Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Här diskuteras allt möjligt.
User avatar

L3upo
Forumsorakel
Posts: 3100
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 258 times
Been thanked: 327 times

Re: Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by L3upo » 09 Feb 2021 22:11

mateks wrote:
09 Feb 2021 22:00
Klart orimlig kostnad. Synd att dom inte nämnde hur långt den gått och hur mkt batteriet har tappat. Känns ju rätt relevant i sammanhanget!
Jo, det påverkar ju men å andra sidan, bara sju år gammal. Bussiness caset lär inte se bättre ut vid 10 år och våra bilar är uppåt 20.
Det vi gör när vi ger dom ett andra eller tredje liv är knappt möjligt med en i3.

Det som stör mig mest är nog att tillverkarna blåser köparna genom att hävda orimligt låga batterikostnader tills någon faktiskt behöver ett.

User avatar

Paul3L
Skruvkunnig
Posts: 281
Joined: 18 Oct 2016 23:09
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 33 times
Been thanked: 17 times

Re: Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by Paul3L » 09 Feb 2021 22:35

L3upo wrote:
09 Feb 2021 22:11
Jo, det påverkar ju men å andra sidan, bara sju år gammal. Bussiness caset lär inte se bättre ut vid 10 år och våra bilar är uppåt 20.
Det vi gör när vi ger dom ett andra eller tredje liv är knappt möjligt med en i3.

Det som stör mig mest är nog att tillverkarna blåser köparna genom att hävda orimligt låga batterikostnader tills någon faktiskt behöver ett.
Det vore intressant att se vad samma fall skulle kosta i Tyskland. Det skulle vara en mycket intressant vinkel i den här berättelsen.
VW Lupo 3L årsmodell 2002, jazzblå perleffekt. 29.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!

User avatar

Paul3L
Skruvkunnig
Posts: 281
Joined: 18 Oct 2016 23:09
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 33 times
Been thanked: 17 times

Re: Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by Paul3L » 09 Feb 2021 23:03

L3upo wrote:
09 Feb 2021 22:11
Jo, det påverkar ju men å andra sidan, bara sju år gammal. Bussiness caset lär inte se bättre ut vid 10 år och våra bilar är uppåt 20.
Det vi gör när vi ger dom ett andra eller tredje liv är knappt möjligt med en i3.
Med en elbil finns det knappast något serviceunderhåll. Det finns mycket mindre rörliga delar. Om jag minns rätt har VW ID.3 ett serviceintervall på 3000 mil eller 24 månader. Det mesta av underhållet görs genom programuppdateringar och inställningar.

Jag hittade ett inlägg på ett internetforum som diskuterar BMW i3 (på tyska): Batteri garanti och batteribyte.
VW Lupo 3L årsmodell 2002, jazzblå perleffekt. 29.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!

User avatar

Paul3L
Skruvkunnig
Posts: 281
Joined: 18 Oct 2016 23:09
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 33 times
Been thanked: 17 times

Re: Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by Paul3L » 09 Feb 2021 23:44

Paul3L wrote:
09 Feb 2021 23:03
Jag hittade ett inlägg på ett internetforum som diskuterar BMW i3 (på tyska): Batteri garanti och batteribyte.
I ett av inläggen ges en uppskattning av hur mycket ett nytt 94Ah batteri (kraftfullare än den ursprungliga) skulle kosta för den specifika BMW i3-modellen (årsmodell 2014 Range Extender). 12 000 euro för ett nytt batteri och det gamla kunde säljas för 3 000 euro till återvinning. 9 000 euro eller cirka 95 000 SEK skulle vara priset i Tyskland.

Den som ställer den första frågan i forumet nämner ett pris på 19 000 euro för ett nytt batteri. Kanske priset beror på vilken återförsäljare/verkstad som får frågan? Samma sak med VW Lupo med några återförsäljare.
VW Lupo 3L årsmodell 2002, jazzblå perleffekt. 29.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!

