Grundinställning - "Be om hjälp -tråden"

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.

Sweking
Oljenisse
Stad:: Vallentuna
Bil: Lupo 3l
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Post by Sweking » 06 Dec 2015 18:04

Grymt snällt av dig och en härligt bra beskrivning.
Kabel och laptop mm får bli en senare fråga men stort tack för din input.

Nu behöver jag bara någon som kan visa mig hur jag gör denna grundinställningen på min bil som fungera hyfsat för att sen implementera detta på min andra bil. Tack ännu en gång, grymt härlig klubb.

L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 151 times
Been thanked: 180 times

Post by L3upo » 06 Dec 2015 18:41

Sweking wrote:Grymt snällt av dig och en härligt bra beskrivning.
Kabel och laptop mm får bli en senare fråga men stort tack för din input.

Nu behöver jag bara någon som kan visa mig hur jag gör denna grundinställningen på min bil som fungera hyfsat för att sen implementera detta på min andra bil. Tack ännu en gång, grymt härlig klubb.
Prova gärna sökfunktionen eller botanisera bland trådarna under verkstadsavdelningen, där finns en del trådar där detaljerna kring grundinställningen och eventuella problem som man kan råka på. Gärna innan du börjar.

Saker man kan råka ut för är t ex att robotarmarna glappar på sina axlar (de kan dras åt), att lederna är glappa (byts) eller att roboten inte når ändlägena o s v. Allt detta är saker man kan köra runt med ganska länge men som stoppar grundinställningen.
Det är alltså praktiskt att göra det på en plats där man kan ställa kvar bilen tills man fixat de delar som ev behöver bytas.
OK GDS-hall är alltså inte det bästa stället, typ... ;)

Sweking
Oljenisse

Post by Sweking » 07 Dec 2015 20:00

Det var när jag läste trådarna om detta som jag insåg att jag måste göra denna grundinställning. Ska läsa "allt" och garage plats har jag men frågan är om en vanlig meckare klarar detta, och kommer jag behöva läsinstrument för att kunna slutföra en grundinställning? Vill bara inte starta ett arbete av detta slag och sen...... Bilen används dagligen och se henne stå i veckor är inte något jag ser framemot. Så om det skull finnas någon som känner att detta är något som kan göras, meddela mig var och antalet kontanter som ska tas med. Är ledig från den 13/12 och tre veckor fram.

Kommer att släppa på bomben i helgen och försöka att byta de nedre packningarna. Renlighet är av vikt i detta arbete har jag förtått.

Slåppa på bomben 1/2 varv, släppa trycket, dra åt bomben, lossa de nedre packningarna och byta mot nya, montera ihop, fylla behållaren, starta, systemet fyller sig själv och bomben, kolla oljenivån igen efter varmkörning och genomväxling.

Hoppas att jag fattat det hela rätt, om ngt vitalt fel finns i min arbetsbeskrivning så är man välkommen med input. ;)

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 07 Dec 2015 20:10

Nästan, skall du ha en pålitlig nivåavläsning på slutet behöver du lossa bomben igen (eller kolla när bilen stått parkerad så att trycket sjunkit av sig själv. Å andra sidan skall pumpen starta när du öppnar förardörren så det är enklare att bara lossa för att släppa trycket.

Sweking
Oljenisse

Post by Sweking » 09 Dec 2015 19:56

Okej, efter att allt är återmonterat så ska bomben öppnas lite lätt för att släppa på trycket ( tills det rinner lite olja ut?) för att sen åter dras. Undrar bra var det nya trycket kom ifrån då jag inte har startat. Skall bomben öppnas då dörren alt motorn har byggt upptrycket för att tömma luften i bomben?
Sjunker inte behållaren under en varmkörning varpå man fyller behållaren under en viss tid för att säkra nivån? Kommer bilen/ bomben gå dåligt om den inte öppnas asp?

Mvh Peter känns som jag inte greppade det sista.... :)

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 10 Dec 2015 00:57

Bomben är en tryckack bestående av en metallkula med ett invändigt gummimembran. Bakom membranet finns trycksatt gas.
När pumpen startar pumpar den in olja i bomben så att membranet komprimerar gasen.
På så sätt behöver inte pumpen starta så fort det behövs trycksatt hydrauolja utan gasen i bomben kan pressa ut oljan så länge den räcker.

När man lossar bomben sprutar det inte ut olja utan man släpper in luft så att bomben kan trycka tillbaka oljan ut i behållaren där det är atmosfärtryck. Detta behöver alltså göras för att kolla nivån eller fylla på olja.

Om gastrycket bakom membranet sjunkit, t ex p g a naturlig molekylvandring, så orkar bomben bara pressa ut en liten mängd olja innan pumpen måste starta. Det är därför man kan räkna hur många växlingar den klarar mellan pumpstarter för att testa hur frisk bomben är.
Är gastrycket helt borta är den i princip stum och trycket räcker inte ens för en växling.

