Div. fel på Audi A2 3L

Här diskuterar vi vår kusin Audi A2 1.2 TDI (3L)

Topic author
Glattnos
Skruvmejselputsare
Posts: 15
Joined: 04 Sep 2018 10:08
Stad:: Söderhamn
Bil: Audi A2 3L -01
Been thanked: 1 time

Div. fel på Audi A2 3L

Post by Glattnos » 04 Sep 2018 12:03

Hej, jag är ny på forumet och har en A2 1.2TDI -01 som jag har lite olika fel på som jag tänkt ta tag i nu. Hoppas kunna få lite tips av er här så att jag slipper krångla med saker som ni kanske redan vet hur man felsöker och fixar :)

I ca 4 år så har den intermittent tänt en gul/orange varningslampa plus en gul ABS-lampa och en gul/orange-symbol på displayen. Det händer inte varje gång man kör utan lite när som helst och om det väl händer så lyser det tills man stänger av bilen och kan sedan vara släkt nästa gång man startar.
Senaste halvåret har även den stora röda symbolen för broms(tror jag) tänds på displayen i kombination med att de övriga tänds. Jag har inte noterat att dessa två tänts individuellt efter det utan dom tänds tillsammans eller inte alls. Se bif bild som blev väldigt suddig men ni ser i alla fall var det lyser.

Jag bytte broms-backar och klossar för ca ett år sedan och beläggen fram är fortfarande ganska tjocka så bromsvarningen borde inte vara pga detta.
Jag skaffade för ett par veckor sedan ett iCarSoft diagnos-instrument och får på den följande:
01314 - Engine control module (ECM) DTC Status: Please read DTC
01423 - Lateral acceleration sensor DTC Status: Electrical error in circuit
01423 - Lateral acceleration sensor DTC Status: Impausible signal
P1144 - Mass airflow sensor Open circuit/short circuit to ground DTC Status:
P1654 - Read DTC memory of instrument cluster DTC Status:
P1256 - Coolant temperature sensor Open circuit/shaort circuit to B+ DTC Status:
00779 - Outside temperature sensor DTC Status: Open circuit/shaort circuit to B+

Jag tänkte att det kunde vara smart att fråga här först innan jag börjar byta givare och liknande.
Jag är ganska bra på att skruva, har hyffsade kunskaper om elektronik och har tillgång till multimeter och digitalt ocsilloskop. Sen har jag även tillgång till en exakt likadan bil som jag kan låna prylar ifrån för att felsöka, dock vet jag inte vilka prylar man "vågar" skifta, jag vill ju inte förstöra någon sensor eller liknande.

Sen har bilen ett till fel, men det är inte lika viktigt att fixa och handlar nog bara om att skruva isär och leta efter felet:
Det är något som skrammlar eller klonkar när man kör på ojämn väg, som om något vore glappt i fjädringen eller krängningshämmaren. Förra sommaren bytte jag stötdämpare och fjädrar runt om samt gick igenom krängningshämmaren(tog loss hela och inspekterade) utan att hitta nått fel. Efter detta så lät det fortfarande precis likadant och den besiktigades efter det ifjol och även nyss nu i år och på besiktningen hör dom det tydligt när dom provkör men kan inte hitta något som är glappt fast att dom letar specifikt efter det.
Detta problem börjar jag misstänka att det är en sten eller liknande som hamnat nånstans, jag hade ett knackande vid motorn i ca 1 år men förra året hittade jag felet och det var en ca 6cm stor sten som hade lagt sig uppepå bakre motorfästet och AC-rören och klonkade emot motorn när den vibrerade. Så detta kan ju vara något liknande.