User avatar

Paul3L
Skruvkunnig
Posts: 281
Joined: 18 Oct 2016 23:09
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 33 times
Been thanked: 17 times

Re: Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by Paul3L » 09 Feb 2021 23:58

mateks wrote:
09 Feb 2021 22:00
Klart orimlig kostnad. Synd att dom inte nämnde hur långt den gått och hur mkt batteriet har tappat. Känns ju rätt relevant i sammanhanget!
15 177 mil (2020-01-22), BMW i3 60 Ah REX Automatisk, 170hk, 2014.
VW Lupo 3L årsmodell 2002, jazzblå perleffekt. 29.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2861
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 205 times

Re: Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by irover » 10 Feb 2021 12:51

Det går ju alltid att peta i en trecylindrig diesel i en i3 om inte annat. 😁
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

L3upo
Forumsorakel
Posts: 3100
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 258 times
Been thanked: 327 times

Re: Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by L3upo » 10 Feb 2021 15:11

irover wrote:
10 Feb 2021 12:51
Det går ju alltid att peta i en trecylindrig diesel i en i3 om inte annat. 😁
Exemplet var ju en REX så den har redan en tvåcylindrig bensinmotor...

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2861
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 205 times

Re: Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by irover » 10 Feb 2021 23:45

Som inte ens driver hjulen...
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 1080
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 83 times
Been thanked: 49 times

Re: Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by RiseAndShine » 11 Feb 2021 02:43

L3upo wrote:
06 Jan 2021 07:04
Just nu har någon beställt den Id.3 som jag skall köpa begagnad om många år. Givet att den visar sig bra och att VW låter dom bli äldre än 10 år...
Du kanske inte känner till det, men VW har haft och har mängder med mjukvaruproblem med just ID.3. Att det blir mjuk- och hårdvaran, alltså datordelar med innehåll, som kommer bli spiken i kistan för många av dagens bilar och även kommande, är ingen djärv gissning.

Men generellt verkar batterierna oftast överleva bilarna för övrigt med råge och därför vara möjliga att använda till andra applikationer.

User avatar

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 1080
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 83 times
Been thanked: 49 times

Re: Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by RiseAndShine » 19 Mar 2021 03:42

Igår slog bilen över till magiska 200 000 km, alltså 20 000 mil! Min fundering är om det kan vara praktiskt möjligt köra den minst 10 år till och då vara uppe på närmare 30 000 mil.

Jag har nästa gång tänkt att köpa en mindre elbil, men i nuläget finns det tyvärr inget på marknaden som känns lockande, även om jag haft pengarna kontant. Bara detta att ständigt släpa runt på flera hundra kilo batterier för att få en räckvidd som motsvarar en halv tank i Lupon känns direkt förödande för köplusten. Alla möjliga och omöjliga mjukvaruproblem och batterier man läst om som riskerar att börja brinna gör inte saken bättre, liksom avsaknaden av laddplats hemma. Och dyrt med elbil i förhållande till vad man får, är det också. Så nej tack, men kanske kan ett köp vara aktuellt om 5-10 år.

User avatar

L3upo
Forumsorakel
Posts: 3100
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 258 times
Been thanked: 327 times

Re: Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by L3upo » 19 Mar 2021 05:26

Tekniskt kan du absolut få 10 år och 20kmil till, du har fortfarande en lågmilare. Vi är många som passerat såväl 30 som 40kmil på originalmaskineri.

Dock bör du göra en rejäl karossgenomgång för att göra rent på de förrädiska ställena där sand samlas och leder till rostangrepp, alltså innanför innerskärmarna. Dessutom se till att trösklar och bakaxel är rostskyddade men sedan är det bara att åka vidare.

Jag har varit I nybilsträsket men vill inte längre dansa efter tillverkarnas pipa. Min första elbil kommer att vara rejält begagnad och då får marknaden först bevisa att de går att köra bortom batterigarantin.