Sweking
Oljenisse

Post by Sweking » 13 Dec 2015 14:49

Ja då var man sjukdenna helg då man ville mecka....
Har nu läst alla era inlägg om bomben. Måste säga att man är grymt imponerad vad ni kan om denna denna bil, själv har jag meckat en del känner mig som en novis.
Skönt att min bekräftelse om att växellåds oljan och robotoljan ska bytas. Enligt VW ska detta inte bytas och görs inte på servicen heller. Att grund inställningen ska ställas runt 3K mil var något nytt för mig, undrar omdetta görs hos VW i deras service plan. De har tendenser att ta bort saker ur service planen....
Återkommer då jag har tätat de nedre slangarna.

Som sagt någon som kan, har tid, utrustningför att göra en grundinställning mot betalning så kan jag köra en bra bit.....0.3. ;)

hepe
Skruvmejselputsare
Stad:: Malmö
Bil: Lupo 3l 2002

Problem med växelarna... 3l

Post by hepe » 15 May 2016 10:03

Hej alla!

Någon som har kabel och kunskap i närheten av Malmö och kan/vill hjälpa till med grundinställning av växelrobboen?

Har börjat konstra med att inte frikoppla helt när mansläpper gasen för att rulla med frihjulet.

Mvh. Henrik

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 113 times
Been thanked: 306 times

Post by lupobupo » 15 May 2016 10:41

hepe wrote:Hej alla!

Någon som har kabel och kunskap i närheten av Malmö och kan/vill hjälpa till med grundinställning av växelrobboen?

Har börjat konstra med att inte frikoppla helt när mansläpper gasen för att rulla med frihjulet.

Mvh. Henrik
Hej och välkommen hit!

Det låter som din kopplingsarm sviktar! En grundinställning kommer isåfall bara vara en väldigt temporär fix!
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

hepe
Skruvmejselputsare

Post by hepe » 15 May 2016 14:24

Tackar!

Trevlig att vara med i lupo 3L klubben där man inte har bråttom med växlingarna. :lol:

Egentligen började det förra veckan med att roboten flippade ut helt och tappade växlingen helt då den inte ville släppa kopplingen helt utan kopplingen började slira mellan växlarna.
Det blev ett snabbt stopp vid vägkanten men det försvann helt när jag hade stängt av bilen och startat den igen.
Men det som jag upplever nu efter det är att den inte vill frikoppla helt när man släpper gasen och ska rulla, eller när man bromsar in för trafikljusen då den hackar till och är sen med urkopplingen.

Efter mycket läsning i trådarna så ska jag byta Hydralolja i roboten och växellådsoljan snarast för att se om den börjar växla bättre. Men misstänker såklart att någon grundinställning inte gjorts på en bra tid.

Att armen kanske sviktar verkar inte alls bra och låter som en lite svår sak att se/konstatera så all hjälp med det eller grundinställningen hade varit uppskattad och eventuell ersättning fixar sig.

Mvh. Henrik

hepe
Skruvmejselputsare

Post by hepe » 17 May 2016 22:25

Med hjälp av de bra råden på forumet så köpte jag olja på VW och bytade både växellådsolja och robot olja.
Totalt: 575 kr och blev över till kompisens robot olje byte också.

Tyvärr blev det inte nämvärt bättre med frikopplingen när då man släpper gasen för att frirulla men den växlar lika fint fortfarande med den nya oljan iallafall.

Någon som upplevt samma problem?

Tacksam för tipps/råd.

Bjössi
Skruvmejselputsare
Stad:: Göteborg
Bil: 3L

Post by Bjössi » 25 May 2016 17:34

Hej! Jag har en Lupo 3L -01 där roboten börjat spöka. När bilen står stilla på tomgång hoppar den till och dör (oavsett om den står i neutral eller med 1an i) och när man försöker köra iväg så skuttar den iväg. (Utan att veta vad jag pratar om så upplever jag att det är styrning av koppling som inte fungerar.) Växlingen mellan 1 och 2 har jag märkt över den senaste månaden har blivit lite hård, men växlar i övrigt OK.
Jag finns i norr om Göteborg. Finns det någon här jag kan vända mig till eller tips på nån som är sugen på att hjälpa mig med detta?

xbesnik
Skruvmejselputsare
Stad:: Borås
Bil: Lupo 3L

Post by xbesnik » 29 Jun 2016 23:55

Linus wrote:Jag fixar grundinställning och annat i Göteborgs och Alingsås-området.

//Linus

Hej Linus.

Fixar du fortfarande Lupo så kan du pm mig på xbesnik@gmail.com

Mvh
Besnik

xbesnik
Skruvmejselputsare
Stad:: Borås
Bil: Lupo 3L

Post by xbesnik » 22 Jul 2016 17:03

Hej.

Utför någon fortfarande grundinställning på Lupo 3L?

Bilen finns strax utanför Borås.

lars l
Skruvmejselputsare
Stad:: Nybro

Post by lars l » 26 Jul 2016 17:41

Hej!
Jag har fått problem med min Lupo 3l (2004) 3-ans växel går inte i om accelerera en aning eller det är den minsta uppförsbacke så går den inte i. När den missar ibland så hoppar den plötsligt i med ett ryck också.
Jag vore ytterst tacksam om du kunde hjälpa till med en grundinställning av växellådan/roboten.

Post Reply