Kopplingsjusteringen vid startvägran?

Här diskuterar vi vår kusin Audi A2 1.2 TDI (3L)
User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1851
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 140 times
Been thanked: 161 times

Kopplingsjusteringen vid startvägran?

Post by L3upo » 08 Mar 2018 19:53

Jag har i annat forum läst råd om att man kan justera kopplingen nedanför intervallet vid grundinställning om bilen inte startar i Stop-läget.
Siffror på nedåt 1,5V har förekommit men jag är lite skeptisk men tolkar det som att man håller sig undan från 85%-nivån på draglägesadaptionen.

Hur ligger det till? Hur lågt accepterar lådans dator för att fullfölja grundisen?
Om det finns sanning i saken, hur lågt bör man prova?

Om det funkar tänkte jag väl prova med kanske 1,75V bara för att se vad som händer men om det bara är en myt så kan jag ju bara låta bli.

Jag kan tänka mig två anledningar till att det skulle fungera. Antingen för att krama ytterligare lite tid ur en sliten koppling/tryckplatta eller för att hitta ett fräschare läge på givaren till kopplingscylindern.

Några klokskaper här eller blir detta ytterligare en monolog från min sida...? :D

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2343
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 96 times
Been thanked: 285 times

Re: Kopplingsjusteringen vid startvägran?

Post by lupobupo » 09 Mar 2018 09:38

Det enda rätta är att byta givare. MEN det blir precis som du säger, du kan få några procentenheter lägre och därmed komma på rätt sida om den magiska gränsen.

1.75V skall inte vara några som helst problem att få att gå igenom. Det finns ett par olika versioner av mjukvaran i växellådsdataboxen, inte säkert att alla beter sig likadant. När jag testade igenom var gränserna låg så har jag för mig att 2.00V var gränsen uppåt, medan nedåt så var det rejält lågt, minns inte exakt dock.

Det skulle inte förvåna mig om det blir en monologtråd :)
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1851
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 140 times
Been thanked: 161 times

Re: Kopplingsjusteringen vid startvägran?

Post by L3upo » 09 Mar 2018 10:06

lupobupo wrote:
09 Mar 2018 09:38
Det enda rätta är att byta givare. MEN det blir precis som du säger, du kan få några procentenheter lägre och därmed komma på rätt sida om den magiska gränsen.

1.75V skall inte vara några som helst problem att få att gå igenom. Det finns ett par olika versioner av mjukvaran i växellådsdataboxen, inte säkert att alla beter sig likadant. När jag testade igenom var gränserna låg så har jag för mig att 2.00V var gränsen uppåt, medan nedåt så var det rejält lågt, minns inte exakt dock.

Det skulle inte förvåna mig om det blir en monologtråd :)
Det magiska jag balanserar mot är de 85%. Över 85% så betraktar övriga familjen bilen som trasig och opålitlig och under 85% blir den en riktig och fungerande bil.
Det är ju inte uteslutet att det är kopplingsbyte jag skjuter på... 8-)

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2343
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 96 times
Been thanked: 285 times

Re: Kopplingsjusteringen vid startvägran?

Post by lupobupo » 09 Mar 2018 10:26

L3upo wrote:
09 Mar 2018 10:06
Det magiska jag balanserar mot är de 85%. Över 85% så betraktar övriga familjen bilen som trasig och opålitlig och under 85% blir den en riktig och fungerande bil.
Det är ju inte uteslutet att det är kopplingsbyte jag skjuter på... 8-)
Har lite data ifrån 2016 på min svarta A2a:
Jag hade följande i grupp 025 direkt efter grundis vid 1.85V på kopplingcylindern:
69.5% 85.5%
Ställde om justeringen till runt 2volt och gjorde en ny grundis:
72.7% 83.6%

Då hade jag både dålig kopplingcylinder och kass stödhylsa.
Passade dock på att byta koppling när det ändå var nere.

