Lupo / A2 - Grundinställning av växellådan/robot

Dokumenterade guider om hur du gör både det ena och det andra.

Topic author
luzt
Skruvkunnig
Stad:: Linköping
Bil: Audi A2 1.2TDI
Has thanked: 10 times
Been thanked: 19 times

Post by luzt » 03 Dec 2014 21:31

Håll till godo!

Guiden
Last edited by lupobupo on 25 Aug 2016 17:24, edited 1 time in total.
Audi A2 1.2TDI - Moddad till tusen!
Fixar grundinställning | Farthållare | Reparationer | Service | och mycket annat

Lalleballe
Skruvmejselputsare
Stad:: Umeå
Bil: Lupo 3L
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Post by Lalleballe » 09 Dec 2014 21:17

tack

RandomHero
Skruvmejselputsare
Stad:: Täby
Bil: VW Lupo 3L

Post by RandomHero » 22 Dec 2014 12:18

Hallå, finns det någon i sthlm som kan hjälpa en med grundinställningen?
Det fanns på gamla forat men inte hittat denne användare här =/

Mvh Björn

Topic author
luzt
Skruvkunnig

Post by luzt » 22 Dec 2014 12:55

Fixar en tråd för det!
Fixar grundinställning | Farthållare | Reparationer | Service | och mycket annat

Topic author
luzt
Skruvkunnig

Post by luzt » 22 Dec 2014 12:58

RandomHero wrote:Hallå, finns det någon i sthlm som kan hjälpa en med grundinställningen?
Det fanns på gamla forat men inte hittat denne användare här =/

Mvh Björn

http://www.lupo3lclub.se/phpbb/viewtopi ... cabcf#p398

Tråd skapad för allas smidighet! :)

L3upo
Forumsorakel
Stad:: Vikingstad
Bil: 7 x A2+2 x 3L
Has thanked: 303 times
Been thanked: 358 times

Post by L3upo » 07 Mar 2015 12:28

Jag har två frågor om guiden efter att jag varit och rekat under huven på A2:an:

1) Hur kommer man åt kopplingsjusteringen utan att ta bort ABS-aggregatet...? Det sitter ju med röranslutningar så det går väl knappast att vika undan?
På Lupon är det ju enkelt eftersom det är helt öppet ovanför.

2) Vad är det man justerar under Gear Actuator Adaptation...? Punkt 1 är inte glasklar. Det kan väl inte vara denna mutter?
a2-4164.png
a2-4164.png (20.03 KiB) Viewed 11997 times

cantos lupos
Hedersmedlem
Stad:: Kristinehamn
Bil: Lupo 3L 3st A2
Has thanked: 2 times
Been thanked: 30 times

Post by cantos lupos » 07 Mar 2015 23:04

Svar på fråga 1. Vaselin... Nä skoja... Det sitter ett fäste för kabelstam under tandempumpen jag brukar lossa på den så kommer jag åt, men det är Djä...trångt... Men har du händer till dasslock då blir det svårt. Själv har jag fått tydliga ärrbildningar på handen och nervsmärtor med tiden när jag ofta har tappat tålamodet och "möljt" ned handen för att justera eller dra i kopplingsvajern vid ett ofrivilligt stopp vid väg kanten...

L3upo
Forumsorakel

Post by L3upo » 16 Mar 2015 19:22

Efter att ha traskat igenom proceduren i instruktionen känner jag att jag har lite feedback.

Det står att stegen måste göras i exakt den ordningen men det borde inte gälla alla.

Till exempel Steg 1, Clutch Travel Sender Adaptation, så finns det ju inget som datorn eller styrenheten själv ställer in utan det är ju bara en vajerjustering som sätter rätt viloläge vilket avläses med i Measuring Blocks helt passivt och utan hydraultryck.
Det i sig ingår väl inte i någon sekvens och borde gå att såväl kolla som justera helt fristående?

Därtill är jag inte lika säker på min sak men är det verkligen nödvändigt att koppla ihop steg 2 med steg 3?
Att man måste genomföra alla stegen inom Gear Actuator Adaption eller Creep Point Adaptation förstår jag eftersom det är en sekvens men det andra är ju faktiskt helt skilda ingrepp. Jag vill inte vara för tvärsäker här men med tanke på att det absolut bökigaste är att centrera växelförararmen (man måste helst under bilen) så borde steg 1 och 3 räcka för att kompensera kopplingsslitaget.
På motsvarande sätt adresserar ju steg 2 primärt slitage i växellänkage och växelväljarvajern och har väldigt lite med kopplingen att göra.

Speciellt är det ju så att om bilen tappat Creep Point Adaption så att den skenar så fort man släpper bromsen så blir den nu lite vansklig att göra steg 2 på om den står uppkörd på ramper t ex. Då borde det vara idé att köra steg 1 och 3 först en gång för att sedan köra steg 2 på bilen på ramper (och kanske ytterligare en gång steg 3 för ordningens skull...?)

