Vi alla A2-ägare har väl vid minst ett något tillfälle råkat ut för en strömlös bil där strömmen inte ens räcker för att låsa upp bakdörrar eller bagageluckan? Det är rätt bökigt då att kliva in via en framdörr, åla förbi bakdörrar låsta med safe lock för att lirka upp bagagegolvet och koppla laddare på batteriet så att man åtminstone kan öppna luckan (alternativt dra i den sköra nödöppnaren i luckan och öppna den inifrån).
Även om man bara vill boosta batteriet lite då och skulle det vara smidigt att ha ett enklare sätt sätt att koppla underhållsladdare, inte minst om man råkar ha kupévärmaruttag dessutom.
Alltså, jag funderar på att klippa polklämmorna på en billig automatisk laddare och montera 12-plugg till ciggtändaruttaget.
D v s köra högst 4A baklänges till batteriet utan att behöva greja i alla bilarnas elsystem för laddaranslutning.
Det är ju inga herrejösseskablar dit men 4A är ju rätt långt från nominell max-ström i uttaget.
Dock undrar jag om det är några andra som redan gör så och som vet om laddarna beter sig OK så inte spänningsfallet lurar laddaren så att den aldrig går ner i underhållsmode? I så fall, är det någon mer seriös laddare typ C-TEK eller någon billig från Lingonserien (typ Julas Hamron)?
Även om det inte funkar att ladda fullt den vägen är det nog ändå värt att väcka komfortmodulen den vägen för att få igång centrallåset.
Såvitt jag mätt så klarar den sig med mindre än 2A så 4A borde räcka om inte pumpen och innerbelysningen stjäl för mycket kräm.
Ladda batteriet via 12V-uttaget?
-
- Skruvkunnig
- Posts: 479
- Joined: 04 Dec 2014 23:05
- Stad:: Kolmården
- Bil: A2 3L+A2+PCay+1302LS
- Has thanked: 183 times
- Been thanked: 42 times
Re: Ladda batteriet via 12V-uttaget?
Har använt det några gånger. Har använt en laddare som kan ge olika laddström. Använt 2 A, och då har den laddat ganska fort och gått ner på ännu lägre. Det är ju smidigt med 220 uttag inne i bilen.
-
- Hedersmedlem
- Posts: 2819
- Joined: 25 Nov 2014 22:04
- Stad:: Lövestad
- Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 198 times
Re: Ladda batteriet via 12V-uttaget?
Har gjort så många gånger funkar utmärkt inga problem ladda några A via cigg uttaget. Innerbelysning tar inte många Watt
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.
-
- Garagesuppliant
- Posts: 1060
- Joined: 09 Dec 2014 02:08
- Stad:: Skövde
- Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
- Has thanked: 81 times
- Been thanked: 47 times
Re: Ladda batteriet via 12V-uttaget?
CTEK har ett tillbehör till en del av sina laddare som heter Connect - Cig Plug och som kan användas för att ladda batteriet via bilens 12V-uttag. Dock är förutsättningen att uttaget kan vara strömförsörjt även när tändningen är i ”av”-läge. Jag vet inte hur det är på A2, men på Lupon funkar alltid uttaget.L3upo wrote: ↑14 Feb 2021 19:41Dock undrar jag om det är några andra som redan gör så och som vet om laddarna beter sig OK så inte spänningsfallet lurar laddaren så att den aldrig går ner i underhållsmode? I så fall, är det någon mer seriös laddare typ C-TEK eller någon billig från Lingonserien (typ Julas Hamron)?
Se https://www.ctek.com/se/alla-produkter/ ... t-cig-plug
-
Topic author - Forumsorakel
- Posts: 3034
- Joined: 27 Nov 2014 20:46
- Stad:: Vikingstad
- Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
- Has thanked: 248 times
- Been thanked: 319 times
Re: Ladda batteriet via 12V-uttaget?
Finns t o m två varianter, en dyrare med laddningsindikering.RiseAndShine wrote: ↑16 Feb 2021 05:53CTEK har ett tillbehör till en del av sina laddare som heter Connect - Cig Plug och som kan användas för att ladda batteriet via bilens 12V-uttag. Dock är förutsättningen att uttaget kan vara strömförsörjt även när tändningen är i ”av”-läge. Jag vet inte hur det är på A2, men på Lupon funkar alltid uttaget.
Se https://www.ctek.com/se/alla-produkter/ ... t-cig-plug
CONNECT_CIG_PLUG-web-big-1.jpg
A2 har konstantström till uttaget via säkring så det går att stoppa i ström den vägen.
Det jag funderade på är kriterierna för när olika smarta laddare går ner i underhållsläge. D v s om de gör uppehåll och mäter batterispänning eller om de triggas av att laddströmmen sjunkit under ett tröskelvärde.
Det första kan möjligen kompliceras av dåliga klena anslutningar medan det senare inte påverkas så mycket. Å andra sidan är ju spänningsfallet försumbart så länge det inte går någon ström.
Om laddaren inte skulle gå ner i underhållsläge så laddar man sönder batteriet med tiden.
Jag har både enklare CTEK och Julas NoName (Hamron). Den senare är tydligare eftersom den visar laddspänning och progress men det framgår inte kriterier för att gå mellan olika lägen.
Den funkar för övrigt inte på helt tomma batterier eftersom den kan få för sig att det är ett 6V-batteri och då lägger den av vid 7.2V. Då har jag fått boosta batteriet med startkablar så att spänningen åtminstone når 8V så länge att laddaren bestämmer sig för att fortsätta förbi 12V.
I det avseendet är CTEK bättre.
I de fall jag laddat strömlösa Lupo är det ju mycket enklare eftersom man kan öppna huven och ladda via 12V-polen där. Det är dessutom mycket enklare att lägga en gummielkabel i kläm under huven än genom bakluckan.
På A2 är det hopplöst att klämma kablar oavsett var man försöker i och med att det sitter gummitätning runt huvöppningen och att den är så tight mot omgivande kanter.