Märkliga designmissar på förarplatsen (A2 3L)

Här diskuterar vi vår kusin Audi A2 1.2 TDI (3L)

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 81 times
Been thanked: 47 times

Märkliga designmissar på förarplatsen (A2 3L)

Post by RiseAndShine » 08 May 2020 03:54

Jag har fått den stora äran att en kortare tid få låna en A2 3L. Det som jag, som är 189 cm lång, direkt reagerade på gäller designen på förarplatsen och då följande:

1) Broms- och gaspedal sitter mycket nära varandra och det får till följd att högerfoten (med skostorlek 42), nästan alltid skaver mot bromspedalen när jag har foten på gaspedalen. Detta är mycket märkligt för jag har aldrig någonsin märkt att så skulle varit fallet i någon annan bil och då har jag ändå kört en hel del olika bilar genom åren. Hur andra gör med ännu större skostorlek och även med grövre skor som stövlar, är för mig helt obegripligt. Detta är en mycket irriterande egenhet, som direkt skulle räckt för att få mig att avstå ett köp av bilen.

2) Jag har framsätet ganska långt ned tack vare min längd och detta gör att det blir en öppen glipa på 5-6 cm mellan ryggstöd och sittdyna, vilket är klart störande och samtidigt väldigt märkligt för något liknande har jag aldrig sett, än mindre provat innan. Det känns som jag skulle behöva lägga dit ett löst svankstöd. Är detta en form av budgetlösning eller hur tänkte man?

Har ni andra funderat på ovanstående? Det verkar som att bilen främst designats för kvinnor som i allmänhet är kortare och har mindre skor. Det något lustiga och det som verklig är tur, är att min Lupo 3L inte har någon av nämnda egenheter ovan. För övrigt tycker jag Lupon har en helt förnämlig förarplats i jämförelse med just A2 3L, för jag sitter helt enkelt mycket bättre i den och ser dessutom trafiken bättre (a-stolparna skymmer en del i A2:an).

L3upo
Forumsorakel
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 248 times
Been thanked: 319 times

Re: Märkliga designmissar på förarplatsen (A2 3L)

Post by L3upo » 08 May 2020 07:46

Jag som har för vana att spela biltetris med en stor del av min bilpool hemma på parkeringen kan väl egentligen bekräfta pedalspaningen men det hindrar mig inte från att köpa fler A2:or. Ungefär samma längd men 43/44 i skor och har jag de stora skyddskorna med stålhätta så får man tråckla en smula för att hitta rätt. Egentligen tror jag att det är den relativt breda mittkonsolens fel, det är i alla fall den som skaver mot benet när man kör långt.

Stolarna håller jag dock inte med om att det är ett problem annat än att småsaker i den tomma passagerarstolen glider ner mellan rygg och sits om den är för låg. Bilen saknar ju justerbart svankstöd, något som Audi generellt var sena med, och genom att sänka sitsen kommer ju ryggstödets svankstöd relativt längre upp. Det sammanfaller ganska bra med behovet då jag (187) vill ha det högre upp än minsta dottern (162). Jag anar att det faktiskt är by design, i stället för att meka med justering av formen på ryggen sänkte dom sitsen så löste det sig av sig själv.

Dock har ju Audi längre sittdyna och mer definierat lårstöd jämfört med Lupon som egentligen har ganska simpla stolar objektivt sett.
Det styr benen lite vilket påverkar vinkeln mot mittkonsolen. Nu råkar Lupons små stolar passa åtminstone min rygg rätt bra så 75 mil på en dag är inga problem men kanske inte 7 dagar i veckan. Min standardetapp för tjänsteresor är knappt 50 mil/dag 70 gånger om året virusfria år, knappt 300 har skett med någon form av 1.2TDi.

Det är hugget som stucket om jag föredrar att åka Lupo eller A2, de har båda svaga och starka sidor, men Lupons mindre stolar ger fler möjligheter att byta ställning på benen medan det är i A2 behovet är som störst just för att komma runt mittkonsolen.

Kanske A2 är gjord för kobenta personer som kan vinkla ut underbenet snett utåt höger?

