Grundinställning - "Be om hjälp -tråden"

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.

F3LICIDADES
Skiftnyckelslangare
Stad:: Kristianstad
Bil: Lupo 3L 2000
Has thanked: 13 times
Been thanked: 1 time

Post by F3LICIDADES » 24 Jan 2017 19:35

Om nu ingen i Skåne längre utför grundinställning så får jag kanske istället fråga hur nära det finns någon som kan göra det...?

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 113 times
Been thanked: 306 times

Post by lupobupo » 24 Jan 2017 21:46

F3LICIDADES wrote:Om nu ingen i Skåne längre utför grundinställning så får jag kanske istället fråga hur nära det finns någon som kan göra det...?
35mil till mig :P

.. Har du kontaktat Irover? Annars får du väl ge dig på det själv?
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

F3LICIDADES
Skiftnyckelslangare
Stad:: Kristianstad
Bil: Lupo 3L 2000
Has thanked: 13 times

Post by F3LICIDADES » 24 Jan 2017 21:54

PMade precis irover.. får väl ta en tur till dig annars så småning om lupobupo. Har inte utrustningen,, inte varit prioriterat rent ekonomiskt sen jag köpte den att skaffa tyvärr.. beställde dock elsawin på nätet som aldrig dök upp..

andre
Skruvmejselputsare
Stad:: västerås
Bil: lupo 3l

Post by andre » 03 Apr 2017 16:44

finns det någon runt västerås som kan hjälpa till med grundins av växellådan/andre

Petts
Skruvmejselputsare
Stad:: Halmstad
Bil: Lupo 3L

Post by Petts » 14 Jun 2017 20:30

Hej hej!
Finns det någon i närheten av Halmstad som gör grundinställning? Skicka gärna pm eller mail till petts_78@hotmail.com. :)

Marjan
Skruvmejselputsare
Stad:: Malmö
Bil: Audi A2 1.2 TDI

Post by Marjan » 19 Jun 2017 21:29

Hej,

Behöver hjälp med grundinställning då bilen tyvärr står stilla för tillfället.
Finns i Malmö.

Skicka gärna PM.

Marjan
Skruvmejselputsare
Stad:: Malmö
Bil: Audi A2 1.2 TDI

Post by Marjan » 27 Jun 2017 21:03

Marjan wrote:Hej,

Behöver hjälp med grundinställning då bilen tyvärr står stilla för tillfället.
Finns i Malmö.

Skicka gärna PM.
Bilen går att köra men tappar drivningen efter ett tag. Känns som att den kryper fram snabbare utan gaspådrag. Ingen som kan bistå? Mechanum vill ha över 2000 kr. Finns förmodligen någon här som kan tänka sig att göra det för mindre ;-) Annars får ni gärna tipsa om en verkstad med humana priser som förstår sig på 3l.

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 132 times

Post by irover » 28 Jun 2017 14:19

Testa Bilmo i Eslöv. Deras mek är rätt bra på 3L.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Grålle
Domkraftsansvarig
Stad:: Skepplanda
Bil: Lupo 3L -01

Post by Grålle » 11 Oct 2017 18:59

Lupon skvallrade för mej att det var dax för 14.000 mila service.. som jag fattar det så ska även en grundis göras, är det värt att göra på service stället eller är det bättre och billigare att ta det vid sidan om hos någon erfaren lupo hacker? Detta blir första service och grundis i min ägo, så är lite osäker.. men kommer definitivt bli måånga gånger mer :mrgreen:

irover
Hedersmedlem

Post by irover » 11 Oct 2017 19:35

Lupobupo bor ju nära. Han e duktigare än de flesta verkstäder. :mrgreen:
---

Zäta
Skruvmejselputsare
Stad:: Ludvika
Bil: Lupo 3l

Re: Grundinställning - "Be om hjälp -tråden"

Post by Zäta » 12 Nov 2017 21:33

seiko wrote:
17 Sep 2016 20:33
Har utrustning för det i Södra Dalarna!
Tjena, skulle du kunna tänkas ha tid och möjlighet någon dag å hjälpa mig med en grundinställning?
Skicka gärna om. Z

