Avlägsna Mögel/svarta prickar på inredning!

Allt om tvättråd, polermedel och det senaste inom magiska medel.

L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 177 times
Been thanked: 199 times

Post by L3upo » 22 Jun 2016 09:33

macke77 wrote:
L3upo wrote:
Jadå, det är vi helt överens om och tvätt är väl oftast det som vi amatörer börjar med.

Jag har dock råkat ut för att jag råkat ställa en bil några veckor med fuktiga mattor utan ventilation och där det blev tunn luddig hinna av mögelbildning på en massa ytor i bilen, typiskt sådana man vidrört eller som det kan ha ramlat smulor på. I övrigt var den ganska ren sedan tidigare.

Efter att ha torkat av alla släta ytor återstod känslan av att det fanns något kvar i tyget men det fixade den lilla generatorn över natten och jag slapp lukten helt.

Topic author
lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 5st a2
Has thanked: 133 times
Been thanked: 337 times

Post by lupobupo » 24 Jun 2016 21:18

macke77 wrote:Jag använder mig av BBV Fabric & Interior Cleaner när jag rekondar mina bilar.
Koncentrerat och späds med vatten beroende på hur skitig inredningen är.

Har detta hemma samt klädseltvätt ifall du behöver hjälp!
Jag köpte hem medlet ovan och testade att gnugga in ordentligt och lät verka innan jag sköljde bort det. Verkar inte göra någon som helst skillnad på möglet dock :( Jag spädde 1+10 vilket skulle vara för rejält nedsmutsat.

Jag har dock inte använt någon maskin eller så, utan enbart manuellt arbete
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

RiseAndShine
Garagesuppliant
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 55 times
Been thanked: 39 times

Post by RiseAndShine » 25 Jun 2016 06:46

lupobupo wrote:QR_BBPOST köpte hem medlet ovan och testade att gnugga in ordentligt och lät verka innan jag sköljde bort det. Verkar inte göra någon som helst skillnad på möglet dock Jag spädde 1+10 vilket skulle vara för rejält nedsmutsat.
Problemet med svårare fläckar är att de kan behöva "lyftas bort" utan någon direktkontakt med t. ex. en trasa. Gör man arbetet manuellt trycker/ gnuggar man oftast istället på fläckarna inåt och de kan bli ännu svårare att få bort. Ibland kan det också fastna kvar ludd om man använder en trasa och som kan vara svårt att få bort. Jag rekommenderar en textiltvättmaskin som suger upp så pass mycket vätska, även om det varit rejält nedblött med rengöring, att det oftast går att sitta på sätena samma dag.
Bensinupproret 3.0 : )

Topic author
lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 25 Jun 2016 09:06

RiseAndShine wrote:Problemet med svårare fläckar är att de kan behöva "lyftas bort" utan någon direktkontakt med t. ex. en trasa. Gör man arbetet manuellt trycker/ gnuggar man oftast istället på fläckarna inåt och de kan bli ännu svårare att få bort. Ibland kan det också fastna kvar ludd om man använder en trasa och som kan vara svårt att få bort. Jag rekommenderar en textiltvättmaskin som suger upp så pass mycket vätska, även om det varit rejält nedblött med rengöring, att det oftast går att sitta på sätena samma dag.
En sådan maskin är uppskriven på inköpslistan. Ringde på en annons på blocket häromdagen men den var såld. Väntar på att något skall dyka upp för vettiga pengar. Har även sett att de finns att hyra på ganska många ställen men då de verkar bra för att allmänt hålla rent bilarna så är det nog bättre att jag köper så jag har en egen..
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 25 Jun 2016 20:57

lupobupo wrote:
macke77 wrote:Jag använder mig av BBV Fabric & Interior Cleaner när jag rekondar mina bilar.
Koncentrerat och späds med vatten beroende på hur skitig inredningen är.

Har detta hemma samt klädseltvätt ifall du behöver hjälp!
Jag köpte hem medlet ovan och testade att gnugga in ordentligt och lät verka innan jag sköljde bort det. Verkar inte göra någon som helst skillnad på möglet dock :( Jag spädde 1+10 vilket skulle vara för rejält nedsmutsat.

