Hybrid-hyckleri
-
- Garagesuppliant
- Posts: 783
- Joined: 25 Nov 2014 15:50
- Stad:: Örebro
- Bil: Lupo3L 2xAudi A2 3L
- Has thanked: 194 times
- Been thanked: 74 times
Re: Hybrid-hyckleri
Saluför: Manuell Konverteringssatser till Lupo 3L (även En sats finns till Audi A2 3L)
-
- Skruvkunnig
- Posts: 375
- Joined: 22 Jan 2016 23:13
- Stad:: Uppsala
- Bil: A2 3L
- Has thanked: 37 times
- Been thanked: 48 times
Re: Hybrid-hyckleri
Misstänker att dom prioterade nox-värdena lite mer än på a2:an. Nu när det är anti-diesel-tider så lär man väl aldrig se någon effektivare snåldiesel än a2-lupo.
Priset borde gå att få i nivå med bmw i3 om dom satsade på det. Nu när batteri-tekniken har gått frammåt så skulle man dessutom ha kommit längre på elen om den byggts nu.
-
Topic author - Hedersmedlem
- Posts: 2819
- Joined: 25 Nov 2014 22:04
- Stad:: Lövestad
- Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 198 times
Re: Hybrid-hyckleri
210 kg batterier för att köra 33 mil. Hur många kg diesel behöver jag släpa på i min lupo för att komma 33 mil? 11 liter högt räknat och tanken väger kanske 10kg. Så ca 20kg totalt. Mindre än 10% alltså.
Åsså tycker dom att batteritekniken är bra??
Förresten en i3 kostar ju en halv mille med lite utrustning.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.
-
- Garagesuppliant
- Posts: 1059
- Joined: 09 Dec 2014 02:08
- Stad:: Skövde
- Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 47 times
Re: Hybrid-hyckleri
VW ID.3 är i sig en intressant bil, men är för dyr och med batterier som väger för mycket. Jag väntar tills den nya batteritekniken solid state kommit igång för det kommer ge bättre och billigare batterier på alla sätt.
-
- Garagesuppliant
- Posts: 1059
- Joined: 09 Dec 2014 02:08
- Stad:: Skövde
- Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 47 times
Re: Hybrid-hyckleri
Visst är det så speciellt om man tänker på utsläpp. Första steget för succé är dock att bilen original har 20 tums fälg med 235-däck. Som bekant har ju många på senare år fått sämre rygg och behöver ett högre insteg.

-
- Skruvkunnig
- Posts: 274
- Joined: 18 Oct 2016 23:09
- Stad:: Blekinge
- Bil: VW Lupo 3L
- Has thanked: 33 times
- Been thanked: 14 times
Re: Hybrid-hyckleri
Hur mycket väger ID.3:s "motor"?
VW Lupo 3L årsmodell 2002, jazzblå perleffekt. 29.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!
-
- Garagesuppliant
- Posts: 783
- Joined: 25 Nov 2014 15:50
- Stad:: Örebro
- Bil: Lupo3L 2xAudi A2 3L
- Has thanked: 194 times
- Been thanked: 74 times
Re: Hybrid-hyckleri
Saluför: Manuell Konverteringssatser till Lupo 3L (även En sats finns till Audi A2 3L)
-
- Garagesuppliant
- Posts: 1059
- Joined: 09 Dec 2014 02:08
- Stad:: Skövde
- Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 47 times
Re: Hybrid-hyckleri
Vikten på VW ID.3 börjar på 1 719 kg (med minsta batteriet) och med föraren (räknat till 70 kg) blir tjänstevikten alltså hela 1 789 kg. Enligt mitt registreringsbevis för Lupon är tjänstevikten 950 kg. Nog för att ID.3 är en större och säkrare bil, men med en vikt som är nära nog den dubbla, alltså runt 800 kg extra att släpa runt på, så låter det helt orimligt i mina öron! Ska elbilar vara det moderna, så måste man i så fall kraftigt banta bilarna om jag ska köpa en.
För nöjes skulle kollade jag upp vad de största älgtjurarna kan väga och runt just 800 kg och mankhöjd på 230 cm verkar vara det maximala. Det är alltså som att köra omkring Lupon med släp där bak som det ligger en jätteälg på! Nu går det ju inte att jämföra riktigt så, men rent viktmässigt stämmer det ändå. Vad hände egentligen med "utvecklingen"?
För nöjes skulle kollade jag upp vad de största älgtjurarna kan väga och runt just 800 kg och mankhöjd på 230 cm verkar vara det maximala. Det är alltså som att köra omkring Lupon med släp där bak som det ligger en jätteälg på! Nu går det ju inte att jämföra riktigt så, men rent viktmässigt stämmer det ändå. Vad hände egentligen med "utvecklingen"?
