Audi A2 Projekt A.K.A lillpärtan 2

Här diskuterar vi vår kusin Audi A2 1.2 TDI (3L)

Topic author
Wettex
Domkraftsansvarig
Stad:: UME
Bil: A2 1.2TDI +A2 1.4TDI
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Audi A2 Projekt A.K.A lillpärtan 2

Post by Wettex » 26 Apr 2020 00:19

Hej!

Då får jag lov att presentera mig kort då det är mitt första inlägg på forumet.

Heter Johan och är en bilintresserad 37-åring med barn, hus och sånt, slut på presentationen

Det hela började med att det skulle införskaffas en "ny" andrabil som skulle vara billig att äga. Har ägt en del BMW´s men nu var jag riktigt sugen på en Audi A2 med den beryktade Space framen och alupaneler som inte kan rosta (dock oxidera givetvis). Ville ha en 1.2 Tdi, men det var ganska tomt å marknaden... Verkar finnas vissa som samlar på sånna här och äger flera styckna :D :lol:

Tillslut så dök det dock upp en 1.4 manuell i gott skick som jag köpte för att stilla mitt sug. Bilen har funkat kanon och hela familjen gillar den, dock så är ju skatten relativt hög och det var ju inte 1.2:an....

I vintras dök det dock upp en schleten 1.2:a på facebook market i skogarna utanför Umeå.... Ägaren sa att den hade stått ungefär ett år och var i rätt trist skick. Dåliga bromsar och nåt hjullager som lät illa...."jo... osså kan den inte lägga i 5:ans växel".... Optimisten i mig sa att det är säkert nåt enkelt så jag chansar... Priset var några tusenlappar och då fick jag bilen även hemkörd på trailer.

Började med att beställa hem bromsgrejjer runt om och även bakhjulslager då jag ville kunna testa den säkert. Blev även en grovstädning av bilen då den tidigare ägaren verkar ha haft den som kombinerad hundkojja/sågverkstad... flera kilo sågspån och hundhår :shock: Bilen var helt klart dåligt omhändertagen den sista tiden.

Så efter några kvällsskruvningar i garaget med nya bromsar runt om och även oljebyte och växellådsoljebyte så blev det en provtur. Blev till en början lite överraskad av hur pass ryckigt den la i 2:an, men det var även första gången jag åkt en bil med växelrobot. Och mycket riktigt så när det var dags för 5:an så klippte varvtalet och gaspedalen svarade inte alls. En cykling av tändningen och det gick att åka igen. Levde dock om fruktansvärt mycket från vänster fram och blev bekräftat med ett kraftigt glapp i det hjullagret också som blev att beställa direkt.

Efter lite snabbgoogling så kom jag fram till att pumpen gick nästan vid varje torrväxling och accumulatorn kanske var kass... så jag plockade hem en sån med. Efter att den kommit hem och blivit installerad så blev det en provtur till bara för att uppleva samma händelse. Tror dock bara accumulatorn gav mig en extra växling... klarar ca 3 innan pumpen går.

Den drog inget heller på tomgång och man kunde knappt få iväg bilen utan att ge ordentligt med gas. Då insåg jag ganska snabbt att den nog behöver nån slags adaption av växellådan och felsöökning och programmering via nån dator... Sen fick bilen stå i ett tältgarage i några månader då andra projekt fick prioritet. Under denna tid hade jag dock lyckats beställa en VCDS-kabel (ROSS-COM) som jag först kunde börja leka med igår.

Det som kunde konstateras var att jag hade felkod 297 (speed sensor transmission G38). Nollade felkoderna och gjorde en grundinställning av växellådan och creep point osv... Körde en sväng men fick samma problem med 5:an igen och samma felkod.

Kollade över länkage (som var lite glappt men inte så mycket) och gjorde en grundinställning till men då hade jag skruven till länkaget lite för löst så jag fick RTFM. Tightade lite och körde igen och fick igenom grundinställningen U.A. Kollade över varvtalsgivaren som såg ok ut... Ohm mätte och fick 800 Ohm nånting, vet inte vad det skall vara? Har inte blivit nån fler provsväng efter det då framhjulslagret låter jävulen så jag påbörjade bytet av den ikväll...

