20-literstank

Här diskuterar vi vår kusin Audi A2 1.2 TDI (3L)
User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2281
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 187 times
Been thanked: 229 times

20-literstank

Post by L3upo » 17 Jan 2019 19:35

Under knappt två månaders räckviddsångest i min A2 med tjugoliterstank har jag funderat lite på dels hur rätt soppamätaren visar och hur det är med den extra soppan man kan pressa in genom att öppna avluftningen.

Eftersom jag för noggrann tankdagbok brukar jag tanka tills det autostoppar plus ytterligare en autostop och då det handlar om RME sker det alltid vid samma pump (ja, det är en personbilsanpassad pump)
Några exempel:
7.8 liter till andra stoppet:
7_8.png
7_8.png (152.39 KiB) Viewed 1512 times

11.4 liter till andra stoppet:
11_4.png
11_4.png (273.24 KiB) Viewed 1512 times

15.7 liter till andra stoppet:
15_7.png
15_7.png (157.51 KiB) Viewed 1512 times

17.6 liter till andra stoppet
17_6.png
17_6.png (88.81 KiB) Viewed 1512 times
Känslan är att ju närmare full tank det är desto större är felet mot illusionen att ytterlägena är noll respektive 20 liter.
Ni som brukar pressa i så mycket det går, hur mycket extra brukar ni få i?
Någon som vet mer noggrant hur nära 20 liter man kommer med autostopp utan att överfylla?
Jag är inte så pigg på att köra soppatorsk på den.

User avatar

Cabbe
Skruvkunnig
Posts: 356
Joined: 04 Dec 2014 23:05
Stad:: Kolmården
Bil: Audi A2 1,2 TDI
Has thanked: 127 times
Been thanked: 32 times

Re: 20-literstank

Post by Cabbe » 18 Jan 2019 00:15

enliters plastflaska i bagaget? Eller är det besvärligt om man kör tomt?

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2281
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 187 times
Been thanked: 229 times

Re: 20-literstank

Post by L3upo » 18 Jan 2019 04:57

Jag misstänker att det inte är bra för
spridarna

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2361
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 152 times

Re: 20-literstank

Post by irover » 18 Jan 2019 11:50

Om flaskan är hdpe så är det samma plast som tanken vad är det för fel på det?
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2281
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 187 times
Been thanked: 229 times

Re: 20-literstank

Post by L3upo » 18 Jan 2019 14:45

irover wrote:
18 Jan 2019 11:50
Om flaskan är hdpe så är det samma plast som tanken vad är det för fel på det?
Hmm, var det verkligen en materialfråga?
Jag tänkte mer på att torrkörda system riskerar att ta skada eller i alla fall krångla.

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2361
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 152 times

Re: 20-literstank

Post by irover » 18 Jan 2019 19:57

Tror inte det. Fast det är bökigt å köra torrt med en dieselmotor
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 880
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 59 times
Been thanked: 41 times

Re: 20-literstank

Post by RiseAndShine » 19 Jan 2019 07:10

Trots att det är automatisk luftning när man fått i nytt drivmedel, så är min erfarenhet från Lupon att det tar en del startförsök samt att det skakar en hel del i bilen (vibrationer från motorn) innan den hoppar igång. Känns inte helt bra om man ofta skulle utsätta bilen för detta.
HVO-skatteupproret 1.0


mateks
Skruvkunnig
Posts: 325
Joined: 22 Jan 2016 23:13
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 25 times
Been thanked: 42 times

Re: 20-literstank

Post by mateks » 19 Jan 2019 20:05

Har också märkt att mätarn är lite lustig. När jag åker på 0,34-0,35 så står den iaf ganska exakt på mitten efter 30 mil. När digitala mätaren visar 0 mil kvar så har jag kört 6-7 mil till efter det som max. Provade idag att överfylla så mkt som det gick från när automatstoppet gick i första gången. Blev över 2 l extra.
Attachments
20190119_160123-640x480.jpg
20190119_160123-640x480.jpg (63.71 KiB) Viewed 1438 times
20190119_160233-640x480.jpg
20190119_160233-640x480.jpg (69.69 KiB) Viewed 1438 times

User avatar

perA2
Skruvkunnig
Posts: 450
Joined: 07 Dec 2014 23:16
Stad:: Lund
Bil: Audi A2 1.2 tdi
Has thanked: 3 times
Been thanked: 54 times

Re: 20-literstank

Post by perA2 » 25 Jan 2019 09:09

När jag fortfarande hade 20 l tank "överfyllde" jag nästan alltid, om man är försiktig (och öppnar stigrörsflärpen på sidan av påfyllningsröret med tankpistolen) får man i 4 liter extra.

Nu sedan jag har 34-literstank (se "Tanksgiving"-tråden) överfyller jag inte, (34-liters tanken lär enligt ryktet få i nästan 10 l extra) men det beror mest på att jag tankar RME från lastbilsmunstycke som har ungefär 19 atmosfärers övertryck och inte ens med hjälp av min armstarke hamster kan jag undvika RME-spill.