Tacksam för lite tips och kompassriktningar innan jag drar igång med felsökningen :)


Topic author
Glattnos
Skruvmejselputsare
Posts: 15
Joined: 04 Sep 2018 10:08
Stad:: Söderhamn
Bil: Audi A2 3L -01
Been thanked: 1 time

Re: Div. fel på Audi A2 3L

Post by Glattnos » 04 Sep 2018 12:09

Bilden på lamporna.
Attachments
2.jpg
2.jpg (142.2 KiB) Viewed 2120 times


cantos lupos
Hedersmedlem
Posts: 372
Joined: 26 Nov 2014 13:53
Stad:: Kristinehamn
Bil: Lupo 3L 3st A2
Has thanked: 2 times
Been thanked: 24 times

Re: Div. fel på Audi A2 3L

Post by cantos lupos » 04 Sep 2018 20:02

Kolla den länk:
https://www.lupo3lclub.se/phpbb/viewtop ... =g85#p5824
Och ett tips... skaffa vag-com eller VCDS så kan du utföra en grundinställning av G85.

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2580
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 128 times
Been thanked: 326 times

Re: Div. fel på Audi A2 3L

Post by lupobupo » 04 Sep 2018 20:30

Det framgår inte av inlägget om felkoderna är intermittenta eller aktiva.

Flera av felkoderna kan ha tillkommit vid tex felsökning eller allmänt pillande i bilen om de enbart är intermittenta. Hade jag varit du hade jag nollat felkoderna och kikat vilka som kom tillbaka.

Har du verkligen skrivit av korrekt? Tex:
01423 - Lateral acceleration sensor DTC Status: Electrical error in circuit
01423 - Lateral acceleration sensor DTC Status: Impausible signal
Du borde få antingen eller, inte både och

01423 borde få ABS/ESP att tända sig, men inte ge den röda "(!)"


Var plasthylsorna på krängningshämmaren hela när du hade nere den?
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Topic author
Glattnos
Skruvmejselputsare
Posts: 15
Joined: 04 Sep 2018 10:08
Stad:: Söderhamn
Bil: Audi A2 3L -01
Been thanked: 1 time

Re: Div. fel på Audi A2 3L

Post by Glattnos » 04 Sep 2018 23:56

Tack för era svar :)

Jag har nollat felkoderna men dom kommer tydligen tillbaka för dom finns igen när man kört och läser av dom igen. Det är ju dock inte uteslutet att jag gör något fel när jag nollar koderna, men det ser rätt ut och jag får bekräftelse på att dom är nollad. Bifogar bilder på 01423 felkoderna.

Den röda har ju inte tänds förut utan det är nu på sluten, men alltid i samband med de övriga konstigt nog.
Jag funderade på om det kan finnas någon dålig jordpunkt eller liknande som skapar felkoder eftersom den säger "Open circuit/short circuit to B+" på två temp-givare och "Open circuit/short circuit to ground" på luftmassemätaren. Kan förstås vara fel på givarna men lite mystiskt är det ju.

Den laterala accelerations-sensorn har jag plockat bort en gång och kollat kablar och liknande till. Efter det gick bilen i ett par dagar utan att några varningslampor tändes(vilket är mycket ovanligt) så jag trodde att det var nått glapp i kontakten eller liknande som blev bra. Men på tredje dagen så kom det tillbaka och verkar inte ha blivit bättre även om det temporärt verkade påverkas. Kan jag byta den sensorn rakt av för att testa eller finns det någon risk eller problematik med att göra ett sånt test?

Menar du med "plasthylsorna" själva lagringen till krängningshämmaren? Dom som sitter med överfall av plåt? Dom bytte jag. Hämmaren hade glidit lite i sidled så att den hade tagit i och skavt högra bärarmen lite. Jag svetsade dit stoppar så att den inte skulle glida igen. Dock blev det ingen skillnad på klonkandet och besiktningen kollade hämmaren och sa att allt så mycket bra ut.
Det är väldigt svårt att lokalisera så det skulle lika gärna kunna vara baktill på bilen, jag planerar att kolla upp svingarmens lagringar som nästa steg för det är nog det enda på hjulupphängningen som jag inte skruvat med. Om en lagring där är glapp borde det låta ungefär som krängningshämmaren, jag trodde nog att besiktningen skulle kunna se en sån sak men det är ju inte säkert.
Attachments
01423.jpg
01423.jpg (280.64 KiB) Viewed 2089 times

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2580
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 128 times
Been thanked: 326 times

Re: Div. fel på Audi A2 3L

Post by lupobupo » 05 Sep 2018 10:33

Tror inte direkt på dålig jordpunkt, Tempsensorn (om det är den som går till motorstyrenheten, det är lite rörigt bland dina felkoder angående vilken box du har läst ut dem ifrån) går direkt till styrenheten, alltså båda sidor av givaren. Det finns inte mycket till gemensam nämnare angående givarna som "krånglar. Däremot går mycket av kablaget tex, abs/esp/luftmassemätare via kontaktstyckena som sitter vid A-stolpen på föraresidan. Kolla så det inte har hänt något otrevligt där.