Frågor:

Om 5:ans växel är mekaniskt skadad i lådan så borde inte grundinställningen gå igenom?
Om länkaget är för glappt så borde inte heller grundinställningen gå igenom? (då får man kod 12 som om man låter skruven sitta för löst?)
Om G38 sensorn är paj så borde väl den väl balla ur tidigare är just 5:ans växel? Eller kan det vara nåt med ett specifikt varvtal som göra att den klipper?
Brukar pumpen gå ofta om själva pumpen är dålig? Och borde det påverka den sista växlingen mer än de andra?

Blev ett långt förstainlägg :) Hoppas att jag kan få bilen att gå i ordning så jag kan börja ta mig an det kosmetiska och även sälja bort 1.4:an.

Alla tips mottages varmt från en 3Lplattformsnybörjare. Provar att lägga in några bilder för att bilder är alltid kul...

Image

Image

Image

Inte roligt att knacka ur drivaxeln på en bil som gått 35k mil.... :roll:

//Wettex
Last edited by lupobupo on 26 Apr 2020 12:03, edited 1 time in total.
Reason: Ersatte de trasiga bildlänkarna (länkar nu mot bilderna uppladdade i inlägg 5)

lupobupo
Forumsorakel
Stad:: Västergötland
Bil: 7st Lupo 3l + 4st a2
Has thanked: 193 times
Been thanked: 429 times

Re: Audi A2 Projekt A.K.A lillpärtan 2

Post by lupobupo » 26 Apr 2020 00:37

Wettex wrote:
26 Apr 2020 00:19
Frågor:

Om 5:ans växel är mekaniskt skadad i lådan så borde inte grundinställningen gå igenom?
Om länkaget är för glappt så borde inte heller grundinställningen gå igenom? (då får man kod 12 som om man låter skruven sitta för löst?)
Om G38 sensorn är paj så borde väl den väl balla ur tidigare är just 5:ans växel? Eller kan det vara nåt med ett specifikt varvtal som göra att den klipper?
Brukar pumpen gå ofta om själva pumpen är dålig? Och borde det påverka den sista växlingen mer än de andra?
Välkommen hit! Kul med fler projekttrådar!

Svar på dina frågor:
1) Jo, grundinställningen går igenom i de flesta fall ändå, motorn är juh inte igång så sålänge växelföraren hamnar på rimligt ställe så är den nöjd.
2) För det mesta så får man RTFM 12 då ja, det finns dock ett par fall där man inte får det, men det är inte aktuellt i ditt fall.
3) G38 felkoden du får är pga att du får ett annat varvtal än vad den räknat ut att den skall få ifrån den givaren när den släppt upp kopplingen. Dvs högst troligt att du har ett mekaniskt fel om det händer konsekvent så fort du lägger i 5an. Töm ut växellådsoljan och lossa gaveln på växellådan. Då kan du inspektera femmans växeln på plats i bilen.

Bilder läggs upp på forumet genom att bara släppa dem i rutan som du skriver inlägget i. Alternativt väljer du "Full editor & preview", därefter trycker du på fliken "Attachments" och väljer sedan "Add files". Alla bilder sparas på forumets server och slipper då försvinna för framtida läsare.

Skapar du ett nytt inlägg med bilderna du försökte lägga upp innan så flyttar jag dem till ursprungsinlägget.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Cabbe
Skruvkunnig
Stad:: Kolmården
Bil: A2 3L+A2+PCay+1302LS
Has thanked: 183 times
Been thanked: 42 times

Post by Cabbe » 26 Apr 2020 09:06

Är det nån av er a2 folk som upplevt oxidering på era bilar, i såfall var? Har ett par, men inte upplevt något sådant. Däremot fått handbromsfäste att ge sig vid tanken. (järn mot aluminium)

L3upo
Forumsorakel
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 248 times
Been thanked: 319 times

Post by L3upo » 26 Apr 2020 10:03

Wettex wrote:
Hej!

...
znip
...
Blev ett långt förstainlägg :) Hoppas att jag kan få bilen att gå i ordning så jag kan börja ta mig an det kosmetiska och även sälja bort 1.4:an.

