Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Här diskuteras allt möjligt.

L3upo
Forumsorakel
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 242 times
Been thanked: 302 times

Re: Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by L3upo » 01 Feb 2020 07:18

btgbil wrote:
31 Jan 2020 23:01
L3upo wrote:
31 Jan 2020 22:46

Audi A2 :D
Kolla spritmonitor.de om vi nu skall vara allvarliga
jo men nu menar jag liksom vilken bil som kan slå 3l bilarna, audis 3l givetvis inräknat i det, vilken bil såsom elbil, hybrid, you name it, vad skulle i dagens läge kunna vara den rimligaste ersättaren?
Men slå på vilket sätt? I milkostnad går det inte att slå om man har lite volym på årlig körsträcka.
Alla alternativ ger dyrare mil, även elbilar så länge de med användbar räckvidd har hiskeliga kapitalkostnader och/eller hög värdeminskning. Enbart snabbladdning på stan räcker för att döda elbilen i jämförelsen.

anno
Domkraftsansvarig
Stad:: Malmö
Bil: Lupo 3L
Has thanked: 8 times
Been thanked: 3 times

Post by anno » 01 Feb 2020 20:44

Kommande Honda Jazz Hybrid? Vet dock inte vad prislappen blir i Sverige? Förra Jazz Hybrid Sport 1.5 130 hk 7 - växlad dubbelkopplingslåda som enbart såldes i Japan hade en förbrukning av 2.8 blandad körning så hoppas nya Jazz kommer ligga runt detsamma?
Little Donkey

mateks
Skruvkunnig
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 34 times
Been thanked: 47 times

Post by mateks » 01 Feb 2020 23:23

btgbil wrote:
31 Jan 2020 23:01
L3upo wrote:
31 Jan 2020 22:46

Audi A2 :D
Kolla spritmonitor.de om vi nu skall vara allvarliga
jo men nu menar jag liksom vilken bil som kan slå 3l bilarna, audis 3l givetvis inräknat i det, vilken bil såsom elbil, hybrid, you name it, vad skulle i dagens läge kunna vara den rimligaste ersättaren?
En bil som jag hoppas på är Sono Sion, dom fick nyligen in en halv miljard för att kunna sätta igång produktion i trollhättan. Liknande stuk som A2 fast något längre och går på el. Aluminium-skelett med plastskal och solpaneler. Tänkt att man ska kunna skruva med själv med medföljande instruktionsbok. Batteriet kan användas som buffert till annat. 230-uttag. Pris under 300 k. Räckvidd på runt 25 mil.
Attachments
sono.jpg
sono.jpg (49.7 KiB) Viewed 2381 times

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 194 times

Post by irover » 02 Feb 2020 00:39

Designen hade varit cool för 20 år sen...suck!
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

lupobupo
Forumsorakel
Stad:: Västergötland
Bil: 7st Lupo 3l + 4st a2
Has thanked: 190 times
Been thanked: 422 times

Post by lupobupo » 02 Feb 2020 02:31

irover wrote:
02 Feb 2020 00:39
Designen hade varit cool för 20 år sen...suck!
Tur att du inte är målgruppen då :)
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

btgbil
Oljenisse
Stad:: götet
Bil: Lupo 3L
Been thanked: 10 times

Post by btgbil » 02 Feb 2020 20:41

sono sion verkar ju rätt hyffsad ändå må jag säga, och designen är fortfarande inne :D

irover
Hedersmedlem

Post by irover » 04 Feb 2020 23:20

Inne? Men kolla på den va? Hur trist som helst! Riktigt feg och tråkig design. Ser ut som Carl Bildt.
---

irover
Hedersmedlem

Post by irover » 04 Feb 2020 23:28

Dessutom finns designen redan i Finland.
Attachments
vesa.jpg
vesa.jpg (53.74 KiB) Viewed 2305 times
---

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 77 times

Post by RiseAndShine » 10 Feb 2020 22:14

Vill man ha något nytt att köra på 30 sekunder, men som dock är något helt annat än "uppföljare till 3L", kan man ju göra som i nyheten nedan. Tänk på att ta med en kompis. Obs! Detta är olagligt och inget jag uppmuntrar! :D

https://sverigesradio.se/artikel/7403342

Enkla knepet är att lägga nyckeln i en plåtburk. Visst är nya tekniken underbar? Jag längtar till det blir min tur att byta bil... Nej, vanlig nyckel i låsen, funkar fortfarande utmärkt för min del. :)

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 77 times

Post by RiseAndShine » 19 Nov 2020 21:15

Någon här som funderar på att skaffa elbil och vilka krav har ni? Min nästa bil efter Lupon blir sannolikt en elbil, men då jag har ganska höga krav, så lär det nog dröja: max. 200 000 kr (efter ev. bonus från staten), minst 50 mils räckvidd och max. 1 200 kg.

Paul3L
Oljenisse
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 31 times
Been thanked: 13 times

Post by Paul3L » 19 Nov 2020 21:37

RiseAndShine wrote:
19 Nov 2020 21:15
Någon här som funderar på att skaffa elbil och vilka krav har ni? Min nästa bil efter Lupon blir sannolikt en elbil, men då jag har ganska höga krav, så lär det nog dröja: max. 200 000 kr (efter ev. bonus från staten), minst 50 mils räckvidd och max. 1 200 kg.
Eftersom vi har installerad solcellsanläggning är det naturliga nästa steget att skaffa elbil. Vi har dock inte bråttom. Det högste kravet är nog att barnsjukdomar ska vara över. Annars min. 40 mils räckvidd på en laddning, max. pris 200 000 kr. och helst en VW (absolut inte en kines). Vi behåller lupon som ska bli veteran i vår hushåll.
VW Lupo 3L årsmodell 2002, jazzblå perleffekt. 29.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!

