Dumt att köpa A2 om jag inte kan meka själv?

Här diskuterar vi vår kusin Audi A2 1.2 TDI (3L)
Post Reply

Topic author
kalleponken
Skruvmejselputsare
Stad:: Kalmar
Bil: :(

Dumt att köpa A2 om jag inte kan meka själv?

Post by kalleponken » 15 Mar 2019 11:07

Nyreggad på forumet men har länge varit intresserad av A2 och läst på mycket om den, så det är väl lika bra att bli medlem :)

Jag går i köptankar på en A2 då vi behöver en liten snål bil som jag kan göra mina längre jobb-resor med (70 mil tur och retur) samt det vanliga snurrandet hemikring. Nu har vi en Saab 9-5 tdi, ett köp helt baserat på sköna framsäten och möjligheten att ha en bakåtvänd barnstol bakom mig när jag kör. Det behovet har vi inte längre och dessutom är Saaben för all del helt ok, men också otroligt tråkig, den har inget av gamla saabars charm. Sen är den ett svart hål ekonomiskt då den har krävt en hel del fix då förra ägaren inte tog hand om den. Innan dess hade vi en mercedes w124 som jag älskade, men tyvärr fel spec (manuell, bensin, ingen farthållare) och även den kostade lite mer än den smakade.

Så tanken nu är att ersätta saaben med en liten snål dieselbil och en större bil för längre familjeresor. Jag har alltid velat ha en A2 och tänker att nu kanske det äntligen är dags, men frågan är om det blir ännu ett i raden av dyra bilköp i slutändan? Ägandet och körandet kommer bli bra mycket billigare än vad det är nu, och roligare, men ska den stå på verkstad stup i kvarten så försvinner halva nöjet. Är det då klokare att köpa en nyare polo att nöta mil i? Känns helt ärligt sådär roligt...

Jag ska väl tillägga att tanken inte är att köpa vilken A2 som helst utan hitta ett exemplar som är välskött, så jag kommer inte hugga första bästa bensinare och sen hoppas på det bästa. Får jag välja så blir det en 1.4tdi, kanske 75hk är bäst då man slipper dubbelmassasvänghjulet som är dyrt att fixa? Å andra sidan finns det en fin 90hk på blocket redan nu...

Långt första meddelande, men hoppas ni förstår mitt dilemma!

Topic author
kalleponken
Skruvmejselputsare

Re: Dumt att köpa A2 om jag inte kan meka själv?

Post by kalleponken » 15 Mar 2019 17:00

Funderat lite mer så kan nu korta ner min fråga till följande:

Är A2an nu så pass gammal att man kan börja räkna med att regelbundet få göra stora åtgärder på den? Nu tänker jag på sådant som koppling, dubbelmassasvänghjulet som alla forum varnar för, bussningar, hjulupphängning, etc? Alltså sånt där taxametern drar iväg på en verkstad. Slitdelar oroar mig inte, det räknar jag kallt med på en äldre bil, men det hade varit skönt att iaf kunna ha en smärre förhoppning om att man inte behöver stoppa in både 10 och 15 tusenlappar i den då och då.

lipton
Garagesuppliant
Stad:: Örebro
Bil: Lupo 3L - Audi A2 3L
Has thanked: 116 times
Been thanked: 54 times

Post by lipton » 15 Mar 2019 17:43

kalleponken wrote:
15 Mar 2019 17:00
dubbelmassasvänghjulet
Ser massivt ut om du frågar mig.
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/VW/VW ... nish&asc=1
Saluför: Manuell Konverteringssatser till Lupo 3L (även En sats finns till Audi A2 3L)

Topic author
kalleponken
Skruvmejselputsare

Post by kalleponken » 15 Mar 2019 19:25

Är det samma som i a2 1.4tdi 90hk? Kollar jag webbshopparna online hittar jag det inte under 6000 nytt. Men handlar det om en tusing är det ju lugna puckar

L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 181 times
Been thanked: 210 times

Post by L3upo » 15 Mar 2019 20:39

Hej och välkommen förresten.

Frågan du ställer har nog inte riktigt enkelt svar.
Alla mina tre A2 1.2TDi har kommit med en försvarlig binge gamla fakturor i handskfacket. Den värsta av bilarna låg en bit över 100 kilospänn så skall man tolka det strikt så är det superriskabelt MEN...

...granskar jag högen så visar det sig som så ofta att flera av reparationerna var antingen onödiga (fel komponent byttes) eller onödigt dyra.
Alltså snarare en följd av verkstäder som kidnappar kundens plånbok än att det faktiskt är en dålig konstruktion.
Den andra jag köpte fick säljaren att ge upp när det slutade växla - igen. Två droppar Locktite på rätt skruv och den var hur frisk som helst. :D

Tricket är alltså att hitta någon man litar på och som faktiskt kan bilen och det är inte så enkelt numera.
Nu, har jag kört uppåt 20 000 snålmil på några år med sex olika snålisar och ingen har gått sönder i någon större omfattning. Ett assisterat växellådsbyte har jag gjort men det var känt vid köpet men annars har de rullat på ganska bra med mer normal service och lite lagerbyten.

