Lat robot - vill inte växla.

Här diskuterar vi vår kusin Audi A2 1.2 TDI (3L)
Post Reply
User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1851
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 140 times
Been thanked: 161 times

Lat robot - vill inte växla.

Post by L3upo » 16 Nov 2018 13:24

En robot i en av mina A2:or, låt oss kalla honom för HAL, får ibland för sig att lägga ner arbetet och sluta växla.
Detta vilda strejkande inträffar på alla möjliga växlar, alltifrån tvåan till femman, utan något tydligt mönster.

Det som händer är att bilen oavsett om varvet blir för högt eller lågt inte bryr sig om att skifta åt något håll. Försök att övertala krabaten med Tipp&Tronic har inte fungerat heller.

Jag har pratat inkluderande med honom och berättat att jag gillar honom oavsett hans inre själsliv men ändå belönar han mig med spontan arbetsnedläggelse. Eftersom jag inte tänkte sparka honom utan snarare satsa på rehabilitering.

När detta händer kan jag bromsa mig till stopp, stänga av tändningen och låta honom skämmas några sekunder.
När jag slår på strömmen igen startar pumpen och går ganska länge tills bilen åter startar och fungerar hur bra som helst.

I går körde jag 20 mil efter att den trilskats men idag var det dags igen.

Innan de sedvanliga svaren kommer (Byt slavcylinder! Kolla oljan! Kolla felkoder! Byt hydraulpump!) så vill jag ändå resonera kring lösningsrymden. Visst skulle jag kunna skicka i ett annat hydraulpaket men det är så surt att ha det gamla liggande utan att veta vad som var fel och de är rätt knepiga att felsöka lösa på bänk.

Jag tycker det verkar rimligt att pumpen av någon anledning slutar bygga tryck. Inte för att den inte kan, det går ju bevisligen efter omstart, utan för att den inte triggas eller startar.
Man kan tänka sig att själva pumpmotorn är krasslig (det brukar bli kolpulver i mellanrummen på släpringen va?) eller att det är givarknas.
Kolla oljenivå skall jag givetvis göra så fort jag kommer hem men då allt fungerar efter omstart känns det mer avlägset faktiskt.

Jag gissar att jag kommer att få felkod 2001 - I'm sorry dave i'm afraid i can't do that men det får vi se när jag kommer hem. 8-)

OM jag biter ihop och felsöker lite till borde jag kanske logga hydraultrycket i VAG-scope och se vad som händer strax innan HAL lägger ner arbetet och går på lunch, eller...?

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2063
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 124 times

Re: Lat robot - vill inte växla.

Post by irover » 16 Nov 2018 16:58

Ta loss motorn från pumpen och ta en titt på kolen.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2344
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 96 times
Been thanked: 286 times

Re: Lat robot - vill inte växla.

Post by lupobupo » 16 Nov 2018 18:06

Varför vill du resonera innan du läst av felkoderna?
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1851
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 140 times
Been thanked: 161 times

Re: Lat robot - vill inte växla.

Post by L3upo » 16 Nov 2018 18:45

lupobupo wrote:
16 Nov 2018 18:06
Varför vill du resonera innan du läst av felkoderna?
Därför att om jag inte hittar några relavanta koder så h ar jag en plan B att gå vidare på. Bilen och datorn kommer inte att vara på samma plats förrän om några dagar.


cantos lupos
Hedersmedlem
Posts: 366
Joined: 26 Nov 2014 13:53
Stad:: Kristinehamn
Bil: Lupo 3L 3st A2
Has thanked: 2 times
Been thanked: 23 times

Re: Lat robot - vill inte växla.

Post by cantos lupos » 17 Nov 2018 02:28

Jag chansar på bomben...FRA,FRA,FRA...Kan vi kalla denna detalj för sitt rätta namn... vad det nu är, så slipper jag FRA! Va det inte tryckackumulator...för att göra det enkelt :)

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1851
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 140 times
Been thanked: 161 times

Re: Lat robot - vill inte växla.

Post by L3upo » 17 Nov 2018 20:34

Dumpade felkoder:
4 Faults Found:
00263 - Transmission
27-10 - Implausible Signal - Intermittent
01066 - Driving Despite Selector Lever Position N
35-10 - - - Intermittent
01073 - Clutch Pressure System
35-10 - - - Intermittent
01155 - Clutch
17-10 - Control Difference - Intermittent

01066 tror jag beror på att jag försökte få ur växeln med spaken men att bilen fortsatte trots att den stod i neutral.
I övrigt får någon gärna utveckla vad som triggar respektive kod.

Bilen försökte inte ens dra kopplingen, i alla fall märktes det inte. Försöker den inte om trycket är för lågt?

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2344
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 96 times
Been thanked: 286 times

Re: Lat robot - vill inte växla.

