CoC intyg vid registreringsbesiktning

Pappersbiten och ekonomiska frågeställningar.

Topic author
Paul3L
Oljenisse
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 31 times
Been thanked: 13 times

Re: CoC intyg vid registreringsbesiktning

Post by Paul3L » 16 Sep 2019 23:58

Måns3L wrote:
13 Sep 2019 21:54
Jag tror att det för Paul liksom för mig handlar om att "rätt ska vara rätt" (och inte merkostnaden för felaktig fordonsskatt) och därmed basta!!!
För mig handlade det om att jag hade spenderad €70 för en CoC för äntligen att få rätt fordonsskatt.

Lupon blev felregistrerad när jag i sin tid flyttade till Sverige och den var med som flyttgods. På den tiden var alting i det nya landet helt nytt och förunderligt, och jag hade ingen aning om att bilen var felregistrerad. Det var först när jag började frekventera detta forum jag förstod det.
VW Lupo 3L årsmodell 2002, jazzblå perleffekt. 29.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!

Topic author
Paul3L
Oljenisse
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 31 times
Been thanked: 13 times

Post by Paul3L » 17 Sep 2019 12:19

Freeburner wrote:
13 Sep 2019 00:30
Här är vi nog ganska nära sanningen, vad Paul formulerat,
sen vet jag inte vad det är med tjänstemän i dagens Sverige ..?
Finns det någon som orkar tänka?
Framför allt kan tänka själv?
Många tjänstemän i dagens Sverige skiter faktiskt bara i vilket, rubba för guds skull inte deras cirklar.
Eller kaffepauser.
...
Paul3L wrote:
01 Mar 2019 14:57
Vilken typ av registreringsbesiktning behöver jag boka för att ändra avgiften från att vara baserad på vikt för att vara baserad på C02?

Jag har ringt Bilprovningen för att boka en sådan, men de vill veta exakt vilken typ av registreringbesiktning jag vill göra. Operatören som fick mitt samtal hade ingen aning om vad jag försökte uppnå, eftersom jag beskrivit att jag ville ha det, men hon visste inte vilken typ av registreringbesiktning det var.
Problemet är nog det att produkten "ändring av miljöklass med CoC som underlag" inte finns på hyllan och de anställda får improvisera - i växeln och på plats vid besiktning. När produkten inte finns är det svårt för vanlig Svensson som kund att beskriva önskemålet och riskerar att de anställda är tveksama inför uppdraget.
VW Lupo 3L årsmodell 2002, jazzblå perleffekt. 29.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!

Måns3L
Skruvmejselputsare
Stad:: Helsingborg
Bil: Lupo 3L
Been thanked: 7 times

Post by Måns3L » 19 Sep 2019 19:00

Jag fick till sist min bil i rätt skatteklass. Detta kunde göras på grund av att jag äntligen blev via Bilprovningens huvudkontors växel kopplad till en person som hade kunskap i min fråga och som dessutom ville hjälpa mig i detta "träsk".
Han fick uppgifter från mig ang. tidigare ägarens försök att genom en enklare regbesiktning hos Bilprovningen i Norrköping i november 2018 få till en avgasrelaterad skatt för sitt fordon (medhavt och inlämnat CoC dokument).
Personen jag pratade med verkade väldigt kunnig i detta ämne. Enligt honom så har det getts direktiv (förmodligen från Transportstyrelsen) att det inte längre ska skrivas någon Miljöklass vid registreringsbesiktningen och att det är det som ställer till problem när vi med våra Lupos vill göra en regbesiktning för att få våra fordon i rätt skatteklass.
Killen ringde mig ca 3 timmar senare samma dag och berättade att nu var det fixat, all heder till denna killen som tog tag i problemet och ordnade till felaktigheten.
Jag har hans telefonnummer och har även Darmins (Besikta Malmö) privata telefonnummer. Båda dessa personer är enligt vad jag förstått villiga att hjälpa oss med att få våra fordon i rätt skatteklass.
I mitt nya registreringsbevis på bilen som jag fick igår så står det inget under Miljöklass, men under rubrik V.9 Miljökategori euroklass står det siffran 3.
Denna rubriken finns inte hos min andra Luo 3L... Men nu är skatten äntligen 1353:- på min nyinköpta Lupo. Trägen vinner ibland över Myndigheterna...
Jag har nu telefonnummer direkt till två personer som vet hur man ska hantera problemet.
Är det någon här på forumet som känner att han/hon har samma problem som jag och Paul har haft så får ni gärna skicka ett privat meddelande till mig så får ni namn och telefonnummer till personer som fixar det hela.

