Nya skatteförslaget?

Pappersbiten och ekonomiska frågeställningar.
User avatar

Topic author
Cabbe
Skruvkunnig
Posts: 254
Joined: 04 Dec 2014 23:05
Stad:: Kolmården
Bil: Audi A2 1,2 TDI
Has thanked: 70 times
Been thanked: 17 times

Nya skatteförslaget?

Post by Cabbe » 27 Mar 2017 21:19

Är det nån som förstått vad nya skatteförslaget betyder för våra 3L? Blir vi lurade?

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 675
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 39 times
Been thanked: 33 times

Nya skatteförslaget?

Post by RiseAndShine » 27 Mar 2017 23:14

Verkar osäkert om Bonus malus-systemet även kommer gälla befintliga bilar. Min Lupo har ett deklarerat utsläpp på 86 g CO2/ km (3,2 l/ 100 km) och mellan 60-95 g CO2/ km så är det en neutral zon, vilket betyder oförändrad fordonsskatt utan extra avgifter eller bonusar. Så långt allt väl, men tittar man på http://www.vibilagare.se/nyheter/bonus- ... lag-spikat, står där att "För dieselbilar tillkommer dessutom ett miljötillägg på 250 kronor, samt ett bränsletillägg, vilket är det deklarerade koldioxidutsläppet på bilen multiplicerat med 12,88".

Ska man tro att det sista är det enda som kommer gälla 3L, så blir summan i så fall 12,88 * 86= 1108 + 250= 1358 kr, vilket bara är 5 kr mer än vad skatten var år 2016.
Make Lupo 3L Great Again

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 1914
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2,5st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 112 times
Contact:

Nya skatteförslaget?

Post by irover » 27 Mar 2017 23:41

Inget som påverkar miljön ett dugg. Magdalena är bara ute efter mer pengar.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 1767
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 128 times
Been thanked: 146 times

Nya skatteförslaget?

Post by L3upo » 28 Mar 2017 05:52

RiseAndShine wrote:Verkar osäkert om Bonus malus-systemet även kommer gälla befintliga bilar. Min Lupo har ett deklarerat utsläpp på 86 g CO2/ km (3,2 l/ 100 km) och mellan 60-95 g CO2/ km så är det en neutral zon, vilket betyder oförändrad fordonsskatt utan extra avgifter eller bonusar. Så långt allt väl, men tittar man på http://www.vibilagare.se/nyheter/bonus- ... lag-spikat, står där att "För dieselbilar tillkommer dessutom ett miljötillägg på 250 kronor, samt ett bränsletillägg, vilket är det deklarerade koldioxidutsläppet på bilen multiplicerat med 12,88".

Ska man tro att det sista är det enda som kommer gälla 3L, så blir summan i så fall 12,88 * 86= 1108 + 250= 1358 kr, vilket bara är 5 kr mer än vad skatten var år 2016.
Du glömde grundbeloppet på 360 kronor men annars verkar det korrekt.
Det är faktiskt lite läckert att 15-17 år gamla bilar klarar sig från CO2-straffskatt även när miljöministern tycker vi har dåligt väder.

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 1767
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 128 times
Been thanked: 146 times

Nya skatteförslaget?

Post by L3upo » 28 Mar 2017 06:16

irover wrote:Inget som påverkar miljön ett dugg. Magdalena är bara ute efter mer pengar.
Det absolut bästa vore om vi kunde hålla liv i våra snålisar till åtminstone 50 Kmil,

Fast nu är detta bara en förevändning för att nå det slutgiltiga målet so är avskaffad privatbilism.
Det är bara när vi tvingas in i dyr, gles och ineffektiv kollektivtrafik vi sitter i politikernas makt.
De håller ju även på att utrota P-platserna i städerna och trängselskatta bort trafiken samtidigt som byggnormerna håller på att ta bort boendeparkering.

Racet mot botten leds av naiva politiker uppfyllda av meningslösa symboloffer av andras frihet

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 675
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 39 times
Been thanked: 33 times

Nya skatteförslaget?

Post by RiseAndShine » 29 Mar 2017 00:57

L3upo wrote:
RiseAndShine wrote:Verkar osäkert om Bonus malus-systemet även kommer gälla befintliga bilar. Min Lupo har ett deklarerat utsläpp på 86 g CO2/ km (3,2 l/ 100 km) och mellan 60-95 g CO2/ km så är det en neutral zon, vilket betyder oförändrad fordonsskatt utan extra avgifter eller bonusar. Så långt allt väl, men tittar man på http://www.vibilagare.se/nyheter/bonus- ... lag-spikat, står där att "För dieselbilar tillkommer dessutom ett miljötillägg på 250 kronor, samt ett bränsletillägg, vilket är det deklarerade koldioxidutsläppet på bilen multiplicerat med 12,88".