Alla tips mottages varmt från en 3Lplattformsnybörjare. Provar att lägga in några bilder för att bilder är alltid kul...

//Wettex
Hej och välkommen in i snålvärmen!
Först ett par guldstjärnor.

En stor en för att du tar dig an att rädda en 1.2:a. Det börjar tunna ut betänkligt i svenska beståndet och varje bil som kan räddas borde räddas.
En mellanstor guldstjärna för att du tagit dig tid att läsa på i forumet, det är en väldigt bra start även om sökfunktionen inte alltid ger spot on.

Därutöver några kommentarer:
När allt fungerar skall den inte uppfattas som ryckig i växlingen. Jag brukar likna det med att åka med en pensionsmogen droskförare av gamla skolan som repetitivt vevar in växlar med orubblig vana och med silkesmjukt handlag. Allt annat tyder på att du har några lappar kvar i jobbkrukan.

Ryckighet handlar nog oftast om koppling eller kanske mer kopplingsmanövrering. Grundinställning kan ibland hjälpa men det har du ju redan provat.

Femmans drev är en lite speciell historia på flera sätt. De sitter lite för sig själv utanför lådans gavel och lite högre upp än de andra.
Det medför att låg oljenivå drabbar femmans drev först. Dels för att de blir utan smörjning före de andra men lika mycket för att femman är den växel man nöter på under långresor. Lyckligtvis går de att komma åt utan att öppna mer än locket på vänstra sidan (som Lupobupo beskrivit).

Skulle det behövas t-r-o-r jag att det går att byta bara dom dreven med lådan kvar men det får andra bekräfta. Skiftgafflar och sådant brukar inte drabba femman i första hand utan trean/fyran men man skall aldrig säga aldrig.
Om bilen startar i STOP-läget efter grundis är nog inte kopplingen helt utsliten men annars brukar ju kopplingssläpp visa sig först på högsta växeln och om G38 registrerar avvikande hastighet i lådan mot motorn så stänger den ner som du upplevt.
Men som sagt, det är inte supertroligt att det är själva kopplingen enligt din beskrivning.

Bilderna kom ju inte med men jag antar att du med drivaxeln åsyftade att den satt fast i lagret...?
Det leder in på några tips om att det kan krävas lite biffigare verktyg trots den klena framvagnen.

Många har provat alla marknadens avdragare under helveteseld utan framgång men kommit vidare med hydrauliska pressverktyg för nav.
Jag funderar även om om du har tillgång till den speciella avdragaren som krävs för enkla lagerbyten?
Kostar några spänn men får ner tiden för lagerbyte till en dryg timme utan extrem stress.
20200422_211558.jpg
20200422_211558.jpg (200.7 KiB) Viewed 3981 times
Jag noterar att du lagt märke till att våra bilar är lite beroendeframkallande och efter dina vedermödor anar du nog varför.
Det är rätt praktiskt att ha en extra att åka i medan man felsöker eller väntar på delar till den första...

Det betyder inte att bilarna är dåliga utan även att de börjar bli gamla och att delar oftast behöver köpas på nätet.

Topic author
Wettex
Domkraftsansvarig

Post by Wettex » 26 Apr 2020 10:27

lupobupo wrote:
26 Apr 2020 00:37
Wettex wrote:
Frågor:

Välkommen hit! Kul med fler projekttrådar!

Svar på dina frågor:
1) Jo, grundinställningen går igenom i de flesta fall ändå, motorn är juh inte igång så sålänge växelföraren hamnar på rimligt ställe så är den nöjd.
2) För det mesta så får man RTFM 12 då ja, det finns dock ett par fall där man inte får det, men det är inte aktuellt i ditt fall.
3) G38 felkoden du får är pga att du får ett annat varvtal än vad den räknat ut att den skall få ifrån den givaren när den släppt upp kopplingen. Dvs högst troligt att du har ett mekaniskt fel om det händer konsekvent så fort du lägger i 5an. Töm ut växellådsoljan och lossa gaveln på växellådan. Då kan du inspektera femmans växeln på plats i bilen.