Ny lamell:
NITDJUP
Sida 1 (Växellådssidan) 1.80 1.80 1.85 1.80 1.85 1.80 1.80 1.80
Sida 2 1.80 1.80 1.80 1.80 1.85 1.80 1.80 1.80
total tjocklek: 8.70mm

Gammal lamell (25400mil):
Sida 1 (Växellådssidan) 1.0 0.95 0.90 0.85 0.90 1.0 0.90 0.95
Sida 2 1.20 1.10 1.30 1.20 1.20 1.25 1.20 1.10
total tjocklek 7.30mm

Bytte kopplingcylinder och koppling+stödhylsa.
Grundinställning med 1.85V på kopplingsgivaren.
53.9% 63.3%
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2343
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 96 times
Been thanked: 285 times

Re: Kopplingsjusteringen vid startvägran?

Post by lupobupo » 09 Mar 2018 10:40

Här har vi data ifrån dragkrokslupon när jag enbart bytte till ny kopplingcylinder:

Gamla kopplingcylindern vid 1.86V
67.6% 77.7%
Ny kopplingcylinder (original VW) vid 1.88V
56.6% 67.2%

Kopplingen som satt på den hade följande data på lamellen: (denna var kontrollerad när motorn varit ur av en annan anledning precis innan)

mätt ifrån svänghjulssidan:
1.50 1.45 1.45 1.65 1.45 1.40 1.40 1.45
mätt ifrån tryckplattesidan:
1.35 1.40 1.40 1.45 1.45 1.45 1.40 1.40
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1851
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 140 times
Been thanked: 161 times

Re: Kopplingsjusteringen vid startvägran?

Post by L3upo » 09 Mar 2018 11:04

Tack!
Exakt den typ av info jag hoppades på.


Freeburner
Skiftnyckelslangare
Posts: 61
Joined: 14 Oct 2016 12:18
Stad:: Helsingborg
Bil: Audi A2
Has thanked: 40 times
Been thanked: 5 times

Re: Kopplingsjusteringen vid startvägran?

Post by Freeburner » 06 Oct 2018 08:25

Sannolikt drar jag även på ett kopplings byte, nere på 1,76V för att försöka krama ur lite mer mil ut lamellen.
Är det någon som har lyckas vara under 1,75V? marginalerna är oerhört små, eller kan leverera mer tips på hur man får ut mer koppling?
Bilen inte har mer än 15 tusen mil på mätaren, men stadskörd mycket ECO läge....


Freeburner
Skiftnyckelslangare
Posts: 61
Joined: 14 Oct 2016 12:18
Stad:: Helsingborg
Bil: Audi A2
Has thanked: 40 times
Been thanked: 5 times

Re: Kopplingsjusteringen vid startvägran?

Post by Freeburner » 09 Oct 2018 23:01

I min värld så är kopplingen slut när nitarna går i svänghjulet ;)
Om man ser till datan på lamellen så finns det massor av lamell kvar.

Skillnaden mellan ny och gammal lamell är inte mycket mer än 1,4 mm.
Beräknat på den nya lamellens total tjocklek: 8.70mm.

Blir man fintad av givaren, helt enkelt?

Bytte cylindern, Tänkte givarn är säkert kass....?
mot en bättre begagnad....?

Åtminstone begagnad 96% + 96%...... :roll:

Har justerat lite till, har inte värdena i skrivande stund från GRUPP 025.


lupobupo wrote:
09 Mar 2018 10:26
L3upo wrote:
09 Mar 2018 10:06
Det magiska jag balanserar mot är de 85%. Över 85% så betraktar övriga familjen bilen som trasig och opålitlig och under 85% blir den en riktig och fungerande bil.
Det är ju inte uteslutet att det är kopplingsbyte jag skjuter på... 8-)
Har lite data ifrån 2016 på min svarta A2a:
Jag hade följande i grupp 025 direkt efter grundis vid 1.85V på kopplingcylindern:
69.5% 85.5%
Ställde om justeringen till runt 2volt och gjorde en ny grundis:
72.7% 83.6%

Då hade jag både dålig kopplingcylinder och kass stödhylsa.
Passade dock på att byta koppling när det ändå var nere.

