Page 1 of 2

20-literstank

Posted: 17 Jan 2019 19:35
by L3upo
Under knappt två månaders räckviddsångest i min A2 med tjugoliterstank har jag funderat lite på dels hur rätt soppamätaren visar och hur det är med den extra soppan man kan pressa in genom att öppna avluftningen.

Eftersom jag för noggrann tankdagbok brukar jag tanka tills det autostoppar plus ytterligare en autostop och då det handlar om RME sker det alltid vid samma pump (ja, det är en personbilsanpassad pump)
Några exempel:
7.8 liter till andra stoppet:
7_8.png
7_8.png (152.39 KiB) Viewed 749 times

11.4 liter till andra stoppet:
11_4.png
11_4.png (273.24 KiB) Viewed 749 times

15.7 liter till andra stoppet:
15_7.png
15_7.png (157.51 KiB) Viewed 749 times

17.6 liter till andra stoppet
17_6.png
17_6.png (88.81 KiB) Viewed 749 times
Känslan är att ju närmare full tank det är desto större är felet mot illusionen att ytterlägena är noll respektive 20 liter.
Ni som brukar pressa i så mycket det går, hur mycket extra brukar ni få i?
Någon som vet mer noggrant hur nära 20 liter man kommer med autostopp utan att överfylla?
Jag är inte så pigg på att köra soppatorsk på den.

Re: 20-literstank

Posted: 18 Jan 2019 00:15
by Cabbe
enliters plastflaska i bagaget? Eller är det besvärligt om man kör tomt?

Re: 20-literstank

Posted: 18 Jan 2019 04:57
by L3upo
Jag misstänker att det inte är bra för
spridarna

Re: 20-literstank

Posted: 18 Jan 2019 11:50
by irover
Om flaskan är hdpe så är det samma plast som tanken vad är det för fel på det?

Re: 20-literstank

Posted: 18 Jan 2019 14:45
by L3upo
irover wrote:
18 Jan 2019 11:50
Om flaskan är hdpe så är det samma plast som tanken vad är det för fel på det?
Hmm, var det verkligen en materialfråga?
Jag tänkte mer på att torrkörda system riskerar att ta skada eller i alla fall krångla.

Re: 20-literstank

Posted: 18 Jan 2019 19:57
by irover
Tror inte det. Fast det är bökigt å köra torrt med en dieselmotor

Re: 20-literstank

Posted: 19 Jan 2019 07:10
by RiseAndShine
Trots att det är automatisk luftning när man fått i nytt drivmedel, så är min erfarenhet från Lupon att det tar en del startförsök samt att det skakar en hel del i bilen (vibrationer från motorn) innan den hoppar igång. Känns inte helt bra om man ofta skulle utsätta bilen för detta.

Re: 20-literstank

Posted: 19 Jan 2019 20:05
by mateks
Har också märkt att mätarn är lite lustig. När jag åker på 0,34-0,35 så står den iaf ganska exakt på mitten efter 30 mil. När digitala mätaren visar 0 mil kvar så har jag kört 6-7 mil till efter det som max. Provade idag att överfylla så mkt som det gick från när automatstoppet gick i första gången. Blev över 2 l extra.

Re: 20-literstank

Posted: 25 Jan 2019 09:09
by perA2
När jag fortfarande hade 20 l tank "överfyllde" jag nästan alltid, om man är försiktig (och öppnar stigrörsflärpen på sidan av påfyllningsröret med tankpistolen) får man i 4 liter extra.

Nu sedan jag har 34-literstank (se "Tanksgiving"-tråden) överfyller jag inte, (34-liters tanken lär enligt ryktet få i nästan 10 l extra) men det beror mest på att jag tankar RME från lastbilsmunstycke som har ungefär 19 atmosfärers övertryck och inte ens med hjälp av min armstarke hamster kan jag undvika RME-spill.

