Minimalistisk Vag-Com-dator?

Här diskuteras allt möjligt.
Post Reply

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2 + A2 + 3L +3L
Has thanked: 93 times
Been thanked: 97 times

Minimalistisk Vag-Com-dator?

Post by L3upo » 01 Dec 2017 08:11

Tanken har slagit mig att man kanske borde skaffa en ny, liten, lätt, bärbar och billig Windoze-dator för Vag-Com och andra bilrelaterade aktiviteter. Alltså försumbara prestandakrav men det kan ju vara praktiskt att den orkar dra igång t ex aftonbladet.se innan batteriet är slut.
Frågan blir då; hur litet och billigt kan man komma undan?

Jag tänker mig att en standard, basic laptop med SSD är att föredra framför swivelhybrider om man skall ha den drällande med vag-scope på passagerarstolen. 2800 på NoN för en Asus med påstått 10 timmars batteri, går det att komma undan billigare?

Jo, jag vet att de flesta av oss kan raka fram något gammalt lik ur garderoben, handla nytt kinabatteri och installera tålamod 2.0 men mitt bestånd är uråldrigt. Därav funderingen på nytt.

Funkar det att köra Wintendo surfplatta med USB-port?

Re-cycle
Oljenisse
Stad:: norrköping
Bil: lupo 3l 2002
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Re: Minimalistisk Vag-Com-dator?

Post by Re-cycle » 01 Dec 2017 09:46

Jag vill bara ha en fysisk dator att hålla ordning på så min bärbara (som är för modern för min blå kabel) har en virtuell XP-maskin.

Man klickar bara på en knapp och en virtuell XP-dator startar som ett fönster. Sedan kan man växla mellan sin vanliga dator och XP-datorn.

När XP-datorn är igång tar den kontrollen över datorns enheter såsom portar, CD (om man har det) mm.

Min virtuella XP-maskin har bara VAG-com installerat. Internet är avstängt för att undvika onödiga uppdateringar.

Alla program man installerar i XP maskinen finns bara där - inte på 'vanliga' datorn.

Fördelar: Snabb, bra batteritid. Gratis (beroende på samvete).

Mer minimalistiskt är nog svårt att få.

Topic author
L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 01 Dec 2017 10:25

Re-cycle wrote:
01 Dec 2017 09:46
Jag vill bara ha en fysisk dator att hålla ordning på så min bärbara (som är för modern för min blå kabel) har en virtuell XP-maskin.

Man klickar bara på en knapp och en virtuell XP-dator startar som ett fönster. Sedan kan man växla mellan sin vanliga dator och XP-datorn.

När XP-datorn är igång tar den kontrollen över datorns enheter såsom portar, CD (om man har det) mm.

Min virtuella XP-maskin har bara VAG-com installerat. Internet är avstängt för att undvika onödiga uppdateringar.

Alla program man installerar i XP maskinen finns bara där - inte på 'vanliga' datorn.

Fördelar: Snabb, bra batteritid. Gratis (beroende på samvete).

Mer minimalistiskt är nog svårt att få.
Tyvärr är den vägen stängd för mig. '
Den dator jag oftast bär med mig tillhör min arbetsgivare och där är det varken tillåtet eller lämpligt att smyga in fulvara. Därför är enda vägen för mig separat hårdvara. Det har även fördelen att den går att låna ut, att jag slipper skita ner en allmändator och att om något skulle hända så är det bara att skicka den i återvinningen.
Det verkar fullt möjligt att köra på en windows tablet med OTG och hittar man rätt bland storlekar och licensvillkor kan det bli riktigt billigt.

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 3st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 79 times
Been thanked: 222 times

Post by lupobupo » 01 Dec 2017 10:28

Re-cycle wrote:
01 Dec 2017 09:46
Finns inga tekniska hinder för att använda själva kabeln i hur modern dator som helst. Sådana begränsningar har att göra med att du försöker köra en föråldrad piratkopia av mjukvaran.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Paul3L
Skiftnyckelslangare
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 13 times
Been thanked: 3 times

Post by Paul3L » 01 Dec 2017 11:59

L3upo wrote:
01 Dec 2017 10:25
Den dator jag oftast bär med mig tillhör min arbetsgivare och där är det varken tillåtet eller lämpligt att smyga in fulvara. Därför är enda vägen för mig separat hårdvara. Det har även fördelen att den går att låna ut, att jag slipper skita ner en allmändator och att om något skulle hända så är det bara att skicka den i återvinningen.
Kanske en virtuell XP-maskin på ett USB-stick?
VW Lupo 3L årsmodel 2002, jazzblå perleffekt. 27.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Change begins with you!

Re-cycle
Oljenisse
Stad:: norrköping
Bil: lupo 3l 2002
Been thanked: 8 times

Post by Re-cycle » 01 Dec 2017 12:30

Finns inga tekniska hinder för att använda själva kabeln i hur modern dator som helst. Sådana begränsningar har att göra med att du försöker köra en föråldrad piratkopia av mjukvaran.
[/quote]

VAG-Com, dvs min kopierade mjukvara, är nöjd bara det får en fungerande seriell port att kommunicera med - och en bil med OBD2 i andra änden förstås. Troligen andra analysprogram också. Jag installerade 409.1 för att det var enkelt att få tag på och någorlunda lätt att få att fungera.
...men att få min dators USB-port att bete sig som en seriell port kräver adapter och drivrutin.

Enligt tillverkaren av min blåa adapter stödjer inte drivrutinerna användandet av den adaptern på operativsystem senare än XP. Det är möjligt att man kan hitta drivisar som får adaptern att funka till senare OS men jag har inte hittat några utan kör kabeln tillsammans med XP som tillverkaren av kabeln avsåg.

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 2,5st 3L, 4st A2
Been thanked: 88 times

Post by irover » 01 Dec 2017 21:16

Jag har en gammal netbook Med Intel atom. Drar lite ström så batteriet håller länge. Går att uppdatera med SSD. Ej kopplad till internet.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

XT Claes
Skiftnyckelslangare
Stad:: Habo
Bil: Audi A2 1,2TDI
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Post by XT Claes » 01 Dec 2017 21:54

Fick igång vcds i min gamla HP platta, gammal och trött men funkar förvånansvärt bra,om man kommer ihåg att ladda den
Kopierade programmet till ett SD kard och installerade från det

Topic author
L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 01 Dec 2017 22:00

XT Claes wrote:
01 Dec 2017 21:54
Fick igång vcds i min gamla HP platta, gammal och trött men funkar förvånansvärt bra,om man kommer ihåg att ladda den
Kopierade programmet till ett SD kard och installerade från det
Vad är det för OS på en sån?

XT Claes
Skiftnyckelslangare
Stad:: Habo
Bil: Audi A2 1,2TDI
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Post by XT Claes » 01 Dec 2017 22:01

Windows 8

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 3st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 79 times
Been thanked: 222 times

Post by lupobupo » 05 Jan 2018 04:21

En begagnad Linx 1010B eller 1020 kanske vore något? Det är en windowstablet med 2 usbportar och hyffsad batteritid..
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Post Reply