Däckslitage - en inställningsfråga

Här diskuterar vi vår kusin Audi A2 1.2 TDI (3L)
Post Reply
User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1315
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2 + 3L
Has thanked: 78 times
Been thanked: 86 times

Däckslitage - en inställningsfråga

Post by L3upo » 16 Jul 2017 10:03

Kort avrapportering för att öka den samlade kunskapsmassan i snål-communityn:
Har åkt ganska länge med en framvagn som slamrar lite vid styrutslag. Jag har bett bilprovarna kolla extra noga efter glapp på skakbordet men de har alltid gett lugnande besked om att framvagnen är utan anmärkning. Trots detta tog jag tag i saken häromdagen och plockade ur och isär fjäderbenen.
Lagring och gummitallrik var dock utan fel och lagren rörde sig jämt och utan ryckighet så jag plockade tillbaka dom.

Dock har den slitit framdäcken snett så innan demontering mätte jag upp toe in och den stod på 0,44 grader totalt.
Efter justering ligger den på totalt 0,08 grader men det intressanta är hur stor skillnad det gör på däckslitaget?
Jag har kört 4400 mil varav ca 3000 mil på sommardäcken som köptes nya när jag tog över bilen.
DSC_1530.JPG
DSC_1530.JPG (123.51 KiB) Viewed 461 times
DSC_1531.JPG
DSC_1531.JPG (117.12 KiB) Viewed 461 times
Sista tiden har jag valt en Lupoid vid risk för rikligt regn, bara så ingen slösar elektroner på predikningar. ;)
Felaktig inställning har alltså dödat framdäcken på ca 3000 mil, bakdäcken går ett bra tag till.
Lite surt men ingen större katastrof ändå, jag har ett gäng nya Ecopia liggande, så jag skickar på lite nytt gummi och skiftar fram bakdäcken men det var länge sedan jag hade så tydligt facit på vad några tiondels grader betyder i längden.

Tiotusenkronorsfrågan hänger dock som en setboll över nätet; Hur mycket soppa kommer jag att spara...? 8-)

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1315
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2 + 3L
Has thanked: 78 times
Been thanked: 86 times

Däckslitage - en inställningsfråga

Post by L3upo » 16 Jul 2017 10:10

Just ja, ni noterar att höger däck är mer slitet. Svårt att förklara då ratten var väl centrerad både före och efter (justerade lika på bägge sidor) men man får anta att det är offensiv rondellkörning av budbilstyp som förklarar saken. 8-)


mateks
Oljenisse
Posts: 168
Joined: 22 Jan 2016 23:13
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 9 times
Been thanked: 15 times

Däckslitage - en inställningsfråga

Post by mateks » 16 Jul 2017 22:42

Oj! Det var skapligt snedslitet. Jag brukar justera så att hjulen står antingen helt parallellt eller pyttelite toe out eftersom hjulen med alla sina bussningar vill sträva inåt och bli mer toe in vid belastning speciellt på snål-audin som har extra mjuka bakre länkarmsbussningar jämfört mot vanliga bensin-A2-orna. Sedan ska det alltid mätas när bilen bilen står på hjulen. Kan tipsa om att göra en tolk som man håller mellan insidorna på fälgarna. Grymt bra att ha vid justering. Brukar justera hjulen och tolken så att det är sugpassninng mellan bakkant på fälgbanorna och minimalt glapp i framkant (det blir toe out). Var tvungen att kolla mina däck som snart har gått 3000 mil och dom ser bra ut men man kan se en aningen mer slitage på insidan.

Man kan ju undra varför det sliter olika mycket på din? Kanske är att vägbanan alltid lutar utåt så att höger får ännu mer snedslitage och att det jämnar ut lite på det vänstra?
Attachments
IMG_3085.JPG
IMG_3085.JPG (110.14 KiB) Viewed 438 times
IMG_3088.JPG
IMG_3088.JPG (171 KiB) Viewed 438 times

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1315
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2 + 3L
Has thanked: 78 times
Been thanked: 86 times

Däckslitage - en inställningsfråga

Post by L3upo » 17 Jul 2017 07:30

Jag mäter med laserpass på aluminiumskenor som passar mot fälgen.
Bilen står på hjulen och jag kan se rörelsen på laserplanen när jag lägger i E och stänger av motorn.
Passen och hållarna kan jag kalibrera innan så jag har koll på felet. Laserplanens tjocklek motsvarar en halv gradminut på 6 meter, alltså gott och väl inom toleransen.

Luposarna ställer jag parallellt (toe noll) men A2:an skall ha lite toe in.

