Hett tips för den med höjdskräck

Har du installerat en ny stereo, lampor, en "måste ha -mojäng" eller annat kul, skriv om det här!
Post Reply

Topic author
Muzze
Skruvmejselputsare
Stad:: Halmstad
Bil: Lupo 3L -99

Hett tips för den med höjdskräck

Post by Muzze » 06 Nov 2018 22:59

Hej på er Luponördar!

Skred till verket förra veckan och beställde ack så välbehövliga väghållningskomponenter till min lilla 3L. Dämparna fram var bortom slut och eftersom jag ville ha ner tyngdpunkten kändes coilovers som ett vettigt steg.

Jag har läst mycket om TA-Technix budgetprodukter som verkar mest populära och blev också lite avskräckt av berättelser om horribelt hårda resor till följd av detta. De är ju också väldigt prisvärda med sina blott 2500kr ca. Jag siktade dock på att komma upp ett pinnhål och hittade då en tillverkare som heter FK Coilovers. Deras lite dyrare varianter har gott renommé bland tyskstukarna och med en minimal prisskillnad på 600kr (totalt 3100kr) gentemot TA kändes det givet.

Dock kom jag efter lite googling till tillverkarens egen hemsida med webbshop, och blev förstummad. De säljer samma produkt (samt ett kit uttryckligen för 3L!) för endast 159€! Jag chansade och beställde, totalt 1850 svenska med frakt via DHL. Tog tre vardagar att skeppa hem det och tre timmar att byta utan instruktioner. Efter att ha finjusterat höjden fram så att jag över huvud taget kom ut ur garaget jag lånat blev det en jungfrufärd på 2.5 mil med detour över stans mest ökända farthinder. Och känslan var faktiskt helt klart godkänd! Nåväl, lite hårdare blev den självklart i dämpning och fjädring, men det var långt ifrån obekvämt och klarade med bravur av brunnlock och luriga farthinder utan att undertecknad kände minsta obehag.

Så klart hett tips för den som söker att bli lite mer jordnära! Vet ej hur länge de avser hålla detta pris (aviserat som 42% rabatt) men även ordinarie pris direkt från fabrik är det värt! De har även lite annat smått & gott till tyska kärror.

Länk till Lupo coils;
https://www.fk-shop.de/en/Tuning/Suspen ... odel/Lupo/

Tack för mig, önskas bilder på resultatet kan det ordnas i dagsljus! Nu slipper jag ta piller mot sjösjuka innan långtur, den ena dämparen fram var så slut att den sackade ihop av att ligga i minimal lutning på golvet efter demontering...

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 94 times
Been thanked: 281 times

Re: Hett tips för den med höjdskräck

Post by lupobupo » 15 Nov 2018 06:46

Muzze wrote:
06 Nov 2018 22:59
Hej på er Luponördar!
Tack för mig, önskas bilder på resultatet kan det ordnas i dagsljus! Nu slipper jag ta piller mot sjösjuka innan långtur, den ena dämparen fram var så slut att den sackade ihop av att ligga i minimal lutning på golvet efter demontering...
Klart vi vill ha bilder!!
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
Muzze
Skruvmejselputsare
Stad:: Halmstad
Bil: Lupo 3L -99

Re: Hett tips för den med höjdskräck

Post by Muzze » 15 Nov 2018 17:26

Haha just ja, glömde nästan av det... Har nog avklarat närmare 160 mil med denna setup in alles och det är ytterst få gånger det känts något skumpigt, annars har det blivit en fantastisk liten landsvägskryssare 🙂

Nu sitter det även H11 LED lampor i huvudstrålkastarna samt en pytteliten LED-ramp som ger lite extra floodlight i mörkret. 250kr per produkt på banggood.com, helnöjd!

Fler bilder kommer med bättre kamera och planering, håll till godo med denna sålänge!
IMG_20181107_074037.jpg
IMG_20181107_074037.jpg (616.38 KiB) Viewed 42 times

Post Reply