Startar inte i "S"-läge

Här diskuterar vi vår kusin Audi A2 1.2 TDI (3L)

Topic author
enok
Domkraftsansvarig
Stad:: Stockholm
Bil: Audi A2 1.2TDI
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Startar inte i "S"-läge

Post by enok » 24 Jan 2015 22:34

Hej. Jag frågade i gamla forumet, men tråden försvann i kraschen ...

Jag har fortfarande problem med att bilen inte startar i "S"-läget. När jag vrider om nyckeln hörs helt enkelt inte ett knyst från startmotorn. Om jag däremot växlar till "N"-läget kan jag starta. I övrigt verkar bilen växla och gå att köra ok. Dock spärras ibland inte hjulen när man parkerar (i "S"-läget). Den rullar fritt! Man måste använda handbromsen.

Vad kan det bero på? Vad kräver styrdatorn för att bilen ska få starta i "S"-läget? Varför rullar den i "S"-läget?

Jag har provat att ta loss slavcylindern, öppna den, rengöra, satt tillbaka igen och luftat den. (Hade nämligen läst om någon med samma symptom som fixade det genom att byta slavcylinder.) Men tyvärr, ingen skillnad. Jag har provat göra grundinställning upprepade gånger samt ställa in krypläget. Ingen skillnad.

Det hör till saken att felet började uppträda efter att jag haft ur växellådan och bytt 3:ans gaffel som var av. Det kan ju vara nåt som blivit fel i den proceduren. Men vad???
Oljan rinner i takt

Topic author
enok
Domkraftsansvarig

Startar inte i "S"-läge

Post by enok » 25 Jan 2015 10:25

Är det nån som har en fungerande kopplingsslavcylinder att låna ut för att se om det gör skillnad? Det bär emot att beställa en för 3000kr utan att veta säkert att det faktiskt är fel på den jag har ...

Gärna nån i trakten av Stockholm/Södertälje
Oljan rinner i takt

Topic author
enok
Domkraftsansvarig

Startar inte i "S"-läge

Post by enok » 27 Jan 2015 10:36

Behöver inte låna, jag har beställt en begagnad slavcylinder.
Oljan rinner i takt

Topic author
enok
Domkraftsansvarig

Startar inte i "S"-läge

Post by enok » 27 Jan 2015 10:38

Men det jag undrar är:

OM det är lägesgivaren på slavcylindern som är paj, hur kommer det sig då att det ö.h.t. går att köra bilen? Eller att det går att genomföra kryplägesinställningen?
Oljan rinner i takt

cantos lupos
Hedersmedlem
Stad:: Kristinehamn
Bil: Lupo 3L 3st A2
Has thanked: 2 times
Been thanked: 29 times

Startar inte i "S"-läge

Post by cantos lupos » 27 Jan 2015 11:24

Bytte du koppling med kopplinsaxel och kringdelar när du ändå hade ur lådan?
Kopplingsaxeln kan böja sig eller få en spricka.

Topic author
enok
Domkraftsansvarig

Startar inte i "S"-läge

Post by enok » 29 Jan 2015 00:35

Jag bytte inte kopplingsaxel, men hur skulle en spricka i den kunna orsaka de här symptomen?

Nu har jag däremot bytt slavcylinder och skillnaden blev ... ingen alls!!

Inga felkoder. Det måste väl finnas något sätt att få datorn att tala om VARFÖR den inte vill starta i "S"?

Jag noterade förresten när jag gjorde grundinställningen och lossade muttern vid växlelaxeln (för femtielfte gången) att stången som kommer uppifrån växelroboten har ett glapp på ca 1mm. Är det något att oroa sig för?
Oljan rinner i takt

lupobupo
Forumsorakel
Stad:: Västergötland
Bil: 7st Lupo 3l + 4st a2
Has thanked: 193 times
Been thanked: 429 times

Startar inte i "S"-läge

Post by lupobupo » 29 Jan 2015 00:53

Be någon titta efter när du trycker ner bromspedalen i "S" läget om bilen verkligen drar kopplingen då. Drar den inte kopplingen så kommer den inte starta.

Anledningen till att en spricka i axeln kan påverka är att då flexar hela kopplingsarmen och givaren registrerar att kopplingen inte kopplar ur som den skall.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
enok
Domkraftsansvarig

Startar inte i "S"-läge

Post by enok » 29 Jan 2015 01:11

Jo nog drar den kopplingen i S-läge när man trycker ned bromsen. Det både hör jag och ser på spänningen 3.89V i Measurement Blocks 002.