Vill jag ha större precision ökar jag bara avståndet, kalibreringen är gjord på 13 meter.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1315
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2 + 3L
Has thanked: 78 times
Been thanked: 86 times

Däckslitage - en inställningsfråga

Post by L3upo » 17 Jul 2017 07:45

Mera: justeringen toe in från totalt 0,44 till 0,08 grader motsvarar knappt 1/3 varv på vardera styrstag.

Jag behöver dock fixa enklare cambermätning som inte förutsätter att bilen står plant. Nu väger jag av med brädor som bilen står på och mäter mot lod.


mateks
Oljenisse
Posts: 168
Joined: 22 Jan 2016 23:13
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 9 times
Been thanked: 15 times

Däckslitage - en inställningsfråga

Post by mateks » 17 Jul 2017 18:42

Hoppsan, då ska jag inte komma här med mina stenåldersmetoder. :D Facit får man ju när däcken har gått en bit, iaf slitage-mässigt.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1315
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2 + 3L
Has thanked: 78 times
Been thanked: 86 times

Däckslitage - en inställningsfråga

Post by L3upo » 17 Jul 2017 19:00

mateks wrote:Hoppsan, då ska jag inte komma här med mina stenåldersmetoder. :D Facit får man ju när däcken har gått en bit, iaf slitage-mässigt.
:D Jag tror alla tips är värdefulla för läsarna här oavsett hur man bär sig åt.
Jag tjurade lite på att det kostade 1000 spänn i inställning varje gång jag bytte en styrled, spindelled eller ett lager så jag började laborera med billiga laserpass för att se hur pass exakt det blir. Därefter har jag inte lämnat någon bil utan ställbar caster på inställning. Det är den enda vinkel jag inte klarar själv och på bilar där det inte ens går att ställa camber känns tusenlappen rätt svettig för något som går så enkelt att göra hemma.

Då och då kollar jag att fram och bakaxel löper i samma spår genom att sätt passen på bakhjulen men det brukar stämma rätt bra så det bryr jag mig sällan om.

Jag har ställt toe in med mina billiga laserpass på alla bilar jag har sedan ett tiotal år tillbaka och har aldrig sett några tecken på att det hamnat fel.
Att det stod snett på Audin märkte jag ganska tidigt men jag tänkte att däcken ändå var förstörda när det skiljde 2 mm mellan ut och insida.
På vägen hann jag dessutom köra ner en omgång sämst-i-test-Nordman dubbdäck men milen har rullat på i en hysterisk takt så det blev inte av att justera medan däcken gick att rädda. De vinterdäcken skulle ändå kasseras nu när alla ungarna har körkort så det spelar mindre roll.


Sunebralla
Domkraftsansvarig
Posts: 26
Joined: 03 Jul 2016 21:50
Stad:: Varberg
Bil: A2 1.4 TDI 90hk
Has thanked: 1 time

Däckslitage - en inställningsfråga

Post by Sunebralla » 18 Jul 2017 08:38

Laserpassmetoden låter intressant. Har du någon bild på din setup?

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1315
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2 + 3L
Has thanked: 78 times
Been thanked: 86 times

Däckslitage - en inställningsfråga

Post by L3upo » 18 Jul 2017 09:42

Sunebralla wrote:Laserpassmetoden låter intressant. Har du någon bild på din setup?
laserpass.JPG
laserpass.JPG (420.59 KiB) Viewed 382 times

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 1634
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2,5st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 85 times
Contact:

Däckslitage - en inställningsfråga

Post by irover » 18 Jul 2017 22:59

Hur ställer du camber med dem?
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1315
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2 + 3L
Has thanked: 78 times
Been thanked: 86 times

Däckslitage - en inställningsfråga

Post by L3upo » 19 Jul 2017 11:52

irover wrote:Hur ställer du camber med dem?
Inte alls... :D

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1315
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2 + 3L
Has thanked: 78 times
Been thanked: 86 times

Däckslitage - en inställningsfråga

Post by L3upo » 19 Jul 2017 12:09

L3upo wrote:
irover wrote:Hur ställer du camber med dem?
Inte alls... :D
Då använder jag lång aluminiumlinjal, vinkelhake och gammal hederlig trigonometri

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 1634
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2,5st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 85 times
Contact:

Däckslitage - en inställningsfråga

Post by irover » 19 Jul 2017 14:14

Hmmm. Det borde ju gå med laser om man lyser upp i taket... :roll:
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 1315
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2 + 3L
Has thanked: 78 times
Been thanked: 86 times

Däckslitage - en inställningsfråga

Post by L3upo » 19 Jul 2017 14:28

irover wrote:Hmmm. Det borde ju gå med laser om man lyser upp i taket... :roll:
Jo, fast förutsätter ju att bilen står absolut plant...
Tyvärr saknar jag det, jag har bara ytor där jag envisas med att bygga med fall. :cry:

Post Reply