3L som inombordare i båt?

Här diskuteras allt möjligt.
Post Reply

Topic author
Cognac
Skruvmejselputsare
Stad:: Kungsbacka
Bil: Aui A2 1.2 TDI 3L

3L som inombordare i båt?

Post by Cognac » 03 Aug 2020 12:18

Såg ett gammalt inlägg om "Drivpaket på rymmen" och att L3upo nämnde 3L som båtmotor...något jag funderat på ett tag då min nuvarande motor är för svag och ska bytas

Jag har några frågor om detta som någon här kanske kan besvara:

- hur väl fungerar motorn (utan växellåda då) utanför en bil?...kan man köra den utanför en bil typ på en lastpall etc, eller är den beroende av en massa ECU'er i bilen, signaler etc för att fungera? Det borde egentligen vara samma problem som man får om man transplanterar motorn till en annan bil

- om man inte gör något speciellt så kommer motorn att luta ca 8 grader bakåt i båten...något problem med detta?

- Hur stor är motorn (dimensioner,vikt)

- Några andra specifika problem ni ser med att ha en 3L som inombordare?

I en segelbåt som min så behöver man egentligen inte mer än 20-25 hp men idag så ligger det en åttiokilosklump som lyckas ge typ 8-10 hp vilket är för lite för en 31-fots båt. Tanken var att behålla det existerande backslaget så en anpassning/adapterplatta behöver tas fram. Sötvattenskylning via värmeväxlare.

Som sagt lite vilda tankar men alternativet är att montera in en större variant av den existerande motorn, en 120 kg's järnspis som lyckas hosta ut ca 15 hp ... lika raffinerad som Fred Flintas bromssystem. Fördelen mend dessa motorer är just deras enkelhet och driftsäkerhet dock så ...

/M

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 198 times

Re: 3L som inombordare i båt?

Post by irover » 03 Aug 2020 13:00

60 hästar är för mycket för en 31-fots segelbåt. Du behöver vattenkylt grenrör och värmeväxlare samt sjövattenpump och transkåpa med adapter för backslag. Även turbon måste värmeisoleras. Ev. Också pump för oljebyte om du inte kommer åt trågpluggen. Sist behöver du motorkuddar och tillverka motorfästen. Jag har marinkonverterat Mercedes diesel och det är mer grejer än man tror och dyrt blir det också. Skulle råda dig att köpa en riktig marindiesel typ yanmar, nanni eller lombardini 3 cylindrig utan turbo som kan krångla (det är inte nån sportbåt du har). Finns bra begagnade om man letar.

Vikt är ju bara bra i en deplacerande båt så120kg är ju inga problem.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Topic author
Cognac
Skruvmejselputsare
Stad:: Kungsbacka
Bil: Aui A2 1.2 TDI 3L

Post by Cognac » 03 Aug 2020 13:37

Tackar Kanon att höra av en som gjort resan innan!

... jo, jag skulle ju inte göra det för att det blev billigare utan mer intressant, tid o pengar är inte det största problemet vad gäller detta.
Det hade dessutom passat bra till mitt rymdskepp till båt med en trecylindrig Audimotor. För mycket hästar absolut. Som jag sa, så ska min båt ha ca 20 enligt rekommendationerna så varken backslag eller propeller hade fungerat så bra om man drar på. Min kompis har dock en bil på ca 700 hästar som han inte heller behöver :D

Man hade ju iofs inte behövt turbon för att få ut lagom båthästar men då krävs det omprogrammering mm

Har varit i kontakt med en galning i Tyskland som gjort om en 3L till en 2L, han tyckte att det räckte...erbjöd sin hjälp . Å andra sidan så lägger han i en V8 i en Wartburg såå....eehhh... :shock:

Men summa summarum så vet jag att det blir mycket jobb så min fråga är först och främst...är det möjligt från ett elektronikperspektiv?

120 kg var väl inget problem förr ... men dom hade gjort sig bäst i längst ner i kölen på min båt ;)

Håller annars med och det blir med största sannolikhet en Yanmar 2GM20 men vintern är lång och kan göras lite intressantare

irover
Hedersmedlem

Post by irover » 04 Aug 2020 01:19

Inga problem rent elektroniskt. Lupobupo kan fixa ecu:n för marindrift som han fixar manuellkonvertering. VW har ju marinmotorer baserade på PD dieslar till försäljning. Inte billicha.

Med 60 hästar kommer båten gräva ner sig rejält det kommer se roligt ut. Som en kanot med raket i arslet.
---

irover
Hedersmedlem

Post by irover » 04 Aug 2020 01:27

Haha. Felet känns bekant! Notera f.ö den vattenkylda avgasturbinen.

---

Post Reply