Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Här diskuteras allt möjligt.

Nikel
Garagesuppliant
Posts: 648
Joined: 14 Sep 2015 03:06
Stad:: Dingle
Bil: SVARTALF. RIP PLUTO
Has thanked: 15 times
Been thanked: 52 times

Re: Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by Nikel » 05 Apr 2018 06:53

Känns bra att köra Lupo ändå.
Har väl kört 80 mil på denna tanken med RME.

Borde nog få tanka imorgon när jag åker till jobbet och passerar 100 Mil.


Nikel
Garagesuppliant
Posts: 648
Joined: 14 Sep 2015 03:06
Stad:: Dingle
Bil: SVARTALF. RIP PLUTO
Has thanked: 15 times
Been thanked: 52 times

Re: Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by Nikel » 06 Apr 2018 07:18

Nikel wrote:
05 Apr 2018 06:53
Känns bra att köra Lupo ändå.
Har väl kört 80 mil på denna tanken med RME.

Borde nog få tanka imorgon när jag åker till jobbet och passerar 100 Mil.
Blev exakt 0.4L/Mil.
Motorväg i 110 med farthållare och inte ekonomisk stadskörning samt 5 min tomgångskörning varje morgon då motorvärmaren är paj.
Ja dom går billigt iaf :mrgreen:

User avatar

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 1059
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 80 times
Been thanked: 47 times

Re: Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by RiseAndShine » 27 Jun 2018 02:10

Var ute och körde Lupon en sväng på 38 mil tidigare idag. Det var soligt, varmt, torrt på vägen och väldigt lite blåsande. Största delen av sträckan var skyltad 80 km/tim. och sedan var det en hel del under det också. En kortare sträcka var motorväg. Låg oftast på max. skyltad hastighet och slutresultat för hela sträckan blev låga 3,0 l/ 100 km, vilket jag tycker är fantastisk bra. Jag kör på en blandning av enbart RME och HVO och frågan är vilken bil man skulle välja istället för Lupo 3L för att få ned miljö- och klimatpåverkan och de ekonomiska utgifterna ännu mer (förutsatt att man klarar sig storleksmässigt).

Trots bilens litenhet och utrustningen i just min bil som är nära nog obefintlig (har dock farthållare), så är det en klart underhållande och trevlig bil att köra (även i jämförelse med betydligt nyare och dyrare bilar jag kört). Det jag kan sakna är AC, men det var ju bara att veva ned ett fönster. På vägen hem fick jag faktiskt sätta på lite värme.

Det som dock inte imponerar lika mycket är många av medtrafikanterna som framför allt slarvar ordentligt med att hålla skyltad hastighet, vilket betyder att de kör klart för fort. Inte ens 50-sträcka i tätort är heligt, utan det körs om även där. Några poliser såg jag inte alls på hela vägen.

En av flera anledningar till att följa hastighetsgränserna är att Lupon trots allt är ganska liten/ lätt och inte världens mest krocksäkra (man får riskkompensera).


btgbil
Oljenisse
Posts: 161
Joined: 01 Aug 2019 21:00
Stad:: götet
Bil: Lupo 3L
Been thanked: 10 times

Re: Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by btgbil » 30 Jan 2020 18:29

jaha nu väcker jag liv i en gammal tråd, jag är också en av dom som vill ha en lupo 3l v2 då jag är en riktig snåljåp men den lär ju nog aldrig se solljus så vilken bil kan man istället vilja äga för att köra snålt, man har ju börjat snegla över mot elbilar men som sagt så är det lite väl mycket pengar för lite bil än sålänge skulle jag säga.
men vad tycker ni om hondas nya elbil honda "E"?
priset är ju nästan skäligt men inte riktigt där än, räckvidden hade dock jag kunnat klara mig med utan större bekymmer

User avatar

L3upo
Forumsorakel
Posts: 3024
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 247 times
Been thanked: 316 times

Re: Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by L3upo » 30 Jan 2020 19:31

De som köpt sin snålis begagnad har antagligen vant sig vid så behagligt låga kostnader att nybilsköp är helt uteslutet.
Tyvärr finns det ett antal svarta år 2006-2018 där det inte finns så mycket intressant att välja på så jag väntar på hur elbilarna åldras.