Bilder läggs upp på forumet genom att bara släppa dem i rutan som du skriver inlägget i. Alternativt väljer du "Full editor & preview", därefter trycker du på fliken "Attachments" och väljer sedan "Add files". Alla bilder sparas på forumets server och slipper då försvinna för framtida läsare.

Skapar du ett nytt inlägg med bilderna du försökte lägga upp innan så flyttar jag dem till ursprungsinlägget.
Tack för input! Nåt annat som måste bort innan man kommer åt gaveln? Låter inte bra om det är växeln som är paj... Drevet eller nån växelförare? Bara att byta låda eller går det att byta individuella delar?

Lägger in bilderna på nytt som du sa då jag själv hatar att hotta nån gammal tråd som har "photobucket" iställer för bild.
Attachments
IMG_20200425_230542.jpg
IMG_20200425_230542.jpg (280.58 KiB) Viewed 3976 times
IMG_20200425_222937.jpg
IMG_20200425_222937.jpg (395.08 KiB) Viewed 3976 times
IMG_20200425_222949.jpg
IMG_20200425_222949.jpg (253.85 KiB) Viewed 3976 times

Topic author
Wettex
Domkraftsansvarig

Post by Wettex » 26 Apr 2020 11:09

L3upo wrote:
26 Apr 2020 10:03
Wettex wrote:
Hej!

...
znip
...

//Wettex
Hej och välkommen in i snålvärmen!
Först ett par guldstjärnor.

En stor en för att du tar dig an att rädda en 1.2:a. Det börjar tunna ut betänkligt i svenska beståndet och varje bil som kan räddas borde räddas.
En mellanstor guldstjärna för att du tagit dig tid att läsa på i forumet, det är en väldigt bra start även om sökfunktionen inte alltid ger spot on.

Därutöver några kommentarer:
När allt fungerar skall den inte uppfattas som ryckig i växlingen. Jag brukar likna det med att åka med en pensionsmogen droskförare av gamla skolan som repetitivt vevar in växlar med orubblig vana och med silkesmjukt handlag. Allt annat tyder på att du har några lappar kvar i jobbkrukan.

Ryckighet handlar nog oftast om koppling eller kanske mer kopplingsmanövrering. Grundinställning kan ibland hjälpa men det har du ju redan provat.

Femmans drev är en lite speciell historia på flera sätt. De sitter lite för sig själv utanför lådans gavel och lite högre upp än de andra.
Det medför att låg oljenivå drabbar femmans drev först. Dels för att de blir utan smörjning före de andra men lika mycket för att femman är den växel man nöter på under långresor. Lyckligtvis går de att komma åt utan att öppna mer än locket på vänstra sidan (som Lupobupo beskrivit).

Skulle det behövas t-r-o-r jag att det går att byta bara dom dreven med lådan kvar men det får andra bekräfta. Skiftgafflar och sådant brukar inte drabba femman i första hand utan trean/fyran men man skall aldrig säga aldrig.
Om bilen startar i STOP-läget efter grundis är nog inte kopplingen helt utsliten men annars brukar ju kopplingssläpp visa sig först på högsta växeln och om G38 registrerar avvikande hastighet i lådan mot motorn så stänger den ner som du upplevt.
Men som sagt, det är inte supertroligt att det är själva kopplingen enligt din beskrivning.

Bilderna kom ju inte med men jag antar att du med drivaxeln åsyftade att den satt fast i lagret...?
Det leder in på några tips om att det kan krävas lite biffigare verktyg trots den klena framvagnen.

Många har provat alla marknadens avdragare under helveteseld utan framgång men kommit vidare med hydrauliska pressverktyg för nav.
Jag funderar även om om du har tillgång till den speciella avdragaren som krävs för enkla lagerbyten?
Kostar några spänn men får ner tiden för lagerbyte till en dryg timme utan extrem stress.
20200422_211558.jpg

Jag noterar att du lagt märke till att våra bilar är lite beroendeframkallande och efter dina vedermödor anar du nog varför.
Det är rätt praktiskt att ha en extra att åka i medan man felsöker eller väntar på delar till den första...

