Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Här diskuteras allt möjligt.

Paul3L
Skruvkunnig
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 34 times
Been thanked: 18 times

Re: Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by Paul3L » 19 Mar 2021 17:22

L3upo wrote:
19 Mar 2021 13:52
Fast tillgången till diesel borde ändå vara lite större än bensin med tanke på hur många nyttofordon som kommer att vara i bruk om 10-15 år.
Lastbilar, traktorer, skogsmaskiner, entrepenadmaskiner o s v. Alla går de på diesel och har livslängder långt bortom 20 år.
Det är helt orimligt att ställa fordon som säljs nya idag utan bränsle.
De flesta moderna lastbilar och traktorer kan köra på alternativt bränsle precis som Lupo 3L. Det är därför det är möjligt att få RME och HVO på så många lastbilsföretag -och verkstäder.

Det är bara polska lastbilsförare som måste smuggla in vanlig diesel. ;)
VW Lupo 3L årsmodell 2002, jazzblå perleffekt. 29.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 85 times
Been thanked: 49 times

Post by RiseAndShine » 20 Mar 2021 19:57

L3upo wrote:
19 Mar 2021 05:26
Dock bör du göra en rejäl karossgenomgång för att göra rent på de förrädiska ställena där sand samlas och leder till rostangrepp, alltså innanför innerskärmarna. Dessutom se till att trösklar och bakaxel är rostskyddade men sedan är det bara att åka vidare.
Jag lämnade in Lupon på en helbehandling med rostskydd hos Dinitrol år 2009 och för en kompletterande underredsbehandling 2-3 år senare. Innerskärmarna har jag rengjort innanför några gånger samt målat flera gånger på det synliga plåtvecket inåt (med matchande silvrig Hammarlack) när jag sett att det börjat rosta samt sprayat linolja på insidan av det samma. Som det verkar så sitter det gjorda rostskyddet bra för det ser inte ut att gå bort i första taget. Att i nuläget och framåt, lägga 1000-tals kronor på rostskydd på denna bil känns inte aktuellt.

L3upo
Forumsorakel
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 260 times
Been thanked: 327 times

Post by L3upo » 20 Mar 2021 20:48

RiseAndShine wrote:
20 Mar 2021 19:57
Jag lämnade in Lupon på en helbehandling med rostskydd hos Dinitrol år 2009 och för en kompletterande underredsbehandling 2-3 år senare. Innerskärmarna har jag rengjort innanför några gånger samt målat flera gånger på det synliga plåtvecket inåt (med matchande silvrig Hammarlack) när jag sett att det börjat rosta samt sprayat linolja på insidan av det samma. Som det verkar så sitter det gjorda rostskyddet bra för det ser inte ut att gå bort i första taget. Att i nuläget och framåt, lägga 1000-tals kronor på rostskydd på denna bil känns inte aktuellt.
Ja då behöver du ju inte göra något, det är ju redan gjort.

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 21 Mar 2021 05:48

L3upo wrote:
19 Mar 2021 11:30
Det är väl rimligt att de kommer att jaga oss med skatter på bil och bränsle samt utlåsning från geografiska områden.
Fordonskatten blir svårt att ducka men förr eller senare når bränslepriset nivån där det lönar sig att börja tillverka sitt eget bränsle från valfritt organiskt fett.
Jag tankar endast skattefritt bränsle sedan flera år tillbaka (RME/ HVO)! :P

Den enda miljözon än så länge som omfattar personbilar i Sverige, är Hornsgatan i Stockholm. Och där finns ingen aktiv övervakning och att någon fått böter har jag aldrig hört. Men flera städer i landet är intresserade av att även de skaffa sådana miljözoner, men det kanske hinner rinna ut i sanden med tanke på omställningen till mer eldrift.

Redan för 15 år sedan kollade jag efter apparatur för att kunna göra eget drivmedel av organiskt fett, men kom fram till att det skulle ta väldigt lång tid att gå plus. Dessutom verkar marknaden i nutid mer eller mindre vara dammsugen just på organiskt fett vars pris sannolikt ökat kraftigt med åren.

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 21 Mar 2021 05:50

Paul3L wrote:
19 Mar 2021 12:34
Vi bör vara glada att det är möjligt att köra Lupo med alternativa bränslen. Det kommer att bli svårt att få diesel om 10 till 15 år framöver.
Ja, i stort sett det enda som till slut kommer finnas kvar på t ex den europeiska marknaden är just sådant som RME och HVO, för andelen fossil diesel fasas ut mer och mer och speciellt i Sverige kommer detta gå ganska snabbt.

L3upo
Forumsorakel

Post by L3upo » 21 Mar 2021 06:00

RiseAndShine wrote:
21 Mar 2021 05:48
Jag tankar endast skattefritt bränsle sedan flera år tillbaka (RME/ HVO)! :P

Den enda miljözon än så länge som omfattar personbilar i Sverige, är Hornsgatan i Stockholm. Och där finns ingen aktiv övervakning och att någon fått böter har jag aldrig hört. Men flera städer i landet är intresserade av att även de skaffa sådana miljözoner, men det kanske hinner rinna ut i sanden med tanke på omställningen till mer eldrift.

Redan för 15 år sedan kollade jag efter apparatur för att kunna göra eget drivmedel av organiskt fett, men kom fram till att det skulle ta väldigt lång tid att gå plus. Dessutom verkar marknaden i nutid mer eller mindre vara dammsugen just på organiskt fett vars pris sannolikt ökat kraftigt med åren.
Jag ser en risk att ett litet obskyrt regeringsparti kommer att utpressa sig till att skatta all form av diesel sönder och samman. Förutom att maten blir dubbelt så dyr kommer privatbilismen att påminna om DDR.

