Startar inte i "S"-läge

Här diskuterar vi vår kusin Audi A2 1.2 TDI (3L)

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 198 times

Startar inte i "S"-läge

Post by irover » 09 Feb 2015 19:43

Jag har en Lupo som inte startar i P heller. Kopplingscylindern är ny. Det är urtrampningslagret och glidhylsan som havererat. Datorn kan inte dra koppingen helt för att det tar i därinne. Det skramlar också från koppingen när motorn går på tomgång. Bilen har bara 16000 mil på mätaren, detta är en följd av tidigare ägares körning i ECO-läget, det sliter snabbt ut urtrampningslagret. Stort jobb, växellådan måste av och koppling måste bytas.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

L3upo
Forumsorakel
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 247 times
Been thanked: 316 times

Startar inte i "S"-läge

Post by L3upo » 09 Feb 2015 20:39

irover wrote:Jag har en Lupo som inte startar i P heller. Kopplingscylindern är ny. Det är urtrampningslagret och glidhylsan som havererat. Datorn kan inte dra koppingen helt för att det tar i därinne. Det skramlar också från koppingen när motorn går på tomgång. Bilen har bara 16000 mil på mätaren, detta är en följd av tidigare ägares körning i ECO-läget, det sliter snabbt ut urtrampningslagret. Stort jobb, växellådan måste av och koppling måste bytas.
Är det verkligen ECO som sliter? Är det inte frihjulsåkat som är boven?
Nu kör jag ganska mycket motorväg så såväl roboten som uttrampningslager får ju vila rätt mycket men visst har jag tänkt på det sjuka att åka omkring med "kopplingen nedtryckt" i långa utförslöp.

lupobupo
Forumsorakel
Stad:: Västergötland
Bil: 7st Lupo 3l + 4st a2
Has thanked: 193 times
Been thanked: 428 times

Startar inte i "S"-läge

Post by lupobupo » 09 Feb 2015 22:18

L3upo wrote: Är det verkligen ECO som sliter? Är det inte frihjulsåkat som är boven?
Nu kör jag ganska mycket motorväg så såväl roboten som uttrampningslager får ju vila rätt mycket men visst har jag tänkt på det sjuka att åka omkring med "kopplingen nedtryckt" i långa utförslöp.
"Frihjulsåkat" är bara aktiverat i eco-läge.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

L3upo
Forumsorakel

Startar inte i "S"-läge

Post by L3upo » 10 Feb 2015 09:35

lupobupo wrote:
L3upo wrote: Är det verkligen ECO som sliter? Är det inte frihjulsåkat som är boven?
"Frihjulsåkat" är bara aktiverat i eco-läge.
Exakt. Då finns ju utrymme att köra ECO men vara medveten om att ransonera sitt frihjulsåka genom att dutta på bromsen eller stänga av det bara när man åker med mycket frirull.

Egentligen skulle jag vilja ha flerstegs-ECO:
1) Standard ECO
2) 1 exklusive Start&Stopp (Essingeleden)
3) 2 exklusive Frihjul
4) 3 plus full effekt (nuvarande ECO OFF)
5) 4 plus lite extra effekt...?

lupobupo
Forumsorakel

Startar inte i "S"-läge

Post by lupobupo » 10 Feb 2015 12:45

Aha :) Du tänker så!
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

L3upo
Forumsorakel

Startar inte i "S"-läge

Post by L3upo » 11 Feb 2015 14:56

lupobupo wrote:Aha :) Du tänker så!
Nu driver tråden iväg men apropå ECO, exakt vad i motorstyrningen händer när man väljer bort ECO?
Tittar man på effektkurvorna ser det ut som om maximala laddtrycket hålls nere på alla varv så att effekten stannar vid 41 och vridet vid 120Nm i ECO-läge.

Det går ju lika bra att göra med högerfoten varvid slutsatsen borde bli att det går att köra lika snålt utan ECO som med om man har ECCO-skor på sig.
Stämmer det? Jag tycker att det verkar så.

lupobupo
Forumsorakel

Startar inte i "S"-läge

Post by lupobupo » 11 Feb 2015 21:14

L3upo wrote:
lupobupo wrote:Aha :) Du tänker så!
Nu driver tråden iväg men apropå ECO, exakt vad i motorstyrningen händer när man väljer bort ECO?
Tittar man på effektkurvorna ser det ut som om maximala laddtrycket hålls nere på alla varv så att effekten stannar vid 41 och vridet vid 120Nm i ECO-läge.

Det går ju lika bra att göra med högerfoten varvid slutsatsen borde bli att det går att köra lika snålt utan ECO som med om man har ECCO-skor på sig.
Stämmer det? Jag tycker att det verkar så.
I motorstyrningen så är det, lite förenklat, i princip så. Dock har ECO-knappen betydande påverkan på växlingsbeteendet hos växelroboten.

