Extra värmeelement?

Här diskuterar vi vår kusin Audi A2 1.2 TDI (3L)

youqe
Skruvmejselputsare
Stad:: Eskilstuna
Bil: A2 3L 2001
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Extra värmeelement?

Post by youqe » 21 Nov 2020 17:55

Om någon har tråkigt så här på lördagskvällen; här är en film från min A2 1.2 TDI idag där jag mäter temperaturutvecklingen från värmeelementet från kallstart och sedan med motorn på tomgång. Utemtempen är ca 5C, och bilen hade stått flera dygn innan så helt kall.
Suuper-spännande (not) ;) .
Länk: https://youtu.be/QegULiM-vo4

Har ni snabbare värme?

Topic author
L3upo
Forumsorakel
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 242 times
Been thanked: 302 times

Post by L3upo » 21 Nov 2020 19:59

youqe wrote:
21 Nov 2020 17:55
Om någon har tråkigt så här på lördagskvällen; här är en film från min A2 1.2 TDI idag där jag mäter temperaturutvecklingen från värmeelementet från kallstart och sedan med motorn på tomgång. Utemtempen är ca 5C, och bilen hade stått flera dygn innan så helt kall.
Suuper-spännande (not) ;) .
Länk: https://youtu.be/QegULiM-vo4

Har ni snabbare värme?
Mäter du på tomgång? Då kan du nog hålla på tills Vänern självantänder, Systemet har rea eller sossarna ber Mona komma tillbaka, varmt blir det nog aldrig. Bilen drar för lite för att kompensera för värmeförlusten, typ 3 dl/timme.

youqe
Skruvmejselputsare
Stad:: Eskilstuna
Bil: A2 3L 2001
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Post by youqe » 21 Nov 2020 21:48

L3upo wrote:
21 Nov 2020 19:59
Mäter du på tomgång? Då kan du nog hålla på tills Vänern självantänder, Systemet har rea eller sossarna ber Mona komma tillbaka, varmt blir det nog aldrig. Bilen drar för lite för att kompensera för värmeförlusten, typ 3 dl/timme.
Jo, det var faktiskt själva tanken att köra på tomgång, för då kan man tydligare se effekten av ev elektriskt värmeelement (eller frånvaron av ett ;)) .
Ni som har ett, har ni mycket snabbare värme under samma betingelser?

Topic author
L3upo
Forumsorakel
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 242 times
Been thanked: 302 times

Post by L3upo » 21 Nov 2020 22:01

youqe wrote:
21 Nov 2020 21:48
Jo, det var faktiskt själva tanken att köra på tomgång, för då kan man tydligare se effekten av ev elektriskt värmeelement (eller frånvaron av ett ;)) .
Ni som har ett, har ni mycket snabbare värme under samma betingelser?
Jag har aldrig testat på tomgång men skall jag beskriva effekten av elektriska tillsatsvärmen är det precis tillräckligt för att ta bort imma innan riktiga värmen kommer igång. Varken i Luposarna eller A2:orna räcker den till så värst mycket mer men lite ljummen luft kan man sno åt sig genom ventilationsmunstyckena för att det skall kännas lite. Tricket är nog att inte köra fläkten för snabbt, då kyls elementet av.

Effekten är ju inte jämförbar med effekten från vattenelementet vid varm motor men ett perfekt komplement för att kompensera för den långsamma uppvärmningen. Vi saknar det på en av A2:orna så där får vi se till att mickla med kupevärmare i stället.

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 194 times

Post by irover » 22 Nov 2020 04:36

Faktiskt om man kör fläkten på högre fart ökar effekten då det är ett ptc-element.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Post Reply