Dragkrok!

Har du installerat en ny stereo, lampor, en "måste ha -mojäng" eller annat kul, skriv om det här!

Topic author
krillan
Skruvmejselputsare
Stad:: motala
Bil: vw lupo 3L -03
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Dragkrok!

Post by krillan » 04 Mar 2017 10:45

Låter som jag skulle hamna på typ Guantanamo om jag satt på drag, så får nog avstå tills det blir ngn lagändring.

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 3st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 67 times
Been thanked: 206 times

Dragkrok!

Post by lupobupo » 04 Mar 2017 14:00

Lillelupo wrote:Kan det vara så att det faktum att några fått sina drag godkända hänger ihop med manuellkonvertering?
Min med drag är automat.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Paul3L
Domkraftsansvarig
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 10 times
Been thanked: 2 times

Dragkrok!

Post by Paul3L » 04 Mar 2017 14:44

lupobupo wrote:Om vi spånar lite friskt här så rent teoretiskt så borde det med nya eu-reglerna innebära att du kör med oändlig överlast eftersom angiven dragvikt är 0kg (man räknar överlast i procent).

41-50 procent överlast = 4000kr i böter.
Över 50 procent överlast så skall ärendet lämnas över till åklagare och det kan bli fråga om åtal för vårdslöshet i trafik.
Över 100 procent = körkortsingripande
50% av 0 kg är noll.

Mitt resonemang är, att med 0 kg dragvikt, då får man inte ha dragkrok.
VW Lupo 3L årsmodel 2002, jazzblå perleffekt. Dansksåld, extra ingenting.
Change begins with you!

lupobupo
Verkstadschef

Dragkrok!

Post by lupobupo » 04 Mar 2017 15:18

Paul3L wrote:
lupobupo wrote:Om vi spånar lite friskt här så rent teoretiskt så borde det med nya eu-reglerna innebära att du kör med oändlig överlast eftersom angiven dragvikt är 0kg (man räknar överlast i procent).

41-50 procent överlast = 4000kr i böter.
Över 50 procent överlast så skall ärendet lämnas över till åklagare och det kan bli fråga om åtal för vårdslöshet i trafik.
Över 100 procent = körkortsingripande
50% av 0 kg är noll.

Mitt resonemang är, att med 0 kg dragvikt, då får man inte ha dragkrok.
Räknar du inte åt fel håll nu? Hur många procents överlast är en last på tex 450kg när tillåten last är 0kg? Svaret är väl iofs egentligen odefinierat och inte oändligt.

Man kan juh fundera på syftet med dragkrok om man inte får dra något med hjälp av den. Men det finns faktiskt tillfällen då man kan ha användning av en dylik trots 0kg i reggbeviset, tex när man drar ett "efterfordon" vilket inte faller under begreppet släpvagn i juridisk mening. Därmed gäller inte heller "släpvikten" som är angiven. Ett efterfordon behöver inte ens vara draget med hjälp av en dragkrok, utan kan likagärna vara tex en öglekoppling eller liknande.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

cantos lupos
Hedersmedlem
Stad:: Kristinehamn
Bil: Lupo 3L 3st A2
Has thanked: 2 times
Been thanked: 21 times

Dragkrok!

Post by cantos lupos » 04 Mar 2017 23:06

Ska besikta A2 för 4:e gången med drag snart. Första gången upptäckte de inte draget, andra undra de hur mycket man får dra med en sådan där? Cyckelhållare var mitt svar. Tredje inga frågor... snart vet jag...

Paul3L
Domkraftsansvarig

Dragkrok!

Post by Paul3L » 05 Mar 2017 01:21

lupobupo wrote:Men det finns faktiskt tillfällen då man kan ha användning av en dylik trots 0kg i reggbeviset, tex när man drar ett "efterfordon" vilket inte faller under begreppet släpvagn i juridisk mening.
"Efterfordonet får dras i högst 30 km/timmen."
Change begins with you!

lupobupo
Verkstadschef

Dragkrok!

Post by lupobupo » 05 Mar 2017 02:30

Paul3L wrote:
lupobupo wrote:Men det finns faktiskt tillfällen då man kan ha användning av en dylik trots 0kg i reggbeviset, tex när man drar ett "efterfordon" vilket inte faller under begreppet släpvagn i juridisk mening.
"Efterfordonet får dras i högst 30 km/timmen."
Ja? Det är juh delvis pga detta som de inte lyder under samma regler som vanliga släpvagnar.

Paul3L
Domkraftsansvarig

Dragkrok!

Post by Paul3L » 05 Mar 2017 12:15

lupobupo wrote:Ja? Det är juh delvis pga detta som de inte lyder under samma regler som vanliga släpvagnar.
Nu känner jag till två metoder att smiska sin Lupo. Chippa motorn och draga efterfordon. Inte ett behov jag har eller har haft, och förhopligen inte får heller. Då köper jag helre en Lupo GTI eller en traktor. Min Lupos transmission och växellåda har aldrig krånglat, och så ska det vara de nästa 25.000 mil också.
Change begins with you!

lupobupo
Verkstadschef

Dragkrok!

Post by lupobupo » 05 Mar 2017 12:18

Paul3L wrote:
lupobupo wrote:Ja? Det är juh delvis pga detta som de inte lyder under samma regler som vanliga släpvagnar.
Nu känner jag till två metoder att smiska sin Lupo. Chippa motorn och draga efterfordon. Inte ett behov jag har eller har haft, och förhopligen inte får heller. Då köper jag helre en Lupo GTI eller en traktor.
Jag försökte bara förklara att det inte är självklart att ett fordon med 0kg dragvikt inte får ha en dragkrok monterad. Självklart finns det många fordon som är bättre lämpade både för att dra släpvagn och efterfordon.

Post Reply