Nybliven A2 ägare här

Här diskuteras allt möjligt.
Post Reply
User avatar

Topic author
UndWasAuto
Skruvmejselputsare
Posts: 10
Joined: 05 Feb 2019 20:53
Stad:: Uppsala
Bil: A2 1,2+ZOE+div bilar
Been thanked: 1 time

Nybliven A2 ägare här

Post by UndWasAuto » 05 Feb 2019 21:37

Jaha, då har man ramlat rakt in i 3L träsket.

Sedan en vecka ägare till en Audi A2 1,2 med en rackarns massa mil bakom sig (ca 41000)
Så meckning och skruvning är nog oundvikligt och kanske en del av galenskapen att ta sig ann ett sådant fordon.

För tillfället fungerar den ju skapligt och kan användas som vardags pendlare, men visst finns det pyssel att fundera över.

Första paniken infann sig när den inte ville starta en morgon, för att plötsligt efter en stund bli medgörlig och snäll igen.
Ok, kom till jobbet, och hann plugga på lite vad som kan vara orsaken. Aha! Hydraultrycket måste komma upp i rätt tryck innan start är tillåtet. Hm, vad beror det på? Dörrkontakten startar inte pumpen, så där är första felet. Andra felet kan jag snabbt läsa mej till beror på tryckaccumulatorn. Den ger max 2 växlingar innan pumprackarn startar igen. Ny på väg från Tyskland. Men den växlar fint och efter "bomb byte" borde det bli bättre. Dörrkontakt kan jag leva utan, eller så får det fixas senare.

Finns lite annat kul att fundera över också, som att visad förbrukning är minst 1,5dl över verklig förbrukning, men det får jag ta tag i när vädret blir trevligare. Ser bla. att LMM visar lägre värde än förväntat. Men som sagt, kan ju bero på en hel del saker.... får kollas när tid, väder och inspiration tycker att det är dags :D

Kul bil iallafall, klart trevligare att köra än man kan tro om en sån liten bil, riktigt trevlig faktiskt.

Med ny termostat fick man värme i kupén också, eller ja det fick man innan också genom elvärmaren. Men temp mätaren går nu upp som den ska.

Intressant att det fanns så bra site här i Sverige med mycket samlad kunskap kring dessa bilar.

Asch vad jag babblar mycket, men här ska man väl trivas bland andra 3L fans.

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2239
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 184 times
Been thanked: 214 times

Re: Nybliven A2 ägare här

Post by L3upo » 05 Feb 2019 21:48

Det låter som att du kommer att passa bra här, välkommen in i snålvärmen!
Dörrkontakten på A2 skiljer sig lite från den på Lupo eftersom det vara finns en. Den är bara en givare till logiken som i sin tur slår på innerbelysningen, aktiverar tanklocksknappen (lyser rött då) och aktiverar pumpen. Om de andra funktionerna funkar så är det inte själva kontakten i låset.

Felvisningen i datorn kan ha flera förklaringar men spridartätningar eller justering kan möjligen vara en. Om den verkliga förbrukningen är OK och den startar lätt är det väl kanske inte så akut att lösa det.

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2239
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 184 times
Been thanked: 214 times

Re: Nybliven A2 ägare här

Post by L3upo » 05 Feb 2019 21:59

En sak till, du måste kalibrera om dina superlativ om vägmätaren. :lol:

"En rackarns massa mil" = 50, 60 eller uppåt 70Kmil.
"Normal mätarställning" = 35-45Kmil
"Lågmilare" = mindre än 20Kmil
"Misstänkt mätarfusk" = mindre än 10Kmil

Bara så att vi förstår varandra, dessa bilar är imponerande långlivade. ;)

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2686
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 5st a2
Has thanked: 139 times
Been thanked: 354 times

Re: Nybliven A2 ägare här

Post by lupobupo » 05 Feb 2019 22:41

Välkommen hit!
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2330
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 150 times

Re: Nybliven A2 ägare här

Post by irover » 06 Feb 2019 00:14

Yeah!
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

Topic author
UndWasAuto
Skruvmejselputsare
Posts: 10
Joined: 05 Feb 2019 20:53
Stad:: Uppsala
Bil: A2 1,2+ZOE+div bilar
Been thanked: 1 time

Re: Nybliven A2 ägare här

Post by UndWasAuto » 06 Feb 2019 08:23

Men oj, vilket välkommnande ! YAAY... Tack 8-)

Ang. Dörrkontakten så fungerar all annat, dvs. innerbelysningen och tanklocksknappen lyser. Får ta och kolla lite i schemat vad det kan vara.

Ja felvisningen får man titta på sen när det blir trevligare ute, har så länge bara ändrat korrigeringsfaktorn i själva instrumentet. Vilket är fel sätt att lösa problemet på så klart :D Kunde bara inte låta bli... en låg visning har ju en positiv inverkan på "körglädjen" he he :lol:

Har också kalibrerat om mina superlativ om körsträckan nu

Den har alltså "Normal mätarställning" :lol:

User avatar

Topic author
UndWasAuto
Skruvmejselputsare
Posts: 10
Joined: 05 Feb 2019 20:53
Stad:: Uppsala
Bil: A2 1,2+ZOE+div bilar
Been thanked: 1 time

Re: Nybliven A2 ägare här

Post by UndWasAuto » 03 May 2019 15:38

Finns väl inte så mycket att säga för tillfället om min A2a, den bara fungerar och går.