L3upo
Forumsorakel

Post by L3upo » 19 Nov 2020 21:37

RiseAndShine wrote:
19 Nov 2020 21:15
Jag ser andra betydligt större hinder än räckvidd och vikt för att köpa en elbil. I och för sig gäller det alltfler bilar men det handlar om vilket grepp tillverkaren behåller över bilen under dess livslängd. Eller snarare, möjligheten för tillverkaren att sätta hard stop för hur länge bilen går att använda.

Några av dom mer profilerade märkena kräver ju uppkoppling varvid tillverkaren när som helst kan slå på aller av features. Ett batteribyte är förvisso ett ganska stort ingrepp men värre är nog att det kommer att behöva aktiveras av tillverkaren.
Visst kan man hoppas på att dessa system hackas men möjligheterna till övervakning av just det kommer att vara en del av konceptet.

Idag är väl Tesla en av de värre på detta och jag är fullständigt ointresserad av att böja mig efter tvålen i deras dusch i alla fall.
Med våra uråldriga snålakrobater kan vi ju i princip byta hårdvara i oändlighet så länge boxarna lever.

Vi får kanske vara nöjda så länge man faktiskt får köpa en alldeles egen bil. Tesla har ju en hybrid där man förvisso köper bilen men tvingas in i underhållsprogram för att kunna köra vidare. Volvo har som mål att helt sluta sälja bilar, de vill sälja "car as a service" och helt sonika skrota dom när som anses för gamla. Det ger en milkostnad som knappt går att påverka, väldigt långt från våra extremt låga mikostnader.

Paul3L
Oljenisse

Post by Paul3L » 20 Nov 2020 11:04

L3upo wrote:
19 Nov 2020 21:37
Jag ser andra betydligt större hinder än räckvidd och vikt för att köpa en elbil. I och för sig gäller det alltfler bilar men det handlar om vilket grepp tillverkaren behåller över bilen under dess livslängd. Eller snarare, möjligheten för tillverkaren att sätta hard stop för hur länge bilen går att använda.

Några av dom mer profilerade märkena kräver ju uppkoppling varvid tillverkaren när som helst kan slå på aller av features. Ett batteribyte är förvisso ett ganska stort ingrepp men värre är nog att det kommer att behöva aktiveras av tillverkaren.
Visst kan man hoppas på att dessa system hackas men möjligheterna till övervakning av just det kommer att vara en del av konceptet.

Idag är väl Tesla en av de värre på detta och jag är fullständigt ointresserad av att böja mig efter tvålen i deras dusch i alla fall.
Med våra uråldriga snålakrobater kan vi ju i princip byta hårdvara i oändlighet så länge boxarna lever.

Vi får kanske vara nöjda så länge man faktiskt får köpa en alldeles egen bil. Tesla har ju en hybrid där man förvisso köper bilen men tvingas in i underhållsprogram för att kunna köra vidare. Volvo har som mål att helt sluta sälja bilar, de vill sälja "car as a service" och helt sonika skrota dom när som anses för gamla. Det ger en milkostnad som knappt går att påverka, väldigt långt från våra extremt låga mikostnader.
Som allt annat är detta ett konkurrensparameter och frågan är hur många det finns som tänker slikt. Om det finns någon egentlig konkurrens kvar efter konsolidering av marknaden. Kom i håg att många konsumenter aldrig har ägt någonting själv, allt har varit på leasing och kredit.
VW Lupo 3L årsmodell 2002, jazzblå perleffekt. 29.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Change begins with you!

L3upo
Forumsorakel

Post by L3upo » 20 Nov 2020 11:52

Paul3L wrote:
20 Nov 2020 11:04
Som allt annat är detta ett konkurrensparameter och frågan är hur många det finns som tänker slikt. Om det finns någon egentlig konkurrens kvar efter konsolidering av marknaden. Kom i håg att många konsumenter aldrig har ägt någonting själv, allt har varit på leasing och kredit.
Förvisso men när jag menar äga en bil menar jag framför allt att tillverkaren INTE har evig kontroll över den.
Att banker och finansbolag gör det är en annan sak, det är när tillverkaren kan rensa marknaden på väl begagnade bilar som vi alla får högre milkostnad. Våra låga kostnader är ju en kombination av snålteknik och att bilarna faktiskt är rejält begagnade. Som nya är ändå bränslekostnaden en relativt liten del av milkostnaden.

Får de hjälp av politiker att styra ditåt med skatter kommer det att hända.

Paul3L
Oljenisse

Post by Paul3L » 20 Nov 2020 12:05

L3upo wrote:
20 Nov 2020 11:52
Förvisso men när jag menar äga en bil menar jag framför allt att tillverkaren INTE har evig kontroll över den.
Och min poäng är att de flesta kunder förmodligen inte bryr sig om kontrollen eftersom de aldrig kommer att äga bilen eller inte vill ha bilen i mer än max 5-6 år från ny.

Titta bara på smartphones där folk gärna betalar 8 till 10 000 kr för en telefon som de aldrig äger eller kan reparera själva. De får en ny telefon om den går sönder. Det finns smartphones som kan repareras till en mycket lägre kostnad, men vissa människor bryr sig inte så länge som deras smartphone har en frukt som logotyp.
Change begins with you!

Post Reply