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 09 May 2020 02:46

Ja, mittkonsolens placering/ utformning är ju i sig ett problem, då benet även i mitt fall ligger emot den. Jag tänker att det vid designarbetet borde varit lättare att flytta och ge pedalerna bättre utrymme än att justera och ändra mittkonsolen. Frågan är om mer utrymme för högerbenet gjort så stor skillnad för hantering av pedalerna, om man nu inte råkar vara kobent. :)

Glipan i ryggstödet är väl inget stort problem, men det känns ovant och udda. Min tanke med att använda svankstöd var att använda det till att täta och fylla upp glipan.

L3upo, du som köra båda bilmodellerna, upplever du dem som lika pigga och alerta? För min del tycker jag att min egen Lupo är nästan som en sportbil i jämförelse med den lånade A2:an (inget ont menat om ägaren). :P

Generellt tycker jag att Lupon känns som originalet vad gäller konceptet 3L, medan A2 3L är mer som en utslätad kopia med några påklistrade attribut från Lupo 3L.

L3upo
Forumsorakel

Post by L3upo » 09 May 2020 04:27

A2 1.2TDi har, med rätt hjul, 6% längre utväxling än 3L vilket går att känns. Därutöver har 3L mer direkt närkontakt och högre ljudnivå vilket förstärker känslan av subjektivt bättre prestanda men på papperet finns ingen ytterligare skillnad.

Jag kör ofta Luposar med samma omkrets på sommarhjulen som A2 vilket minskar skillnaden, äter upp felvisningen på hastighetsmätaren och kräver omräkningsfaktorer i bränslekalkylen. :D Dessutom förenklar det däckhanteringen i bilpoolen ...

Nu handlar det även om individer. Min vita Lupo känns klart piggare än två av A2:orna men det kan vara något som är fel där.

Ett tag var jag inne på att mjukvaran skulle göra Lupon rappare med annat växlingsbeteende men det känns inte sannolikt.

A2:an är dock en magiskt läcker och helt unik konstruktion medan Lupo i stort sett är en lättad Polo med optimerad drivlina

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 10 May 2020 03:47

L3upo, har du märkt någon större skillnad mellan Lupo och A2 vad gäller ägarnas skötsel av dem, då du köpt dem begagnade?

Hur stor skillnad blir det på drivmedelsförbrukningen med A2-dimension på däck på Lupo, jämfört med det som är original?

L3upo
Forumsorakel

Post by L3upo » 10 May 2020 07:35

RiseAndShine wrote:
10 May 2020 03:47
L3upo, har du märkt någon större skillnad mellan Lupo och A2 vad gäller ägarnas skötsel av dem, då du köpt dem begagnade?

Hur stor skillnad blir det på drivmedelsförbrukningen med A2-dimension på däck på Lupo, jämfört med det som är original?
Det har jag alldeles för litet underlag för att bedöma säkert. Det är ju dessutom något som förändras över tid.
Möjligen anar jag att A2:orna tillåts stanna kvar lite längre hos första- & andraägare och därmed kanske får mer verkstadsservice, i alla fall de som har den som andrabil ofta ihop med en större Audi.
Det är spekulation men jag hittar omfattande reparationshistoria oftare på A2:or.

Annars beror väl förfallet mycket på hur fort de ramlar neråt i ägarkategorier. För Lupons del innebär det att när man närmar sig en handfull ägare och bilen börjar betraktas som mer slit och släng så slutar man t ex hålla efter rosten och då går det snabbt utför med allt, även det mekaniska. Lite grusvägsåka på det och trösklarna ser snart sorgliga ut.

Motsvarande historia på en A2 syns ju inte alls på samma sätt utan förfallet brukar nog mer handla om lackskrap, småskador, skabbig inredning och naturligtvis eftersatt underhåll.

En ren gissning är att människor som har ekonomi att regelbundet köpa fabriksnya bilar hellre behåller sin A2 som andrabil än en Lupo 3L (om de nu råkat köpa en sådan) och därmed får den seriösare underhåll.

Att köra Audihjul på Lupo upplever jag inte sparar signifikanta mängder soppa.
Generellt var ju hela anledning till Lupo existerar att den skulle vara världsbäst och de tre decilitrarna var långt ifrån enkla att nå.
Om det hade varit så enkelt som att ändra utväxlingen för att spara mer är jag övertygad om att VW gjort det från start.

Det kan till och med vara så att Lupons högre luftmotstånd gör att den missar optimum på större hjul men under mina motorvägsresor har den korrigerade skillnaden varit inom felmarginalen. Det jag uppskattar är snarare lägre motorvarv (samma som A2 vid motsvarande hastighet), enklare logistik i däckförrådet samt att det ser lite mindre tramsigt ut. Lupon har optiskt rätt små hjul original.