Topic author
enok
Domkraftsansvarig
Stad:: Stockholm
Bil: Audi A2 1.2TDI
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Startar inte i "S"-läge

Post by enok » 16 Feb 2015 00:27

Jag var och hälsade på Erik Luzt förra helgen och han noterade att den ena hydraulikslangen hade en utsliten nippel i änden som sitter i roboten (den slangen med silverfärgad nippel). Det kan eventuellt störa datorn när den t.ex. gör grundinställningen, men framförallt finns risken att slangen lossnar när man minst önskar det. Och då står man där. Dessutom fanns ett litet glapp i robotarmen. Jag har nu bytt den dåliga hydraulikslangen mot en ny (kostade >600kr på Audi) och åtgärdat glappet genom att dra åt den lilla skruven som klämmer om splines-axeln i robotens övre del.

Men tyvärr hjälpte det inte, bilen startar fortfarande inte i S. Det kanske trots allt var nåt i kopplingen som blev fel när jag satte ihop den.
Oljan rinner i takt

Topic author
enok
Domkraftsansvarig

Startar inte i "S"-läge

Post by enok » 07 Apr 2015 06:56

För den som kanske har liknande problem ...

Jag gjorde inget mer med bilen (eftersom jag inte haft tid). Men efter några hundra mils körning började den plötsligt fungera som den ska: den startar i S-läge och hjulen blockeras när man stänger av tändningen i S-läge, precis som det ska vara. Dessutom verkar växlingen ha blivit lite mjukare tycker jag. Dock händer det fortfarande att den inte fungerar, kanske en gång på 10.

Jag tror fortfarande det är nåt som hindrar kopplingen från att koppla ur ordentligt, det orsakar sen alla andra fel. Kanske en knäckt styrhylsa, en skev tryckplatta eller en sprucken kopplingsarm. Nån gång ska jag ta bort växellådan igen och titta ...
Oljan rinner i takt

Topic author
enok
Domkraftsansvarig

Startar inte i "S"-läge

Post by enok » 26 Nov 2016 23:42

Ännu en uppdatering av hur detta problem utvecklade sig, det kanske kan vara till nytta för den som har liknande symptom.

Efter några månader återkom problemet och bilen startade ej i S-läge igen. Jag hade då inte tid att fundera på detta utan fortsatte köra (startade i N-läge istället, och använde handbromsen vid parkering). Efterhand började växlingarna bli alltmer högljudda, ungefär som när man slänger i en växel utan att koppla ur ordentligt på en manuell låda. Man kände t.o.m. ibland ett litet ryck i bilen när den växlade. Solklara symptom på otillräcklig urkoppling. Jag försökte fixa problemet med upprepade "grundinställningar" av växellåda och dragläge men utan märkbar effekt.

I somras började plötsligt växling till 2:ans växel bli extremt högljudd. Det small som om hela lådan skulle kunna slås sönder när som helst. Jag bestämde mig för att plocka ur lådan och titta inuti.

Sagt och gjort. Den första anomali jag noterade var att det kommit växellådsolja i en inre drivknut. Elände! Man bör nog smeta lite packningssililkon på "nacken" på den lilla skruven som håller drivknuten fast i differentialen så att det håller säkert tätt. När jag tog isär lådan märkte jag att det var en del svarta, mjuka flagor i oljan, gissar på kontaminering från drivknuten.

När alla axlar och kugghjul kommit ur på verkstadsbänken visade det sig att synkringen på 2:ans växel spruckit och gått av. Det blev att byta synkring förstås. Övriga delar såg ok ut. Uppenbarligen hade något fått växlarna att hoppa i alldeles för brutalt, och till slut hade en synkring inte pallat trycket. Men vad hade gjort växlingen så elak? Och varför startade bilen inte i S-läge?

Nästan säkert var det så att kopplingen inte kopplade ur ordentligt. Jag hade ju redan provat att byta slavcylinder, men det hade inte hjälpt, så problemet var någon annanstans. Kunde det vara själva kopplingen? Urtrampningslagret verkade ok. Styrhylsan var ok och satt ordentligt fast. Lamellens fjädrar verkade helt ok. Lamellens "wear-indicators" var nästan bortslitna, dags att byta uppenbarligen, men den var långt ifrån att börja slita på metallnitarna så den borde fortfarande ha funkat fint. Inga sprickor i tryckplattans fjäderbleck. Tryckplattans tänder var ganska nedslitna vid anliggningsytan mot urtrampningslagret, men inte extremt. Däremot var tänderna inte helt i samma plan, någon mm skiljde, som om några tänder kanske ändå var lite utmattade. Kanske hade tryckplattan blivit sned? Kanske hade någon dragit åt skruvarna mot svänghjulet utan att dra dem växelvis som man ska? Kanske kopplingen nu låg an på en sida vilket förvirrade styrdatorn så att den inte kopplade ur helt? Möjligt. För säkerhets skull köpte jag både ny lamell och tryckplatta, och urtrampningslager.