Men menar du givaren bakpå slavcylindern? Den mäter ju bara läget på slavcylindern väl? Hur kan bilen känna om kopplingen faktiskt kopplar ur ordentligt?
Oljan rinner i takt

lupobupo
Forumsorakel

Startar inte i "S"-läge

Post by lupobupo » 29 Jan 2015 01:24

Japp, jag menar givaren bak på slavcylindern. Den vet inte till 100% om den kopplar ur ordentligt innan motorn går då den kan jämföra hastighet före och efter kopplingen. Därför tar den det säkra före det osäkra vid start i S läge (då växel faktiskt ligger i). Minsta lilla felaktighet registrerad vid kopplingen och den vägrar starta i "S".
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
enok
Domkraftsansvarig

Startar inte i "S"-läge

Post by enok » 29 Jan 2015 01:46

Låter ju rimligt. Men vad säger du då om detta att bilen rullar när jag vrider av tändningen i "S"-läget? Skulle det kunna bero på en flexande kopplingsaxel(?)
Oljan rinner i takt

lupobupo
Forumsorakel

Startar inte i "S"-läge

Post by lupobupo » 29 Jan 2015 02:15

Spontant svarar jag nej på den frågan (utan att veta :))

Jag hade försökt ordna felet att växeln inte går i när du väljer "S" först, så gissar jag på att startproblemet i "S" löser sig av sig själv. En gissning är att om ingen växel har hamnat i när du valt "S" så anser inte datorn att den faktiskt är i "S" och därför vägrar starta.

Kolla i vag-com om alla lägena på växelspaken registreras som de skall (växellåda grupp 005, ruta 3)

Topic author
enok
Domkraftsansvarig

Startar inte i "S"-läge

Post by enok » 29 Jan 2015 10:07

Ok tack, jag ska kolla det.

Men att den rullar i "S"-läget beror på att den vägrar släppa kopplingen. Jag tror växeln är i (ska dock kolla det en gång till också) men kopplingen är definitivt dragen även när man släppt bromspedalen (i "S"-läget).
Oljan rinner i takt

Topic author
enok
Domkraftsansvarig

Startar inte i "S"-läge

Post by enok » 02 Feb 2015 23:29

Jag har kört 50 mil i vinterväglaget nu och fick ganska snart en felsymbol "Brake pads worn". Så var det iofs innan växellådsrenoveringen också. Bromsbeläggen är ok, men sladden som ska gå till bromsbeläggets sensor är avsliten.

Men när jag körde VAG-COM hittade jag en hel rad fel. Inga fel från växellådan (Address 02) - men kan jag ha något allmänt elfel? Eller är detta normalt?

Address 01
17664 - Engine Coolant Temp Sensor (G62) . Open or Short to Plus
P1256 - 35-00 - -
18043 - Powertrain Data Bus: Missing Message from A/C Controller
P1635 - 35-00 - -

Address 02
No fault code found

Address 03
No fault code found

Address 08
Note: Excessive Comm Errors

Address 17
01304 - Radio
49-00 - No Communications
01320 - Control Module for Climatronic (J255)
49-10 - No Communications - Intermittent

Address 46
01320 - Control Module for Climatronic (J255)
49-19 - No Communication - Intermittent
Oljan rinner i takt

lupobupo
Forumsorakel

Startar inte i "S"-läge

Post by lupobupo » 04 Feb 2015 02:31

Det ser ut som du har:

1. En dålig eller ej ansluten kylvätsketempgivare alternativt trasigt kablage till kylvätsketempgivaren
2. Störningar på can-busen

Topic author
enok
Domkraftsansvarig

Startar inte i "S"-läge

Post by enok » 06 Feb 2015 19:44

Ja ... det är kanske orelaterade fel. Jag har iaf mätt upp alla "measurement blocks" nu, dvs alla lägen i volt resp. procent för växelspak samt de två växellägespotentiometrarna, och kopplingsgivaren. Några värden blir faktiskt lite utanför det intervall som anges i mina papper. När backen ligger t.ex. hamnar den ena växellägesgivaren på 86% då den ska ligga mellan 90%-100% enligt papperen. Kan det bero på glapp i roboten kanske? Även batterispänningen är lite under 12V (det står att den ska vara minst 12.4 för grundinställning). Men vilka avvikelser är signifikanta? Svårt att bedöma för en lekman - eller åtminstone nybörjare på den här bilen. Och visst är det en dryg mm glapp i armen från växelroboten, det känner man när man drar åt skruven vid grundinställningen. Är det signifikant? Inte vet jag ...

Finns det nån erfaren som har lust att försöka hjälpa mig ställa diagnosen rätt, mot ersättning kanske? Jag bor i Stockholm.
Oljan rinner i takt

Post Reply