Det blir dock lite trångt mellan bakhjul och stötfångaren så för att snö och slask inte skall ställa till det så har jag originalstorlek på vinterhjulen. Eller hade, stålkarosserna börjar bli känsliga för rost med åren så jag har slutat köra åtminstone den gröna Lupon på vintern. Den skall sparas längst och har den roligaste färgen.

Underlaget inom min egen bilpool är att ingen av de övriga fyra i familjen vill befatta sig med Lupo överhuvudtaget men de åker gärna A2. Frugan råkade ju daska en älg i en A2:a men var helt ovillig att åka Lupo medan jag rotade fram en ny A2 till henne så Luposarna är mina självkörande bilar. Det är bara jag själv som kör dom.

L3upo
Forumsorakel

Post by L3upo » 10 May 2020 08:38

Hur kommer det sig förresten att du fått låna en A2:a?
Står du i begrepp att levla upp dig i snål-serien? 8-)

mateks
Skruvkunnig
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 37 times
Been thanked: 48 times

Post by mateks » 10 May 2020 11:30

Har också tänkt på dessa designval/missar. Med vinterkängorna på så är det på gränsen till att det är körbart. Är dock något jag kan leva med. På landsvägen kör jag med farthållare så där underlättar det. För att nämna en annan sak så är golvet helt plant ända ut i sidorna och bakåt. Åker man tex en modern tråk-volvo (tvungen att ha i tjänsten ibland) så är det en liten bulle längst bak på golvet på varenda modell vilket gör det obekvämt för fotlederna när man vill ändra sittställningen och ha fötterna längst bak.

Förarstolen har jag i bottenläge för att få bättre svankstöd och passagerarsätet längst upp för att få alla småprylar man lägger där inte ska försvinna ner i det svarta hålet. :P

A-stoplen är definitivt ett problem. Man lär sig med tiden att titta runt den men ibland händer det att man missar saker ändå som dyker upp. I övrigt känns den stadiga konstruktionen betryggande mot tex älgar eftersom smällen tas upp en bit ifrån där man sitter och att triangelkonstruktionen visuellt ser väldigt stark ut. L3upos A2 är ju ett bra exempel på att den tar upp smällen bra vid snabbmöte med älg.
Audi_A2_Space_Frame_Technik_026.jpg
Audi_A2_Space_Frame_Technik_026.jpg (175.12 KiB) Viewed 4329 times

Ur komfortsynpunkt tycker jag det är bristen på värme på vintern är det största problemet. Man får snåla på kupévärmen för att motorn ska komma upp/hålla tempen. Med igenproppad front och motor/kupévärmare funkar det hyfsat.

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 11 May 2020 00:51

L3upo wrote:
10 May 2020 08:38
Hur kommer det sig förresten att du fått låna en A2:a?
Står du i begrepp att levla upp dig i snål-serien? 8-)
Tack för era inlägg i tråden!

Pärlan, alltså Lupon är inlagd för omvårdnad på hemlig ort, och då måste jag ha en bil att köra med.

Nja, att jag skulle byta upp mig om jag skaffade en A2 3L istället, kan jag inte hålla med om, utan det vore tvärt om. Lupon känns ändå mest som resultatet av själva grundidén bakom konceptet 3L. A2:an är mer som en vanlig modern bil och därför inte lika rolig. :)

Dessutom gillar jag Lupon skarpt i så nära grundutförande som möjligt och tänker att det kan vara en optimal "Mad Max/ apokalyps-bil", då den är supersnål och utan lull-lull (dock med eftermonterad farthållare) och annat som kan krångla och gå sönder i någon större utsträckning. Och dessutom med mer genuin körkänsla (och ja, det mer ljudligt i kupén).