Ska man tro att det sista är det enda som kommer gälla 3L, så blir summan i så fall 12,88 * 86= 1108 + 250= 1358 kr, vilket bara är 5 kr mer än vad skatten var år 2016.
Du glömde grundbeloppet på 360 kronor men annars verkar det korrekt.
Det är faktiskt lite läckert att 15-17 år gamla bilar klarar sig från CO2-straffskatt även när miljöministern tycker vi har dåligt väder.
Ja, jag missade grundbeloppet på 360 kr som tydligen ska vara med även i Bonus malus-systemet. Kan man bevisa att man endast tankar biodiesel i sin 3L, tycker jag man kan få slippa grundbeloppet. :P

Men visst är det häftigt att slippa bli beskattad utifrån koldioxidutsläpp, samtidigt som nästan alla andra bilar åker på extra avgift! Vad är det som gått snett i utvecklingen när en upp till ca 18 år gammal bil (med enbart förbränningsmotor) fortfarande är den bränslesnålaste som finns??
Make Lupo 3L Great Again

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 1767
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 128 times
Been thanked: 146 times

Nya skatteförslaget?

Post by L3upo » 29 Mar 2017 02:58

RiseAndShine wrote:
L3upo wrote: Du glömde grundbeloppet på 360 kronor men annars verkar det korrekt.
Det är faktiskt lite läckert att 15-17 år gamla bilar klarar sig från CO2-straffskatt även när miljöministern tycker vi har dåligt väder.
Ja, jag missade grundbeloppet på 360 kr som tydligen ska vara med även i Bonus malus-systemet. Kan man bevisa att man endast tankar biodiesel i sin 3L, tycker jag man kan få slippa grundbeloppet. :P

Men visst är det häftigt att slippa bli beskattad utifrån koldioxidutsläpp, samtidigt som nästan alla andra bilar åker på extra avgift! Vad är det som gått snett i utvecklingen när en upp till ca 18 år gammal bil (med enbart förbränningsmotor) fortfarande är den bränslesnålaste som finns??
Grundbeloppet på 360 betalar även elbilarna, är det inte bränsletillägget du tänker på?


macke77
Oljenisse
Posts: 118
Joined: 26 Nov 2014 00:00
Stad:: Borås
Bil: Lupo 3L
Has thanked: 4 times
Been thanked: 4 times

Nya skatteförslaget?

Post by macke77 » 29 Mar 2017 08:03

"Förändringen gäller bilar som köps nya, för befintliga bilar betalas ordinarie fordonsskatt som gäller idag."

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 1767
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 128 times
Been thanked: 146 times

Nya skatteförslaget?

Post by L3upo » 29 Mar 2017 08:10

macke77 wrote:"Förändringen gäller bilar som köps nya, för befintliga bilar betalas ordinarie fordonsskatt som gäller idag."
Tyvärr är det vad politikerna vill att vi skall tro. För nya bilar gäller den förhöjda skattefaktorn 77 respektive 100 kronor/g under tre år men givetvis tar de ett tag i skattekranen även för befintliga bilar med CO2-baserad skatt, bl a genom att definiera om bränslefaktorn och ändra startpunkten för CO2-straffet.
Kolla själv kapitel 4 i förslaget:
http://www.regeringen.se/495b40/content ... tta-fordon

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 675
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 39 times
Been thanked: 33 times

Nya skatteförslaget?

Post by RiseAndShine » 29 Mar 2017 09:58

RiseAndShine wrote:
L3upo wrote: Du glömde grundbeloppet på 360 kronor men annars verkar det korrekt.
Det är faktiskt lite läckert att 15-17 år gamla bilar klarar sig från CO2-straffskatt även när miljöministern tycker vi har dåligt väder.
Ja, jag missade grundbeloppet på 360 kr som tydligen ska vara med även i Bonus malus-systemet. Kan man bevisa att man endast tankar biodiesel i sin 3L, tycker jag man kan få slippa grundbeloppet. :P

Men visst är det häftigt att slippa bli beskattad utifrån koldioxidutsläpp, samtidigt som nästan alla andra bilar åker på extra avgift! Vad är det som gått snett i utvecklingen när en upp till ca 18 år gammal bil (med enbart förbränningsmotor) fortfarande är den bränslesnålaste som finns??
Det var bara en vild idé som dök upp med slopat grundbelopp.

När jag tidigare skrev "slippa bli beskattad utifrån koldioxidutsläpp", så var det ju feltänkt för bränsletillägget på 12,88 i Bonus malus-systemet räknas på koldioxidutsläppet (oavsett mängd), men koldioxidkomponenten alltså straffskatten, kommer inte drabba 3L.

Idag räknas skatten på 3L (86 gram CO2/ km) på följande sätt: först en grundavgift på 360 kr. Det finns en koldioxidkomponent på 22 kronor/ gram koldioxidutsläpp över 111 gram/ kilometer vid blandad körning, men den är inte aktuell, så därför blir denna summa 0 kr. För dieseldrivna fordon ska summan av grundbeloppet och koldioxidbeloppet multipliceras med en bränslefaktor om 2,37, så därför blir dessa siffror 360 * 2,37 = 853 kr. För dieseldrivna fordon tillkommer ett miljötillägg på 500 kr om de är tagna i trafik före 1 januari 2008. Summan för fordonsskatten blir alltså 1353 kr.
Make Lupo 3L Great Again

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 1914
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2,5st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 112 times
Contact:

Re: Nya skatteförslaget?