Visar det sig att batterierna håller måttet kanske det blir intressant, annars blir det nog något annat.
Vi har ju så låga milkostnader att det kan vara mer eller mindre oslagbart om man sköter sina kort.


anno
Domkraftsansvarig
Posts: 47
Joined: 06 Apr 2019 10:01
Stad:: Malmö
Bil: Lupo 3L
Has thanked: 8 times
Been thanked: 3 times

Re: Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by anno » 30 Jan 2020 20:35

Funderar skarpt på att beställa en Honda E. Snygg, ball, vätskekylt batteripack, inredningen är riktigt lyckad samt kvalitén är säkert som vanligt bra. Made in Japan.
Little Donkey


btgbil
Oljenisse
Posts: 161
Joined: 01 Aug 2019 21:00
Stad:: götet
Bil: Lupo 3L
Been thanked: 10 times

Re: Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by btgbil » 30 Jan 2020 20:48

anno wrote:
30 Jan 2020 20:35
Funderar skarpt på att beställa en Honda E. Snygg, ball, vätskekylt batteripack, inredningen är riktigt lyckad samt kvalitén är säkert som vanligt bra. Made in Japan.
ja utsidan har ett litet lupo stuk, det kanske är det som är den dragande kraften
men vilken elbil är den närmsta kandidaten för oss snålisar?

User avatar

L3upo
Forumsorakel
Posts: 3024
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 247 times
Been thanked: 316 times

Re: Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by L3upo » 30 Jan 2020 20:55

Mindre än 22 mil som ny för 400KSEK, pass.
Så förtjust i vägkrogar är jag inte.


mateks
Skruvkunnig
Posts: 375
Joined: 22 Jan 2016 23:13
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 37 times
Been thanked: 48 times

Re: Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by mateks » 30 Jan 2020 22:02

L3upo wrote:
30 Jan 2020 20:55
Mindre än 22 mil som ny för 400KSEK, pass.
Så förtjust i vägkrogar är jag inte.
Instämmer. För kort räckvidd i förhållande till priset. Synd när det är snyggt stuk på den.


anno
Domkraftsansvarig
Posts: 47
Joined: 06 Apr 2019 10:01
Stad:: Malmö
Bil: Lupo 3L
Has thanked: 8 times
Been thanked: 3 times

Re: Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by anno » 30 Jan 2020 22:44

Den kommer sälja trots att den "bara" har en range på 22 mil. Design säljer. Sedan är den anpassad till storstäder. Jag pendlar 13 mil om dagarna och då passar mig bilen bra. Har kvar min Lupo 3L, Honda Insight samt Civic 1.6d så klarar mig att äta på vägkrogen vid roadtrip.
Little Donkey

User avatar

L3upo
Forumsorakel
Posts: 3024
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 247 times
Been thanked: 316 times

Re: Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by L3upo » 31 Jan 2020 09:26

anno wrote:
30 Jan 2020 22:44
Den kommer sälja trots att den "bara" har en range på 22 mil. Design säljer. Sedan är den anpassad till storstäder. Jag pendlar 13 mil om dagarna och då passar mig bilen bra. Har kvar min Lupo 3L, Honda Insight samt Civic 1.6d så klarar mig att äta på vägkrogen vid roadtrip.
Det kan kanske vara så. Notera dock att den verkliga räckvidden inte är känd än. De 22 milen är väl enligt norm utan vare sig värme eller kyla påslaget? Till det kommer sedvanliga rekommendationerna att inte gå utanför 20-80% laddning till vardags.
Tesla rekommenderar att bara ladda fullt när man verkligen behöver det, annars förkortas batterilivslängden (som brukar anges till oändlig av deras fan boys).