Det betyder inte att bilarna är dåliga utan även att de börjar bli gamla och att delar oftast behöver köpas på nätet.
Tack för bra tips! Ja vi får helt enkelt öppna och ta en titt i lådan.... Frågan är om jag orkar lägga ner tid och pengar på att börja renovera lådan...
Får gasa omkring i låga hastigheter i tiptronicläge och aldrig använda 5:an :lol: Nämen får ta reda på hur mycket som krävs innan jag går vidare.

Ja, fick ju lös själv spinden som jag antog att man måste ta till en ordentlig press för att få ut lagret. Vars har du inhandlat lageravdragaren?

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 198 times

Post by irover » 01 May 2020 21:29

Femman är ju lätt att fixa du behöver inte dela lådan allt sitter under locket på sidan.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Topic author
Wettex
Domkraftsansvarig

Post by Wettex » 03 May 2020 17:44

irover wrote:
01 May 2020 21:29
Femman är ju lätt att fixa du behöver inte dela lådan allt sitter under locket på sidan.
Aha! Låter ju lovande i sånt fall, vars får man tag i delar? Och vad är det oftast som går sönder?

Har i alla fall slängt dit lagret så man kan höra om det låter illa från lådan... tyvärr så gick inte ABSgivaren att rädda utan det gick sönder när det skulle ut... Så då fick man den varningen på köpet.

Hade ingen vettig avdragare som tidigare nämnts, men jag lyckades knacka ut det gamla lagret med hjälp av lite propanbrännarlåga och ett par välriktade slag med en slägga. Skulle över till grannen och låna hans press för att trycka dit det nya... Men jag testade först med att låta lagret ligga i frysen över natten och så fick spindeln ligga i ugnen på 250 grader i en halvtimme... Det funkade bra och jag behövde bara knacka lite lätt med en plasthammare för att den skulle åka på plats.

Sen blev det en ny basic settings och draglägesinställning samt en provtur... Växlar ganska hårt ändå men klart bättre men samma problem med 5:an... Kan inte höra några direkta missljud men jag misstänker då kraftigt att det är mekaniskt fel på växeln.... Men jag måste bekrävta med en okulärbesikntning som ni tidigare sagt.

Nu börjar jag så smått undra om detta är ett projekt jag har tid med och om det är värt pengarna att fixa? Behöver tips i vart man kan få tag i delar osv så får jag ta ställning senare. Den kostar inte så mycket där den står och den rostar ju inte. Den går ju utan problem att köra i tiptronicläge i 4:ans läge up till 90-100 även om man skulle behöva kolla över bussningar mm överallt.

Tror jag ställer undan den ett tag medans jag får fixa färdigt garaget, vill inte ha ett storprojekt ståendes i vägen för annat.
Attachments
IMG_20200503_170058.jpg
IMG_20200503_170058.jpg (606.87 KiB) Viewed 3854 times
IMG_20200502_213121.jpg
IMG_20200502_213121.jpg (290.12 KiB) Viewed 3854 times

L3upo
Forumsorakel
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 248 times
Been thanked: 319 times

Post by L3upo » 03 May 2020 20:50

Nu tycker jag att du är onödigt pessimistisk. Det var ju en bil med behov av omsorg du köpte och än så länge har du inte råkat ut för några riktiga minor. Hjullager går då och då och med tiden och rätt avdragare så byter man på en timme (utan att ta ut ABS-givaren...) ;)
Man lär sig t o m att beställa hem ett innan det gamla går för att slippa onödiga stillestånd.

Felet på lådan är förvisso retsamt men av alla tänkbara fel på en låda så är femmans drev ändå ett mindre jobbigt att fixa. Det kunde ha varit fyran eller en skiftgaffel och är det ju betydligt omständigare. Notera att lådan i allt väsentligt är samma som Lupo 3L och dom stupar på rostens altare i hög takt just nu. Det finns också gott om defekta lådor hemma hos folk med friska femmor så det går nog att skaka fram. Efterlys det här när du konstaterat vad som är trasigt så löser det sig nog.

När du fått den att gå och växla som den ska så kommer oftast en lugnare period då den kan käka mil, det är så det brukar vara i alla fall.
Du verkar ju hemtam i garaget så allt kommer att ordna sig, det är bara lite motigt i början.

