Besiktning framflyttad 7 mån. p g a corona och EU-beslut

Pappersbiten och ekonomiska frågeställningar.
Post Reply

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 73 times
Been thanked: 44 times

Besiktning framflyttad 7 mån. p g a corona och EU-beslut

Post by RiseAndShine » 07 Jul 2020 01:16

Jag visste sedan länge att min Lupo 3L skulle besiktigas senast 31/07-2020 och jag fick för en tid sedan ett erbjudande på posten från Dekra (där jag brukar besiktiga). Nu när jag skulle boka en tid hos dem står helt oväntat att sista besiktningsdag är 28/02-2021. Kollade därför på https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... esiktning/ och där det finns länk för att söka på eget registreringsnummer och även där står datumet 28/02-2021 och med följande förklaring:

"EU har fattat beslut om en förordning som innebär tillfälliga lättnader och undantag från regler inom transportområdet. Bland annat ger det förlängd inställelsetid för kontrollbesiktning. Inställelsetiden förlängs med sju månader för de fordon som senast skulle ha besiktats under perioden den 1 februari 2020 till och med den 31 augusti 2020."

Det är tydligen coronapandemin som gjort att man fattat detta beslut.

Att betala 429 kr eller ännu mer här och nu och dessutom mer eller mindre i onödan kanske inte är så farligt för alla, men för oss "snålisar" kan det ju helt klart gå emot själva värdegrunden i bilägandet. Jag väntar gärna med andra ord. :P

L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 236 times
Been thanked: 290 times

Re: Besiktning framflyttad 7 mån. p g a corona och EU-beslut

Post by L3upo » 07 Jul 2020 08:27

Beroende på turen och hur stor samling fordon man rullar på så kan få flera vinstlotter, jag hade tre vinster på parkeringen.
När besiktningsperioderna förlängdes från 12 till 14 månader fanns det andra förslag på bordet, tror det var upp till så mycket som 24 månader faktiskt, så detta är ju lite åt det hållet även om det är en engångsföreteelse.

Sedan kan man reflektera över om det känns bra på alla sätt. Skulle jag koncentrera alla snålmil på en enda bil skulle jag under normalår hinna köra 7000 mil mellan besiktningar. Då skulle man nästan få börja skaka spindelleder själv i halvtid fast å andra sidan minskar antalet körda mil för de flesta under Coronaperioden.

Post Reply