Post by irover » 03 Jun 2018 17:59

Nya skatten för lupo 3L efter 1 Juli 2018 blir 2863:-/år
Skatten för en A2 1.2 tdi som väger 1040kg blir 3427:-/år

Viktbaserad skatt för alla fordon som inte uppfyller miljöklass 2005 eller är uttagna 2006 och tidigare.

http://www.dieselskatt.se/
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 1914
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2,5st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 112 times
Contact:

Re: Nya skatteförslaget?

Post by irover » 03 Jun 2018 18:25

:shock: Detta blir dödsstöten för Lupo 3L / A2 1.2. Få bilar får en så hög skattehöjning som våra bilar.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.


mateks
Skruvkunnig
Posts: 255
Joined: 22 Jan 2016 23:13
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 17 times
Been thanked: 30 times

Re: Nya skatteförslaget?

Post by mateks » 03 Jun 2018 19:21

Hmmm, vänta här nu. När jag går in och kollar uppgifter på min bil så står det att den har miljöklass 2005. När jag klickar i det, 86 gram i utsläpp och årsmodell så står det så här...

"Ett dieseldrivet fordon med koldioxidutsläpp 86 co2 (gram / km vid blandad körning) har 49 kr i årsskatt. Tidigare (2014) var fordonsskatten för samma fordon -106 kr, dom nya skattereglerna 2015 innebär alltså en ökning med 155 kr."

Det betyder alltså att min skatt kommer hamna på 1508 kr om jag förstår det rätt.

Kollade uppgifter om luposar på blocket och vissa har miljöklass 2005 på och vissa har MK1 som ska motsvarar miljöklass 2000 så där blir det nog den viktbaserade dieselskatten.
Attachments
Screenshot_20180603-184417.png
Screenshot_20180603-184417.png (112.68 KiB) Viewed 205 times

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 675
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 39 times
Been thanked: 33 times

Re: Nya skatteförslaget?

Post by RiseAndShine » 04 Jun 2018 01:46

mateks wrote:
03 Jun 2018 19:21
Hmmm, vänta här nu. När jag går in och kollar uppgifter på min bil så står det att den har miljöklass 2005. När jag klickar i det, 86 gram i utsläpp och årsmodell så står det så här...

"Ett dieseldrivet fordon med koldioxidutsläpp 86 co2 (gram / km vid blandad körning) har 49 kr i årsskatt. Tidigare (2014) var fordonsskatten för samma fordon -106 kr, dom nya skattereglerna 2015 innebär alltså en ökning med 155 kr."

Det betyder alltså att min skatt kommer hamna på 1508 kr om jag förstår det rätt.

Kollade uppgifter om luposar på blocket och vissa har miljöklass 2005 på och vissa har MK1 som ska motsvarar miljöklass 2000 så där blir det nog den viktbaserade dieselskatten.
Den nya bilskatten, alltså bonus-malussystemet som träder i kraft 1 juli nu i år (2018) gäller endast för nya bilar som tas i trafik! Äldre bilar påverkas inte alls. Du kommer precis som mig fortfarande ha en skatt på 1353 kr per år (olika bilmodeller, men samma utsläpp av koldioxid).

Jag har en Lupo -02 och Transportstyrelsen har uppgiften Mk1 på den (står ibland ihop med 2000), vilket var en äldre benämning för det som senare officiellt kom att översättas till Euro 4 och svenska miljöklass 2005. Tyska uppgifter på en del äldre Lupo 3L säger ibland miljöklass Euro 3, vilket skulle motsvara gamla svenska Mk2, 2000 eller Mk3, 2001 och alltså nuvarande miljöklass 2000. Tittar jag på svenska Lupo 3L oavsett ålder hittar jag märklig nog enbart sådana som hör till miljöklass 2005 och som alltså skattas efter utsläpp.

Se https://www.transportstyrelsen.se/globa ... 1_kb-1.pdf
Make Lupo 3L Great Again

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 675
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 39 times
Been thanked: 33 times

Re: Nya skatteförslaget?

Post by RiseAndShine » 04 Jun 2018 02:05

Det lite lustiga är att om man utgår från bonus-malussystemet får man en skatt på 1772 kr/ år om bilen drivs med diesel och släpper ut 86 gram/ koldioxid per km. Samtidigt heter det att "Fordonet släpper inte ut över 95 gram koldioxid och berörs därför inte av den förhöjda fordonsskatten". Se https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... us/malus2/

Alltså kostar det några hundra mindre att släppa ut det samma med en betydligt äldre bil.
Make Lupo 3L Great Again

Post Reply