Icke fungerande bränslemätning fel ?

Här diskuterar vi vår kusin Audi A2 1.2 TDI (3L)
Post Reply

Topic author
bokahre
Skruvmejselputsare
Stad:: BROKIND
Bil: AUDI a2 1,2TDI (3ex)
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Icke fungerande bränslemätning fel ?

Post by bokahre » 18 Jul 2018 15:12

På resa i Skåne med vår mörkgröna a23L var vi jag tvungen att tanka, hittade en station OKQ8 med HVO när vi hade 10 km kvar på bränsle indikeringen..
Gick in och betalade, väl tillbaka startade jag bilen förvånades vi av att bränslevarningen tjöt och en bränsleindikeringen som står på närmaste noll.
"Accepterade felet" och ställde trippmätaren på noll för att kunna bedöma när vi skall tanka igen..
Någon som har koll på vad det kan tänkas vara för fel?
Bosse

RiseAndShine
Garagesuppliant
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 53 times
Been thanked: 38 times

Re: Icke fungerande bränslemätning fel ?

Post by RiseAndShine » 19 Jul 2018 00:44

Hur mycket tankade du, är det första gången detta hänt och försvann sedan felet? Jag skulle bli mycket förvånad om det har med HVO att göra, för jag har aldrig hört om några som helst tekniska problem relaterat till det drivmedlet. Men helt säker till 100 % kan man ju aldrig vara. Hur som helst ett klart udda fel.
VW Lupo 3L - Das Beste oder nichts

L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 158 times
Been thanked: 186 times

Post by L3upo » 19 Jul 2018 01:32

bokahre wrote:
18 Jul 2018 15:12
På resa i Skåne med vår mörkgröna a23L var vi jag tvungen att tanka, hittade en station OKQ8 med HVO när vi hade 10 km kvar på bränsle indikeringen..
Gick in och betalade, väl tillbaka startade jag bilen förvånades vi av att bränslevarningen tjöt och en bränsleindikeringen som står på närmaste noll.
"Accepterade felet" och ställde trippmätaren på noll för att kunna bedöma när vi skall tanka igen..
Någon som har koll på vad det kan tänkas vara för fel?
Bosse
Första tanken :) går väl till tankarmaturen som kanske fastnat i bottenläget. Har du tur skvalpar den kanske loss på svenska klent underhållna vägar...?

Topic author
bokahre
Skruvmejselputsare

Post by bokahre » 19 Jul 2018 09:30

Ok då dröjer det kanske liten stund innan ev. själv fix skall till Danmark och Tyskland nu..😲

L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 158 times
Been thanked: 186 times

Post by L3upo » 19 Jul 2018 20:37

bokahre wrote:
19 Jul 2018 09:30
Ok då dröjer det kanske liten stund innan ev. själv fix skall till Danmark och Tyskland nu..😲
Bilen är ju inte så stor, tag några starka kompisar och skaka den upp-och-ner? :lol:

Topic author
bokahre
Skruvmejselputsare

Post by bokahre » 19 Jul 2018 22:02

Först vad jag brukar tanka;
har nog nästan uteslutande senaste åren tankat Hvo, fram till i mars detta år, då jag hittade ett tankställe som låg bättre till och som även sålde RME, har därefter tankat detta.
Nu på semestern fyllde jag på med RME innan vi for iväg. Men väl i Karlshamn var tanken tom och tänket då fylla RME hos Ecobränse där, men mitt Eurocard ville inte accepteras utan fick åka och tanka "ful diesel" på ST1 istället.
I Malmö efter några turer i Skåne var det då dags att tanka igen, hittade en okg8 med HVO som vi tog oss till, det var då mätaren inte ville röra sig från bottenläget.
Om det är bränslets fel är det nog mera fuldieseln än hvo diesel...

MEN måste berätta att det nu har löst sig, fyllde upp med HVO på CirkelK, precis innan bron i morse, då jag trodde bränslet var dyrare i Danmark, och när vi åkte därifrån segade sig mätaren långsamt upp till full tank! 😀😀😀😎

Kan tänka mig att flottören eller vad det heter fastnat i " bläcket" i botten på tanken som blivit kvar efter all RME som vi har tankat har rensat tanken ren, men att det nu ligger kvar en bäck sörja på botten... vad tror ni? (Bilen har fart omkring nästan 46k både i Tyskland och Sverige så det kan ju blivit en del skräp i tanken genom åren)
Är i alla fall glad att det fungerar som det skall ni..

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 121 times
Been thanked: 317 times

Post by lupobupo » 20 Jul 2018 01:34

bokahre wrote:
19 Jul 2018 22:02
Kan tänka mig att flottören eller vad det heter fastnat i " bläcket" i botten på tanken som blivit kvar efter all RME som vi har tankat har rensat tanken ren, men att det nu ligger kvar en bäck sörja på botten... vad tror ni? (Bilen har fart omkring nästan 46k både i Tyskland och Sverige så det kan ju blivit en del skräp i tanken genom åren)
Är i alla fall glad att det fungerar som det skall ni..
Det är juh lätt att kolla, bort med baksätet, bort med det runda plastskyddet, sedan är tankarmaturen åtkomlig.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

RiseAndShine
Garagesuppliant
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 53 times
Been thanked: 38 times

Post by RiseAndShine » 20 Jul 2018 05:34

bokahre wrote:
19 Jul 2018 22:02
Kan tänka mig att flottören eller vad det heter fastnat i " bläcket" i botten på tanken som blivit kvar efter all RME som vi har tankat har rensat tanken ren, men att det nu ligger kvar en bäck sörja på botten... vad tror ni?
Har du kört på en hel del RME borde det inte finnas så mycket smuts (från diesel) på något ställe i tanken, utan det allra mesta borde följt med ut och satt sig i bränslefiltret.
VW Lupo 3L - Das Beste oder nichts

Post Reply