Har besiktat och fick byta en spindelled bara för att jag var för lat för att kolla själv innan.

Jo den fick en ny LMM också, så nu ser det bättre ut i VAG-COM med visat vs. beräknat värde. Men märks ingen speciell skillnad när man kör.
Mindre service oljebyte, bränslefilter, luftfilter har jag så klart gjort. Luftfiltret hade nog suttit där sedan den importerades för många år sedan. Många bilar har jag skruvat med, men skitigare luftfilter har jag då aldrig sett. Såg ut som i en dammsugspåse. Undrar om tidigare ägare trott att det var ett evighetsfilter. Metallnätet i mitten av filtret hade rostat i botten av burken och kollapsat, så pappret vikt sig in i mot mitten. Det fanns löv uppe i LMM!

Det blir väl en "storservice" med kamremsbyte och lite sånt framöver.

Kul iallafall när en del säger :
-Vilken LITEN bil, men sen när de väl sitter i den så övergår hånleendet till ett förvånat uttryck, och mera -Oj vad den känns annorlunda från insidan.

Roligast har jag ju själv när jag bara blåser förbi macken och småler åt alla stortankare :)

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2686
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 5st a2
Has thanked: 139 times
Been thanked: 354 times

Re: Nybliven A2 ägare här

Post by lupobupo » 03 May 2019 16:30

UndWasAuto wrote:
03 May 2019 15:38
bilar har jag skruvat med, men skitigare luftfilter har jag då aldrig sett. Såg ut som i en dammsugspåse. Undrar om tidigare ägare trott att det var ett evighetsfilter. Metallnätet i mitten av filtret hade rostat i botten av burken och kollapsat, så pappret vikt sig in i mot mitten. Det fanns löv uppe i LMM!
Tyvärr blir det ofta så när bilar fått lite mil på mätaren, alltså att folk slutar underhålla och kör till det rasar, vilket är ett fruktansvärt slöseri :(
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

Topic author
UndWasAuto
Skruvmejselputsare
Posts: 10
Joined: 05 Feb 2019 20:53
Stad:: Uppsala
Bil: A2 1,2+ZOE+div bilar
Been thanked: 1 time

Re: Nybliven A2 ägare här

Post by UndWasAuto » 03 May 2019 23:20

Tyvärr blir det ofta så när bilar fått lite mil på mätaren, alltså att folk slutar underhålla och kör till det rasar, vilket är ett fruktansvärt slöseri :(
Ja, fast tidigare ägare har lämnat den på verkstad för både det ena och det andra + sparat alla kvitton.
Men service verkar inte varit i fokus.
Bäst att serva och laga själv, då vet man iallafall hur det blir.

Tråkigt bara med många nyare bilar. Vi har tex. en Suzuki Vitara Diesel i familjen, på den kan man inte återställa "oil-service" utan tillgång till oem verkstadens egen mjukvara. Jäkla fult av dem att göra så! Det finns inget annat sätt, har kollat överallt och det går inte på något vis med någon "universal" obd enhet.


mateks
Skruvkunnig
Posts: 325
Joined: 22 Jan 2016 23:13
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 24 times
Been thanked: 41 times

Re: Nybliven A2 ägare här

Post by mateks » 03 May 2019 23:35

Liknande på min A2, när jag köpte den så var den mest servad efter det som besiktningen hade slagit ner på. Luftfiltret var inte speciellt fräscht och han trodde att oljan hade bytts vid förra servicen som då var för ca 5000 mil sedan.
Attachments
20160409_123209 (1).jpg
20160409_123209 (1).jpg (207.61 KiB) Viewed 410 times

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2239
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 184 times
Been thanked: 214 times

Re: Nybliven A2 ägare här

Post by L3upo » 03 May 2019 23:39

En av mina A2:or har också uppnått "normal mätarställning". Den är ganska ompysslad tidigare men visst märks det att det ligger lite mil på den framför allt i lägre hastigheter. Kommer man bara upp på fyran eller femman och det lägger iväg så glömmer mans snabbt hur gammal den är medan milen bara rinner in under det trubbiga nyllet på bilen.
När dotterns flygbuss var tokförsenad häromveckan var det självklart att jag fyllde tanken med gula gyllene droppar och körde drygt 50 mil den eftermiddag. Det kostar ju inget och långresekomforten räcker utmärkt får sådana stolleprov.
Men visst är det skönt att nolla så mycket servicepunkter man kan för att köra lite långsiktigt.

Jag ser det som att den levt en normal livslängd, typ 20 kmil. Därefter har den fått ytterligare ett liv med lite nya delar och nu har jag tagit vid vid dryga 40kmil och tänker ge den ett tredje liv upp till 60kmil. Då har man verkligen dragit nytta av att karossen är näst intill evig. :lol:

Post Reply