Snål-A2:an är därmed två bilar i en. Det finns några delar runt växelrobot och koppling som är lite mer komplicerade och som därmed kräver lite mer delar och underhåll men i det stora hela är det en ganska gammal småbil av rätt bra kvalitet som inte kan rosta.
Det kommer alltså att ske ett lågintensivt sönderfall av små och stora saker över tid. Allt är inte akut men bilen kommer att samla på sig småfel med tiden.

Numera ger jag sällan rådet att köpa en A2/Lupo med snålaste motorn om man inte alls vill skruva själv givet att man inte bor nära någon som kan hjälpa till om något blir knas. Man behöver lite buffert för lite prylar också men är man om sig och kring sig och inte har superbråttom att få ut bilen på vägen igen behöver det inte bli så blodigt. Vill man kavla upp ärmarna och göra något själv finns här expertis som kan ge goda råd, då klarar men rätt mycket om man inte har alltför centralt placerade tummar.

Att köpa en superfin och lågmilad är en fin tanke - i teorin. I praktiken finns ytterst få sådana som är ärliga och ännu färre som är överkomliga.

Det man väljer mellan är väl halvfina och långmilade. 20-25kmilade där inget någonsin gått sönder är rent teoretiskt riskabelt och man kan förvänta sig lite hjullagerpyssel eller något annat ganska snart.

90-hästaren på blocket, är det den röda? Den är kanonfin. 8-)
Inte riktigt lika snål som 1.2:an men utan växellrobot.

Topic author
kalleponken
Skruvmejselputsare

Post by kalleponken » 15 Mar 2019 20:56

Tack för bra svar!

Mycket riktigt, det är den röda på blocket jag är sugen på.

Vad jag läst mig till så är det rätt modell för oss. Högre utväxling vilket är bra på motorvägen, dessutom med lyxig farthållare! Har pratat med ägaren (som jag antar är med här på forumet?) och det är precis rätt sorts säljare jag vill köpa av.

Ang att hålla bilen rullande så låter det som att jag borde komma rätt långt med er hjälp och lite hemmaskruvande och i värsta fall får jag be er om råd och ta med en utskrift till vår lokala mek som jag litar på :)

Gillar också att det finns såna här forum med folk som gärna hjälper till. Fixade mycket själv på w124an vi hade tack vare forum. Det är hopplöst med saaben, allt man googlar får luddiga svar av vi bilägare eller så hittar man en tråd på garaget.org där folk blir oense om nån skitsak

Har försökt få tag på ägaren till den röda, får se om jag kan åka och kolla på den nästa vecka så får vi se om jag kan bli medlem här på riktigt!

L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 181 times
Been thanked: 210 times

Post by L3upo » 15 Mar 2019 21:53

kalleponken wrote:
15 Mar 2019 20:56
Tack för bra svar!

Mycket riktigt, det är den röda på blocket jag är sugen på.

Vad jag läst mig till så är det rätt modell för oss. Högre utväxling vilket är bra på motorvägen, dessutom med lyxig farthållare! Har pratat med ägaren (som jag antar är med här på forumet?) och det är precis rätt sorts säljare jag vill köpa av.

Ang att hålla bilen rullande så låter det som att jag borde komma rätt långt med er hjälp och lite hemmaskruvande och i värsta fall får jag be er om råd och ta med en utskrift till vår lokala mek som jag litar på :)

Gillar också att det finns såna här forum med folk som gärna hjälper till. Fixade mycket själv på w124an vi hade tack vare forum. Det är hopplöst med saaben, allt man googlar får luddiga svar av vi bilägare eller så hittar man en tråd på garaget.org där folk blir oense om nån skitsak

Har försökt få tag på ägaren till den röda, får se om jag kan åka och kolla på den nästa vecka så får vi se om jag kan bli medlem här på riktigt!
Farthållare går att fixa på 1.2;an också med ganska enkla medel, omprogrammering av motorstyrboxen och inkoppling av "set"-knapp (bäst med byte till sådan spak.)
Finns folk här som fixar sånt. :D

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 148 times

Post by irover » 15 Mar 2019 23:50

Hallå! Jamen här är jag ju! :mrgreen:
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Sunebralla
Domkraftsansvarig
Stad:: Varberg
Bil: A2 1.4 TDI 90hk
Has thanked: 10 times
Been thanked: 2 times

Post by Sunebralla » 18 Mar 2019 22:28

Åkte till Düsseldorf för 2,5 år sedan och inhandlade en 90hk. Har kört ca 5500 mil med den. Mycket nöjd. Hade räknat med en del småfix och det har det också blivit (se lista). Den är emellertid sjukt lättmekad även för en novis som jag. Delarna är billiga eftersom det är samma som på vw polo och skoda fabia (mfl). Vissa delar kan vara dyrare på 1.2an vad jag förstått. Jag var på vippen att köpa irovers fina 1.2a men kände inte att robotväxeln var nåt för mig. Gör mina servicear själv numera eftersom audi inte bryr sig nämnvärt om en såhär gammal kärra och gjorde ett dåligt jobb när jag lämnade den där. Jag lär mig mecka med bilen allteftersom det dyker upp fel och har faktiskt lyckats få ihop den varje gång :) Sjukt nöjd med att den inte rostar. Alla bilar borde vara gjorda i aluminium.

