Div. fel på Audi A2 3L

Här diskuterar vi vår kusin Audi A2 1.2 TDI (3L)

Topic author
Glattnos
Skruvmejselputsare
Stad:: Söderhamn
Bil: Audi A2 3L -01
Been thanked: 1 time

Re: Div. fel på Audi A2 3L

Post by Glattnos » 19 Sep 2018 20:48

Har fått givarna och ville inte byta båda på en gång utan gjorde följande med testkörningar i mellan:

1. Bytte alla smala vakuum-slangar - Blev ingen skillnad, laddtryck runt 900-1000mbar
2. Bytte turbotrycksgivaren - Blev skillnad, laddade max 1400mbar men gick betydligt bättre(väldigt likt Bil 1 när jag skiftade turbo-vakuumventil mellan bilarna)
3. Bytte vakuumventilen till turbon - Yes, funkar! Laddar upp till ca 2300mbar och går som ett skott! Har kört 60 km och bilen går bra hela tiden.

Slutsatsen är ju att turbotryck-givaren var antingen trasig eller av fel variant, samtidigt som vakuumventilen till turbon var trasig/felaktig.
Dessutom var ju vakuumslagarna felopplade I början(jag rättade ju till det lite tidigare i tråden) samt att intercoolern läckte i nippeln längst ner.
Så man kan ju säga att det var totalt 4 st fel som påverkade turbons funktion. Något fel kan ju ha påverkat/orsakat något av de andra felen.

Ni ska ha grymt mycket tack för all hjälp.
Jag kommer nog att åka i denna bil primärt nu och börja fixa med den andra, den som har massa felkoder. Återkommer med frågor/resultat när jag kollat sånt som redan föreslagits tidigare i tråden :)

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 5st a2
Has thanked: 143 times
Been thanked: 364 times

Post by lupobupo » 19 Sep 2018 21:59

Glattnos wrote:
19 Sep 2018 20:48
Slutsatsen är ju att turbotryck-givaren var antingen trasig eller av fel variant, samtidigt som vakuumventilen till turbon var trasig/felaktig.
Dessutom var ju vakuumslagarna felopplade I början(jag rättade ju till det lite tidigare i tråden) samt att intercoolern läckte i nippeln längst ner.
Så man kan ju säga att det var totalt 4 st fel som påverkade turbons funktion. Något fel kan ju ha påverkat/orsakat något av de andra felen.

Ni ska ha grymt mycket tack för all hjälp.
Det är säkerligen någon tidigare ägare/verkstad som försökt "laga" vilka skapat de flesta av felen :)

Tack för återkoppling!
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 153 times

Post by irover » 20 Sep 2018 01:12

Fan va bra! Snyggt jobbat! Flera fel på en gång är extra klurigt.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Topic author
Glattnos
Skruvmejselputsare

Post by Glattnos » 02 Sep 2019 12:36

Jag bor ju i Söderhamn och har två stycken A2 3L som nog skulle behöva en grundinställning av växlingen(särskilt den ena bilen). Vart ska man vända sig för att få detta gjort ordentligt?

Vi har Mekonomen här i stan och Audi i Hudiksvall, bäst vore ju om någon här på forumet fanns i närheten.

JHB18
Domkraftsansvarig
Stad:: Oxelösund
Bil: Audi a2 1,2
Been thanked: 2 times

Post by JHB18 » 12 Sep 2019 08:58

Har samma fel, skriv gärna vad du kommer fram till! Audi vill ha minst 15-20 000 för att åtgärda felet...... 😁

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 5st a2
Has thanked: 143 times
Been thanked: 364 times

Post by lupobupo » 12 Sep 2019 09:25

JHB18 wrote:
12 Sep 2019 08:58
Har samma fel, skriv gärna vad du kommer fram till! Audi vill ha minst 15-20 000 för att åtgärda felet...... 😁
Han har juh redan återkopplat ett par inlägg ovanför här?
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 191 times
Been thanked: 232 times

Post by L3upo » 12 Sep 2019 10:02

JHB18 wrote:
12 Sep 2019 08:58
Nu har jag sökt i forumet men jag kan inte hitta någon tråd där du beskriver vad det är för fel du har på bilen.
Men jag har ett svagt minne av det där med 15-20 000 så jag missat något.

Oavsett vilket, är det inte smart om du startar en tråd där du börjar reda ut vilka fel du har så kan du samla alla svar och tips där?
Det brukar funka bra och det blir lättare att skrolla igenom tidigare svar du fått ifall man, gud förbjude, skulle vara tvåa på bollen... 8-)

Topic author
Glattnos
Skruvmejselputsare

Post by Glattnos » 26 Sep 2019 19:53

Glattnos wrote:
04 Sep 2018 12:03
I ca 4 år så har den intermittent tänt en gul/orange varningslampa plus en gul ABS-lampa och en gul/orange-symbol på displayen. Det händer inte varje gång man kör utan lite när som helst och om det väl händer så lyser det tills man stänger av bilen och kan sedan vara släkt nästa gång man startar.
Senaste halvåret har även den stora röda symbolen för broms(tror jag) tänds på displayen i kombination med att de övriga tänds. Jag har inte noterat att dessa två tänts individuellt efter det utan dom tänds tillsammans eller inte alls. Se bif bild som blev väldigt suddig men ni ser i alla fall var det lyser.

Jag bytte broms-backar och klossar för ca ett år sedan och beläggen fram är fortfarande ganska tjocka så bromsvarningen borde inte vara pga detta.
Jag skaffade för ett par veckor sedan ett iCarSoft diagnos-instrument och får på den följande:
01314 - Engine control module (ECM) DTC Status: Please read DTC
01423 - Lateral acceleration sensor DTC Status: Electrical error in circuit
01423 - Lateral acceleration sensor DTC Status: Impausible signal
P1144 - Mass airflow sensor Open circuit/short circuit to ground DTC Status:
P1654 - Read DTC memory of instrument cluster DTC Status:
P1256 - Coolant temperature sensor Open circuit/shaort circuit to B+ DTC Status:
00779 - Outside temperature sensor DTC Status: Open circuit/shaort circuit to B+

Jag tänkte att det kunde vara smart att fråga här först innan jag börjar byta givare och liknande.
Jag är ganska bra på att skruva, har hyffsade kunskaper om elektronik och har tillgång till multimeter och digitalt ocsilloskop. Sen har jag även tillgång till en exakt likadan bil som jag kan låna prylar ifrån för att felsöka, dock vet jag inte vilka prylar man "vågar" skifta, jag vill ju inte förstöra någon sensor eller liknande.
Jag tog den laterala accelerations-givaren ifrån min andra A2:a och då försvann detta problem. Efter att ha mätt givarna från båda bilarna så verkar dom först ge likadana signaler men när man värmer upp dom lite så ser man att givaren som krånglar ger ett mindre stabilt värde, den kan hoppa ca 100mV lite fram och tillbaka medan givaren som fungerar verkar stabil.

Nån som vet var man får tag på givare, utbytesgivare eller sensor-chip så man kan laga själv?

Post Reply