Den vita och den gröna går bla till luftmassemätaren. Den vita går bla till den laterala givaren.

Om du byter sensor skall du göra en grundinställning av den under grupp 063 på ABS/ESP-styrenheten (kräver först login med kod 40168 om jag inte minns fel)

Ja, först är det ett överfall av plåt, sedan en gummibussning (som finns i olika storlekar) och därefter en plasthylsa med krage (beroende på variant av krängningshämmare). Jag har varit med om a2or som saknat plasthylsan men har gummibussning som har innerdimension anpassad för varianten med plasthylsan. Då klonkar det friskt när man kör över håligheter. Om du var tvungen att svetsa dit stoppar, så antar jag att du saknar plasthylsan som är en del av själva staget. Det många gör är då att byta ut gummibussningen mot alternativ bussning med mindre innerdimension, 8Z0411314B isället för 8Z0411314 + ordnar stopp precis som du har gjort.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Topic author
Glattnos
Skruvmejselputsare
Posts: 15
Joined: 04 Sep 2018 10:08
Stad:: Söderhamn
Bil: Audi A2 3L -01
Been thanked: 1 time

Re: Div. fel på Audi A2 3L

Post by Glattnos » 07 Sep 2018 20:43

Tackar, ska kolla vid A-stolpen :)

Det med plastbussningar var intressant för jag har inget minne av att det satt några sådana, även om jag kan minnas fel. När jag monterade så verkade det bli väldigt stumt och jag inbillar mig att det inte ska klonka om det är metall emot gummi. Men absolut så kan det ju vara så att det ska vara plastbussningar som helt enkelt inte finns och då kan det ju säkert bli ljud som fortplantar sig på olika sätt.

Jag insåg att jag skulle vilja gå igenom bilen lite mer om jag ändå ska skruva och fixa så jag planerar att ställa av den och låta det ta den tid det tar. Jag skulle behöva göra service(kamrem, vattenpump mm) och grundinställning på den, samt kolla några mindre läckage. Jag har bytt kamrem, pump mm själv en gång så jag har koll på hur man gör. Grundinställning har jag inte gjort förr men såg att det fanns en bra guide för det.

Innan jag ställer av den så skulle jag bara vilja fixa ett fel på min andra A2:a först, så att jag kan åka i den under tiden. Den drar ner effekten nästan på en gång efter start. Jag hade liknande fel på den andra förut och det var wastegaten som kärvade pga sot, fick den att gå lätt igen med hjälp av WD-40 och samtidigt dra wastegate-armen fram och tillbaka. Det tog nog 20 min sprayande och ryckande fram och tillbaka innan den gick lätt och fint och har sen funkat bra(det var väl typ 10 000 mil sedan och den går fortfarande bra).
Jag tänkte att det var samma fel nu på min andra bil, men så verkar inte vara fallet. Däremot så var insugsröret(sugsidan av turbon) lite glappt emot turbon så jag plockade loss det och märkte då att O-ringen som sitter där var väldigt hård och platt, nått fuffens verkade det också vara med skruvarna som håller insugsröret emot turbon eftersom dom var dragna men ändå var det glappt. Jag misstänker att den drar luft förbi O-ringen och därför får mer luft än vad luftmassemätaren mäter, vilket gör att den drar ner effekt eftersom nått inte stämmer. Ingen varningslampa tänds dock.
Kan det vara en korrekt gissning så att en ny O-ring löser problemet?

