Hybrid-hyckleri

Här diskuteras allt möjligt.
User avatar

Topic author
irover
Hedersmedlem
Posts: 2819
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 198 times

Re: Hybrid-hyckleri

Post by irover » 07 Nov 2019 12:04

Det är väl batteripacken och databoxarna som är i vägen undertill...
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

lipton
Garagesuppliant
Posts: 783
Joined: 25 Nov 2014 15:50
Stad:: Örebro
Bil: Lupo3L 2xAudi A2 3L
Has thanked: 194 times
Been thanked: 74 times

Re: Hybrid-hyckleri

Post by lipton » 07 Nov 2019 18:44

Saluför: Manuell Konverteringssatser till Lupo 3L (även En sats finns till Audi A2 3L)


mateks
Skruvkunnig
Posts: 375
Joined: 22 Jan 2016 23:13
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 37 times
Been thanked: 48 times

Re: Hybrid-hyckleri

Post by mateks » 07 Nov 2019 21:51

L3upo wrote:
06 Nov 2019 10:52
mateks wrote:
05 Nov 2019 18:44
Känns som att hybrid-tänket missbrukas nått så fruktansvärt. Här har vi däremot en vettig hybrid med rätt fokus rakt igenom!
Just den där blir ju lite fånig när den drar precis som en A2:a när batteriet tagit slut.
Inte mycket pang för den pengen trots att den är sjusiffrig.
Misstänker att dom prioterade nox-värdena lite mer än på a2:an. Nu när det är anti-diesel-tider så lär man väl aldrig se någon effektivare snåldiesel än a2-lupo.

Priset borde gå att få i nivå med bmw i3 om dom satsade på det. Nu när batteri-tekniken har gått frammåt så skulle man dessutom ha kommit längre på elen om den byggts nu.

User avatar

Topic author
irover
Hedersmedlem
Posts: 2819
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 198 times

Re: Hybrid-hyckleri

Post by irover » 07 Nov 2019 21:58

210 kg batterier för att köra 33 mil. Hur många kg diesel behöver jag släpa på i min lupo för att komma 33 mil? 11 liter högt räknat och tanken väger kanske 10kg. Så ca 20kg totalt. Mindre än 10% alltså.

Åsså tycker dom att batteritekniken är bra??

Förresten en i3 kostar ju en halv mille med lite utrustning.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 1059
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 80 times
Been thanked: 47 times

Re: Hybrid-hyckleri

Post by RiseAndShine » 07 Nov 2019 23:18

VW ID.3 är i sig en intressant bil, men är för dyr och med batterier som väger för mycket. Jag väntar tills den nya batteritekniken solid state kommit igång för det kommer ge bättre och billigare batterier på alla sätt.

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 1059
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 80 times
Been thanked: 47 times

Re: Hybrid-hyckleri

Post by RiseAndShine » 07 Nov 2019 23:32

irover wrote:
05 Nov 2019 21:46
Världen skulle behöva en ny lupo 3l. Den hade sålt som smör.
Visst är det så speciellt om man tänker på utsläpp. Första steget för succé är dock att bilen original har 20 tums fälg med 235-däck. Som bekant har ju många på senare år fått sämre rygg och behöver ett högre insteg. ;)

User avatar

Paul3L
Skruvkunnig
Posts: 274
Joined: 18 Oct 2016 23:09
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 33 times
Been thanked: 14 times

Re: Hybrid-hyckleri

Post by Paul3L » 08 Nov 2019 17:03

irover wrote:
07 Nov 2019 21:58
210 kg batterier för att köra 33 mil. Hur många kg diesel behöver jag släpa på i min lupo för att komma 33 mil? 11 liter högt räknat och tanken väger kanske 10kg. Så ca 20kg totalt. Mindre än 10% alltså.
Hur mycket väger ID.3:s "motor"?
VW Lupo 3L årsmodell 2002, jazzblå perleffekt. 29.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!

User avatar

lipton
Garagesuppliant
Posts: 783
Joined: 25 Nov 2014 15:50
Stad:: Örebro
Bil: Lupo3L 2xAudi A2 3L
Has thanked: 194 times
Been thanked: 74 times

Re: Hybrid-hyckleri

Post by lipton » 08 Nov 2019 19:49

Paul3L wrote:
08 Nov 2019 17:03
irover wrote:
07 Nov 2019 21:58
210 kg batterier för att köra 33 mil. Hur många kg diesel behöver jag släpa på i min lupo för att komma 33 mil? 11 liter högt räknat och tanken väger kanske 10kg. Så ca 20kg totalt. Mindre än 10% alltså.
Hur mycket väger ID.3:s "motor"?
Räknar man då med batterivikten?
Saluför: Manuell Konverteringssatser till Lupo 3L (även En sats finns till Audi A2 3L)

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 1059
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 80 times
Been thanked: 47 times

Re: Hybrid-hyckleri

Post by RiseAndShine » 08 Nov 2019 22:58

Vikten på VW ID.3 börjar på 1 719 kg (med minsta batteriet) och med föraren (räknat till 70 kg) blir tjänstevikten alltså hela 1 789 kg. Enligt mitt registreringsbevis för Lupon är tjänstevikten 950 kg. Nog för att ID.3 är en större och säkrare bil, men med en vikt som är nära nog den dubbla, alltså runt 800 kg extra att släpa runt på, så låter det helt orimligt i mina öron! Ska elbilar vara det moderna, så måste man i så fall kraftigt banta bilarna om jag ska köpa en.

För nöjes skulle kollade jag upp vad de största älgtjurarna kan väga och runt just 800 kg och mankhöjd på 230 cm verkar vara det maximala. Det är alltså som att köra omkring Lupon med släp där bak som det ligger en jätteälg på! Nu går det ju inte att jämföra riktigt så, men rent viktmässigt stämmer det ändå. Vad hände egentligen med "utvecklingen"? :roll:

Post Reply