Vad gäller växellådan kollade jag övriga synkringar - de var inom slitagegränserna. Kollade även lagerspel så gott jag kunde, verkade ok. När jag tog isär lådan märkte jag att pluggen som håller växelkonsollen på plats var inslagen lite för långt. Kan det ha skapat tryck på växelkonsollen så den kom lite ur position? Möjligt. Jag var noga med att det fanns lite spel kvar på växlingskonsollens axel när jag slog i pluggen igen. En sak till: själva växlingsaxeln (den som roboten drar och vrider på) är möjlig att justera när lådan är isär genom att lossa en skruv och justera positionen på den arm som överför rörelsen till växlingskonsollen. Det verkade som att neutralläget inte var exakt rätt, så jag justerade läget ca 1mm och det kändes faktiskt att växlingarna gick lättare.

Därmed skruvade jag ihop allt igen, gjorde grundinställning och ... allt funkade PERFEKT! Bilen startar nu i S-läge. Växlingarna är mjukare än någonsin förr.

Så vad var det som gjorde susen? Jag tror mest på att tryckplattan var sned, vilket styrdatorn inte kunde hantera, så att den inte kopplade ur ordentligt, vilket både ledde till nån sorts felläge som förhindrade start i S-läge, och gjorde växlingarna så brutala att en synkring till slut förstördes. Eller är det någon som har nån bättre ide?

mvh
/Oskar
Oljan rinner i takt

lupobupo
Forumsorakel

Startar inte i "S"-läge

Post by lupobupo » 27 Nov 2016 00:52

enok wrote:Därmed skruvade jag ihop allt igen, gjorde grundinställning och ... allt funkade PERFEKT! Bilen startar nu i S-läge. Växlingarna är mjukare än någonsin förr.
Du har möjligtvis inte skrivit ner vad du hade för värden i växellåda grupp 025 när den krånglade? Vad har du för värden nu med ny koppling?

PiZZaMaN
Skruvmejselputsare
Stad:: Åtvidaberg
Bil: Audi A2 1.2 TDI
Been thanked: 1 time

Re: Startar inte i "S"-läge

Post by PiZZaMaN » 28 Jul 2019 17:23

Crap, då var det min tur att drabbas av detta.
Men efter tips i denna tråden testade jag att starta i N och det funkade. Så nu får det blir att klia Erik/luzt på ryggen så han får kika på min. Sambon bror som oxå har en a2 1.2 tdi har gett upp efter allt strul med växellådan så dom. Köpte en v40 d3 och ställde sin a2 bakom garaget :(

L3upo
Forumsorakel

Post by L3upo » 28 Jul 2019 18:39

PiZZaMaN wrote:
28 Jul 2019 17:23
Men efter tips i denna tråden testade jag att starta i N och det funkade. Så nu får det blir att klia Erik/luzt på ryggen så han får kika på min. Sambon bror som oxå har en a2 1.2 tdi har gett upp efter allt strul med växellådan så dom. Köpte en v40 d3 och ställde sin a2 bakom garaget :(
Har du dator med VCDS? Kolla värdet på växellåda/grupp25 så kanske du får någon ledtråd.
Dock kan du inte vara säker på att värden över 85% beror på sliten koppling eller knas med givaren.

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 198 times

Post by irover » 29 Jul 2019 13:06

Den ska inte stå bakom garaget. Fram med den vetja!
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

PiZZaMaN
Skruvmejselputsare
Stad:: Åtvidaberg
Bil: Audi A2 1.2 TDI
Been thanked: 1 time

Post by PiZZaMaN » 05 Aug 2019 22:28

L3upo wrote:
28 Jul 2019 18:39
PiZZaMaN wrote:
28 Jul 2019 17:23
Har du dator med VCDS? Kolla värdet på växellåda/grupp25 så kanske du får någon ledtråd.
Dock kan du inte vara säker på att värden över 85% beror på sliten koppling eller knas med givaren.
Nix har inte det.
Luzt har bytt kopplingscylinder på den så nu tickar den på som vanligt =)
Den fick sig en grundinställning och trimmning oxå. Min förra hade det men den skrotades och jag blev chockad vid omkörningarna i början med nya bilen men sen har man vant sig. Men nu är man nykär igen haha. =) <3

Post Reply