Ecopia B381 Treadwear?

Pappersbiten och ekonomiska frågeställningar.
Post Reply

Topic author
Nikel
Skruvkunnig
Stad:: Dingle
Bil: SVARTALF. RIP PLUTO
Has thanked: 9 times
Been thanked: 36 times

Ecopia B381 Treadwear?

Post by Nikel » 22 May 2019 20:34

Som rubriken frågar.

Vad har dom för Treadwear?
Hittar inget på interwebs

RiseAndShine
Garagesuppliant
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 57 times
Been thanked: 41 times

Re: Ecopia B381 Treadwear?

Post by RiseAndShine » 22 May 2019 22:52

Det verkar vara 240 treadwear på Bridgestone B 381 Ecopia 145/80 R14 76T. Men vad det är för siffra på de allra senast tillverkade av dessa däck kan man ju aldrig riktigt veta. Se filmklippet och efter 13-14 sekunder.

HVO-skatteupproret 1.0

Topic author
Nikel
Skruvkunnig

Post by Nikel » 28 May 2019 01:17

RiseAndShine wrote:
22 May 2019 22:52
Det verkar vara 240 treadwear på Bridgestone B 381 Ecopia 145/80 R14 76T. Men vad det är för siffra på de allra senast tillverkade av dessa däck kan man ju aldrig riktigt veta. Se filmklippet och efter 13-14 sekunder.

Tack.
Betydligt lägre än jag trodde.

Nu är ju Treadwear inget standardiserat utan alla däcktillverkare sätter siffran själv efter deras egna system.

Topic author
Nikel
Skruvkunnig

Post by Nikel » 28 May 2019 01:18

Det var inte svårt att google fram denna såg jag nu.

https://www.vehicletire.com/Rating/Bridgestone

Topic author
Nikel
Skruvkunnig

Post by Nikel » 28 May 2019 01:26

Ecopia 420 plus borde ju bara däcket man vill ha.
I USA har det 70 000 miles garanti.
Det är långt.

RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 28 May 2019 03:38

Nikel, jag vet inte om du haft just Bridgestone Ecopia 381 (alltså däcken som bilen levererades original med) på din Lupo. Jag hade sådana på min tills de var sju år och då hade de fortfarande bra mönsterdjup, men jag bytte dem ändå för de hade fått torrsprickor, var hårda nästan som hockeypuckar och högljudda. Visserligen kan ett hårt däck ha bättre slitstyrka och lägre rullmotstånd, men kan istället ha högre ljudnivå och längre bromssträcka.

Min uppfattning är att däck man monterar på Lupo 3L i allmänhet håller väldigt länge tack vare låg vikt på bilen och den blygsamma effekten på motorn.
HVO-skatteupproret 1.0

Topic author
Nikel
Skruvkunnig

Post by Nikel » 28 May 2019 09:29

RiseAndShine wrote:
28 May 2019 03:38
Nikel, jag vet inte om du haft just Bridgestone Ecopia 381 (alltså däcken som bilen levererades original med) på din Lupo. Jag hade sådana på min tills de var sju år och då hade de fortfarande bra mönsterdjup, men jag bytte dem ändå för de hade fått torrsprickor, var hårda nästan som hockeypuckar och högljudda. Visserligen kan ett hårt däck ha bättre slitstyrka och lägre rullmotstånd, men kan istället ha högre ljudnivå och längre bromssträcka.

Min uppfattning är att däck man monterar på Lupo 3L i allmänhet håller väldigt länge tack vare låg vikt på bilen och den blygsamma effekten på motorn.
Jag har aldrig haft B381or och kommer nog inte köpa det heller.
Med dagens mått så är dom nog inte så speciella som dom var då utan jag tycker det mest är kul att jämföra.
Jag förväntade mig däremot en jättehög treadwear så jag blev lite förvånad.
Sen så går min Lupo över 5000 mil varje år bara i resor till och från jobbet så det är rätt skönt om däcken håller en stund.

RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 29 May 2019 00:48

De enda nya Bridgestone B381 jag kan hitta på nätet är de som är avsedda för Audi A2 3L, nämligen 145/80 R 14 76T. Lämplig storlek för Lupo 3L verkar inte längre finnas som nytillverkade. B381 för Audi har det ganska mediokra betyget C både på rullmotstånd och våtgrepp.

Ett däck jag kan rekommendera och som jag själv precis monterat på bilen (helt nya) är Continental EcoContact 6 och de har betyget B på både rullmotstånd och våtgrepp, vilket är det första däcket på marknaden någonsin som har båda dessa betyg i originalstorlek för Lupo 3L (finns dock däck som har A i våtgrepp, men istället bara C och E på rullmotstånd). Alla andra har totalt sett alltså lägre betyg på EU-märkningen än EcoContact 6.

Jag skickar med en länk till Continentals engelska sajt för den innehåller mer information om EcoContact än den svenska: https://www.continental-tyres.co.uk/car ... artype=car
HVO-skatteupproret 1.0

Topic author
Nikel
Skruvkunnig

Post by Nikel » 29 May 2019 02:03

RiseAndShine wrote:
29 May 2019 00:48
De enda nya Bridgestone B381 jag kan hitta på nätet är de som är avsedda för Audi A2 3L, nämligen 145/80 R 14 76T. Lämplig storlek för Lupo 3L verkar inte längre finnas som nytillverkade. B381 för Audi har det ganska mediokra betyget C både på rullmotstånd och våtgrepp.

