Nya skatteförslaget?

Pappersbiten och ekonomiska frågeställningar.
Post Reply
User avatar

Topic author
Cabbe
Oljenisse
Posts: 181
Joined: 04 Dec 2014 23:05
Stad:: Kolmården
Bil: Audi A2 1,2 TDI
Has thanked: 34 times
Been thanked: 13 times

Nya skatteförslaget?

Post by Cabbe » 27 Mar 2017 21:19

Är det nån som förstått vad nya skatteförslaget betyder för våra 3L? Blir vi lurade?

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 548
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 25 times
Been thanked: 27 times

Nya skatteförslaget?

Post by RiseAndShine » 27 Mar 2017 23:14

Verkar osäkert om Bonus malus-systemet även kommer gälla befintliga bilar. Min Lupo har ett deklarerat utsläpp på 86 g CO2/ km (3,2 l/ 100 km) och mellan 60-95 g CO2/ km så är det en neutral zon, vilket betyder oförändrad fordonsskatt utan extra avgifter eller bonusar. Så långt allt väl, men tittar man på http://www.vibilagare.se/nyheter/bonus- ... lag-spikat, står där att "För dieselbilar tillkommer dessutom ett miljötillägg på 250 kronor, samt ett bränsletillägg, vilket är det deklarerade koldioxidutsläppet på bilen multiplicerat med 12,88".

Ska man tro att det sista är det enda som kommer gälla 3L, så blir summan i så fall 12,88 * 86= 1108 + 250= 1358 kr, vilket bara är 5 kr mer än vad skatten var år 2016.
Make Lupo 3L Great Again

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 1580
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2,5st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 82 times
Contact:

Nya skatteförslaget?

Post by irover » 27 Mar 2017 23:41

Inget som påverkar miljön ett dugg. Magdalena är bara ute efter mer pengar.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 1282
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2 + 3L
Has thanked: 75 times
Been thanked: 85 times

Nya skatteförslaget?

Post by L3upo » 28 Mar 2017 05:52

RiseAndShine wrote:Verkar osäkert om Bonus malus-systemet även kommer gälla befintliga bilar. Min Lupo har ett deklarerat utsläpp på 86 g CO2/ km (3,2 l/ 100 km) och mellan 60-95 g CO2/ km så är det en neutral zon, vilket betyder oförändrad fordonsskatt utan extra avgifter eller bonusar. Så långt allt väl, men tittar man på http://www.vibilagare.se/nyheter/bonus- ... lag-spikat, står där att "För dieselbilar tillkommer dessutom ett miljötillägg på 250 kronor, samt ett bränsletillägg, vilket är det deklarerade koldioxidutsläppet på bilen multiplicerat med 12,88".

Ska man tro att det sista är det enda som kommer gälla 3L, så blir summan i så fall 12,88 * 86= 1108 + 250= 1358 kr, vilket bara är 5 kr mer än vad skatten var år 2016.
Du glömde grundbeloppet på 360 kronor men annars verkar det korrekt.
Det är faktiskt lite läckert att 15-17 år gamla bilar klarar sig från CO2-straffskatt även när miljöministern tycker vi har dåligt väder.

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 1282
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2 + 3L
Has thanked: 75 times
Been thanked: 85 times

Nya skatteförslaget?

Post by L3upo » 28 Mar 2017 06:16

irover wrote:Inget som påverkar miljön ett dugg. Magdalena är bara ute efter mer pengar.
Det absolut bästa vore om vi kunde hålla liv i våra snålisar till åtminstone 50 Kmil,

Fast nu är detta bara en förevändning för att nå det slutgiltiga målet so är avskaffad privatbilism.
Det är bara när vi tvingas in i dyr, gles och ineffektiv kollektivtrafik vi sitter i politikernas makt.
De håller ju även på att utrota P-platserna i städerna och trängselskatta bort trafiken samtidigt som byggnormerna håller på att ta bort boendeparkering.

Racet mot botten leds av naiva politiker uppfyllda av meningslösa symboloffer av andras frihet

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 548
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 25 times
Been thanked: 27 times

Nya skatteförslaget?

Post by RiseAndShine » 29 Mar 2017 00:57

L3upo wrote:
RiseAndShine wrote:Verkar osäkert om Bonus malus-systemet även kommer gälla befintliga bilar. Min Lupo har ett deklarerat utsläpp på 86 g CO2/ km (3,2 l/ 100 km) och mellan 60-95 g CO2/ km så är det en neutral zon, vilket betyder oförändrad fordonsskatt utan extra avgifter eller bonusar. Så långt allt väl, men tittar man på http://www.vibilagare.se/nyheter/bonus- ... lag-spikat, står där att "För dieselbilar tillkommer dessutom ett miljötillägg på 250 kronor, samt ett bränsletillägg, vilket är det deklarerade koldioxidutsläppet på bilen multiplicerat med 12,88".

