Problem med att starta i STOP och fastnar i N

Här diskuterar vi vår kusin Audi A2 1.2 TDI (3L)
Post Reply

Topic author
Pontony
Skruvmejselputsare
Posts: 2
Joined: 05 Oct 2017 15:02
Stad:: Kungsör
Bil: Lupo och Audi A2
Has thanked: 2 times

Problem med att starta i STOP och fastnar i N

Post by Pontony » 05 Oct 2017 16:09

Hej, ny här och har både en Lupo och en A2. Lupon har vi haft mycket växel-strul med men fungerar nu fint.
Problemet är nu med A2 att den inte startar i "STOP" och att den startar men fastnar i "N"
Audi a2 2004 32000 mil -Bytt motor efter motorhaveri augusti 2017 17000 mil
Ny turbo, vattenpump, kamrem uttrampningslager osv.
Hade periodvis problem innan motorbytet att den inte startade i STOP. Glödtrådlampan tändes oregelbundet och den startade ofta om man tryckte fler ggr på bromsen.
Efter motorbytet av ADbildelar med ny grundinställning från Möller i Enköping återkom problemet har vi har nu även bytt bromskontakten.
Problemet kvarstår och har blivit mer frekvent nästan hela tiden.
Slår på tändningen och väntar på tryck, vrider om nyckeln och inget händer mer än att glödtrådslampan tänder. Drar ner växelspaken till N och den startar lätt. Om man drar ner långsamt till R så stannar den där och går inte att föra vidare om man inte vrider om nyckeln igen. Efter att fått igång den i N så går det inte att växla, stannar man bilen så går det heller inte att få ut nyckeln.
Lösningen är att starta i "N" och trycka hårt på bromsen, flera ggr och ibland verkar det hjälpa att hålla in ECO knappen så att bromsens lampa släcks och det går att växla. Bilen går bra när man kommer i väg.
Om man startat om bilen blir det precis samma symtom.
Vad kan det vara? :?
Finns det någon som är fena på dessa typer om problem här som vi kan lämna den till? Finns Stockholm och Kungsör.
Tack på förhand!
Mvh

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 1762
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 3st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 67 times
Been thanked: 206 times

Problem med att starta i STOP och fastnar i N

Post by lupobupo » 05 Oct 2017 17:36

Vanligtvis hade jag sagt stödhylsan till urtampningslager, urtampningslager, spricka i armen till kopplingen eller kopplingscylinderns potentiometer.

Men eftersom du relativt nyligen gjort motorbyte (förusätter att de gjort det på ett seriöst sätt, och inte lämnat den gamla stödhylsan+urtampningslager kvar) så tror jag på det sistnämnda. Alltså kopplingscylinderns potentiometer. Men kolla först armen som förbinder kopplingen med kopplingscylindern.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 1762
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 3st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 67 times
Been thanked: 206 times

Problem med att starta i STOP och fastnar i N

Post by lupobupo » 05 Oct 2017 17:38

Förresten ja. Vill du lämna in den på firma så är "Eko-bilar i Uppsala" specialiserade på Audi A2 1.2 TDI och Lupo 3l
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Topic author
Pontony
Skruvmejselputsare
Posts: 2
Joined: 05 Oct 2017 15:02
Stad:: Kungsör
Bil: Lupo och Audi A2
Has thanked: 2 times

Problem med att starta i STOP och fastnar i N

Post by Pontony » 10 Oct 2017 09:02

Hej lupobubo,
tack för svar. Låter som du vet vad du pratat om.. :)

Jag har kollat med AD-bildelar som bekräftat att de självklart bytte "stödhylsan+urtrampningslagret" De var också de som lämnade in till Möller som parade ihop nya motorn med bilen. Nu säger de att Möller borde ju då haft koll på "kopplingscylinderns potentiometer" och erbjuder mig nu att jag kan lämna in den igen så de får ha Möllers att kolla på den en gång till "just to be sure" och förhoppningsvis hitta detta fel. De visste ju inte om detta intermittenta fel förra gången då NYA motorn "bara" skulle paras.
Kvar är alltså att dubbelkolla potentiometern och sedan det sista förslaget du hade - " armen som förbinder kopplingen med kopplingscylindern."
Återkom gärna om det finns flera alternativ som det "kan" vara.
Tack!

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 1572
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2,5st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 82 times
Contact:

Problem med att starta i STOP och fastnar i N

Post by irover » 10 Oct 2017 12:49

Bättre du tar den till ekobilar. Han vet vad han håller på med.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 1762
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 3st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 67 times
Been thanked: 206 times

Problem med att starta i STOP och fastnar i N

Post by lupobupo » 10 Oct 2017 13:32

Pontony wrote:Hej lupobubo,
tack för svar. Låter som du vet vad du pratat om.. :)

Jag har kollat med AD-bildelar som bekräftat att de självklart bytte "stödhylsan+urtrampningslagret" De var också de som lämnade in till Möller som parade ihop nya motorn med bilen. Nu säger de att Möller borde ju då haft koll på "kopplingscylinderns potentiometer" och erbjuder mig nu att jag kan lämna in den igen så de får ha Möllers att kolla på den en gång till "just to be sure" och förhoppningsvis hitta detta fel. De visste ju inte om detta intermittenta fel förra gången då NYA motorn "bara" skulle paras.
Kvar är alltså att dubbelkolla potentiometern och sedan det sista förslaget du hade - " armen som förbinder kopplingen med kopplingscylindern."
Återkom gärna om det finns flera alternativ som det "kan" vara.
Tack!
Jag säger samma som Irover, lämna till Eko Bilar istället. "Vanliga" Volkswagenverkstäder har generellt sett dålig koll på hur robotsystemet fungerar. De hanterar helt enkelt för få bilar med detta utmärka system för att bli duktiga på det. Volkswagens internmaterial om systemet lämnar även det en hel del att önska, så det är inte helt lätt för verkstäderna.

Det kan juh även vara ett elfel. Det borde finnas ett par felkoder på växellådan och ev motorn också. Är det något du har fått på papper?
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Post Reply