Ankan

Här presenteras era bilar/projekt med bilder och information.
Max en tråd per bil!
User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2328
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 191 times
Been thanked: 236 times

Re: Ankan

Post by L3upo » 31 Dec 2017 15:41

Tackar. Då kan man ju fokusera på pumpens skick respektive givaren. Den sitter i pumphuset va?

Det blev inte stopp, den gick på tomgång och när den växlat sig ner till ettan höll vi stadiga 10 knyck i vägrenen. Det är ju rätt bra om man vore joggare. :D

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2328
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 191 times
Been thanked: 236 times

Re: Ankan

Post by L3upo » 31 Dec 2017 15:46

En sak till; finns trycket i någon kanal så man kan kika på det i Vagscope?

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2715
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 5st a2
Has thanked: 144 times
Been thanked: 364 times

Re: Ankan

Post by lupobupo » 31 Dec 2017 15:52

L3upo wrote:
31 Dec 2017 15:41
Tackar. Då kan man ju fokusera på pumpens skick respektive givaren. Den sitter i pumphuset va?

Det blev inte stopp, den gick på tomgång och när den växlat sig ner till ettan höll vi stadiga 10 knyck i vägrenen. Det är ju rätt bra om man vore joggare. :D
Japp, Stämmer bra det! Jag förutsätter att du redan kollat oljenivån till roboten?

Trevligt att nödläget fungerade för en gång skull :)
L3upo wrote:
31 Dec 2017 15:46
En sak till; finns trycket i någon kanal så man kan kika på det i Vagscope?
Japp, Mätvärden för växellådan -> grupp 020 -> fält 004

Där ser du spänningen som tryckgivaren ger ifrån sig.
4V skall motsvara ca 48bar
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2391
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 153 times

Re: Ankan

Post by irover » 02 Jan 2018 06:41

Vanligt att kolen i elmotorn geggar igen vilket leder till att den slutar gå. Ta å kika på den först. Den går att skruva av.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2328
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 191 times
Been thanked: 236 times

Re: Ankan

Post by L3upo » 14 Jan 2018 18:46

Jag fortsätter att få intermittent No Signal från växellådans varvtalsgivare (G38) då och då.

Plockade ur den idag för att titta efter spånhögar som kan störa och hittade denna.
G38.JPG
G38.JPG (105.65 KiB) Viewed 2235 times
Vad säger den samlade kompetensen? Är detta så mycket att det kan påverka?
Själv tycker jag det ser rätt måttligt ut ändå men jag har ju inga referenser, det kanske räcker för att störa?

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2328
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 191 times
Been thanked: 236 times

Re: Ankan

Post by L3upo » 16 Jan 2018 06:09

L3upo wrote:
14 Jan 2018 18:46
Jag fortsätter att få intermittent No Signal från växellådans varvtalsgivare (G38) då och då.

Plockade ur den idag för att titta efter spånhögar som kan störa och hittade denna.
G38.JPG

Vad säger den samlade kompetensen? Är detta så mycket att det kan påverka?
Själv tycker jag det ser rätt måttligt ut ändå men jag har ju inga referenser, det kanske räcker för att störa?
Ingen som har någon erfarenhet av hur mycket spån G38 tål utan störningar?

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2715
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 5st a2
Has thanked: 144 times
Been thanked: 364 times

Re: Ankan

Post by lupobupo » 16 Jan 2018 11:53

L3upo wrote:
16 Jan 2018 06:09
Ingen som har någon erfarenhet av hur mycket spån G38 tål utan störningar?
Den borde inte ha några som helst problem med den mängden...

Med betoning på borde...
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


cantos lupos
Hedersmedlem
Posts: 376
Joined: 26 Nov 2014 13:53
Stad:: Kristinehamn
Bil: Lupo 3L 3st A2
Has thanked: 2 times
Been thanked: 25 times

Re: Ankan

Post by cantos lupos » 17 Jan 2018 05:18

Vanligt med kabelbrott till G 38:an

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2328
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 191 times
Been thanked: 236 times

Re: Ankan

Post by L3upo » 18 Jan 2018 22:26

cantos lupos wrote:
17 Jan 2018 05:18
Vanligt med kabelbrott till G 38:an
Jag har bytt hela kabelpiskan från kontakterna under hydraulpumpen till robot, koppling och G38 och haft samma symptom med båda kablagen.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2328
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 191 times
Been thanked: 236 times

Re: Ankan

Post by L3upo » 06 Apr 2018 14:42

Kolla vad jag hittade på marken idag när jag flyttade Ankan! Ett ankägg!
20180406_143813.jpg
20180406_143813.jpg (282.4 KiB) Viewed 1863 times

User avatar

lipton
Garagesuppliant
Posts: 675
Joined: 25 Nov 2014 15:50
Stad:: Örebro
Bil: Lupo 3L - Audi A2 3L
Has thanked: 127 times
Been thanked: 57 times

