Div. fel på Audi A2 3L

Här diskuterar vi vår kusin Audi A2 1.2 TDI (3L)

Topic author
Glattnos
Skruvmejselputsare
Stad:: Söderhamn
Bil: Audi A2 3L -01
Been thanked: 1 time

Re: Div. fel på Audi A2 3L

Post by Glattnos » 19 Sep 2018 20:48

Har fått givarna och ville inte byta båda på en gång utan gjorde följande med testkörningar i mellan:

1. Bytte alla smala vakuum-slangar - Blev ingen skillnad, laddtryck runt 900-1000mbar
2. Bytte turbotrycksgivaren - Blev skillnad, laddade max 1400mbar men gick betydligt bättre(väldigt likt Bil 1 när jag skiftade turbo-vakuumventil mellan bilarna)
3. Bytte vakuumventilen till turbon - Yes, funkar! Laddar upp till ca 2300mbar och går som ett skott! Har kört 60 km och bilen går bra hela tiden.

Slutsatsen är ju att turbotryck-givaren var antingen trasig eller av fel variant, samtidigt som vakuumventilen till turbon var trasig/felaktig.
Dessutom var ju vakuumslagarna felopplade I början(jag rättade ju till det lite tidigare i tråden) samt att intercoolern läckte i nippeln längst ner.
Så man kan ju säga att det var totalt 4 st fel som påverkade turbons funktion. Något fel kan ju ha påverkat/orsakat något av de andra felen.

Ni ska ha grymt mycket tack för all hjälp.
Jag kommer nog att åka i denna bil primärt nu och börja fixa med den andra, den som har massa felkoder. Återkommer med frågor/resultat när jag kollat sånt som redan föreslagits tidigare i tråden :)

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 121 times
Been thanked: 317 times

Post by lupobupo » 19 Sep 2018 21:59

Glattnos wrote:
19 Sep 2018 20:48
Slutsatsen är ju att turbotryck-givaren var antingen trasig eller av fel variant, samtidigt som vakuumventilen till turbon var trasig/felaktig.
Dessutom var ju vakuumslagarna felopplade I början(jag rättade ju till det lite tidigare i tråden) samt att intercoolern läckte i nippeln längst ner.
Så man kan ju säga att det var totalt 4 st fel som påverkade turbons funktion. Något fel kan ju ha påverkat/orsakat något av de andra felen.

Ni ska ha grymt mycket tack för all hjälp.
Det är säkerligen någon tidigare ägare/verkstad som försökt "laga" vilka skapat de flesta av felen :)

Tack för återkoppling!
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 137 times

Post by irover » 20 Sep 2018 01:12

Fan va bra! Snyggt jobbat! Flera fel på en gång är extra klurigt.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Post Reply