Avlägsna Mögel/svarta prickar på inredning!

Allt om tvättråd, polermedel och det senaste inom magiska medel.

Topic author
lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 128 times
Been thanked: 325 times

Post by lupobupo » 20 Jun 2016 14:39

Några tips på att få ordning på följande?
mögel-0.jpg
mögel-0.jpg (745.37 KiB) Viewed 4141 times
mögel-3.jpg
mögel-3.jpg (1022.15 KiB) Viewed 4141 times
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 165 times
Been thanked: 190 times

Post by L3upo » 20 Jun 2016 14:50

Ozon-generator 8-)
Ozon oxiderar organiskt material så att det blir koldioxid och vatten (tror jag).

Jag hade lite vitt ludd i bakkanten av en sittdyna efter lång förvaring men lite ozon-behandling med Biltemas lilla luftrenare så försvann det.
Image

Jag var mycket skeptisk till den där men den visade sig ha rätt ok effekt och kan lämnas några timmer i bilen med en ruta på glänt.
Nu verkar den ha utgått men det verkar funka och det blir en tydlig metallisk doft lite lika tunnelbana som går att vädra ur efteråt.

Topic author
lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 20 Jun 2016 21:22

L3upo wrote:Ozon-generator 8-)
Ozon oxiderar organiskt material så att det blir koldioxid och vatten (tror jag).

Jag hade lite vitt ludd i bakkanten av en sittdyna efter lång förvaring men lite ozon-behandling med Biltemas lilla luftrenare så försvann det.
Försvann alltså själva fläckarna?
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 20 Jun 2016 21:31

lupobupo wrote:
L3upo wrote:Ozon-generator 8-)

Försvann alltså själva fläckarna?
Japp men det var lite annorlunda eftersom det nog mer ljust ludd runt prickar, eventuellt matsmulor men allt ludd försvann efter behandlingen.
Svarta prickmögel har jag inte testat på så det är lite en gissning.

Annars blir det väl att blanda något mögeldödande i vatten, skura och våtsuga/skölja upprepade gånger.

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 140 times

Post by irover » 20 Jun 2016 22:05

Tvätta med högtryckstvätt. Ta ur airbagsen ur stolarna först.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Topic author
lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 20 Jun 2016 22:17

irover wrote:Tvätta med högtryckstvätt. Ta ur airbagsen ur stolarna först.
Har du testat det på svartmögel? Vet att det funkar fint för vanlig smuts.

Topic author
lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 20 Jun 2016 22:28

Jag kan juh tillägga att jag har provat diverse "mirakelrecept" på nätet + rotborste och skrubbaskrubbaskrubba :)

perA2
Skruvkunnig
Stad:: Lund
Bil: Audi A2 1.2 tdi
Been thanked: 52 times

Post by perA2 » 20 Jun 2016 23:16

Jag har haft svartmögelproblem o provade med outspädd ättika som funkade ganska hyfsat. Jag tror mest på iRovers högtryckstvätt (som är av heffastorlek + det är inte så svårt att ta ut stolar o airbags), men tror det funkar bäst om man skrubbar in tvättmedel + ev ättika också så att man löser upp så mycket som möjligt innan man blåser bort skräpet med högtrycket.

Biltema har en ångtvätt för 250 spänn, den kan funka på en typ isolerad kaffefläck men på mer smutsiga säten smetas skiten bara ut lite mer. Ask me how I know :roll:

Klädseln kan tas av och tvättas separat, men jag skulle vara orolig för krympning och svårigheter att montera på den igen utan att skada den. Jag är verkligen förtjust i den beiga klädseln på A2, men den ställer ohyggliga krav på rengöring- alla fläckar syns!

/perA2

RiseAndShine
Garagesuppliant
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 54 times
Been thanked: 39 times

Post by RiseAndShine » 20 Jun 2016 23:22

Jag har en Kärcher PUZZI 8/1 C Textilvårdsmaskin, som jag rengjort flera bilar med på insidan, med mycket gott resultat. Man använder ett tvättmedel i tablettform som löser upp sig i vattnet. Även om jag inte försökt ta bort svartmögel, så borde det kunna funka. Jag hade undvikt att köra med högtryckstvätt.

Se https://www.kaercher.com/se/professiona ... 02250.html
VW Lupo 3L - Das Beste oder nichts

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Been thanked: 140 times

Post by irover » 21 Jun 2016 01:29

De små mögelprickarna på bilderna borde gå bort med högtryck. Är dom större kan det bli problem. Men det ser ju rätt solkigt ut förutom möglet så vill du få rent och få fram lystern i tyget så är det högtryck och maskintvättmedel som gäller.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

macke77
Oljenisse
Stad:: Borås
Bil: Lupo 3L
Has thanked: 4 times
Been thanked: 4 times

Post by macke77 » 21 Jun 2016 13:38

Ozon generator används främs för att sanera bort dålig lukt.
Och innan så måste man ta bort källan till den dåliga lukten, annars kommer den snart tillbaka.