Stereon åkte ut från bilen för några år sedan (tvättade av den löstagbara delen under vatten - var obra), sedan försvann högtalarna förra året och nu är allt som har med motor- och kupévärmare på väg att tas bort. Kvar är en bil som har så lite finesser och elektronik som möjligt. Vem behöver egentligen sådant som fjärrstyrt c-lås, AC och elektriska fönsterhissar? :P

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 198 times

Post by irover » 12 May 2020 15:27

Nä dom e coolast med så lite lull som det bara går. En helt avskalad -99a med 4tums fälgar är bästa lupon.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 13 May 2020 01:37

Ytterligare stora skillnader jag märkt på Lupo och A2, är att ljuset fram är klart mycket bättre på A2 än Lupo. När det gäller ratten vinner Lupon stort för den är något av ett mästerverk, jämfört med ratten i A2 som är högst medioker och helt enkelt är en vanlig "tråk-ratt", som dessutom är ganska hal att styra med. :)

mateks
Skruvkunnig
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 37 times
Been thanked: 48 times

Post by mateks » 13 May 2020 06:18

Kom på en till. Nyckeln sticker ut så att den lätt tar i benet. Om man är lång och behöver skjuta fram förarstolen tillfälligt så får man knappt plats med högerbenet för att nyckeln sticker ut.

L3upo
Forumsorakel

Post by L3upo » 13 May 2020 08:16

Vi fortsätter väl den lågaffektiva tvekampen A2 vs Lupo :lol:
DSC_5606.JPG
DSC_5606.JPG (181.53 KiB) Viewed 4254 times
Är det servostyrning på låne-Audin? Det gör ganska stor skillnad på upplevelsen på väg men kanske inte åt på det sätt man kan tro. ;)

Strålkastarna på Audi är nog lite bättre ja men framför allt finns möjlighet att uppgradera helljuset en smula med t ex ful-Xenon utan att blända mottrafikanter med halvljuset. Jag har det på en av mina och det gör märkbar skillnad trots de ganska blygsamma helljusreflektorerna.
Det krävs små ballaster om de skall få plats inne i strålkastarhuset men det finns.

Jag labbade med H4 fulxenon i Lupo men det blev så elakt mot andra så jag tog ur dom igen. Tveksamt om det blev så mycket bättre för föraren heller...

Kanske kan man anmärka mot A2 att det är så svårt att hitta plats för extraljus framför brevluckan. De måste ner så långt att de hamnar i utsatt läge långt ner.

A2Malmö
Skruvmejselputsare
Stad:: Malmö
Bil: Audi A2 3L
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Post by A2Malmö » 13 May 2020 12:23

Kan kanske bidraga med ett litet tips när det gäller bristen på svankstöd i A2. Eftersom min rygg är rätt krävande på sådant stöd (diskbråck för länge sedan) och stolarna saknar höjdinställning, så blev jag tvungen att göra något drastiskt åt saken. Jag skar upp ett vågrät snitt på baksidan av ryggstödet, i höjd med ovankanten på den hårda plåten som finns innanför. Sedan experimenterade jag mig fram med olika tjocklek och position på skumgummi-fyllning mellan denna plåt och ryggen. När jag var helt nöjd, så "lagade" jag snittet med en ljusgrå tygremsa och textillim. En sak till störde mig med förarplatsen, det var att gaspedalen hade för lätt fjädermotstånd. Detta fixades med en liten skumgummi-kudde under gaspedalen, så att jag nu kan vila högerfoten mot ett lagom hårt motstånd. Med dessa två justeringar, så är dagsetapper på 100 mil helt problemfria numera. Bilen saknar servo och är helt fantastisk på att sluka mil med sin lugna gång.

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 14 May 2020 00:29

L3upo wrote:
13 May 2020 08:16
Är det servostyrning på låne-Audin? Det gör ganska stor skillnad på upplevelsen på väg men kanske inte åt på det sätt man kan tro. ;)
Jo, det borde det vara för det känns inte som muskelservon på Lupon, utan som på vilken nyare bil som helst. Jag tycker att en hel del känsla för hur däck och styrning arbetar, försvinner med servostyrning. Med andra ord blir alltså närvarokänslan och därmed körkänslan lidande med servo. :)

Nog för att a-stolpen ser kraftig ut på A2, men vad jag vet och kan se, finns ingen airbag i den, utan tanken att klä in den är väl mest för syns skull och för att dämpa olika ljud.

En annan sak som jag saknar mer och mer, är den analoga momentan-visaren för aktuell förbrukning som bara finns i Lupo. Detta är något som borde finnas i alla bilar, för det är långt bättre än att sitta och titta på digitala siffor som mest förvirrar. Men antagligen är det för "dyrt" med detta, enligt räknenissarna hos biltillverkarna.

Post Reply