Rättar mig själv här. Nu har det gått två dagar sedan jag provade och det har bleknat ordentligt (på det begränsade område som jag provade på)! Några omgångar till så borde det försvinna!

macke77
Oljenisse
Stad:: Borås
Bil: Lupo 3L
Has thanked: 4 times
Been thanked: 4 times

Post by macke77 » 26 Jun 2016 11:07

lupobupo wrote:
lupobupo wrote: Jag köpte hem medlet ovan och testade att gnugga in ordentligt och lät verka innan jag sköljde bort det. Verkar inte göra någon som helst skillnad på möglet dock :( Jag spädde 1+10 vilket skulle vara för rejält nedsmutsat.

Rättar mig själv här. Nu har det gått två dagar sedan jag provade och det har bleknat ordentligt (på det begränsade område som jag provade på)! Några omgångar till så borde det försvinna!
Roligt att höra!
Tänk bara på att mögel lätt kommer tillbaka

Ozon behandling är verkligen att rekommendera för att få död på alla mögelsporer

Topic author
lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 22 Jul 2016 22:27

Har fortfarande inte fått tag på någon klädseltvätt. Men har kört med medlet och gnugg och det gör ordentligt skillnad!

Topic author
lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 16 Aug 2016 18:33

En likadan klädseltvätt som RiseAndShine har är inköpt! .. Tillsammans med medlet som macke77 tipsade om så blir det riktigt roligt att städa smutsiga bilar :)

RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 17 Aug 2016 00:05

lupobupo wrote:En likadan klädseltvätt som RiseAndShine har är inköpt! .. Tillsammans med medlet som macke77 tipsade om så blir det riktigt roligt att städa smutsiga bilar :)
Grattis till inköpet! Det kan inte finnas mängder begagnade i bra skick, för de kostar ju en slant i inköp. Såg att den nya gråa (var gul innan) kostar runt 6 000 kr nu för tiden. Klädseltvätten/ textilvårdsmaskinen vi pratar om heter Kärcher PUZZI 8/1 C.

Jag kör alltid med Kärcher RM 760 Tabletter, alltså tillhörande tvättmedel i portionsförpackning som löses upp i vattnet i maskinen. En st. räcker till en påfyllning. Annat medel som man sprutar på kan man också använda, speciellt om det är svårare fläckar. Jag avslutar ofta med att en omgång bara använda rent vatten. Det kan krävas lite träning att använda maskinen, men sedan brukar det gå som en dans. Och man kan verkligen bli överraskad över hur skitigt vattnet kan bli efter en användning med klädseltvätt.

Adde84
Skruvkunnig
Stad:: Huddinge
Has thanked: 6 times
Been thanked: 15 times

Post by Adde84 » 21 Aug 2017 11:49

irover wrote:Tvätta med högtryckstvätt. Ta ur airbagsen ur stolarna först.
Halloj.
Hur tar man ur dom? :roll:

lipton
Garagesuppliant
Stad:: Örebro
Bil: Lupo 3L - Audi A2 3L
Has thanked: 113 times
Been thanked: 53 times

Post by lipton » 21 Aug 2017 15:44

Adde84 wrote:
irover wrote:Tvätta med högtryckstvätt. Ta ur airbagsen ur stolarna först.
Halloj.
Hur tar man ur dom? :roll:
Du tar av klädsel på ryggstödet först.
Saluför: Manuell Konverteringssatser till Lupo 3L (även En sats finns till Audi A2 3L)

Adde84
Skruvkunnig

Post by Adde84 » 22 Aug 2017 17:59

Är det krångligt med klädseln osv?

RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 23 Aug 2017 02:13

Är inte stolarna extremt skitiga och det inte behöver rengöras mycket runt om där de sitter, tycker jag det är klart onödigt att ta ut dem. Använd hellre en klädseltvätt (finns att hyra) och låt dem sitta kvar. :)

Adde84
Skruvkunnig

Post by Adde84 » 23 Aug 2017 15:49

RiseAndShine wrote:Är inte stolarna extremt skitiga och det inte behöver rengöras mycket runt om där de sitter, tycker jag det är klart onödigt att ta ut dem. Använd hellre en klädseltvätt (finns att hyra) och låt dem sitta kvar. :)
Okidoki
:D
Tack.
Ha en fin dag
Vänliga hälsningar Adde

Micckee
Skiftnyckelslangare
Stad:: Sundsvall
Bil: Audi A2 1.2 TDI
Been thanked: 2 times

Post by Micckee » 15 Oct 2017 07:37

Autosmart G101 spädning 1:5 sprayas på låt värka 5 min sedan borsta med nagelborste efter det dammsugare som tål vätska.

Post Reply