Ny lamell:
NITDJUP
Sida 1 (Växellådssidan) 1.80 1.80 1.85 1.80 1.85 1.80 1.80 1.80
Sida 2 1.80 1.80 1.80 1.80 1.85 1.80 1.80 1.80
total tjocklek: 8.70mm

Gammal lamell (25400mil):
Sida 1 (Växellådssidan) 1.0 0.95 0.90 0.85 0.90 1.0 0.90 0.95
Sida 2 1.20 1.10 1.30 1.20 1.20 1.25 1.20 1.10
total tjocklek 7.30mm

Bytte kopplingcylinder och koppling+stödhylsa.
Grundinställning med 1.85V på kopplingsgivaren.
53.9% 63.3%

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2063
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 124 times

Re: Kopplingsjusteringen vid startvägran?

Post by irover » 10 Oct 2018 00:07

Tryckplattan slits mer än lamellen på Lupo 3L anser jag.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.


Freeburner
Skiftnyckelslangare
Posts: 61
Joined: 14 Oct 2016 12:18
Stad:: Helsingborg
Bil: Audi A2
Has thanked: 40 times
Been thanked: 5 times

Re: Kopplingsjusteringen vid startvägran?

Post by Freeburner » 10 Oct 2018 22:12

irover wrote:
10 Oct 2018 00:07
Tryckplattan slits mer än lamellen på Lupo 3L anser jag.
Tycker det är svårt att avgöra, om kopplingen är slut helt enkelt.
Så frågan är hur sannolikt det är, med en bil med 15 tusen på mätaren?

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2063
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 124 times

Re: Kopplingsjusteringen vid startvägran?

Post by irover » 11 Oct 2018 13:49

Beror på om den gått i stan eller på landsväg.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2343
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 96 times
Been thanked: 285 times

Re: Kopplingsjusteringen vid startvägran?

Post by lupobupo » 11 Oct 2018 16:55

Lamellen är knappast slut oavsett om det är stad eller landsväg. Däremot kan stödhylsan, urtrampningslager eller tryckplattan vara kass
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Freeburner
Skiftnyckelslangare
Posts: 61
Joined: 14 Oct 2016 12:18
Stad:: Helsingborg
Bil: Audi A2
Has thanked: 40 times
Been thanked: 5 times

Re: Kopplingsjusteringen vid startvägran?

Post by Freeburner » 15 Oct 2018 06:54

När två "Gurus" oberoendes slutsatser ;)
-Samt samlade erfarenheter av just denna bilmodellen som man definitivt inte kan bortse ifrån :)
- Så pekar allt mot tryckplattan.
Tack för input.

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2343
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 96 times
Been thanked: 285 times

Re: Kopplingsjusteringen vid startvägran?

Post by lupobupo » 15 Oct 2018 17:23

Freeburner wrote:
15 Oct 2018 06:54
När två "Gurus" oberoendes slutsatser ;)
-Samt samlade erfarenheter av just denna bilmodellen som man definitivt inte kan bortse ifrån :)
- Så pekar allt mot tryckplattan.
Tack för input.
Nje. Problemen man får med kass tryckplatta brukar vara trög koppling, vilket kan medföra sprucken kopplingsarm. Din bil har vi inte undersökt och vi har knappt fått någon vettig data att gå på.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Freeburner
Skiftnyckelslangare
Posts: 61
Joined: 14 Oct 2016 12:18
Stad:: Helsingborg
Bil: Audi A2
Has thanked: 40 times
Been thanked: 5 times

Re: Kopplingsjusteringen vid startvägran?

Post by Freeburner » 16 Oct 2018 09:26

Mekaniska fönstret är snart stängt för denna perioden.
-Så rast vila på stället, med omedelbar verkan utan vidare dröjsmål som gäller..;).
Det rätta är att "riva hele kalaset" och okulärbesiktiga samtliga ingående mekaniska delar det finns dessvärre inte något att be för..;/
Som stödhylsan, urtrampningslager ,tryckplattan, även då koppling.
Men Orka.....;/
Tänkte att jag skulle spara lite jobb, -men ikke sa nicke.;)
Kopplings armen är hel -"än så länge".
De vettiga mätvärdena/data finns redan i ovan gällande kategori är oerhört snarlika som Trådstartaren L3upo,
tråden slutar senast 09 Mar 2018 utan vidare konklusion.
Kan leverera massor med data,- vill inte generera stock overload.;).

Post Reply