Post by lupobupo » 17 Nov 2018 21:47

L3upo wrote:
17 Nov 2018 20:34
Dumpade felkoder:
4 Faults Found:
00263 - Transmission
27-10 - Implausible Signal - Intermittent
01066 - Driving Despite Selector Lever Position N
35-10 - - - Intermittent
01073 - Clutch Pressure System
35-10 - - - Intermittent
01155 - Clutch
17-10 - Control Difference - Intermittent

01066 tror jag beror på att jag försökte få ur växeln med spaken men att bilen fortsatte trots att den stod i neutral.
I övrigt får någon gärna utveckla vad som triggar respektive kod.

Bilen försökte inte ens dra kopplingen, i alla fall märktes det inte. Försöker den inte om trycket är för lågt?
Typiska koder vid för låg hydrauloljenivå
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1851
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 140 times
Been thanked: 161 times

Re: Lat robot - vill inte växla.

Post by L3upo » 17 Nov 2018 21:51

Bilden klarnar sakta.

00263 - Transmission
27-10 - Implausible Signal - Intermittent
Samlingskod där lådan gått i nödläge samtidigt som felet indikeras av annan kod.
01066 - Driving Despite Selector Lever Position N
35-10 - - - Intermittent
Gissar att det uppstod när jag försökte få ur växeln med växelväljaren
01073 - Clutch Pressure System
35-10 - - - Intermittent
Sätts när kontrollenheten startat pumpen men rätt tryck inte uppnåtts inom 4 min 20 sek. Kan vara allt från oljebrist, defekt givare eller trasig pump.
01155 - Clutch
17-10 - Control Difference - Intermittent
Sätts när motor och växellådsvarv skiljer 240 varv i minst 2.9 sekunder
Den sista är lite udda men det är snart dags att byta koppling fast den är inte tokslut. Dock misstänker jag att hylsan har delat på sig så det kan ha hakat upp sig någon gång.

Inte helt glasklart men det finns några punkter att kolla i alla fall. :D

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2344
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 96 times
Been thanked: 286 times

Re: Lat robot - vill inte växla.

Post by lupobupo » 17 Nov 2018 22:03

L3upo wrote:
17 Nov 2018 21:51
01155 - Clutch
17-10 - Control Difference - Intermittent
Sätts när motor och växellådsvarv skiljer 240 varv i minst 2.9 sekunder
Den sista är lite udda men det är snart dags att byta koppling fast den är inte tokslut. Dock misstänker jag att hylsan har delat på sig så det kan ha hakat upp sig någon gång.

Inte helt glasklart men det finns några punkter att kolla i alla fall. :D
Den sista är inte alls konstig, den är ett resultat av att bilen inte klarar av att frikoppla pga avsaknad av hydraultryck.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1851
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 140 times
Been thanked: 161 times

Re: Lat robot - vill inte växla.

Post by L3upo » 17 Nov 2018 22:11

lupobupo wrote:
17 Nov 2018 22:03
L3upo wrote:
17 Nov 2018 21:51
01155 - Clutch
17-10 - Control Difference - Intermittent
Sätts när motor och växellådsvarv skiljer 240 varv i minst 2.9 sekunder
Den sista är lite udda men det är snart dags att byta koppling fast den är inte tokslut. Dock misstänker jag att hylsan har delat på sig så det kan ha hakat upp sig någon gång.

Inte helt glasklart men det finns några punkter att kolla i alla fall. :D
Den sista är inte alls konstig, den är ett resultat av att bilen inte klarar av att frikoppla pga avsaknad av hydraultryck.
Hmm, det sista är väl inte helt logiskt? Om den inte orkar frikoppla borde väl varvet inte skilja alls?
Nå, jag får kolla lite snabbt i morgon bitti.

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2344
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 96 times
Been thanked: 286 times

Re: Lat robot - vill inte växla.

Post by lupobupo » 17 Nov 2018 22:16

L3upo wrote:
17 Nov 2018 22:11
lupobupo wrote:
17 Nov 2018 22:03

Den sista är inte alls konstig, den är ett resultat av att bilen inte klarar av att frikoppla pga avsaknad av hydraultryck.
Hmm, det sista är väl inte helt logiskt? Om den inte orkar frikoppla borde väl varvet inte skilja alls?
Nå, jag får kolla lite snabbt i morgon bitti.
Det finns fler villkor som triggar samma felkod än det som du skrev ut.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1851
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 140 times
Been thanked: 161 times

Re: Lat robot - vill inte växla.

Post by L3upo » 18 Nov 2018 07:15

Nivån var förvisso an aning låg men bara drygt en cm under rektangelmärket. Jag bollar koderna och ser hur länge det går. Det har sjunkit under 5000 mil men jag får försöka se om det börjat fukta mer någonstans på sistone.

User avatar

perA2
Skruvkunnig
Posts: 430
Joined: 07 Dec 2014 23:16
Stad:: Lund
Bil: Audi A2 1.2 tdi
Has thanked: 2 times
Been thanked: 40 times

Re: Lat robot - vill inte växla.

Post by perA2 » 18 Nov 2018 16:47

L3upo wrote:
18 Nov 2018 07:15
Jag bollar koderna och ser hur länge det går.
För våra Skandinaviska 3L-bröder vill jag då avråda från intimt umgänge med växeldatorn. Det kan ge svårförklarade brännskador och hur länge det går är högst olika.

/perA2

Post Reply