Tankluckan går bara att öppna manuellt - hittar inte felet

Här diskuterar vi vår kusin Audi A2 1.2 TDI (3L)
Post Reply

Topic author
de.ny@live.se
Skruvmejselputsare
Stad:: Trollhättan
Bil: Audi A2-3L

Tankluckan går bara att öppna manuellt - hittar inte felet

Post by de.ny@live.se » 31 Jul 2019 08:45

Hej! Jag har bytt strömbrytaren och testat motorn som drar sprinten vid tanklocket så dessa två funkar.
Ser i elschemat att det finns en enhet under förargolvet som styr bland annat detta men innan jag plockar isär tänkte jag kolla om nån stött på samma problem.
Finns det nåt relä eller nån säkring som styr tankluckeöppningen? Var finns dessa eller vad hetor dom på Audispråk?

L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 236 times
Been thanked: 290 times

Re: Tankluckan går bara att öppna manuellt - hittar inte felet

Post by L3upo » 31 Jul 2019 09:12

de.ny@live.se wrote:
31 Jul 2019 08:45
Hej! Jag har bytt strömbrytaren och testat motorn som drar sprinten vid tanklocket så dessa två funkar.
Ser i elschemat att det finns en enhet under förargolvet som styr bland annat detta men innan jag plockar isär tänkte jag kolla om nån stött på samma problem.
Finns det nåt relä eller nån säkring som styr tankluckeöppningen? Var finns dessa eller vad hetor dom på Audispråk?
Tänds knappen när du öppnar dörren? Varnar bilen för påslaget halvljus när du öppnar dörren (givet att det är en icke svensksåld bil)?
Ett ganska vanligt fel är att mikrobrytaren i låskistan på förardörren inte triggar knappen. Titta på knappen precis när du drar i öppningshandtaget för att se om den tänds i något läge och tryck in den då.

Mikrobrytaren ger signal till en styrenhet (komfortenheten tror jag) som i sin tur aktiverar knappen.

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 7st Lupo 3l + 4st a2
Has thanked: 177 times
Been thanked: 406 times

Post by lupobupo » 31 Jul 2019 11:52

Det är komfortenheten (enheten under golvet du nämner) som styr tanköppningen. En förutsättning för att den skall tillåta tanklocksöppning är att den registrerar att dörren är öppen. Precis som L3upo säger så fungerar tanköppningen inte om brytaren i dörrhandtaget inte fungerar.

OM brytaren är hel i dörren, men den ändå inte registrerar att dörren är öppen så är komfortboxen en trolig bov.

Iaf om du får följande felkod när du läser av komfortboxen:

01330 - Central Control Module for Central Convenience (J393)
37-00 - Faulty

.. När man får den felkoden kan man få exakt vilka symptom som helst ifrån komfortenheten. För då är programkoden i komfortenhetens mikroprocessor korrupt. Jag har lagat en hög med sådana boxar, som har haft alla möjliga lustiga och olustiga symptom.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
de.ny@live.se
Skruvmejselputsare
Stad:: Trollhättan
Bil: Audi A2-3L

Post by de.ny@live.se » 31 Jul 2019 16:33

Tack för svaren. Får inga felkoder så jag gissar på mikrobrytaren. Summern slutade låta för ett tag sedan så det var väl då felet uppstod. Ska ut o testa så får vi se.

JHB18
Domkraftsansvarig
Stad:: Oxelösund
Bil: Audi a2 1,2
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Post by JHB18 » 12 Sep 2019 08:54

Jag har samma fel och har kollat upp samma saker som du..... 😁 Låskistan är lite kinkig att få ut, felet ej åtgärdat än pga tidsbrist. Skriv gärna vad du kommer fram till och hur du åtgärdade felet. 😁

L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 236 times
Been thanked: 290 times

Post by L3upo » 12 Sep 2019 09:52

JHB18 wrote:
12 Sep 2019 08:54
Jag har samma fel och har kollat upp samma saker som du..... 😁 Låskistan är lite kinkig att få ut, felet ej åtgärdat än pga tidsbrist. Skriv gärna vad du kommer fram till och hur du åtgärdade felet. 😁
Det går att gena lite när man tar ut kistan. Man behöver inte dela dörren helt utan det räcker att lossa rutramen i överkant och lätta på skruvarna där nere så går den att vika så mycket åt sidan att man får ut kistan. Man bör dock se till att man har en ny tätningslist hemma så man kan återställa skrammelfriheten när man skruvar ihop dörren (alternativt använda någon expanderande skumtätning från byggmarknaden.) Fördelen är att man slipper bända så mycket i de gamla torra gummilisterna, det kan vara lite riskabelt på så gamla bilar som vi har.

Felet i kistan på en av mina A2:or var att metallprofilen som trycker mot mikrobrytaren förlorat sitt fina plastöverdrag. Det gör den så mycket mindre att mikrobrytaren inte trycks in ordentligt. Är man händig med epoxituben kan man säkert lägga på en ny beläggning och återställa formen... :) Det var alltså inte fel på själva brytaren.

JHB18
Domkraftsansvarig

Post by JHB18 » 12 Sep 2019 23:44

Ok, tack för svar! 👍

JHB18
Domkraftsansvarig

Post by JHB18 » 29 Jul 2020 15:51

Det kan vara att låset i dörren kärvar. Verkar vara så på min. Då jag halvstänger dörren så funkar det ibland att öppna tanklocket med knappen. 😁

Post Reply