kontroll av hydraulnivå

Dokumenterade guider om hur du gör både det ena och det andra.
Post Reply

Topic author
Cabbe
Skruvkunnig
Stad:: Kolmården
Bil: Audi A2 1,2 TDI
Has thanked: 84 times
Been thanked: 20 times

kontroll av hydraulnivå

Post by Cabbe » 26 Feb 2015 09:57

För kontroll av hydraulolja till växlingen :

Ta bort kontakten till hydrauliska pumpen eller koppla bort batteriet. (Stäng inte bakluckan)
Lossa tryckackumulatorn (bomben) ett halvt varv.
Kolla nivån i behållaren.
Ska ligga vid den rektangulära markeringen
Niva.png
Niva.png (26.28 KiB) Viewed 3822 times
Om svårt att se, Använd en ficklampa och lys från sidan.

Om den är OK dra åt tryckackumulatorn.
Sätt dit kontaktstycket eller anslut batteriet.
Slå på tändningen, kolla att det inte läcker.
Radera eventuella felminnen.

Skulle nivån inte vara rätt:

Ta bort kontakten till hydraulpumpen.
Lossa tryckackumulatorn ett halvt varv.

Fyll på eller sug ur till rätt nivå.
dra åt tryckackumulatorn.
Sätt dit kontakten.

Slå på tändningen och kolla att det inte läcker
Växla fler gånger så att systemet luftas

Korrigera igen vid behov. Och utför kontroll igen.
Last edited by lupobupo on 27 Feb 2015 19:30, edited 1 time in total.
Reason: lägga till bilden som postaren misslyckades att få med

Topic author
Cabbe
Skruvkunnig

kontroll av hydraulnivå

Post by Cabbe » 26 Feb 2015 10:34

Försökte få med en bild, men misslyckades, hur göra?

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 3st a2
Has thanked: 93 times
Been thanked: 277 times

kontroll av hydraulnivå

Post by lupobupo » 26 Feb 2015 12:25

Cabbe wrote:Försökte få med en bild, men misslyckades, hur göra?
För att infoga en bild direkt på forumet så gör du:
1. Välj attachments/add files
2. Välj bildfilen du vill skicka upp
3. Tryck sedan på knappen "place inline" så kan du välja var bilden hamnar i inlägget istället för som en bifogad bild längst ner!

Innan du väljer "Submit" så kan du använda "preview" för att se om bilden/texten blev som du hade tänkt dig.

Skicka upp bilden så flyttar jag den till ursprungsinlägget.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
Cabbe
Skruvkunnig

kontroll av hydraulnivå

Post by Cabbe » 27 Feb 2015 21:15

Jag hade en röd "flärp" på mitt hydraullock. Det stog nåt om "Remove after install". Den borde väl inte vara där? Kan den suttit där i 18000mil? Den verkade täcka ett litet hål i locket?

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 2,5st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 123 times

kontroll av hydraulnivå

Post by irover » 28 Feb 2015 17:03

Du måste ha fått bytt hydraulpump nån gång, det är väl transportsäkringen så inget rinner ut.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Topic author
Cabbe
Skruvkunnig

kontroll av hydraulnivå

Post by Cabbe » 28 Feb 2015 20:38

Den satt på när jag köpte bilen, kanske bytt på Audiverkstad!!!!??? (Det var inte snällt)

L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 134 times
Been thanked: 158 times

kontroll av hydraulnivå

Post by L3upo » 07 Mar 2015 16:49

Efter att ha följt instruktionen ovan kan jag inte släppa tanken att den inte känns helt logisk. Framför allt känns det onödigt att lossa tryckacken eftersom det ökar risken för läckage.

Funktionen på acken är väl att med hjälp av en gasmängd innesluten i ett membran hålla trycket uppe så att det finns tryck och flöde för roboten utan att pumpen skall starta ideligen? Nominellt skall det då finnas olja med 39-55 bar tillgängligt och när trycket sjunker under detta så startar pumpen för att ladda om acken.

Det enda man är intresserad av vid kontroll/påfyllning är ju att systemet är trycklöst och det görs ju enklare genom att koppla bort pumpen och växla fram och tillbaka med växelväljaren med tändningen på. De hydraulrörelser som utförs förbrukar hydraultrycket varvid oljan pressas tillbaka till behållaren via en retur. Därmed är det även odramatiskt att öppna gröna pluslocket när som helst eftersom det ju faktiskt är atmosfärtryck i oljebehållaren.

Liknande resonemang gäller luftning. Om acken får sitta kvar och nivån aldrig gått under anslutningen mot pumpen så behövs ju heller ingen luftning.

På samma sätt kan man ju se hur tätt systemet (Backventilen?) är. Dränera trycket och fyll till rätt nivå, koppla in pumpen och fyll acken, markera ny nivå och kolla senare hur fort den återgår till den högre nivån.
Om jag har fel så raderar jag ovanstående så att ingen luras att göra fel när dom hittar texten via google.

På samma sätt blir jag inte riktigt klok på fallet när det är för mycket och måste sugas ur. När skulle det kunna inträffa?
OM man fyller till rätt nivå när det är trycklöst finns ju inget sätt för nivån att öka mer än möjligen p g a värmeutvidgning. Växlingsrörelserna sköts av två par motverkande kolvar så där varierar ju inte ens nivån. Då är det är enbart kopplingscylindern som kan ändra nivån men den sänker ju i behållaren när den fylls.
Om nivån ligger aningen över markeringen och inte ända upp så är det svårt att se någon akut risk med det. Skulle nivån mot förmodan gå ända upp så finns ju ett lufthål i plus-skruven och då rinner det helt enkelt över. OK, lite slabbigt men ingen övrig fara.

Rätta mig gärna om jag har fel och förklara då gärna varför så raderar jag mitt inlägg.

Topic author
Cabbe
Skruvkunnig

kontroll av hydraulnivå

Post by Cabbe » 26 Oct 2016 15:46

Hej L3upo, jag skrev såhär på annat ställe, har med detta att göra:
"Har funderat på behållaren, borde man inte kunna markera nivån då pumpen gått? Om man har huven borta, först fyller med släppt bomb till markeringen. Drar fast bomben, sen kan man starta pumpen så oljan är insugen då kan man ju markera där? Då har man den lägre markeringen vid senare behov av kontroll när pumpen varit igång?"
Jag får uppfattningen att det är samma fråga som du har här i ditt inlägg? Då har man snabbt en nivåkoll, utan att göra något?

Pontony
Domkraftsansvarig
Stad:: Kungsör
Bil: Lupo och Audi A2
Has thanked: 11 times
Been thanked: 4 times

Re: kontroll av hydraulnivå

Post by Pontony » 03 Jan 2018 15:33

Tråduppdatering!
Så vad kom proffsen fram till. Behöver man lossa bomben eller en hellre koppla ur elen och växla fram och tillbaka med växelväljaren med tändningen på, innan en nivåkontroll utföres?
Mvh

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 3st a2
Has thanked: 93 times
Been thanked: 277 times

Re: kontroll av hydraulnivå

Post by lupobupo » 03 Jan 2018 20:41

Pontony wrote:
03 Jan 2018 15:33
Tråduppdatering!
Så vad kom proffsen fram till. Behöver man lossa bomben eller en hellre koppla ur elen och växla fram och tillbaka med växelväljaren med tändningen på, innan en nivåkontroll utföres?
Mvh
Följer man originalinstruktionerna så blir det rätt. Dvs koppla ur elen och lossa bomben ett halvt varv.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Post Reply