Rockabilly
Skiftnyckelslangare
Stad:: Hässleholm
Bil: Lupo 3L -00
Has thanked: 1 time

Post by Rockabilly » 07 Feb 2018 12:45

grundinställning runt Helsingborg eller Hässleholm?
mitt vagcom har lagt av:(

joakim85
Skruvmejselputsare
Stad:: Kungsbacka
Bil: Lupo 3L

Post by joakim85 » 19 Jun 2018 13:51

Halloj!

Jag önskar få lite hjälp då jag hade en misslyckad grundinställning häromveckan på min Lupo. Är ny här på forumet då jag precis håller på att göra iordning bilen som jag köpte för ett par år sedan men som sedan varit avställd frånsett några hundra mils körning. Den var välskött när jag köpte den men inte kring vissa specifika lupogrejer tror jag såhär i efterhand. Tex grundinställning. Så när jag fick hjälp av en person öster om göteborg (bor själv i Kungsbacka tre mil söder om Gbg) med grundinställning så gick det inte att göra hela så bilen blev stående och min fru och fyra barn fick bogsera hem mig en torsdagskväll... Vi blev hemma ca 00.15. Lärdom! :)
De här 'felmeddelanden' stod i programmet:

00844 - shift lever, gate recognition switch (F257)
00845 - shift lever, neutral recognition switch (F258)

Två problem som vi märkte under tiden vi försökte var att kopplingscylindern (eller vad det heter den delen som en skruvar på för att få till rätt värde) var i konstant rörelse, den ville inte vara still. Den var det innan själv grundisen drogs igång men sedan så rörde den sig runt i en cirkelrörelse, så värdet åkte upp och ner. Det andra problemet var att när vi försökt några vändor (totalt kanske 10-15 st) så lät det som att trycket från bomben sjönk och sedan tystnade den under tiden som växellådan/roboten höll på att jobba.

Inför grundisen så hade jag bytt hundbenet på rekommendation, men nu när jag försökt läsa till mig en del efteråt så har jag märkt att det glappar i sidled och förstått att det inte är bra. Förstår det som att det ska gå att skruva åt på något vis? Vet inte riktigt hur än, kan det också behöva bytas något?

Anledningen till att jag fick idén och läste mig till det här med grundinställning var att jag tyckte att växellådan kunde växla ryckigt ibland. Sedan så gick det inte att få i framåtväxel efter att jag lagt i backen, då hände inget när jag tryckte på gasen eller vid automatiskt eller manuell växling. Då fick jag stänga av motorn och starta igen och då gick det att köra framåt igen. Jag har bytt olja i robot och växellåda nyligen då jag förstod att det var viktigt, särskilt med växellådan.

Mina egna slutsatser är: Jag behöver fixa glappet i sidled vid hundbenet, kan det ha samband med felkoderna? Och hur skruvar jag åt? Att trycket skönk i bomben gissar jag kan tyda på att den behöver bytas? Innan så har jag provat att växla med motorn avstängd och kunnat växla 4 ibland 5 gånger innan trycket behöver byggas upp igen, så då har jag trott att det var ok. Jag gissar även att jag behöver byta kopplingscylinder och det som hör till ett sådant byte. Nu har bilen gått ca 23 000 mil. Har läst här på forumet att det kan behöva göras vid 25 tusen. Är det rimligt att ro iland projektet att byta kopplingscylinder själv? Jag är en glad amatör som har pysslat med bilar i några år men inget proffs. Eftersom delarna i sig kostar en del så skulle det ju vara fint att fixa det själv, och för att samtidigt lära sig mer om bilen. Men jag kommer behöva hjälp igen sedan med grundinställningen, för datorer är inte min starka sida.

Jaja, även om det var tungt att åka på det här så vill jag gärna få bilen körbar då det känns som att den har många mil kvar och är riktigt fin. Så om någon vill dela med sig av tips på vägen så är jag tacksam!

