Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Här diskuteras allt möjligt.
User avatar

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 569
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 27 times
Been thanked: 29 times

Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by RiseAndShine » 11 May 2017 23:54

Jag har med klar oro och förtvivlan sedan långt tillbaka märkt hur väldigt många nuvarande bilmodeller inte är byggda för att seriöst minska bränsleförbrukningen och därmed utsläppen. Som utgångspunkt har jag min 16 år gamla VW Lupo 3L som fortfarande ligger tvåa på spiritmonitor.de under "top 50 most fuel efficient vehicles" (etta är Audi A2 3L). Visst har den inte den senaste säkerhetstekniken och avgasreningen, som kan tynga ned bilen, men det är ju egentligen en utomordentligt pinsamt dålig utveckling att en bil, alltså Lupo 3L, som tillverkades mellan åren 99-05, fortfarande är bland det bränslesnålaste som finns. VW sålde dåligt av just denna modellvariant av Lupo och tyvärr svek kunderna antagligen mycket beroende på merpriset. När den såldes ny på marknaden var den grymt underskattad och det är först senare som den fått mer av den uppskattning som den faktiskt är värd.

Man, alltså biltillverkare, har helt enkelt som jag ser det, i allmänhet valt att fokusera mer på annat än bränsleförbrukning, och effektiviseringar i drivlinan har "slösats bort" på ökat antal hästkrafter, allt bredare däck och större och tyngre hjul, ökat markfrigången, gjort klumpiga karosser som ökar vindmotståndet och sist men inte minst ökat både yttermåtten och tjänstevikten en hel del. Teknik finns för att bygga energisnåla bilar värda namnet, men man väljer av svårförståeliga orsaker att inte göra detta på ett tillräckligt seriöst sätt. Frågar man biltillverkarna, så säger de att de bygger det kunderna vill ha. Men är det verkligen sant?! En motsvarande utveckling med t. ex. datorer och kylskåp, som också fått mer finesser med åren, men som drar ungefär lika mycket energi som de gjorde för 10-20 år sedan hade aldrig accepterats av någon!

Till sist 50 000-kronorsfrågan: när kommer minst en värdig uppföljare till 3L-modellerna och som kan köpas för ett överkomligt pris?
Make Lupo 3L Great Again


Paul3L
Skiftnyckelslangare
Posts: 57
Joined: 18 Oct 2016 23:09
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 12 times
Been thanked: 3 times

Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by Paul3L » 12 May 2017 11:04

RiseAndShine wrote:Till sist 50 000-kronorsfrågan: när kommer minst en värdig uppföljare till 3L-modellerna och som kan köpas för ett överkomligt pris?
Det kommer inte en värdig uppföljare till 3L-modellerna med förbränningsmotor. Framtidens bilar laddas med el.
När elbilen kan köpas för ett överkomligt pris, då blir jag solfarmare. Kanske redan om 2-3 år.
VW Lupo 3L årsmodel 2002, jazzblå perleffekt. 27.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Change begins with you!

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 1634
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2,5st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 85 times
Contact:

Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by irover » 13 May 2017 02:27

Hur mycket solpaneler behövs för att ladda en tesla på en solig dag?
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 569
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 27 times
Been thanked: 29 times

Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by RiseAndShine » 13 May 2017 06:20

Mina krav om jag köper en ny elbil är bl a följande:
- max. 200 000 kr i inköpspris
- minst 50 mils räckvidd vid verklig körning
- går att ladda till 80 % på 30 min.
- får ha max. tjänstevikt på 1 000 kg

Jag tror dock att jag kommer få vänta många år innan det kommer en bil som uppfyller kraven ovan. Det är batterierna som är flaskhalsen och de har idag för många påtagliga nackdelar, för att vara intressanta för min del.
Make Lupo 3L Great Again


Masafs
Domkraftsansvarig
Posts: 38
Joined: 13 Sep 2016 14:47
Stad:: Strömstad
Bil: 2st. Lupo 04
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by Masafs » 13 May 2017 08:47

irover wrote:Hur mycket solpaneler behövs för att ladda en tesla på en solig dag?
En Tesla har 60 kw/h batterikapacitet. Borde räcka med 40 kvm solpaneler.