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2580
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 128 times
Been thanked: 326 times

Re: Div. fel på Audi A2 3L

Post by lupobupo » 07 Sep 2018 22:30

Glattnos wrote:
07 Sep 2018 20:43
Innan jag ställer av den så skulle jag bara vilja fixa ett fel på min andra A2:a först, så att jag kan åka i den under tiden. Den drar ner effekten nästan på en gång efter start. Jag hade liknande fel på den andra förut och det var wastegaten som kärvade pga sot, fick den att gå lätt igen med hjälp av WD-40 och samtidigt dra wastegate-armen fram och tillbaka. Det tog nog 20 min sprayande och ryckande fram och tillbaka innan den gick lätt och fint och har sen funkat bra(det var väl typ 10 000 mil sedan och den går fortfarande bra).
Jag tänkte att det var samma fel nu på min andra bil, men så verkar inte vara fallet. Däremot så var insugsröret(sugsidan av turbon) lite glappt emot turbon så jag plockade loss det och märkte då att O-ringen som sitter där var väldigt hård och platt, nått fuffens verkade det också vara med skruvarna som håller insugsröret emot turbon eftersom dom var dragna men ändå var det glappt. Jag misstänker att den drar luft förbi O-ringen och därför får mer luft än vad luftmassemätaren mäter, vilket gör att den drar ner effekt eftersom nått inte stämmer. Ingen varningslampa tänds dock.
Kan det vara en korrekt gissning så att en ny O-ring löser problemet?
Luftläckage är aldrig bra. Om det löser ditt fel eller inte låter jag vara osagt, det finns alldeles för lite information för att avgöra det. De vanligaste felen när den limpar är kärvande VNT (som du själv verkar varit ute för tidigare), men även krånglande/läckande vakuumsystem.

Felkoder är i princip alltid steg 1, det är sällan lampan tänds för dessa "mindre allvarliga" felen, men felkod finns ändå att läsa av.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Topic author
Glattnos
Skruvmejselputsare
Posts: 15
Joined: 04 Sep 2018 10:08
Stad:: Söderhamn
Bil: Audi A2 3L -01
Been thanked: 1 time

Re: Div. fel på Audi A2 3L

Post by Glattnos » 09 Sep 2018 12:31

Bytte O-ring så att insuget inte läcker och det blev lite bättre men inte mycket. Skruvade då bort has-plasten under motorn och hittade där att det är en nippel på intercoolern som i princip sprayat en oljedimma ungefär emot AC-pumpen tror jag det är. Kollade min andra A2:a och det fanns en nippel på den också, men ingen slang på och inget hål igenom nippeln. Så jag pluggade hålet och provkörde. Då var det annan fart, den gick markant bättre men långt ifrån lika som den andra bilen.
Läste felkoder och den enda som fanns var denna:
P1556 Charge press. ctrl. - Value below lower control limit

Körde med mitt diagnos-verktyg inkopplat och då ser man att turbotrycket kommer upp till max ca 1200mbar vid belastning och ligger långt under "bör-värdet" som man också ser på skärmen.
Jag har inte haft denna bil så länge men enligt uppgift så är turbon och intercoolern nyligen bytt just pga av detta problemet, utan att det blev bättre, så jag utgår i nuläget från att turbon är okej. Jag följde insug och tryckslang hela vägen och hittade endast en slangklämma som satt lite snett på trycksidan, drog om den och tror nu att det inte läcker någonstans.
Så då återstår kontroll-systemet av turbotrycket och då ligger ju vacuum-systemet nära till hands precis som lupobupo skrev.

Några frågor:
1. Behöver vacuum-klockan på turbon aktiveras med vacuum för att turbotrycket ska öka? Jag testade nämligen att plocka bort slangen från vacuum-klockan och då blev det i princip inget turbotryck. I mitt diagnosverktyg så stod det tvärt om som jag kunde förstå det.
2. Vad är genereringen av vacuumet? Det sitter ju en slang på insuget före luftmassemätaren så jag trodde det var där, men när jag tog loss slangen och kände med fingret så kändes knappt nått sug där, däremot när jag kände på vacuumslangen som ska gå till klockan på turbon så kändes ett tydligt men inte så kraftigt sug.