Re: Ankan

Post by lipton » 06 Apr 2018 16:56

Har Ankan varit ute med en VW Golf och roat sig? ;)
Saluför: Manuell Konverteringssatser till Lupo 3L (även En sats finns till Audi A2 3L)

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2328
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 191 times
Been thanked: 236 times

Re: Ankan

Post by L3upo » 06 Apr 2018 17:16

lipton wrote:
06 Apr 2018 16:56
Har Ankan varit ute med en VW Golf och roat sig? ;)


Förmodligen en VW Rabbit som varit framme, ja. :D

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2328
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 191 times
Been thanked: 236 times

Re: Ankan

Post by L3upo » 11 Apr 2018 22:27

Efter rejält kvackande tilltog oljudet från höger fram häromdagen så det blev ett snabbmek ikväll.
Det är inte ofta det händer men visst är det fantastiskt när allt bara flyter på?

Visserligen underlättar det att ha en plan, veta exakt vilka verktyg som behövs och dessutom de specialverktyg som går åt, men det brukar ju alltid vara något som jävlas på en 17-åring.

Vi tar proceduren igen ifall någon behöver det, detta är alternativet utan att dela spindelleden (endast Lupo).

Upp med bilen - säkra
Demontera plastskyddet under motorn
Av med hjulet - wrrpsch wrrpsch wrrpsch wrrpsch
Loss med oket och häng upp det - 2 x 7 mm insex under plastlocken
Av med skivan - trött stjärnskruv och slagskruvmejsel
Skruva loss skruven till kränghämmarstaget - 13 mm
Demontera plåtmuttern i navet - 19 mm insex (funkar fint med skarvmutter för gängstång)
Vrid ut spindeln maximalt
montera fetthydraulpressen med hjulskruvarna på navet, börja pressa för att se att drivknuten rör sig.
Lossa bakre skruven till bärarmen ett varv - 18 mm
Lyft motorn några cm med domkraft
Lossa och tag helt ur främre skruven till bärarmen, 16 mm, och vik ut armen samtidigt som drivknuten pressas ur helt.
(se till att tripoden inte åker ur skålen i andra änden)
Montera lageravdragaren med stora delade skivan och lilla bakre mothållet
Skruva som fan till lagret hoppar ut, byt till enbart muttern på baksidan på slutet för att inte skada ABS-sensorn.
Gör rent spår och anliggningsytor ordentligt i spindelhuset, gärna med liten roterande stålborste på maskin
Pressa i lagret med de andra mothållen i satsen. Börja försiktigt och se till att det inte kantrar men ändå kommer så långt in att det vilar mot inre flänsen inne i spindeln.
Tryck tillbaka drivknuten i navet samtidigt som bärarmen viks tillbaka, dra åt plåtmuttern MYCKET FÖRSIKTIGT precis så att det inte glappar! Den är skör!
Montera (men dra inte fast helt) främre bärarmskruven, sänk ner motorn och dra fast bakre d:o
Montera kränghämmarstaget
Montera bromsskiva, säkra med skruven
Montera bromsok
Montera hjulet -
Montera plasten under motorn
Släpp ner bilen.
Dra fast främre bäramsskruven med bilen stående på hjulen.
Pumpa ut bromsklotsarna mot skivorna med pedalen
Klart!

En timme blankt trots dubbelkoll av allt känns bra för en amatör.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2328
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 191 times
Been thanked: 236 times

Re: Ankan

Post by L3upo » 15 Apr 2018 15:07

Dagens insats blev ett exempel på när det INTE flyter på.
D v s när bilen är upphissad enligt alla konstens regler, rätt verktyg framme och man skall göra ett högst trivialt byta av bromsklotsar.

Jag är ganska säker på att petade in rätt regnummer på BDO24 och att rätt bil var angiven på träffen men ändå var det fel belägg jag haft liggande ett knappt år...
Detta satt i (japp det är den lättade varianten med lövtunt friktionsmaterial)
DSC_2787.JPG
DSC_2787.JPG (468.19 KiB) Viewed 1802 times
Och dessa låg i kartongen:
DSC_2788.JPG
DSC_2788.JPG (418.54 KiB) Viewed 1802 times
Skillnaden är inte så stor men det passar naturligtvis inte alls.

Någon som känner igen formen på de nya? Jag har inte luskat på artikelnummer än men det kanske är till någon mindre exotisk Lupo/A2?

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2715
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 5st a2
Has thanked: 144 times
Been thanked: 364 times

Re: Ankan

Post by lupobupo » 15 Apr 2018 15:34

L3upo wrote:
15 Apr 2018 15:07
Skillnaden är inte så stor men det passar naturligtvis inte alls.

Någon som känner igen formen på de nya? Jag har inte luskat på artikelnummer än men det kanske är till någon mindre exotisk Lupo/A2?
Yes, de där motsvarar 6N0698151C (sitter blandannat på vanliga lupo) istället för 6E0698151 som du skall ha
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Post Reply