Freeburner
Oljenisse
Stad:: Helsingborg
Bil: Audi A2
Has thanked: 104 times
Been thanked: 9 times

Post by Freeburner » 21 Sep 2019 09:39

Måns3L wrote:
19 Sep 2019 19:00
Jag fick till sist min bil i rätt skatteklass. Detta kunde göras på grund av att jag äntligen blev via Bilprovningens huvudkontors växel kopplad till en person som hade kunskap i min fråga och som dessutom ville hjälpa mig i detta "träsk".
Han fick uppgifter från mig ang. tidigare ägarens försök att genom en enklare regbesiktning hos Bilprovningen i Norrköping i november 2018 få till en avgasrelaterad skatt för sitt fordon (medhavt och inlämnat CoC dokument).
Personen jag pratade med verkade väldigt kunnig i detta ämne. Enligt honom så har det getts direktiv (förmodligen från Transportstyrelsen) att det inte längre ska skrivas någon Miljöklass vid registreringsbesiktningen och att det är det som ställer till problem när vi med våra Lupos vill göra en regbesiktning för att få våra fordon i rätt skatteklass.
Killen ringde mig ca 3 timmar senare samma dag och berättade att nu var det fixat, all heder till denna killen som tog tag i problemet och ordnade till felaktigheten.
Jag har hans telefonnummer och har även Darmins (Besikta Malmö) privata telefonnummer. Båda dessa personer är enligt vad jag förstått villiga att hjälpa oss med att få våra fordon i rätt skatteklass.
I mitt nya registreringsbevis på bilen som jag fick igår så står det inget under Miljöklass, men under rubrik V.9 Miljökategori euroklass står det siffran 3.
Denna rubriken finns inte hos min andra Luo 3L... Men nu är skatten äntligen 1353:- på min nyinköpta Lupo. Trägen vinner ibland över Myndigheterna...
Jag har nu telefonnummer direkt till två personer som vet hur man ska hantera problemet.
Är det någon här på forumet som känner att han/hon har samma problem som jag och Paul har haft så får ni gärna skicka ett privat meddelande till mig så får ni namn och telefonnummer till personer som fixar det hela.
Bra där Måns och Paul ;)

lipton
Garagesuppliant
Stad:: Örebro
Bil: Lupo3L 2xAudi A2 3L
Has thanked: 183 times
Been thanked: 66 times

Post by lipton » 16 Sep 2020 21:26

Var det någon mer här än "Måns3L" som hade kontaktuppgifter "namn och telefonnummer till personer som fixar det hela"
Saluför: Manuell Konverteringssatser till Lupo 3L (även En sats finns till Audi A2 3L)

lipton
Garagesuppliant

Post by lipton » 13 Oct 2020 20:25

lipton wrote:
16 Sep 2020 21:26
Var det någon mer här än "Måns3L" som hade kontaktuppgifter "namn och telefonnummer till personer som fixar det hela"
Någon som har nr till Måns3L :?
Eller vet om han lever :?:
:arrow: Last active:02 Mar 2020 12:44
Saluför: Manuell Konverteringssatser till Lupo 3L (även En sats finns till Audi A2 3L)

lipton
Garagesuppliant

Post by lipton » 13 Oct 2020 20:55

Kan det vara någon vid namn: Anders, Transportstyrelsen i Borlänge som b.la. har hand om frågor om avgas klassificering...?

lipton
Garagesuppliant

Post by lipton » 15 Oct 2020 16:34

lipton wrote:
13 Oct 2020 20:55
Kan det vara någon vid namn: Anders, Transportstyrelsen i Borlänge som b.la. har hand om frågor om avgas klassificering...?
Svarar mig själv... nej, det var det inte...

Post Reply