/ PerA2

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2281
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 187 times
Been thanked: 229 times

Re: 20-literstank

Post by L3upo » 25 Jan 2019 10:21

Efter ytterligare en vecka med ett antal tankningar (tanka rätt är stort men tanka ofta är störigare :) ) och era funderingar känns det som om jag börjar få ordning på räckviddsångesten och känslan för tankmätaren i min Audi A2 20L.
  • Upplösningen på mätaren är lite för oprecis för en så liten tank, mätarnålen är ju nästan en liter bred
  • I nedre änden tenderar datorn och mätaren att vara lite pessimistisk, man kommer sannolikt längre än datorn vill medge
  • Övre halvan är lite optimistisk, att dubbla körsträckan som tagit mig till halv tank är en utmaning
Då har jag inte överfyllt särskilt mycket, i praktiken bara någon liter, eftersom jag skatteplanerar min körning vill jag undvika RME på lacken.
Jag tankar med personbilsmunstycke med fungerande autostop men det är ändå bäst att hålla sig från fontänorg...spill.

Jag litar inte så mycket på tandempumpens självluftning att jag är beredd att köra torrt bara för att testa så jag får väl acceptera en praktiskt räckvidd på 50-55 mil. Snart kommer Energifabriken/Ecobränsle att sälja RME i personbilsmunstycke vid Stockholm-Vårby och då ökar räckvidden norrut markant. Dunk finns inte på kartan så länge jag inte hittar en som är droppfri och inte luktar bränsle efter användning.

Den närmaste praktiska åtgärden på listan är att se över spridartätningar och justeringen för att se om det går att hyvla ner några cl i förbrukning. Nu snittar jag 0,36 på nya dubbade och alldeles för breda däck så det är inte lika kul att tanka längre. Man blir så blöt om man skall ligga i fosterställning i snöslasket vid macken.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2281
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 187 times
Been thanked: 229 times

Re: 20-literstank

Post by L3upo » 03 Feb 2019 11:13

18_4.jpeg
18_4.jpeg (52.54 KiB) Viewed 1312 times
Ren räckviddsångest.
Fast nog tusan fanns det minst tre mil kvar i tanken.
Det kostar nerver att tänja på gränserna... :o


A2Malmö
Skruvmejselputsare
Posts: 2
Joined: 12 Jul 2018 00:43
Stad:: Malmö
Bil: Audi A2 3L

Re: 20-literstank

Post by A2Malmö » 09 Feb 2019 13:20

Det funkar bra att ha med en dunk HVO, för det luktar absolut ingenting. För egen del vill jag helst aldrig tanka vanlig diesel, så det blir en del trattande med HVO. Det är nästan som att hantera vatten, luktar inget alls.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2281
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 187 times
Been thanked: 229 times

Re: 20-literstank

Post by L3upo » 09 Feb 2019 13:53

A2Malmö wrote:
09 Feb 2019 13:20
Det funkar bra att ha med en dunk HVO, för det luktar absolut ingenting. För egen del vill jag helst aldrig tanka vanlig diesel, så det blir en del trattande med HVO. Det är nästan som att hantera vatten, luktar inget alls.
Om man gillar HVO är det ju ett alternativ men då den är dyrare än standarddiesel så går den bort för min del.
Jag åker RME av fyra skäl. Det är billigare, det tvättar spridare, det är billigare och jag kan täppa till truten på bilhatande kolfobiker. :D

RME luktar förvisso inte så himla mycket men jag vill kunna förvara eventuell räckviddsförlängare ihop med vanligt bagage.

User avatar

perA2
Skruvkunnig
Posts: 450
Joined: 07 Dec 2014 23:16
Stad:: Lund
Bil: Audi A2 1.2 tdi
Has thanked: 3 times
Been thanked: 54 times

Re: 20-literstank

Post by perA2 » 11 Feb 2019 23:16

L3upo wrote:
09 Feb 2019 13:53
A2Malmö wrote:
09 Feb 2019 13:20
Det funkar bra att ha med en dunk HVO, för det luktar absolut ingenting. För egen del vill jag helst aldrig tanka vanlig diesel, så det blir en del trattande med HVO. Det är nästan som att hantera vatten, luktar inget alls.
Om man gillar HVO är det ju ett alternativ men då den är dyrare än standarddiesel så går den bort för min del.
Jag åker RME av fyra skäl. Det är billigare, det tvättar spridare, det är billigare och jag kan täppa till truten på bilhatande kolfobiker. :D

RME luktar förvisso inte så himla mycket men jag vill kunna förvara eventuell räckviddsförlängare ihop med vanligt bagage.
Håller med, kör nästan uteslutande RME nuförtiden, billigt e najs. Men jag känner mig som Jan Lindblad när jag brottas med Anacondan/Ecobränsles lastbilsmunstycke med 18 atmosfärers övertryck i Lund... :roll:

/ PerA2

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2361
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 152 times

Re: 20-literstank

Post by irover » 12 Feb 2019 19:12

Jag tankade rme i Lund idag ända upp i röret utan att spilla en droppe med stora munstycket och 15 bars tryck. :mrgreen:
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Post Reply