Köpa nytt släp utomlands

Här diskuteras allt möjligt.

Topic author
Paul3L
Skruvkunnig
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 33 times
Been thanked: 16 times

Köpa nytt släp utomlands

Post by Paul3L » 26 Apr 2019 01:32

Jag har köpt nytt släp i Danmark och skickade ansökan om ursprungskontroll till Transportstyrelsen. Det verkar lite som ett moment 22 dödläge i byråkratin. Jag måste uppvisa originala handlingar som jag endast kann få om jag har köpt och betalt släpet. Åt andra sidan får jag inte själv importera släpet utan tillfällig registrering, något jag inte kann få utan förnämde handlingar. Är det bara jag som tycker det är konstigt? :?
VW Lupo 3L årsmodell 2002, jazzblå perleffekt. 29.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!

lupobupo
Forumsorakel
Stad:: Västergötland
Bil: 7st Lupo 3l + 4st a2
Has thanked: 193 times
Been thanked: 431 times

Re: Köpa nytt släp utomlands

Post by lupobupo » 26 Apr 2019 08:42

Du kan väl importera släpet utan tillfällig registrering, bara att du inte får köra med det? Du får ta det på släp helt enkelt?

Får man lov att fråga varför du köper fabriksnytt släp i danmark? Är det mycket mer prisvärt?
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Nikel
Garagesuppliant
Stad:: Dingle
Bil: SVARTALF. RIP PLUTO
Has thanked: 15 times
Been thanked: 52 times

Post by Nikel » 29 Apr 2019 20:24

Den tillfälliga registreringen är som LupoBupo säger endast något man behöver om man vill köra fordonet under tiden man gör registreringsprocessen.
Dvs när fordonet redan är i Sverige.
Inget du ska göra.

Vanligtvis så kör man hem fordon på ExportPlåtar man skaffar I landet man köper fordonet i.

Lättast för dig är att hyra en kärra och hämta din nya kärra med den.

Topic author
Paul3L
Skruvkunnig

Post by Paul3L » 29 Apr 2019 20:44

Nikel wrote:
29 Apr 2019 20:24
Lättast för dig är att hyra en kärra och hämta din nya kärra med den.
Precis va jag gör i morgon.
Jag hadde missuppfattat ursprungsansökan, men Transportstyrelsen agerade så jag väntade i onödan.
Jag har raderad två posten om prisvärdet att köpa släp i Danmark, men skriver dem påny på onsdag.
VW Lupo 3L årsmodell 2002, jazzblå perleffekt. 29.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Change begins with you!

Topic author
Paul3L
Skruvkunnig

Post by Paul3L » 01 May 2019 20:57

Jag vill skriva på danska i detta svaret, då det går snabbare för mig och jag behöver inte oroa för alla de fel jag gör med mit "svanska" språket.

Vi havde en rigtig god tur i går med en lejet biltrailer på krogen til Danmark. Biltraileren hentede vi klokken 08:00 og afleverede den klokken 21:00 på den lokale tankstation. I alt en tur på lige godt 600 km. En virkelig fin trailer til en rigtig god pris hos en leverandør med rigtig god service.

Traileren er 150 cm bred, 150 cm høj og 300 cm lang, hvilket gør, at den på færgerne går til den laveste takst for personbil med trailer (under 2 m i højden). Den er ikke bredere end vores Volvo V40 (arbejdshesten). Vi kører ofte til Baltikum, hvor vejene som oftest er smalle, og det er risikabelt at køre med en bred trailer. Med andre ord en meget "prisværd" trailer til vort behov. Valutakursen er 1 DKK = 1,42 SEK, så prisen uden ekstraudstyr er p.t. 17 033 SEK for en fabriksny trailer med låg, helt i forzinket stål. Stema. Jeg har ikke alle omkostningerne i forbindelse med transporten fra Danmark endnu, den endelige pris med nummerplader bliver nok lige under 20 000 SEK.

Traileren er uden påløbsbremse (obromsad) og registreres til 750 kg totalvægt, 165 kg egenvægt og dermed 585 kg nyttelast. En tilsvarende model med påløbsbremse koster p.t. 20 583 SEK
IMG_20190430_140333.jpg
IMG_20190430_140333.jpg (166.36 KiB) Viewed 4670 times
Change begins with you!