/ PerA2

Re: 20-literstank

Posted: 25 Jan 2019 10:21
by L3upo
Efter ytterligare en vecka med ett antal tankningar (tanka rätt är stort men tanka ofta är störigare :) ) och era funderingar känns det som om jag börjar få ordning på räckviddsångesten och känslan för tankmätaren i min Audi A2 20L.
  • Upplösningen på mätaren är lite för oprecis för en så liten tank, mätarnålen är ju nästan en liter bred
  • I nedre änden tenderar datorn och mätaren att vara lite pessimistisk, man kommer sannolikt längre än datorn vill medge
  • Övre halvan är lite optimistisk, att dubbla körsträckan som tagit mig till halv tank är en utmaning
Då har jag inte överfyllt särskilt mycket, i praktiken bara någon liter, eftersom jag skatteplanerar min körning vill jag undvika RME på lacken.
Jag tankar med personbilsmunstycke med fungerande autostop men det är ändå bäst att hålla sig från fontänorg...spill.

Jag litar inte så mycket på tandempumpens självluftning att jag är beredd att köra torrt bara för att testa så jag får väl acceptera en praktiskt räckvidd på 50-55 mil. Snart kommer Energifabriken/Ecobränsle att sälja RME i personbilsmunstycke vid Stockholm-Vårby och då ökar räckvidden norrut markant. Dunk finns inte på kartan så länge jag inte hittar en som är droppfri och inte luktar bränsle efter användning.

Den närmaste praktiska åtgärden på listan är att se över spridartätningar och justeringen för att se om det går att hyvla ner några cl i förbrukning. Nu snittar jag 0,36 på nya dubbade och alldeles för breda däck så det är inte lika kul att tanka längre. Man blir så blöt om man skall ligga i fosterställning i snöslasket vid macken.

Re: 20-literstank

Posted: 03 Feb 2019 11:13
by L3upo
18_4.jpeg
18_4.jpeg (52.54 KiB) Viewed 549 times
Ren räckviddsångest.
Fast nog tusan fanns det minst tre mil kvar i tanken.
Det kostar nerver att tänja på gränserna... :o

Re: 20-literstank

Posted: 09 Feb 2019 13:20
by A2Malmö
Det funkar bra att ha med en dunk HVO, för det luktar absolut ingenting. För egen del vill jag helst aldrig tanka vanlig diesel, så det blir en del trattande med HVO. Det är nästan som att hantera vatten, luktar inget alls.

Re: 20-literstank

Posted: 09 Feb 2019 13:53
by L3upo
A2Malmö wrote:
09 Feb 2019 13:20
Det funkar bra att ha med en dunk HVO, för det luktar absolut ingenting. För egen del vill jag helst aldrig tanka vanlig diesel, så det blir en del trattande med HVO. Det är nästan som att hantera vatten, luktar inget alls.
Om man gillar HVO är det ju ett alternativ men då den är dyrare än standarddiesel så går den bort för min del.
Jag åker RME av fyra skäl. Det är billigare, det tvättar spridare, det är billigare och jag kan täppa till truten på bilhatande kolfobiker. :D

RME luktar förvisso inte så himla mycket men jag vill kunna förvara eventuell räckviddsförlängare ihop med vanligt bagage.

Re: 20-literstank

Posted: 11 Feb 2019 23:16
by perA2
L3upo wrote:
09 Feb 2019 13:53
A2Malmö wrote:
09 Feb 2019 13:20
Det funkar bra att ha med en dunk HVO, för det luktar absolut ingenting. För egen del vill jag helst aldrig tanka vanlig diesel, så det blir en del trattande med HVO. Det är nästan som att hantera vatten, luktar inget alls.
Om man gillar HVO är det ju ett alternativ men då den är dyrare än standarddiesel så går den bort för min del.
Jag åker RME av fyra skäl. Det är billigare, det tvättar spridare, det är billigare och jag kan täppa till truten på bilhatande kolfobiker. :D

RME luktar förvisso inte så himla mycket men jag vill kunna förvara eventuell räckviddsförlängare ihop med vanligt bagage.
Håller med, kör nästan uteslutande RME nuförtiden, billigt e najs. Men jag känner mig som Jan Lindblad när jag brottas med Anacondan/Ecobränsles lastbilsmunstycke med 18 atmosfärers övertryck i Lund... :roll:

/ PerA2

Re: 20-literstank

Posted: 12 Feb 2019 19:12
by irover
Jag tankade rme i Lund idag ända upp i röret utan att spilla en droppe med stora munstycket och 15 bars tryck. :mrgreen: