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2239
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 184 times
Been thanked: 214 times

Re: L3upos tredje A2

Post by L3upo » 13 Feb 2019 18:00

Jag samlar lite delar för en kommande makeover och bland det som skall fixas finns hackande fjäderbenslagring.
När jag ändå klickade hem ett par Sachs så tog jag ytterligare en omgång till en annan A2:a och då blev den Lemförder men idag när jag hade dom ur kartongerna visste jag inte vilka som var vilka...
DSC_4644.jpg
DSC_4644.jpg (257.66 KiB) Viewed 973 times
... förrän jag såg att båda var FAG med samma nummer på.
Hej hopp, sockertopp. :D


mateks
Skruvkunnig
Posts: 325
Joined: 22 Jan 2016 23:13
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 24 times
Been thanked: 41 times

Re: L3upos tredje A2

Post by mateks » 13 Feb 2019 18:43

L3upo wrote:
13 Feb 2019 18:00
Jag samlar lite delar för en kommande makeover och bland det som skall fixas finns hackande fjäderbenslagring.
När jag ändå klickade hem ett par Sachs så tog jag ytterligare en omgång till en annan A2:a och då blev den Lemförder men idag när jag hade dom ur kartongerna visste jag inte vilka som var vilka...

DSC_4644.jpg

... förrän jag såg att båda var FAG med samma nummer på.
Hej hopp, sockertopp. :D
Bra att du köper riktiga grejer. Satte SKF från autoexperten när jag böt stötdämpare fram. Den på höger sida hackade redan från början så den böt jag. Nu har den vänstra också börjat låta illa. En arbetskamrat har precis samma ljud från sina nybytta SKF. Dvs. rent skit med andra ord. :x

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2239
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 184 times
Been thanked: 214 times

Re: L3upos tredje A2

Post by L3upo » 13 Feb 2019 19:44

mateks wrote:
13 Feb 2019 18:43
L3upo wrote:
13 Feb 2019 18:00
Jag samlar lite delar för en kommande makeover och bland det som skall fixas finns hackande fjäderbenslagring.
När jag ändå klickade hem ett par Sachs så tog jag ytterligare en omgång till en annan A2:a och då blev den Lemförder men idag när jag hade dom ur kartongerna visste jag inte vilka som var vilka...

DSC_4644.jpg

... förrän jag såg att båda var FAG med samma nummer på.
Hej hopp, sockertopp. :D
Bra att du köper riktiga grejer. Satte SKF från autoexperten när jag böt stötdämpare fram. Den på höger sida hackade redan från början så den böt jag. Nu har den vänstra också börjat låta illa. En arbetskamrat har precis samma ljud från sina nybytta SKF. Dvs. rent skit med andra ord. :x
Den riktigt intressanta frågan är väl vad det stod på de som låg i SKF-kartong...? Jag har köpt FAG-lager i SKF-kartonger till andra ställen på bilen.


mateks
Skruvkunnig
Posts: 325
Joined: 22 Jan 2016 23:13
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 24 times
Been thanked: 41 times

Re: L3upos tredje A2

Post by mateks » 13 Feb 2019 19:47

L3upo wrote:
13 Feb 2019 19:44
mateks wrote:
13 Feb 2019 18:43

Bra att du köper riktiga grejer. Satte SKF från autoexperten när jag böt stötdämpare fram. Den på höger sida hackade redan från början så den böt jag. Nu har den vänstra också börjat låta illa. En arbetskamrat har precis samma ljud från sina nybytta SKF. Dvs. rent skit med andra ord. :x
Den riktigt intressanta frågan är väl vad det stod på de som låg i SKF-kartong...? Jag har köpt FAG-lager i SKF-kartonger till andra ställen på bilen.
Ja det är en bra fråga. Ska kolla när jag byter.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2239
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 184 times
Been thanked: 214 times

Re: L3upos tredje A2

Post by L3upo » 24 Feb 2019 13:35

Steg för steg börjar den ärrade gamle kämpen återfå hälsan.
Nästa etapp är att dra den genom Hammarmannens nålsöga och då blir det ju knas om dimljusen är alltför dåliga.
Tog isär det stackars ögat och insåg att här krävs nog mer än Autosol... :D
DSC_4685_01.JPG
DSC_4685_01.JPG (265.98 KiB) Viewed 878 times
Det fick bli ett lån från en annan A2:a i stallet så skjuter jag problemet framför mig, får klicka hem ett nytt och hänga dit lite senare.
Har någon ett höger dimljus över och vill sälja hör av er, jag har inte beställt än.

Jag testade även att stycka om heljuset på A2 men det är riktigt trångt bredvid blinkerslampans hållare.
En LED-lampa får plats innanför locket men då får inte blinkerslampan plats.
DSC_4679_01.JPG
DSC_4679_01.JPG (194.58 KiB) Viewed 878 times
Xenonlampa får dock plats men då måste ballasten sitta utanför strålkastarhuset och då är vädertätningen för dålig på Kinakitet jag köpte. Får täta ballasten och göra ett försök senare.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2239
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 184 times
Been thanked: 214 times

Re: L3upos tredje A2

Post by L3upo » 24 Feb 2019 20:04

Översyn av bakbromsar visade att merparten av glidpuckarna i plast var trasiga och nya har lokaliserats.
Dock pratas det om att de skall "smörjas med specialfett" vilket jag inte hinner få fram från VW.
Vad av smörjfetter på hyllan ligger närmast tro? Silikonsmörja? Bromscylinderfett?

Det känns sådär att smörja med fett på kanten av bromsbackar...

Post Reply