Jag använder mig av BBV Fabric & Interior Cleaner när jag rekondar mina bilar.
Koncentrerat och späds med vatten beroende på hur skitig inredningen är.

Har detta hemma samt klädseltvätt ifall du behöver hjälp!
Och ozongenerator har jag oxå, betydligt kraftfullare än den som tidigare visats i tråden

Ett bra exempel på klädsel jag "räddat" med ovanstående medel:
Attachments
före.JPG
före.JPG (1.4 MiB) Viewed 4077 times
efter.JPG
efter.JPG (1.15 MiB) Viewed 4077 times

Topic author
lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 21 Jun 2016 15:33

macke77 wrote:Jag använder mig av BBV Fabric & Interior Cleaner när jag rekondar mina bilar.
Jag har såklart läst din tråd och det ser juh förträffligt ut :) Hur stor skillnad upplever du det att det är att använda BBV Fabric & Interior Cleaner jämfört med att köra tabletterna som RiseAndShine pratar om (jag förutsätter att du provat en del?))

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 21 Jun 2016 16:02

macke77 wrote:Ozon generator används främs för att sanera bort dålig lukt.
Och innan så måste man ta bort källan till den dåliga lukten, annars kommer den snart tillbaka.
Nja, det ozon (eller trevärt syre) gör är att det effektivt oxiderar alla organiska material. Det inte bara dödar mögelsporer utan omvandlar faktiskt färdigt mögel till koldioxid och vatten. Hur mycket och fort beror på aggregatets storlek.
Är man proffs behöver man förstås ta i så man blir klar över dagen eller natten men i princip handlar det ju om hur mycket ozon man utsätter föroreningarna för. Jag kör min lilla i fyratimmarspass (oftast på parkeringen utanför jobbet;)

Efter första var det bättre, efter ytterligare ett var det nästan helt ok och efter tredje vändan var lukten borta så länge det var kallt.
När sommaren och värmen kom kunde jag känna svag gammal rökdoft men fjärde förmiddagen löste det så nu kan jag inte känna något alls.
Då brukar jag ändå kunna känna när en bekant med mögel i källaren varit hemma hos oss tidigare under dagen...

Det jag menar är att de små aggregaten faktiskt ger mätbar effekt men att det tar lite längre tid. Det är ju inget problem om den kan stå och surra med lite öppen sidoruta några timmar i taget. Som bonus slipper man angrepp på gummidetaljer som överdriven ozonbehandling kan leda till.

Sedan är det naturligtvis bra att tvätta med diverse riktiga tvättmedel också eftersom sätena sällan är rena bara för att de inte har stora fläckar. 8-)

macke77
Oljenisse

Post by macke77 » 22 Jun 2016 08:58

lupobupo wrote:
macke77 wrote:Jag använder mig av BBV Fabric & Interior Cleaner när jag rekondar mina bilar.
Jag har såklart läst din tråd och det ser juh förträffligt ut :) Hur stor skillnad upplever du det att det är att använda BBV Fabric & Interior Cleaner jämfört med att köra tabletterna som RiseAndShine pratar om (jag förutsätter att du provat en del?))
Tyvärr, några tabletter som man löser upp har jag aldrig provat.
Nu var det faktiskt rätt länge sedan jag testade något annat än BBV Fabric & Interior Cleaner eftersom jag är så nöjd med det.

macke77
Oljenisse

Post by macke77 » 22 Jun 2016 09:03

L3upo wrote:
macke77 wrote:Ozon generator används främs för att sanera bort dålig lukt.
Nja, det ozon (eller trevärt syre) gör är att det effektivt oxiderar alla organiska material. Det inte bara dödar mögelsporer utan omvandlar faktiskt färdigt mögel till koldioxid och vatten. Hur mycket och fort beror på aggregatets storlek.
Är man proffs behöver man förstås ta i så man blir klar över dagen eller natten men i princip handlar det ju om hur mycket ozon man utsätter föroreningarna för. Jag kör min lilla i fyratimmarspass (oftast på parkeringen utanför jobbet;)

Efter första var det bättre, efter ytterligare ett var det nästan helt ok och efter tredje vändan var lukten borta så länge det var kallt.
När sommaren och värmen kom kunde jag känna svag gammal rökdoft men fjärde förmiddagen löste det så nu kan jag inte känna något alls.
Då brukar jag ändå kunna känna när en bekant med mögel i källaren varit hemma hos oss tidigare under dagen...

Det jag menar är att de små aggregaten faktiskt ger mätbar effekt men att det tar lite längre tid. Det är ju inget problem om den kan stå och surra med lite öppen sidoruta några timmar i taget. Som bonus slipper man angrepp på gummidetaljer som överdriven ozonbehandling kan leda till.

Sedan är det naturligtvis bra att tvätta med diverse riktiga tvättmedel också eftersom sätena sällan är rena bara för att de inte har stora fläckar. 8-)

Visst, men det tar ju sjukt mycket längre tid att få bort dålig lukt utan att först ta bort så mycket som möjligt av det som orsakar den.
Har hunnit ozon sanera några bilar nu så man märker skillnad på tvättad inredning / otvättad inredning

Post Reply