Ta en vända över inredningen med textiltvätten så återvänder nog lusten. :)

Topic author
Wettex
Domkraftsansvarig

Post by Wettex » 03 May 2020 22:47

L3upo wrote:
03 May 2020 20:50
Nu tycker jag att du är onödigt pessimistisk. Det var ju en bil med behov av omsorg du köpte och än så länge har du inte råkat ut för några riktiga Ta en vända över inredningen med textiltvätten så återvänder nog lusten. :)
Haha, tack för peppen. Ja, jag tror inte jag ger upp riktigt än. Ramen och karossen håller ju ett bra tag till och det är ju coola bilar så det hade ju vart riktigt trevligt att ha den som brukis 2:a. Får hålla ögonen öppna efter reservdelar om jag lyckas konstatera vad felet definitivt är. Man kanske får tag i ett komplett motorpaket från nån sönderrostad västkustbil med runt 20k på mätaren... då hade man ju vart hemma.

Jobbar som flygplanstekniker till vardags så man vet ju hur man håller i verktygen men inte så van att alltid använda våld... brukar kunna bli dyrt. Tappade även mitt jobb i måndags så jag kommer ju få mer tid i garaget, alltid nåt positivt i dessa tider.

Hojta till om du får nys på nån växellåda eller delar.

//JW

lupobupo
Forumsorakel
Stad:: Västergötland
Bil: 7st Lupo 3l + 4st a2
Has thanked: 193 times
Been thanked: 429 times

Post by lupobupo » 03 May 2020 23:35

Wettex wrote:
03 May 2020 22:47
Jag har både ett flertal lådor liggandes och även extra Luposar. Dock har du inte visat några trasiga delar ännu!
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
Wettex
Domkraftsansvarig

Post by Wettex » 04 May 2020 00:22

lupobupo wrote:
03 May 2020 23:35
Wettex wrote:
03 May 2020 22:47
Jag har både ett flertal lådor liggandes och även extra Luposar. Dock har du inte visat några trasiga delar ännu!
Låter ju alldeles fantastiskt! Bilder på trasiga delar kommer så fort jag får tid att glänta på locket! 8-)

Mvh//JW

JHB18
Domkraftsansvarig
Stad:: Oxelösund
Bil: Audi a2 1,2
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Post by JHB18 » 09 May 2020 12:20

Har du en växellåda till Audi a2 1,2?

Topic author
Wettex
Domkraftsansvarig

Post by Wettex » 31 Aug 2020 22:14

lupobupo wrote:
03 May 2020 23:35
Så äntligen efter några månader med familjen, semester och sånt tjafs så fick jag äntligen tid och lust att få igång lillpärtan igen. Tömde växellådsoljan som mer liknande nån slags blaskig illaluktande coca-cola... det har gått varmt om 5:ans växel som redan ni misstänkte. Det mesta av kuggarna på dreven låg samlade i botten och på lockets insida. Så det har säkert som tidigare misstänkts blivit för låg nivå på olja i kombination med långkörning gått vädligt varmt och härdningar har gått förlorade (eller är det för att metallen expandera för mycket vid den höga värmen?).

Så är det någon som har dessa två drev från en skrotat låda i ok skick? Skulle bli väldigt glad om jag fick köpa dessa till en rimlig peng. Tror resten av lådan förutom dessa drev är ok. Och nu när jag tagit av C-ringen går det bara att dra av hela paketet med drev och synkring utan stötte problem om man skaffar en vettig avdragare?

Bifogar några bilder på eländet.
Attachments
118711118_2805436623019852_7935527442844077791_n.jpg
118711118_2805436623019852_7935527442844077791_n.jpg (120.48 KiB) Viewed 2331 times
118517594_622818261763951_4259207411931517835_n.jpg
118517594_622818261763951_4259207411931517835_n.jpg (140.18 KiB) Viewed 2331 times

Topic author
Wettex
Domkraftsansvarig

Post by Wettex » 31 Aug 2020 22:19

Hmmm... eller är det nåt lager man måste byta också kanske?

Post Reply