Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Här diskuteras allt möjligt.

Nikel
Skruvkunnig
Stad:: Dingle
Bil: Pluto The Lupo
Has thanked: 6 times
Been thanked: 11 times

Re: Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by Nikel » 05 Apr 2018 06:53

Känns bra att köra Lupo ändå.
Har väl kört 80 mil på denna tanken med RME.

Borde nog få tanka imorgon när jag åker till jobbet och passerar 100 Mil.

Nikel
Skruvkunnig
Stad:: Dingle
Bil: Pluto The Lupo
Has thanked: 6 times
Been thanked: 11 times

Post by Nikel » 06 Apr 2018 07:18

Nikel wrote:
05 Apr 2018 06:53
Känns bra att köra Lupo ändå.
Har väl kört 80 mil på denna tanken med RME.

Borde nog få tanka imorgon när jag åker till jobbet och passerar 100 Mil.
Blev exakt 0.4L/Mil.
Motorväg i 110 med farthållare och inte ekonomisk stadskörning samt 5 min tomgångskörning varje morgon då motorvärmaren är paj.
Ja dom går billigt iaf :mrgreen:

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 42 times
Been thanked: 33 times

Post by RiseAndShine » 27 Jun 2018 02:10

Var ute och körde Lupon en sväng på 38 mil tidigare idag. Det var soligt, varmt, torrt på vägen och väldigt lite blåsande. Största delen av sträckan var skyltad 80 km/tim. och sedan var det en hel del under det också. En kortare sträcka var motorväg. Låg oftast på max. skyltad hastighet och slutresultat för hela sträckan blev låga 3,0 l/ 100 km, vilket jag tycker är fantastisk bra. Jag kör på en blandning av enbart RME och HVO och frågan är vilken bil man skulle välja istället för Lupo 3L för att få ned miljö- och klimatpåverkan och de ekonomiska utgifterna ännu mer (förutsatt att man klarar sig storleksmässigt).

Trots bilens litenhet och utrustningen i just min bil som är nära nog obefintlig (har dock farthållare), så är det en klart underhållande och trevlig bil att köra (även i jämförelse med betydligt nyare och dyrare bilar jag kört). Det jag kan sakna är AC, men det var ju bara att veva ned ett fönster. På vägen hem fick jag faktiskt sätta på lite värme.

Det som dock inte imponerar lika mycket är många av medtrafikanterna som framför allt slarvar ordentligt med att hålla skyltad hastighet, vilket betyder att de kör klart för fort. Inte ens 50-sträcka i tätort är heligt, utan det körs om även där. Några poliser såg jag inte alls på hela vägen.

En av flera anledningar till att följa hastighetsgränserna är att Lupon trots allt är ganska liten/ lätt och inte världens mest krocksäkra (man får riskkompensera).
VW Lupo 3L - Das Beste oder nichts

Post Reply