Med ett diesel/HVO- pris på 50-100 kronor litern blir egentillverkning lönsam även om man köper raps till marknadspris. I en sådan postapokalypisk värld kommer det att vara illegalt men möjligt att göra bränsle till en dieselbil. Ä andra sidan kommer vi att ha elransonering vintertid så soppan behövs i elverket man köpt på svarta marknaden då de blivit förbjudna.

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 22 Mar 2021 22:52

L3upo wrote:
21 Mar 2021 06:00
Jag ser en risk att ett litet obskyrt regeringsparti kommer att utpressa sig till att skatta all form av diesel sönder och samman. Förutom att maten blir dubbelt så dyr kommer privatbilismen att påminna om DDR.

Med ett diesel/HVO- pris på 50-100 kronor litern blir egentillverkning lönsam även om man köper raps till marknadspris. I en sådan postapokalypisk värld kommer det att vara illegalt men möjligt att göra bränsle till en dieselbil. Ä andra sidan kommer vi att ha elransonering vintertid så soppan behövs i elverket man köpt på svarta marknaden då de blivit förbjudna.
Nu behöver det inte främst vara svensk politik och speciellt inte "ett litet obskyrt regeringsparti" som får priserna på drivmedel att skjuta i höjden, för inom EU är det redan beslut tagna om att unionen ska bli klimatneutral till år 2050. Väger man ihop detta med att varken fossil diesel eller HVO finns i obegränsade mängder, får man i nuläget ändå vara nöjd med de än så länge "låga" priserna.

L3upo
Forumsorakel

Post by L3upo » 22 Mar 2021 23:10

RiseAndShine wrote:
22 Mar 2021 22:52
Nu behöver det inte främst vara svensk politik och speciellt inte "ett litet obskyrt regeringsparti" som får priserna på drivmedel att skjuta i höjden, för inom EU är det redan beslut tagna om att unionen ska bli klimatneutral till år 2050. Väger man ihop detta med att varken fossil diesel eller HVO finns i obegränsade mängder, får man i nuläget ändå vara nöjd med de än så länge "låga" priserna.
Skillnaden är att om de priserna skulle orsakas av faktiska globala marknadspriser så kommer en eller flera miljarder människor inte att ha tillgång varken till mat eller energi. Då blir det krig på riktigt medan vi i Sverige skulle kunna göra oss riktigt fattiga men ändå skulle majoriteten överleva rent fysiskt.
I Sverige har det lilla obskyra regeringspartiet stor del av alla nationellt beslutade skattehöjningar på bränslen oavsett om de är syntetiska eller naturliga, det är den individuella rörligheten de är på jakt efter.

Kan man tillverka eget bränsle för 30 kronor litern ger det ändå helt OK milkostnad med en riktigt snål bränslebil.

Paul3L
Skruvkunnig
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 34 times
Been thanked: 18 times

Post by Paul3L » 22 Mar 2021 23:31

Om de bara kunde göra biodiesel av all mat som produceras men aldrig säljs, skulle ingen någonsin märka det.
VW Lupo 3L årsmodell 2002, jazzblå perleffekt. 29.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 24 Mar 2021 22:36

Den som är intresserad av en "liten" och billig" elbil (från början byggd som en sådan) från VAG för runt 200 000- 250 000 kr, får enligt vad jag nyligen läst, vänta till år 2025. Biltillverkarna ursäktar ofta sin senfärdighet med små, billigare elbilar, med att man inte tjänar så mycket pengar på dessa, som på de stora och dyra. Men så är det tydligen även med "vanliga" bilar.

Men hur som helst är 4 år en väldigt lång tid för att vara nu för tiden och för att få ut en "liten" elbil på marknaden. Eller vad tycker ni andra?

mateks
Skruvkunnig
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 37 times
Been thanked: 51 times

Post by mateks » 24 Mar 2021 22:45

RiseAndShine wrote:
24 Mar 2021 22:36
Den som är intresserad av en "liten" och billig" elbil (från början byggd som en sådan) från VAG för runt 200 000- 250 000 kr, får enligt vad jag nyligen läst, vänta till år 2025. Biltillverkarna ursäktar ofta sin senfärdighet med små, billigare elbilar, med att man inte tjänar så mycket pengar på dessa, som på de stora och dyra. Men så är det tydligen även med "vanliga" bilar.

Men hur som helst är 4 år en väldigt lång tid för att vara nu för tiden och för att få ut en "liten" elbil på marknaden. Eller vad tycker ni andra?
Så fort valfri tillverkare kommer med en billig elbil med tillräcklig räckvidd så lär den sektionen ta fart. Fosilarna funkar ju än så länge så det är väl egentligen inte bråttom så länge det inte finns förbud att köra på vissa ställen eller blir ihjälskattat.

perA2
Skruvkunnig
Stad:: Lund
Bil: Audi A2 1.2 tdi
Has thanked: 3 times
Been thanked: 59 times

Post by perA2 » 08 Apr 2021 09:55

RiseAndShine wrote:
22 Mar 2021 22:52
Väger man ihop detta med att varken fossil diesel eller HVO finns i obegränsade mängder.....
Citerar den kände samhällsdebattören "BendOver": Det kan diskuteras, men vi kan i alla fall vara överrens om att vi passerat "Peak Dront"...

/ PerA2

Post Reply