Framvagn och dämpare 1.2 tdi

Här diskuterar vi vår kusin Audi A2 1.2 TDI (3L)
Post Reply

Topic author
Larco
Skruvmejselputsare
Stad:: Upplands Väsby
Bil: Audi A2 1.2tdi

Framvagn och dämpare 1.2 tdi

Post by Larco » 23 Oct 2018 21:13

Hej! ny här på forumet.
Har läst mycket men blir lätt lite snurrig av VAG-snack då jag eg. är toyotafantast. Bilen börjar bli rätt sliten men rullar på... 32300 mil.

Skulle vilja gå igenom framvagnen helt så den blir så bra som den kan bli. Bilen känns sjukt mjuk och odämpad i fram och stenhård i bak (gula ev. koni i bak). Undrar lite vad jag behöver göra och ev. om någon expert vill hjälpa mig?

Tänkte byta alla bussningarna och försöka få tag på de bästa dämparna för bästa komfort och stabilitet. Vad ska jag tänka på och vad ska jag ha för delar?

Har nya krängningshämmarbussningar liggandes.
Har funderat på både powerflex bussningar eller original/oem. Lutar åt oem..
Vilken är de bästa dämparna jag kan köpa? Har läst om Koni FSD men insåg i skrivande stund att de inte passar.
Fjädrar har jag ju förstått att man bör läsa på maskinskylten för att få rätt.

Coilovers har ju också snurrat runt i huvudet men är inte ute efter varken sänkning eller hårt chassi. Bara bästa komfort och bättre vägegenskaper.

Mvh Andreas

L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 158 times
Been thanked: 186 times

Re: Framvagn och dämpare 1.2 tdi

Post by L3upo » 23 Oct 2018 21:48

Larco wrote:
23 Oct 2018 21:13
Hej! ny här på forumet.
Har läst mycket men blir lätt lite snurrig av VAG-snack då jag eg. är toyotafantast. Bilen börjar bli rätt sliten men rullar på... 32300 mil.

Skulle vilja gå igenom framvagnen helt så den blir så bra som den kan bli. Bilen känns sjukt mjuk och odämpad i fram och stenhård i bak (gula ev. koni i bak). Undrar lite vad jag behöver göra och ev. om någon expert vill hjälpa mig?

Tänkte byta alla bussningarna och försöka få tag på de bästa dämparna för bästa komfort och stabilitet. Vad ska jag tänka på och vad ska jag ha för delar?

Har nya krängningshämmarbussningar liggandes.
Har funderat på både powerflex bussningar eller original/oem. Lutar åt oem..
Vilken är de bästa dämparna jag kan köpa? Har läst om Koni FSD men insåg i skrivande stund att de inte passar.
Fjädrar har jag ju förstått att man bör läsa på maskinskylten för att få rätt.

Coilovers har ju också snurrat runt i huvudet men är inte ute efter varken sänkning eller hårt chassi. Bara bästa komfort och bättre vägegenskaper.

Mvh Andreas
Hej och välkommen in i värmen. :)
Det finns kanske skäl att tro att du åker på fabriksdämparna så det kommer att bli skillnad oavsett vilka märkesdämpare du hänger dit.
I väntan på konkreta rekommendationer kan du nog söka fram en del nyttigt i forumet via sökfunktionen.

Framvagnen är ganska mjuk original och jag skulle nog tänka mig för innan jag styvade upp bussningarna.
Motorpaketet är också ganska mjukt upphängt så risken är att du får in mer vibrationer i bilen om du sätter för hårda bussningar.

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 121 times
Been thanked: 317 times

Re: Framvagn och dämpare 1.2 tdi

Post by lupobupo » 24 Oct 2018 04:03

L3upo wrote:
23 Oct 2018 21:48
Framvagnen är ganska mjuk original och jag skulle nog tänka mig för innan jag styvade upp bussningarna.
Mycket klokt råd. Jag har provat hårdare bussningar i en av mina a2or, det fortplantar sig märkbart mer vibrationer :/
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Post Reply