Ett däck jag kan rekommendera och som jag själv precis monterat på bilen (helt nya) är Continental EcoContact 6 och de har betyget B på både rullmotstånd och våtgrepp, vilket är det första däcket på marknaden någonsin som har båda dessa betyg i originalstorlek för Lupo 3L (finns dock däck som har A i våtgrepp, men istället bara C och E på rullmotstånd). Alla andra har totalt sett alltså lägre betyg på EU-märkningen än EcoContact 6.

Jag skickar med en länk till Continentals engelska sajt för den innehåller mer information om EcoContact än den svenska: https://www.continental-tyres.co.uk/car ... artype=car
B381 är enligt vad jag hittat det som blev dom nya Eco däcken vi ser idag.
Dom är inte hårdare än vanliga däck men Nano tekniken i dom gör att dom förbrukar mindre energi än ett vanligt Gummidäck.
Dvs nya Ecopia däck är en utveckling på dom gamla.

Har nördat lite de senaste nätterna på jobbet då jag vill byta ut traktordäcken och fälgarna som bilen rullar på nu :lol:

Den norska siten MegaHjul rekomenderar jag. (Att titta på, inte köpa)
Dom gör egna ljudtester inne i bilarna iställer för utanför och mäter rullmotstånd med en Tesla.
https://www.megahjul.com/nb/catalog/dek ... ecommended

Jag snubblade in på dom eftersom jag kör förbi deras lager varje dag :lol:

Topic author
Nikel
Skruvkunnig

Post by Nikel » 29 May 2019 02:04

Nikel wrote:
29 May 2019 02:03
RiseAndShine wrote:
29 May 2019 00:48

B381 är enligt vad jag hittat det som blev dom nya Eco däcken vi ser idag.
Dom är inte hårdare än vanliga däck men Nano tekniken i dom gör att dom förbrukar mindre energi än ett vanligt Gummidäck.
Dvs nya Ecopia däck är en utveckling på dom gamla.

Har nördat lite de senaste nätterna på jobbet då jag vill byta ut traktordäcken och fälgarna som bilen rullar på nu :lol:

Den norska siten MegaHjul rekomenderar jag. (Att titta på, inte köpa)
Dom gör egna ljudtester inne i bilarna iställer för utanför och mäter rullmotstånd med en Tesla.
Och ger massa mer olika betyg än EU märkningen.
https://www.megahjul.com/nb/catalog/dek ... ecommended

Jag snubblade in på dom eftersom jag kör förbi deras lager varje dag :lol:

RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 29 May 2019 03:41

Vad jag kan se på nätet finns inga Bridgestone i serien Ecopia i storleken 155/65-14, utan det är Turanza T005 och B 250 som finns.

Det bättre däcket av dessa två verkar vara Turanza, men som miljöintresserad tycker jag det är mycket oroväckande med följande skrivelse om däcket: "En ny blandningsteknik förbättrar fördelningen av kiseldioxid i Nano Pro-tech™-blandningen."

Nanopartiklar kan ha mycket otrevliga egenskaper på så sätt att de är så små att de tränger in i levande celler och skapar problem. Nu är jag dock osäker på om nanopartiklar är blandat direkt i däcket eller om det, vilket är bättre, är nanoteknik som används för att skapa materialet (och det därför inte finns några nanopartiklar i den färdiga produkten).
HVO-skatteupproret 1.0

Topic author
Nikel
Skruvkunnig

Post by Nikel » 29 May 2019 04:37

RiseAndShine wrote:
29 May 2019 03:41
Vad jag kan se på nätet finns inga Bridgestone i serien Ecopia i storleken 155/65-14, utan det är Turanza T005 och B 250 som finns.

Det bättre däcket av dessa två verkar vara Turanza, men som miljöintresserad tycker jag det är mycket oroväckande med följande skrivelse om däcket: "En ny blandningsteknik förbättrar fördelningen av kiseldioxid i Nano Pro-tech™-blandningen."

Nanopartiklar kan ha mycket otrevliga egenskaper på så sätt att de är så små att de tränger in i levande celler och skapar problem. Nu är jag dock osäker på om nanopartiklar är blandat direkt i däcket eller om det, vilket är bättre, är nanoteknik som används för att skapa materialet (och det därför inte finns några nanopartiklar i den färdiga produkten).
Alla tillverkare har väl någon typ av "Nano Teknik" idag

Kiseldioxid är ju dock inget supermedel man vill ha i lungorna eftersom att det i slutändan framkallar lungskador i för hög exponering.
Men det är ju frågan om det är Kisel i däcken eller slitage dammet från vägbanan som är farligast. :|

Hittade en film om det.
https://www.bridgestone.com/technology_ ... opro-tech/

Jobbar du också natt? :lol:

RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 30 May 2019 01:44

Det är möjligt att de flesta däcktillverkare använder nanoteknik, men det är fortfarande en minoritet som nämner det i marknadsföringen. Min uppfattning är att Bridgestone aktivt tillsatt nanopartiklar (alltså det rödmarkerade i deras reklamfilmer). Man kan undra hur nyttiga dessa partiklar är när de sprids i miljön.

"En ny rapport från IVL Svenska Miljöinstitutet visar kartläggningen av hur mikroplast sprids i naturen och var de största utsläppskällorna finns. På en inte så hedrande första plats kommer utsläpp från däck- och vägslitage."

Läs mer på http://supermiljobloggen.se/nyheter/201 ... kroplaster

Annan intressant artikel: https://www.forskning.se/2018/02/28/mik ... vet-haven/

Ja, jag jobbar också natt, men inte för tillfället. Det gäller att inte rubba dygnsrytmen för mycket... :)
HVO-skatteupproret 1.0

Post Reply