Topic author
Paul3L
Skruvkunnig

Post by Paul3L » 01 May 2019 21:08

Hemma i trädgården:
IMG_20190501_161619.jpg
IMG_20190501_161619.jpg (196.6 KiB) Viewed 4670 times
Change begins with you!

Nikel
Garagesuppliant

Post by Nikel » 01 May 2019 21:22

Varför skriver du inte alltid på Danska?

Finns väl inte en svensk som inte förstår det =)

Topic author
Paul3L
Skruvkunnig

Post by Paul3L » 01 May 2019 21:24

Det går att köpa släpen billigare i Tyskland, t.ex. hos Dithmarscher Wohnwagen- und Anhängermarkt på västkusten av Schleswig-Holstein. Samma kärra till 1 359 € = 14 500 SEK. Det finns utrymme till övernattning i skillnaden, isär om man kör dit i husbil med krok.
Change begins with you!

Topic author
Paul3L
Skruvkunnig

Post by Paul3L » 01 May 2019 21:27

Nikel wrote:
01 May 2019 21:22
Varför skriver du inte alltid på Danska?

Finns väl inte en svensk som inte förstår det =)
Jag vil lära det. :) Konstruktion av sätninger är annorlunda än på danska, och är väsentlig mer krävande när det skrivas än när det pratas.
Change begins with you!

Topic author
Paul3L
Skruvkunnig

Post by Paul3L » 01 May 2019 22:22

Eksport af fabriksny trailer fra Danmark til Sverige. Import af fabriksny trailer til Sverige fra Danmark:

1. Hent traileren hjem til Sverige. Danske prøveplader kan ikke benyttes til eksport, og danske prøvemærker anerkendes ikke i Sverige - link.
2. Når den fabriksnye trailer er ankommet i Sverige skal du udfylde en ansøgning om ursprungskontroll og sende den til Transportstyrelsen (husk at sende originaler hvor der bedes om det). Sæt kun et kryds ved tillfällig registrering, hvis du har et behov for at køre rundt i Sverige med traileren inden den bliver indregistreret (eneste undtagelse er turen til og fra registreringsbesiktning).
3. Transportstyrelsen sender dig en regning på 600 kr for ursprungskontrollen. Der sker ingenting før du har betalt regningen.
4. Bliver ansøgningen godkendt får du et brev herom med et sagsnummer (ärende). Du kan også se status på din sag online - her.
5. Når sagen er godkendt kan du bestille tid til en indregistrering ( registreringsbesiktning) med henvisning til dit sagsnummer (ärende).
6. Efter endt indregistrering modtager du efter ca. en uge nummerplade og registreringsbevis med posten.
Change begins with you!

Topic author
Paul3L
Skruvkunnig

Post by Paul3L » 01 May 2019 23:01

Paul3L wrote:
26 Apr 2019 01:32
Jag har köpt nytt släp i Danmark och skickade ansökan om ursprungskontroll till Transportstyrelsen. Det verkar lite som ett moment 22 dödläge i byråkratin. Jag måste uppvisa originala handlingar som jag endast kann få om jag har köpt och betalt släpet. Åt andra sidan får jag inte själv importera släpet utan tillfällig registrering, något jag inte kann få utan förnämde handlingar. Är det bara jag som tycker det är konstigt? :?
Jag skickade in ansökning om ursprungskontroll när släpet var i Danmark. På blanketten ansökan om ursprungskontroll hadde jag inte skrivet något datum sedan när fordonet finns i Sverige, och jag hadde kryssat av tilfällig registrering.

Va som sedan hände var, att det kom brev från Transportstyrelsen om att komplettera min ansökan med CoC i originalet - jag hadde skickad en kopia. Jag skickade originalet och efter någon tid fick jag et brev med godkänt. Efter någon dagar ringer jag til Transportstyrelsen för upplysninger om när jag kann förvänta att modtage nummerskyltet - and then shit hit the fan.

Den första handläggare hävdar att jag inte har kryssat för tillfällig registrering. Jag är mållös. Rösten är jättearrogant och låter förstå att det inte finns något mer att diskutera, sedan det inte ges tillstånd till tillfällig registrering när släpet inte finns i Sverige. Samtal slut.