Då har man en vardagsrange på 60% av 22 mil, alltså 13 mil. Uppvärmning eller avkylning av kupén brukar ta runt 2kW beroende på om det är värmepump eller direktverkande. Kommer man två timmar så ryker alltså minst en mil/time, summa 11 mil vintertid.

Behåller man bilen ett tag så får man räkna med viss batteriförsämring. Den är måttlig i början men ökar gradvis. Garantierna brukar lova 70% kvar efter 8 år men kör man t ex 10 år kan det tänkas att man rör sig nedåt 75%. Då har man kvar 8 mil eller (13 om man tillåter sig att ladda fullt och köra till noll). I praktiken blir det snabbt en ren stadsbil där jämförelsen med nyttnytt kommer att svida i skinnet efter några år. Värdeminskningen torde vara ganska dramatisk så fort marknaden är lite mer mättad.

Ovanstående förutsätter att man kör som normen, på rekommenderade däck och på slät asfalt. Vinterdäck, grov asfalt eller andra väderförhållanden (regn t ex) kommer att äta ytterligare räckvidd men det kräver noggrannare beräkning för att skatta.
Går man in på någon av elbilskalkylatorerna så väljer man väderförhållande för sin resa och får märkbar skillnad så fort vädret busar lite.

Den nya prissättningen för snabbladdning talar inte direkt för bilar med små batterier. Ladda hemma kommer att ha dramatisk inverkan på milkostnaden.

Å andra sidan krävs det ansträngning för att köra en Lupo på normen också men i och med att totala milkostnaden är så låg så kan man leva med 10% ökad förbrukning i värsta fall. 340kWh fossilfri energi i tanken känns inte så dumt ändå om man inte kör på Hornsgatan där Lattefarsorna står och dör i akut lungkollaps så fort de hör en PD-diesel komma smygande.

User avatar

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 1059
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 80 times
Been thanked: 47 times

Re: Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by RiseAndShine » 31 Jan 2020 19:04

Här är en artikel i Vi Bilägare om deras provkörning av Honda e: https://www.vibilagare.se/nyheter/honda ... vkorningen

Hade priset för denna varit max. 200 000 kr och haft en räckvidd på minst 50 mil, hade denna bil varit intressant för min del.


btgbil
Oljenisse
Posts: 161
Joined: 01 Aug 2019 21:00
Stad:: götet
Bil: Lupo 3L
Been thanked: 10 times

Re: Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by btgbil » 31 Jan 2020 22:33

så vilken bil är ersättaren för 3L bilarna då? vilken är det som är nummer 2 närmast?

User avatar

L3upo
Forumsorakel
Posts: 3024
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 247 times
Been thanked: 316 times

Re: Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by L3upo » 31 Jan 2020 22:46

btgbil wrote:
31 Jan 2020 22:33
så vilken bil är ersättaren för 3L bilarna då? vilken är det som är nummer 2 närmast?
Audi A2 :D
Kolla spritmonitor.de om vi nu skall vara allvarliga


btgbil
Oljenisse
Posts: 161
Joined: 01 Aug 2019 21:00
Stad:: götet
Bil: Lupo 3L
Been thanked: 10 times

Re: Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by btgbil » 31 Jan 2020 23:01

L3upo wrote:
31 Jan 2020 22:46
btgbil wrote:
31 Jan 2020 22:33
så vilken bil är ersättaren för 3L bilarna då? vilken är det som är nummer 2 närmast?
Audi A2 :D
Kolla spritmonitor.de om vi nu skall vara allvarliga
jo men nu menar jag liksom vilken bil som kan slå 3l bilarna, audis 3l givetvis inräknat i det, vilken bil såsom elbil, hybrid, you name it, vad skulle i dagens läge kunna vara den rimligaste ersättaren?

Post Reply