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 1634
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2,5st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 85 times
Contact:

Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by irover » 13 May 2017 14:29

60kw/h? Du menar väl 60 kWh?
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 1634
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2,5st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 85 times
Contact:

Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by irover » 20 Jun 2017 21:53

---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.


mateks
Oljenisse
Posts: 168
Joined: 22 Jan 2016 23:13
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 9 times
Been thanked: 15 times

Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by mateks » 21 Jun 2017 00:29

Jag instämmer helt och hållet. Utvecklingen går lite åt fel håll. Problemet med att göra en liten och lätt bil som är krocksäker är att det fortfarande finns andra bilar som väger dubbelt så mycket. Man är inte så kaxig om man krockar in i en "supermiljöbil", t.ex. en tesla på 2 ton med en liten lupo eller a2-konservburk tyvär.

Nästa problem är att folk inte bryr sig. Nu håller nog dom flesta biltillverkare på att utveckla elbilar så att det glöder i cad-programmen och det folk vill ha är räckvidd, krocksäkerhet, design och image. Här spelar inte vikten så stor roll, bara det är rejält med batterier så att man kommer en bit för elen är ju inte så dyr... än så länge iaf. Och att det blir mer vägbuller av en tung bil med breda däck gör inte heller så mycket. Det är bara på med mer isolering så blir det tystare... och ännu tyngre. Att omgivningen störs av däckbuller är inget man tänker på ö.h.t. i det här sammanhanget.

Imagen är viktig som sagt, många tycker t.ex. att min A2:a är lite cool och fascineras av bränsleförbrukningen men det spelar inte så stor roll när man åker omkring på "reservhjul", det ser ju bara löjligt ut. :ugeek: Men det viktigaste av allt är att kunna visa att man är en smart människa så därför är kalkylen mycket viktig att kunna räkna hem jämfört mot att köpa eller leasa en bränsledriven bil. Förresten så kan man inte köpa en ny elbil, man vet ju inte hur länge batterierna håller och beg-priset kommer att sjunka som en gråsten. En begagnad vågar man inte heller köpa p.g.a. ovanstående nämnda anledning, batterierna kan ju vara slut vilken dag som helst och då blir det dyrt. Nytt leasat ska det vara, vart tog miljötänket vägen? :lol: :cry:

Nu för tiden är ju diesel-drift det största hotet mot miljön så om några år ska Volvo sluta utveckla sina dieselmotorer och fler kanske hakar på. Man får luta sig tillbaka och njuta av att 3L-modellerna kanske kommer förbli de bästa dieselbilarna som har gjorts. :D


mateks
Oljenisse
Posts: 168
Joined: 22 Jan 2016 23:13
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 9 times
Been thanked: 15 times

Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by mateks » 09 Jul 2017 23:25

Man får ju hoppas som sagt att det fokuseras mer på att få bilarna lättare och med lägre vindmotstånd då det är en universell metod för att få ner energiåtgången samt förbrukningen vilket drivmedel man än kör med (går inte åt lika mycket material heller). VW XL1 är min absoluta drömbil, den skulle kunna byggas billigare tycker man om man kompromissar en aningen med vikten men med samma/liknande kaross-form.

Som inspiration så är velomobilerna rätt coola då dom går att cykla snabbare med än en racer-trampcykel. Var en kille som cyklade Siljan runt och kom 30 min före snabbaste vanliga cyklisten för några år sen. Han hade svårt att övertyga funktionärerna om att han inte hade fuskat.


User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 1315
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2 + 3L
Has thanked: 78 times
Been thanked: 86 times

Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by L3upo » 10 Jul 2017 22:32

Om man räknar lite på saken så kan man få intrycket att snålis-A2 är ganska nära optimum.
Elbilar har ju rätt bra verkningsgrad mellan batteri och drivaxlar, kanske uppåt 90%, och drar ju i storleksordningen 1,3-2kWh/mil på landsväg (vad det nu är egentligen :) )
En liter blankdiesel innehåller ca 10kWh så 3dl/mil är alltså runt 3kWh/mil. Våra motorer har som bäst 45% verkningsgrad vilket är en hög siffra liknande en hårt optimerad lastbilsmotor. Nettot på driv ingående axel i växellådan skulle då bli 1,45kWh.

