nordicaudi lägger ner pga GDPR och facebook

Här diskuteras allt möjligt.
Post Reply

Topic author
lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 94 times
Been thanked: 281 times

nordicaudi lägger ner pga GDPR och facebook

Post by lupobupo » 30 Apr 2018 00:40

Nedläggningsbeslut av nordicaudi forumet, läs den officiella kungörelsen här: https://nordicaudi.com/forum/thread/view/id/125646

Jag citerar ifrån NA:
"Kontentan av detta är att för att kunna uppfylla GDPR skulle vi, i princip, behöva tömma databasen på användare och inlägg och starta från scratch. Och detta efter att först en hel del utveckling är gjord. GDPR och det arbete och utveckling som skulle krävas kring det är den enskilt största anledningen till vårt beslut."
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

RiseAndShine
Garagesuppliant
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 46 times
Been thanked: 33 times

Re: nordicaudi lägger ner pga GDPR och facebook

Post by RiseAndShine » 30 Apr 2018 06:56

Jag tycker att det är väl dramatiskt att lägga ned ett helt forum p g a GDPR och att det är ett förhastat beslut från Nordicaudis sida. Måste finnas någon bättre lösning.

Hur funkar det med GDPR och detta forum?
VW Lupo 3L - Das Beste oder nichts

L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 138 times
Been thanked: 160 times

Post by L3upo » 30 Apr 2018 07:25

lupobupo wrote:
30 Apr 2018 00:40
Nedläggningsbeslut av nordicaudi forumet, läs den officiella kungörelsen här: https://nordicaudi.com/forum/thread/view/id/125646

Jag citerar ifrån NA:
"Kontentan av detta är att för att kunna uppfylla GDPR skulle vi, i princip, behöva tömma databasen på användare och inlägg och starta från scratch. Och detta efter att först en hel del utveckling är gjord. GDPR och det arbete och utveckling som skulle krävas kring det är den enskilt största anledningen till vårt beslut."
Oops. Där har man lagt ner tid på 1500 inlägg som går i graven.
Fast jag tror faktiskt de överreagerar när de hävdar utpekning av personer i löpande inlägg.
Forum har ju redan koppling mellan användare och allt producerat material så varken spårbarhet eller rätten att bli glömd kan vara någon jättegrej.
Går man ur borde det räcka med ytterligare anonymisering av profilen.

Topic author
lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 30 Apr 2018 14:08

L3upo wrote:
30 Apr 2018 07:25
Fast jag tror faktiskt de överreagerar när de hävdar utpekning av personer i löpande inlägg.
I ett inledande skede innan juristerna har konsterat vad som verkligen gäller så är det nog tyvärr sunt att ta det säkra före det osäkra, straffen är inte att leka med.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 30 Apr 2018 14:10

RiseAndShine wrote:
30 Apr 2018 06:56
Jag tycker att det är väl dramatiskt att lägga ned ett helt forum p g a GDPR och att det är ett förhastat beslut från Nordicaudis sida. Måste finnas någon bättre lösning.

Nu var det väl iofs bara "huvudorsaken" till nedläggningen. Fanns juh även den där biten angående att mycket som förr skedde på forum (som alla kunde få nytta av) nu sköts via grupper i slutna system som facebook

GDPR och detta forumet är en mycket bra fråga. Har dock inte något vettigt svar på den.

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 30 Apr 2018 14:16

lupobupo wrote:
30 Apr 2018 14:10
RiseAndShine wrote:
30 Apr 2018 06:56

Nu var det väl iofs bara "huvudorsaken" till nedläggningen. Fanns juh även den där biten angående att mycket som förr skedde på forum (som alla kunde få nytta av) nu sköts via grupper i slutna system som facebook

GDPR och detta forumet är en mycket bra fråga. Har dock inte något vettigt svar på den.
Nja, dom riktigt feta böterna är ju relativt ekonomisk omsättning och den är väl nära noll här?

Topic author
lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 30 Apr 2018 14:44

L3upo wrote:
30 Apr 2018 14:16
Nja, dom riktigt feta böterna är ju relativt ekonomisk omsättning och den är väl nära noll här?
Nej, man använder tydligen det högre av de två beloppen så bara för att man inte har någon omsättning betyder det inte att man slipper böter.

Topic author
lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 27 May 2018 01:31

Jahopp, det verkar som om det inte var något tomt "hot", utan nu är nordicaudi nedsläckt :(

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 27 May 2018 07:38

lupobupo wrote:
27 May 2018 01:31
Jahopp, det verkar som om det inte var något tomt "hot", utan nu är nordicaudi nedsläckt :(
Jo, det kom ett högtidligt mail 30 min före midnatt i torsdags där de aviserade saken och bad om tillstånd att spara användardata för ev framtida rekonstruktion.

Tveksamt om så många säger ja till det.
Nu fanns det ju ytterligare ett skäl och det var vikande annonsintäkter, ont om stålars alltså.
Det pratades om något stort crew som lägger en massa tid på forumutveckling men jag har aldrig förstått vad de lägger så mycket energi på.

Å andra sidan verkar de ha kodat hela forumet från scrstch och det räcker kanske som förklaring.

Jag tror att GDPR bara är en delförklaring.

Topic author
lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 27 May 2018 11:46

L3upo wrote:
27 May 2018 07:38
Jag tror att GDPR bara är en delförklaring.
Ja, absolut är det bara droppen som fick bägaren att rinna över.

Post Reply