Ha det gött! / Joakim

irover
Hedersmedlem

Post by irover » 19 Jun 2018 14:41

Men herregud du försöker göra en grundinställning och du har inte ens fixat felen f257 och f258! Hur tror du att du ska lyckas då?
---

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 113 times
Been thanked: 306 times

Post by lupobupo » 19 Jun 2018 15:37

joakim85 wrote:
19 Jun 2018 13:51
Halloj!

Jag önskar få lite hjälp då jag hade en misslyckad grundinställning häromveckan på min Lupo. Är ny här på forumet då jag precis håller på att göra iordning bilen som jag köpte för ett par år sedan men som sedan varit avställd frånsett några hundra mils körning. Den var välskött när jag köpte den men inte kring vissa specifika lupogrejer tror jag såhär i efterhand. Tex grundinställning. Så när jag fick hjälp av en person öster om göteborg (bor själv i Kungsbacka tre mil söder om Gbg) med grundinställning så gick det inte att göra hela så bilen blev stående och min fru och fyra barn fick bogsera hem mig en torsdagskväll... Vi blev hemma ca 00.15. Lärdom! :)
De här 'felmeddelanden' stod i programmet:

00844 - shift lever, gate recognition switch (F257)
00845 - shift lever, neutral recognition switch (F258)

Två problem som vi märkte under tiden vi försökte var att kopplingscylindern (eller vad det heter den delen som en skruvar på för att få till rätt värde) var i konstant rörelse, den ville inte vara still. Den var det innan själv grundisen drogs igång men sedan så rörde den sig runt i en cirkelrörelse, så värdet åkte upp och ner. Det andra problemet var att när vi försökt några vändor (totalt kanske 10-15 st) så lät det som att trycket från bomben sjönk och sedan tystnade den under tiden som växellådan/roboten höll på att jobba.

Inför grundisen så hade jag bytt hundbenet på rekommendation, men nu när jag försökt läsa till mig en del efteråt så har jag märkt att det glappar i sidled och förstått att det inte är bra. Förstår det som att det ska gå att skruva åt på något vis? Vet inte riktigt hur än, kan det också behöva bytas något?

Anledningen till att jag fick idén och läste mig till det här med grundinställning var att jag tyckte att växellådan kunde växla ryckigt ibland. Sedan så gick det inte att få i framåtväxel efter att jag lagt i backen, då hände inget när jag tryckte på gasen eller vid automatiskt eller manuell växling. Då fick jag stänga av motorn och starta igen och då gick det att köra framåt igen. Jag har bytt olja i robot och växellåda nyligen då jag förstod att det var viktigt, särskilt med växellådan.

Mina egna slutsatser är: Jag behöver fixa glappet i sidled vid hundbenet, kan det ha samband med felkoderna? Och hur skruvar jag åt? Att trycket skönk i bomben gissar jag kan tyda på att den behöver bytas? Innan så har jag provat att växla med motorn avstängd och kunnat växla 4 ibland 5 gånger innan trycket behöver byggas upp igen, så då har jag trott att det var ok. Jag gissar även att jag behöver byta kopplingscylinder och det som hör till ett sådant byte. Nu har bilen gått ca 23 000 mil. Har läst här på forumet att det kan behöva göras vid 25 tusen. Är det rimligt att ro iland projektet att byta kopplingscylinder själv? Jag är en glad amatör som har pysslat med bilar i några år men inget proffs. Eftersom delarna i sig kostar en del så skulle det ju vara fint att fixa det själv, och för att samtidigt lära sig mer om bilen. Men jag kommer behöva hjälp igen sedan med grundinställningen, för datorer är inte min starka sida.

Jaja, även om det var tungt att åka på det här så vill jag gärna få bilen körbar då det känns som att den har många mil kvar och är riktigt fin. Så om någon vill dela med sig av tips på vägen så är jag tacksam!

Ha det gött! / Joakim
Jag har skickat dig ett PM
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Post Reply