Om elbilar är ett relevant mått på energiförbrukning så var VAG väldigt nära optimum redan för mer än 15 år sedan. Lägg därtill att LT-1 faktiskt inte drar mindre när batteriet är slut och man kör vidare så som Teknikens Värld gjorde. Då har den en 800cc tvåcylindrig diesel som är modernare än våra men det verkar inte räcka. Siffrorna på 1dl/mil kommer ju från körcykler där batteriet används så det går inte att jämföra.

Att ta sig ner till 0,27-0,29 (A2 nominella siffror som också går att replikera) var en tuff utmaning, att ta sig ner till 0,2 kan visa sig vara betydligt tuffare med någon form av förbränningsmotor. Laddhybrider har ju inte så mycket att erbjuda på långresor heller, de har bara hemmaplan några mil i början av varje resa.
Det krävs alltså att något gör det möjligt att dramatiskt öka verkningsgraden på en förbränningsmotor om vi utgår från att vi behöver frontyta för att två skall sitta bredvid varandra någorlunda bekvämt.

Därmed är vi nere på färre alternativ, antingen driva bränslemotorerna med något annat. Vätgas/metangas/syntetiska bränslen kan vara alternativ, eller så måste vi dras med batterierna. Utvecklingen går förvisso framåt men fortfarande betyder laddningen utmed landsvägen minst 30-45 minuter så man förväntas stoppa i sig grisigt vägkrogskäk om man skall kunna slå ihjäl laddtiden på något vettigt sätt.


mateks
Oljenisse
Posts: 168
Joined: 22 Jan 2016 23:13
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 9 times
Been thanked: 15 times

Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by mateks » 11 Jul 2017 17:32

L3upo wrote:Om man räknar lite på saken så kan man få intrycket att snålis-A2 är ganska nära optimum.
Elbilar har ju rätt bra verkningsgrad mellan batteri och drivaxlar, kanske uppåt 90%, och drar ju i storleksordningen 1,3-2kWh/mil på landsväg (vad det nu är egentligen :) )
En liter blankdiesel innehåller ca 10kWh så 3dl/mil är alltså runt 3kWh/mil. Våra motorer har som bäst 45% verkningsgrad vilket är en hög siffra liknande en hårt optimerad lastbilsmotor. Nettot på driv ingående axel i växellådan skulle då bli 1,45kWh.

Om elbilar är ett relevant mått på energiförbrukning så var VAG väldigt nära optimum redan för mer än 15 år sedan. Lägg därtill att LT-1 faktiskt inte drar mindre när batteriet är slut och man kör vidare så som Teknikens Värld gjorde. Då har den en 800cc tvåcylindrig diesel som är modernare än våra men det verkar inte räcka. Siffrorna på 1dl/mil kommer ju från körcykler där batteriet används så det går inte att jämföra.

Att ta sig ner till 0,27-0,29 (A2 nominella siffror som också går att replikera) var en tuff utmaning, att ta sig ner till 0,2 kan visa sig vara betydligt tuffare med någon form av förbränningsmotor. Laddhybrider har ju inte så mycket att erbjuda på långresor heller, de har bara hemmaplan några mil i början av varje resa.
Det krävs alltså att något gör det möjligt att dramatiskt öka verkningsgraden på en förbränningsmotor om vi utgår från att vi behöver frontyta för att två skall sitta bredvid varandra någorlunda bekvämt.

Därmed är vi nere på färre alternativ, antingen driva bränslemotorerna med något annat. Vätgas/metangas/syntetiska bränslen kan vara alternativ, eller så måste vi dras med batterierna. Utvecklingen går förvisso framåt men fortfarande betyder laddningen utmed landsvägen minst 30-45 minuter så man förväntas stoppa i sig grisigt vägkrogskäk om man skall kunna slå ihjäl laddtiden på något vettigt sätt.
Ja vägkrogarna kommer troligtvis få ett rejält uppsving. ;)

BMW provade att vätgaskonvertera en av deras dieselmotorer och fick en verkningsgrad på 0,42. https://www.nyteknik.se/fordon/vatgas-i ... -122831618

Vadå, har deras 800 cc lägre verkningsgrad än 3L-motorn? Skulle man stoppa 3L-motorn i en XL1 så skulle den tveklöst vara snålare än i en lupo eller A2:a. Om man bortser från vikt-skillnader mm. och bara går på cW-värdet så ligger A2:an på 0,25 och XL1 på 0,19. Min A2:a brukar dra 0,33-0,34 på sommaren. Räknar man om det på det lägre cW-värdet så skulle den dra ca 0,26 vid samma typ av körning i en XL1.