Med dessa ord från handläggaren tänker jag att om jag kann få släpet till Sverige, då får jag kanske tillfällig registrering, som jag vet at jag ansökte om.

Jag präsenterade detta till den andra handläggare, men hun börjar med att hävda, att jag hadde angivit datum för när släpet var i Sverige, och jag nu hävder att släpet är i Danmark. Jag är åter mållös. Hun säger jag ska dröja kvar, och efter längre tids väntan svarer en tredje handlaggare, att de måste konstatera att jag hadde kryssat av för tillfällig registrering och det inte fanns något datum för när släpet var i Sverige.

Hun kann tyvärr inte ge tillstånd till tillfällig registrering, sedan dett inte är möjligt att ansöka om ursprungskontroll när fordonet inte finns i Sverige. Va då, frågar jag, ska jag ansöka på nytt, då? Nej, nu har jag fått godkänd, men det blir inget tillfällig registrering.
Change begins with you!

Topic author
Paul3L
Skruvkunnig

Post by Paul3L » 01 May 2019 23:13

Nu tänker jag om va som hadde hänt om jag hadde skrivit ett datum i ansökningen?

Får man lagligt köra i utlandet med en tillfällig registrering?

Bara tanker.
Change begins with you!

Nikel
Garagesuppliant

Post by Nikel » 02 May 2019 20:03

Paul3L wrote:
01 May 2019 23:13
Nu tänker jag om va som hadde hänt om jag hadde skrivit ett datum i ansökningen?

Får man lagligt köra i utlandet med en tillfällig registrering?

Bara tanker.
Svårt att säga.
Tillfällig registrering är inte till för att ta hem fordonet med.
Den är endast till för att få köra Fordonet tiden mellan ursprungskontroll och registreringbesiktningen.
Tex om man köper en Husbil.
Du kör hem från Tyskland på Exportplåtar.
Dessa gäller i 7 dagar från att du korsat gränsen till Sverige.
Eftersom att du inte vet när du får tid för Registreringsbesiktning så tecknar du en trafikförsäkring och skickar med kopia på denna till Transportstyrelsen när du ansöker om ursprungskontroll samt tillägget tillfällig registrering.
När ursprungskontrollen är gjord så får du dina tillfälliga plåtar. Dessa är giltiga i Max 1 månad och du kan under denna tid bruka fordonet som vanligt.

Jag är förvånad över att Ursprungskontrollen blev godkänd när du inte kryssat i datum när fordonet anlände i Sverige, du hade lite tur där.

Topic author
Paul3L
Skruvkunnig

Post by Paul3L » 02 May 2019 20:32

Nikel wrote:
02 May 2019 20:03
Jag är förvånad över att Ursprungskontrollen blev godkänd när du inte kryssat i datum när fordonet anlände i Sverige, du hade lite tur där.
Varför känner jag ingen lycka då? :|

De gjorde bara jobbet till hälften. Jag fick brevet att komplettera min ansökan. De borde ha avvisat min ansökan och skrivit vad jag borde ha gjort istället, då kunde jag ha väntat 24 dagar mindre. Eftersom jag inte har telepatiska förmågor kunde jag fortfarande ha väntat på registreringsskylten. Det blev aldrig meddelad direkt att de inte skulle acceptera min ansökan om tillfällig registrering.

Er det en svensk grej? I Danmark får man en chans att göra om när man har missförstått.
Change begins with you!

Topic author
Paul3L
Skruvkunnig

Post by Paul3L » 02 May 2019 20:43

Nikel wrote:
02 May 2019 20:03
Tillfällig registrering är inte till för att ta hem fordonet med.
Den är endast till för att få köra Fordonet tiden mellan ursprungskontroll och registreringbesiktningen.
Jag förstår det. ;)

Men, tänka sig at jag hade skrivit et datum. Hade jag fåt tillfällig registrering? Troligen. Vem kontrollerar?

I Danmark struntar de i svenska tillfälliga nummerskylten, i Sverige struntar de i danska prøvemærker. Om släpet har en av varje, va då?
Om någon skulle invadera Sverige, då är Valborgsafton ett bra val. Vi körte i alla fall rakt igenom på Lernacken.

Handlaren i Danmark sa att han flera gånger har "sett röda svenska nummerskylten".

Do the math.
Change begins with you!

Post Reply