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2214
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 140 times

Re: Div. fel på Audi A2 3L

Post by irover » 09 Sep 2018 13:10

1 ja. 2. Tandempumpen på motorns högra sida sett framifrån är den som gör vakuum. Slangen du pillade på är utlopp mot atmosfär.

Om armen rör sig som den ska kan det vara dåliga spridare som gör att det inte blir fullt laddtryck. Det behövs bränsle för att få snurr på turbon.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2580
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 128 times
Been thanked: 326 times

Re: Div. fel på Audi A2 3L

Post by lupobupo » 09 Sep 2018 13:14

Glattnos wrote:
09 Sep 2018 12:31
Några frågor:
1. Behöver vacuum-klockan på turbon aktiveras med vacuum för att turbotrycket ska öka? Jag testade nämligen att plocka bort slangen från vacuum-klockan och då blev det i princip inget turbotryck. I mitt diagnosverktyg så stod det tvärt om som jag kunde förstå det.
2. Vad är genereringen av vacuumet? Det sitter ju en slang på insuget före luftmassemätaren så jag trodde det var där, men när jag tog loss slangen och kände med fingret så kändes knappt nått sug där, däremot när jag kände på vacuumslangen som ska gå till klockan på turbon så kändes ett tydligt men inte så kraftigt sug.
1. Ja den måste aktiveras med vacuum för turbotrycket skall öka (om inte vntn kärvat fast i ett alltid-på-läge).

2. Vacuumet generaras i tandempumpen (kombinerad lågtrycksdieselpump/vacuumpump) som sitter på gaveln på motorn.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Topic author
Glattnos
Skruvmejselputsare
Posts: 15
Joined: 04 Sep 2018 10:08
Stad:: Söderhamn
Bil: Audi A2 3L -01
Been thanked: 1 time

Re: Div. fel på Audi A2 3L

Post by Glattnos » 09 Sep 2018 18:43

Tackar för era svar! :) Är ju kanon att det finns folk som vet så mycket om dessa bilar!
Jag kommer från och med nu att kalla bilarna "Bil 1" och "Bil 2" för att andra och jag själv ska kunna hålla isär dom eftersom båda förekommer i tråden:
"Bil 1" = Audi A2 1.2TDI -01 som jag köpte 2008 då den hade gått 3 500mil, har nu gått 31 000mil. Det är denna som tråden startade med, den som har flest felkoder och ett klonkande ljud.
"Bil 2" = Audi A2 1.2TDI -01 som jag köpte 2018 då den hade gått 31 500mil. Det är denna som har turbofelet men i övrigt inga kända fel eller felkoder i nuläget.

Turbotryck-felsökning
Jag har gått igenom vacuum-systemet lite idag på Bil 2 och konstaterade att slangarna vid ventilerna inte var kopplade likadant som på Bil 1. Det såg inte helt rätt ut så jag hittade ett schema: https://workshop-manuals.com/audi/a2/po ... e_control/
Det verkade stämma överens bättre med Bil 1 än med Bil 2. En vacuum-ventil på Bil 2 verkar också vara bytt då den inte har detaljnummer präglat som de övriga ventilerna, så jag utgår ifrån att någon bytt ventil och inte fått ihop slangarna rätt. Jag trodde då att jag hittat felet och kopplade då alla slangar på Bil 2 så de stämde med schemat och Bil 1. Vid provkörning var det ingen skillnad, den fick inte upp något högre turbotryck.
Jag skiftade då vacuum-ventilen som styr vacuumet till turbon(den som inte såg original ut på Bil 2), skiftade alltså mellan Bil 1 och Bil 2. Resultatet blev att Bil 2 fortfarande inte fick upp nått direkt tryck men även Bil 1 gick nu lite sämre och fick bara upp ca 1400mbar(tidigare över 2000mbar). Skiftade då tillbaka ventilerna och provkörde igen, nu gick Bil 1 som ett skott som den brukar(laddade över 2000mbar) och Bil 2 fick som vanligt inte upp trycket.
Vad drar man för slutsats av detta? Måste man justera in ventilen till bilen på nått sätt när man skiftar så eller är ventilerna olika bra?