Måste också ta velomobil-tankarna igen. Jag har länge vart nyfiken på hur låg förbrukning man skulle få med en velomobil kombinerat med en honda innova-motor. En innova kan man köra på strax över 0,2 och i ett slimmat skal skulle den utan tvekan ligga på under 0,2 så visst kan man färdas ännu snålare med det som finns idag, bensindrivet dessutom. Sen att det inte är en bil eller krocksäkert för fem öre är ju en annan femma.

Ett annat coolt fordon är schweiziska mototracern. Samma cW-värde som en XL1. Säkert häftig känsla att köra, ungefär som att sitta i ett segelflyg. :)
Attachments
SL-2.jpg
SL-2.jpg (190.34 KiB) Viewed 427 times
maxresdefault (1).jpg
maxresdefault (1).jpg (1 MiB) Viewed 427 times
roger_susan_monotracer_dsc_7255.jpg
roger_susan_monotracer_dsc_7255.jpg (231.77 KiB) Viewed 427 times

User avatar

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 569
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 27 times
Been thanked: 29 times

Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by RiseAndShine » 12 Jul 2017 07:08

Det var ju en VW Twin Up på gång och den kunde man läsa om under hösten 2013. Den hade samma drivlina som XL1 med dieselmotorn på 0,8 liter och hade också en elmotor med tillhörande laddbara batteri som skulle få ned förbrukningen till 1,1 l/ 100 km.
Se http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... -supersnal.

Hade inte VW:s Dieselgate och alla andra avslöjanden om dieselbilars utsläpp inträffat, kanske den redan funnits på marknaden. Med ordentlig rening på denna bil, tror jag den kan bli populär. Nackdelar är att den väger ca 300 kg mer än en Lupo 3L och klarar 0-100 km/h på blygsamma 15,7 sekunder. Om man satte Twin Up:s dieselmotor och växellåda, i en Lupo 3L gissar jag att förbrukningen skulle sjunka med 3-4 dl per 100 km.
vw-twin-up-0004-850x538.jpg
vw-twin-up-0004-850x538.jpg (128.13 KiB) Viewed 410 times
Make Lupo 3L Great Again

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 1315
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2 + 3L
Has thanked: 78 times
Been thanked: 86 times

Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by L3upo » 12 Jul 2017 08:49

Det där med 1,1 dl/mil gäller ju bara enligt den mycket generösa hybridnormen. När batteriet är tomt efter max 5 mil snackar vi närmare Lupo-siffror. Åtminstone enligt Teknikens Världs provkörning av samma drivlina.
Nu har de väl kanske inte Eco-kört i den högre skolan men ändå.

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 1315
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2 + 3L
Has thanked: 78 times
Been thanked: 86 times

Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by L3upo » 12 Jul 2017 08:57

L3upo wrote:Det där med 1,1 dl/mil gäller ju bara enligt den mycket generösa hybridnormen. När batteriet är tomt efter max 5 mil snackar vi närmare Lupo-siffror. Åtminstone enligt Teknikens Världs provkörning av samma drivlina.
Nu har de väl kanske inte Eco-kört i den högre skolan men ändå.
Det stod visst i artikeln: 0,35 när batteriet är tomt.. :o

User avatar

perA2
Skruvkunnig
Posts: 404
Joined: 07 Dec 2014 23:16
Stad:: Lund
Bil: Audi A2 1.2 tdi
Has thanked: 1 time
Been thanked: 23 times

Tankar i väntan på uppföljare till 3L

Post by perA2 » 12 Jul 2017 15:11

Kul diskussion, bra synpunkter! Glöm inte att dieselgate (=introduktion av en viss mjukvara) initierades 2005, samma år som 3L konceptet begravdes, Piesch fick avgå och Winterkorn tog över. Det kittlar iallafall mig mer att diskutera fräsiga konstruktioner än hur man politiskt skall genomdriva energibesparingar.

Det här gänget hör hemma i det här sammanhanget när man diskuterar att optimera transport och hålla nere antalet hästkrafter:

http://www.aerovelo.com/press-releases#past-bikes

http://www.aerovelo.com/press-releases# ... nical-info

/perA2

Post Reply