Jag vet att det står så även i det engelska originalet men det känns inte helt glasklart varför.
Någon som provat och kan svara säkert?
Jag följer gärna instruktioner utan att tjafsa men är man ingenjör så måste man leva upp till sin hederskodex:
"Om någonting fungerar, skruva omedelbart isär det för att förklara varför" :D

lupobupo
Forumsorakel
Stad:: Västergötland
Bil: 5st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 231 times
Been thanked: 471 times

Post by lupobupo » 16 Mar 2015 22:21

L3upo wrote:Efter att ha traskat igenom proceduren i instruktionen känner jag att jag har lite feedback.

Det står att stegen måste göras i exakt den ordningen men det borde inte gälla alla.

Har du ändrat justeringen under steg 1 så har du sabbat det växellådsdatorn vet om kopplingen = du måste få steg 3 gjort. Kryplägesadapteringen i Steg 3 aktiveras aldrig om du inte gör Steg 2.

Då det är under steg 2. När du väljer Basic Settings, väljer grupp 14 och sedan trycker på GO som växellådsdatorns interna grundinställningsprogram aktiveras. Och den är beroende av att kopplingen är justerad under steg 1. Det enda som vag-com/vcds gör därefter är att presentera information om vad som händer. När du går in i measuring blocks - grupp 025 så aktiveras inte creep point adaption - utan den bara presenterar information angående det steget i grundinställningen. som aktiverades tidigare i steg 2.

Dvs du måste utföra steg 1,2,3 i ordning.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

L3upo
Forumsorakel

Post by L3upo » 17 Mar 2015 07:23

lupobupo wrote:
L3upo wrote:Efter att ha traskat igenom proceduren i instruktionen känner jag att jag har lite feedback.

Har du ändrat justeringen under steg 1 så har du sabbat det växellådsdatorn vet om kopplingen = du måste få steg 3 gjort. Kryplägesadapteringen i Steg 3 aktiveras aldrig om du inte gör Steg 2.

Då det är under steg 2. När du väljer Basic Settings, väljer grupp 14 och sedan trycker på GO som växellådsdatorns interna grundinställningsprogram aktiveras. Och den är beroende av att kopplingen är justerad under steg 1. Det enda som vag-com/vcds gör därefter är att presentera information om vad som händer. När du går in i measuring blocks - grupp 025 så aktiveras inte creep point adaption - utan den bara presenterar information angående det steget i grundinställningen. som aktiverades tidigare i steg 2.

Dvs du måste utföra steg 1,2,3 i ordning.
Ok, tack. Då klarnar det.

Jag kanske kan passa på att få ytterligare en sak förtydligat efter en misslyckad grundinställning av Lupon i kväll.
Inställningen av växelföraren, vad är det för läge på armen man skall sikta på?
Det kan väl inte vara att skruven till kulleden sitter mitt i örat? I så fall skulle det ju inte behövas ett ovalt hål...
Skall jag tolka det som att växelföraren skall vara i sitt viloläge i mitten, samtidigt som hundbenet är i sitt neutralläge och att man då drar ihop dom med muttern?
Jag har gjort tre försök uppifrån men det verkar extremt känsligt så jag får krypa till korset (och under bilen) en annan dag och göra det underifrån.

LLL
Domkraftsansvarig
Stad:: Lule
Bil: 3l lupo

Post by LLL » 06 Jul 2016 07:51

Hej, har läst att man inte kan genomföra en grundis med en trasig förardörrswitch finns det någon sanning i det?

lupobupo
Forumsorakel

Post by lupobupo » 06 Jul 2016 11:26

LLL wrote:Hej, har läst att man inte kan genomföra en grundis med en trasig förardörrswitch finns det någon sanning i det?
Nej, det har jag gjort många gånger.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

LLL
Domkraftsansvarig
Stad:: Lule
Bil: 3l lupo

Post by LLL » 06 Jul 2016 15:14

Okej! Då har jag alltså inga ursäkter för att inte göra en grundinställning :)

kal
Skruvmejselputsare
Stad:: Löddeköpinge
Bil: Audi A2 3L -01
Has thanked: 3 times

Post by kal » 25 Aug 2016 14:23

Fungerar länken till guiden för er? Verkar lovande med en instruktion skapad av "luzt"!

lupobupo
Forumsorakel

Post by lupobupo » 25 Aug 2016 17:22

kal wrote:Fungerar länken till guiden för er? Verkar lovande med en instruktion skapad av "luzt"!
Det är inte luzt som gjort guiden. Det är en gammal guide som låg på det gamla forumet. Jag minns inte vem som skrev den.

Guiden går att hitta här:
viewtopic.php?f=18&t=43

Post Reply