Fixat:
Smort upp den kärvande torkararmen (klassiker)
Installerat motorvärmare
Monterat aux-in till originalstereon
Monterat farthållare
Bultat fast dörrhållarna (klassisker)
Bytt handbromsvajrar
Kopplat automatiskt varselljus på dimljusen
Bytt batteri
Bytt bromsskivor och belägg
Bytt backspegelglas
Bytt kupefläkt

Planerar att göra kamremsbyte samt byta kedja till oljepumpen i sommar. Skall precis till att byta hjullager på den (hoppas att det går lätt att få loss drivaxeln...). Specialverktyg kostar 800 spänn på vidaxl och lagret 500 på autodoc. Passar på att byta spindelleder också, de kostar bara 130kr...

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 148 times

Post by irover » 19 Mar 2019 10:08

Byt fjäderbenslager när du ändå håller på och grejar där och kolla skicket på klapperstagen. Billigt att fixa, du behöver bara verktyg för att klämma ihop fjädern.

Tror inte man ska gå med en bil äldre än 5 år till märkesverkstad. Det blir alldeles för dyrt. Gäller inte bara Audi. Bättre hitta en liten verkstad med bra service.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Topic author
kalleponken
Skruvmejselputsare

Post by kalleponken » 21 Mar 2019 14:46

Sunebralla wrote:
18 Mar 2019 22:28
Åkte till Düsseldorf för 2,5 år sedan och inhandlade en 90hk. Har kört ca 5500 mil med den. Mycket nöjd. Hade räknat med en del småfix och det har det också blivit (se lista). Den är emellertid sjukt lättmekad även för en novis som jag. Delarna är billiga eftersom det är samma som på vw polo och skoda fabia (mfl). Vissa delar kan vara dyrare på 1.2an vad jag förstått. Jag var på vippen att köpa irovers fina 1.2a men kände inte att robotväxeln var nåt för mig. Gör mina servicear själv numera eftersom audi inte bryr sig nämnvärt om en såhär gammal kärra och gjorde ett dåligt jobb när jag lämnade den där. Jag lär mig mecka med bilen allteftersom det dyker upp fel och har faktiskt lyckats få ihop den varje gång :) Sjukt nöjd med att den inte rostar. Alla bilar borde vara gjorda i aluminium.

Fixat:
Smort upp den kärvande torkararmen (klassiker)
Installerat motorvärmare
Monterat aux-in till originalstereon
Monterat farthållare
Bultat fast dörrhållarna (klassisker)
Bytt handbromsvajrar
Kopplat automatiskt varselljus på dimljusen
Bytt batteri
Bytt bromsskivor och belägg
Bytt backspegelglas
Bytt kupefläkt

Planerar att göra kamremsbyte samt byta kedja till oljepumpen i sommar. Skall precis till att byta hjullager på den (hoppas att det går lätt att få loss drivaxeln...). Specialverktyg kostar 800 spänn på vidaxl och lagret 500 på autodoc. Passar på att byta spindelleder också, de kostar bara 130kr...
Så går mina tankar också, kul att höra att en annan novis också reder ut det mesta!

Har upptäckt att vår granne har en lyft i garaget så ska nog höra mig för om man får låna den när det behövs.

Apropå irovers svar ovan så tänker jag lite sådär också, att man bör jobba pro-aktivt och byta så mycket man kan när man ändå är igång. Så fort man slipper betala timpenning hos en verkstad så är det sällan några större summor det verkar handla om.

Sunebralla
Domkraftsansvarig
Stad:: Varberg
Bil: A2 1.4 TDI 90hk
Has thanked: 10 times
Been thanked: 2 times

Post by Sunebralla » 07 Apr 2019 21:51

Tänk på när du lyfter den att det är specifika punkter där du kan lyfta. Det är inte bara att sätta domkraften under tröskeln och köra på. Då finns det risk för att plastkjolarna spricker där. Originaldomkraften sätts in från sidan i de horisontella hålen fram och bak i kjolarna (pilla bort täcklocken). Faktiskt lite svårt att hitta optimala lyftpunkter för garagedomkraft. Underifrån kan du se ett par tjockare aluminiumprofiler fram och bak där man kan sätta en domkraft av metall men har du gummiplatta på domkraften kan den flexa och skada kjolarna ändå. Innanför aluminiumprofilerna finns ett par platta ytor med täcklock av gummi. Där kan du lyfta men då trycks locken sönder och om du bryr dig om sånt får du pilla bort dem först.

Jag brukar lyfta så långt ut på främre bärarmarna som möjligt och sedan sätta pallbockarna under främre ramen precis på bakre leden till bärarmen. Den ser stor och tålig ut. Bak har jag sällan behövt sätta bockar, lyfter på bärarmen under fjäderskålen. Det borde gå att lyfta hela bakänden på en gång mitt under bakaxeln men jag har inte vågat, nån som provat?

Post Reply