Ska man tro att det sista är det enda som kommer gälla 3L, så blir summan i så fall 12,88 * 86= 1108 + 250= 1358 kr, vilket bara är 5 kr mer än vad skatten var år 2016.
Du glömde grundbeloppet på 360 kronor men annars verkar det korrekt.
Det är faktiskt lite läckert att 15-17 år gamla bilar klarar sig från CO2-straffskatt även när miljöministern tycker vi har dåligt väder.
Ja, jag missade grundbeloppet på 360 kr som tydligen ska vara med även i Bonus malus-systemet. Kan man bevisa att man endast tankar biodiesel i sin 3L, tycker jag man kan få slippa grundbeloppet. :P

Men visst är det häftigt att slippa bli beskattad utifrån koldioxidutsläpp, samtidigt som nästan alla andra bilar åker på extra avgift! Vad är det som gått snett i utvecklingen när en upp till ca 18 år gammal bil (med enbart förbränningsmotor) fortfarande är den bränslesnålaste som finns??
Make Lupo 3L Great Again

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 1282
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2 + 3L
Has thanked: 75 times
Been thanked: 85 times

Nya skatteförslaget?

Post by L3upo » 29 Mar 2017 02:58

RiseAndShine wrote:
L3upo wrote: Du glömde grundbeloppet på 360 kronor men annars verkar det korrekt.
Det är faktiskt lite läckert att 15-17 år gamla bilar klarar sig från CO2-straffskatt även när miljöministern tycker vi har dåligt väder.
Ja, jag missade grundbeloppet på 360 kr som tydligen ska vara med även i Bonus malus-systemet. Kan man bevisa att man endast tankar biodiesel i sin 3L, tycker jag man kan få slippa grundbeloppet. :P

Men visst är det häftigt att slippa bli beskattad utifrån koldioxidutsläpp, samtidigt som nästan alla andra bilar åker på extra avgift! Vad är det som gått snett i utvecklingen när en upp till ca 18 år gammal bil (med enbart förbränningsmotor) fortfarande är den bränslesnålaste som finns??
Grundbeloppet på 360 betalar även elbilarna, är det inte bränsletillägget du tänker på?


macke77
Oljenisse
Posts: 118
Joined: 26 Nov 2014 00:00
Stad:: Borås
Bil: Lupo 3L
Has thanked: 4 times
Been thanked: 4 times

Nya skatteförslaget?

Post by macke77 » 29 Mar 2017 08:03

"Förändringen gäller bilar som köps nya, för befintliga bilar betalas ordinarie fordonsskatt som gäller idag."

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 1282
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2 + 3L
Has thanked: 75 times
Been thanked: 85 times

Nya skatteförslaget?

Post by L3upo » 29 Mar 2017 08:10

macke77 wrote:"Förändringen gäller bilar som köps nya, för befintliga bilar betalas ordinarie fordonsskatt som gäller idag."
Tyvärr är det vad politikerna vill att vi skall tro. För nya bilar gäller den förhöjda skattefaktorn 77 respektive 100 kronor/g under tre år men givetvis tar de ett tag i skattekranen även för befintliga bilar med CO2-baserad skatt, bl a genom att definiera om bränslefaktorn och ändra startpunkten för CO2-straffet.
Kolla själv kapitel 4 i förslaget:
http://www.regeringen.se/495b40/content ... tta-fordon

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 548
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 25 times
Been thanked: 27 times

Nya skatteförslaget?

Post by RiseAndShine » 29 Mar 2017 09:58

RiseAndShine wrote:
L3upo wrote: Du glömde grundbeloppet på 360 kronor men annars verkar det korrekt.
Det är faktiskt lite läckert att 15-17 år gamla bilar klarar sig från CO2-straffskatt även när miljöministern tycker vi har dåligt väder.
Ja, jag missade grundbeloppet på 360 kr som tydligen ska vara med även i Bonus malus-systemet. Kan man bevisa att man endast tankar biodiesel i sin 3L, tycker jag man kan få slippa grundbeloppet. :P

Men visst är det häftigt att slippa bli beskattad utifrån koldioxidutsläpp, samtidigt som nästan alla andra bilar åker på extra avgift! Vad är det som gått snett i utvecklingen när en upp till ca 18 år gammal bil (med enbart förbränningsmotor) fortfarande är den bränslesnålaste som finns??
Det var bara en vild idé som dök upp med slopat grundbelopp.

När jag tidigare skrev "slippa bli beskattad utifrån koldioxidutsläpp", så var det ju feltänkt för bränsletillägget på 12,88 i Bonus malus-systemet räknas på koldioxidutsläppet (oavsett mängd), men koldioxidkomponenten alltså straffskatten, kommer inte drabba 3L.

Idag räknas skatten på 3L (86 gram CO2/ km) på följande sätt: först en grundavgift på 360 kr. Det finns en koldioxidkomponent på 22 kronor/ gram koldioxidutsläpp över 111 gram/ kilometer vid blandad körning, men den är inte aktuell, så därför blir denna summa 0 kr. För dieseldrivna fordon ska summan av grundbeloppet och koldioxidbeloppet multipliceras med en bränslefaktor om 2,37, så därför blir dessa siffror 360 * 2,37 = 853 kr. För dieseldrivna fordon tillkommer ett miljötillägg på 500 kr om de är tagna i trafik före 1 januari 2008. Summan för fordonsskatten blir alltså 1353 kr.
Make Lupo 3L Great Again

Post Reply