Hur kollar man om det är någon spridare som är problemet? Jag kollade med diagnosverktyget och det fanns ett sätt att se "avvikelse" eller liknande för alla tre spridare. Det stod att värdet skulle vara mellan -1,9 och +1,9. Dom var -0,85 +0,16 +0,73 så det verkar ju okej. Men det kanske inte är rätt sätt att kolla och inte säger så mycket.
Kan man på nått sätt "lura" turbon att ge laddtryck bara för att se om den funkar, koppla vacuum förbi ventilerna eller liknande?
Kan man kolla vacuumet med en enkel vacuum-mätare eller krävs det speciella instrument?

Det jag har för diagnos är denna: http://www.prylteknik.se/icarosoft-vag- ... gIzCPD_BwE Jag vet inte om den duger eller om det går att se mer med bättre verktyg.

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2214
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 140 times

Re: Div. fel på Audi A2 3L

Post by irover » 09 Sep 2018 23:53

Kolla slangen till vakuumtanken i hjulhuset så den inte är full av hål.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2580
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 128 times
Been thanked: 326 times

Re: Div. fel på Audi A2 3L

Post by lupobupo » 10 Sep 2018 00:05

Låter som någon bytt till en trasig eller fel ventil, och därmed introducerat ett extra fel. Man behöver inte justera in ventilen något vid byte.

Får du inte upp turbotrycket så ligger felet inte hos spridarna.

Ja, du kan applicera vacuum manuellt osv, men det är lätt att sabba turbon så det skulle jag låtit bli. Det finns däremot ett test där du kan få bilen att cykla N75 (ventilen som styr turbon), har för mig det är under basic settings på motorn, eller så var det under output tests, och därmed kan du observera hela reglerförloppet.

En annan grej du kan prova är att skifta turbotrycksgivare mellan bilarna. Kan juh vara en kass givare helt enkelt som underrapporterar trycket.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Topic author
Glattnos
Skruvmejselputsare
Posts: 15
Joined: 04 Sep 2018 10:08
Stad:: Söderhamn
Bil: Audi A2 3L -01
Been thanked: 1 time

Re: Div. fel på Audi A2 3L

Post by Glattnos » 10 Sep 2018 22:47

Tack för era förslag :)

Jag har nu plockat loss och inspekterat vacuum-tanken och slangen. Det verkar okej även om slangen ser lite gammal ut. Det bästa sättet jag kom på att testa var att suga(med munnen) så hårt jag kunde i slangen och sen låta slangen suga fast i läppen och se hur länge den satt fast. Den satt i ca 40 sek utan att lossna och när jag drog bort den från läppen så hörde jag hur den sög i sig luft en kort stund så det borde inte vara något problem.

Men nu till det intressanta, jag tänkte följa lupobupo:s tips och skifta turbotrycksgivare. Men dom var inte likadana, den på Bil 1 hade större monteringshål. Även utseendet var olika så frågan är om det verkligen är rätt, förre ägaren bytte ju intercoolern där givaren sitter så jag gissar att även givaren följde med intercoolern och inte är samma givare som satt i bilen från början. Intercoolern hade ju även nippeln som läckte tidigare i tråden så det kanske inte ens är från en likadan bil.
Någon som vet om det finns flera varianter på turbotrycksgivare till 1,2 TDI eller om det är någon annan bil(t.ex 1,4) som har en intercooler som passar rent fysiskt men har annan givare samt använder nippeln längst ner?

Jag antar att det jag behöver göra är att låna intercoolern inkl. givare ifrån Bil 1 till Bil 2 för att få svar på ifall det är detta som är problemet. Samt kanske även vaccum-ventilen till turbon eftersom den verkar lite skum då även Bil 1 gick sämre när den satt på den.
Eller finns det något annat man kan testa?
Det var synd att det var givaren med lilla diametern som satt på Bil 2, annars hade jag kunnat gjort en hylsa för att fylla ut hålet vid test, men nu är det ju tvärt om.
Attachments
23-small.jpg
23-small.jpg (88.16 KiB) Viewed 1931 times
22-small.jpg
22-small.jpg (52.89 KiB) Viewed 1931 times

Post Reply