User avatar

Paul3L
Skruvkunnig
Posts: 281
Joined: 18 Oct 2016 23:09
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 33 times
Been thanked: 17 times

Re: Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by Paul3L » 19 Mar 2021 10:49

RiseAndShine wrote:
19 Mar 2021 03:42
Igår slog bilen över till magiska 200 000 km, alltså 20 000 mil! Min fundering är om det kan vara praktiskt möjligt köra den minst 10 år till och då vara uppe på närmare 30 000 mil.
Det finns Lupo 3L som har kört över millionen, så helt klart praktiskt möjligt.
VW Lupo 3L årsmodell 2002, jazzblå perleffekt. 29.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!

User avatar

L3upo
Forumsorakel
Posts: 3100
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 258 times
Been thanked: 327 times

Re: Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by L3upo » 19 Mar 2021 11:30

Paul3L wrote:
19 Mar 2021 10:49
Det finns Lupo 3L som har kört över millionen, så helt klart praktiskt möjligt.
Det är väl rimligt att de kommer att jaga oss med skatter på bil och bränsle samt utlåsning från geografiska områden.
Fordonskatten blir svårt att ducka men förr eller senare når bränslepriset nivån där det lönar sig att börja tillverka sitt eget bränsle från valfritt organiskt fett.

User avatar

Paul3L
Skruvkunnig
Posts: 281
Joined: 18 Oct 2016 23:09
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 33 times
Been thanked: 17 times

Re: Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by Paul3L » 19 Mar 2021 12:34

L3upo wrote:
19 Mar 2021 11:30
Det är väl rimligt att de kommer att jaga oss med skatter på bil och bränsle samt utlåsning från geografiska områden.
Fordonskatten blir svårt att ducka men förr eller senare når bränslepriset nivån där det lönar sig att börja tillverka sitt eget bränsle från valfritt organiskt fett.
Jag lånade en Volvo XC40 benzinare häromdagen och den är full av prylar som möjliggör kontroll och övervakning från tredje part. Jag hatar när bilen berättar vad hastighetsgränserna är. :( Vår Volvo V40 D2 årsmodell 2017 är fortfarande ganska gammaldags när det gäller sådana grejer, men jag föredrar vår Lupo när som helst.

Fordonskatt för veteranfordon? ;)
Vi bör vara glada att det är möjligt att köra Lupo med alternativa bränslen. Det kommer att bli svårt att få diesel om 10 till 15 år framöver.
VW Lupo 3L årsmodell 2002, jazzblå perleffekt. 29.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!

User avatar

L3upo
Forumsorakel
Posts: 3100
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 258 times
Been thanked: 327 times

Re: Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by L3upo » 19 Mar 2021 13:52

Paul3L wrote:
19 Mar 2021 12:34
Jag lånade en Volvo XC40 benzinare häromdagen och den är full av prylar som möjliggör kontroll och övervakning från tredje part. Jag hatar när bilen berättar vad hastighetsgränserna är. :( Vår Volvo V40 D2 årsmodell 2017 är fortfarande ganska gammaldags när det gäller sådana grejer, men jag föredrar vår Lupo när som helst.

Fordonskatt för veteranfordon? ;)
Vi bör vara glada att det är möjligt att köra Lupo med alternativa bränslen. Det kommer att bli svårt att få diesel om 10 till 15 år framöver.
Fast tillgången till diesel borde ändå vara lite större än bensin med tanke på hur många nyttofordon som kommer att vara i bruk om 10-15 år.
Lastbilar, traktorer, skogsmaskiner, entrepenadmaskiner o s v. Alla går de på diesel och har livslängder långt bortom 20 år.
Det är helt orimligt att ställa fordon som säljs nya idag utan bränsle.

Bensin däremot är enklare att plocka bort från marknaden.

Post Reply