Grundinställning - "Be om hjälp -tråden"

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 131 times

Post by irover » 05 Jul 2015 22:43

sladden köper du på ebay för en tia. vagcom tankar du ner gratis.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Betulla
Skruvmejselputsare
Stad:: stockholm
Bil: lupo 3l

Post by Betulla » 07 Aug 2015 10:06

Hej
Har fått problem med att starta bilen. Köpte den i december o det har funkat bra. Att man måste vänta några sekunder visste jag redan. Nu har den börjat med att inte starta alls. Sist tog det 1 timme att få igång den. Elen funkar men motorn är helt död. Någon som vet vad det kan vara?

ZambA
Domkraftsansvarig
Stad:: Nässjö
Bil: Bmw GT -2014

Post by ZambA » 07 Aug 2015 11:48

Hej Betulla,

För att kunna hjälpa dig så skulle vi alla här behöva lite mer information på vad som fungerar och inte.
Om jag förstod dig rätt så går elen igång när du drar igång tändningen, men vad händer om du vrider till start?

Går startmotorn igång och försöker få igång bilen, eller är det bara helt tyst?

Vänligen var lite mer detaljrik för att vi ska kunna hjälpa dig :)
Audi A2 1.2TDI -02 = Silver
Audi A2 1.2TDI -02 = Grå
BMW 320 GT -14
Kawasaki Ninja 900 -98 = Den som får bränslekortet att gråta...
Yamaha Warrior 350 -94 = ...När man inte orkar gå korta sträckor ?

L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 149 times
Been thanked: 180 times

Post by L3upo » 07 Aug 2015 11:57

ZambA wrote:Hej Betulla,

För att kunna hjälpa dig så skulle vi alla här behöva lite mer information på vad som fungerar och inte.
Om jag förstod dig rätt så går elen igång när du drar igång tändningen, men vad händer om du vrider till start?

Går startmotorn igång och försöker få igång bilen, eller är det bara helt tyst?

Vänligen var lite mer detaljrik för att vi ska kunna hjälpa dig :)
Jag håller med om att mer information säkert ökar chanserna att du får svar som hjälper så jag skickar också med några följdfrågor:
1) Gör det någon skillnad om du försöker starta bilen med växelväljaren i läge "N"?
2) Lyser den gröna symbolen med en fot i en cirkel som indikerar att du måste hålla foten på bromsen för att starta bilen?
3) Lyser bromsljuset när du trampar på bromsen?

Ett tillägg inte i första hand riktat till Betulla:
En av de vanligare frågeställningarna här är ju den som Betulla också har (och även jag haft), d v s "varför startar inte min 3L?"

Visste vore det fiffigt att peta ihop en checklista för den som råkar ut för det så att man direkt kan fylla på med symptom som underlättar felsökning?
I förlängningen kanske det slutar med ett komplett logikschema för att fastställa felet men det skulle bli ett ganska komplext verktyg...
Fast med tiden kommer vi ändå att täcka alla tänkbara felsymptom, det är väl mest att de kommer att vara utspridda i oräknerliga trådar av olika ålder.

Det kanske skulle kunna börja som en slags 3L Wiki där alla som löst sina problem knappar in såväl symptomen som lösningen?
Är jag för ambitiös nu eller fick jag just en AP...? ;)

Betulla
Skruvmejselputsare
Stad:: stockholm
Bil: lupo 3l

Post by Betulla » 08 Aug 2015 22:27

Hej
Kan inte starta bilen i n läge. Hur gör man då? Nä ingen startmotor går igång. Tror att den gröna bromslampan lyser men ska kolla noga nästa gång. Bilen är stendöd när den inte startar. Kanske är en dum fråga men kan rattlåset ha nåt med saken att göra? De senaste 2 dagarna har jag fått igång bilen och då har jag låst ratten.

irover
Hedersmedlem

Post by irover » 15 Aug 2015 01:58

Kontakten i rattlåset kan gå sönder ibland.
---

Zumpen
Hedersmedlem
Stad:: Borås
Bil: Lupo 3L
Has thanked: 7 times

Post by Zumpen » 07 Sep 2015 17:50

Hallå boys!! Ja se vem som är här :P jag har en förfrågan åt en person som ej behärskade att skriva här själv, han vill ha hjälp i Göteborgsområdet med en grundinställning och jag kan ej då min diagnosdator pajade nyligen o jag har inte hunnit fixa en ny.
Han heter Roger och nås på tel 0702000182.
Hans bil är fullt körbar och han kan åka till den som ställer upp att hjälpa, arvodet för jobbet tas med Roger o är ej diskuterat.

Tack på förhand och det värmer att se hur duktiga ni är och hur aktivt detta forum är, 10 års jubileum nästa år ju :P

irover
Hedersmedlem

Post by irover » 08 Sep 2015 12:57

Nämen vaffan Zumpen! Kul att höra av dig! Du borde hänga mer här! Ska vi ha fest hos dig nästa år då? :mrgreen:
---

Zumpen
Hedersmedlem
Stad:: Borås
Bil: Lupo 3L
Has thanked: 7 times

Post by Zumpen » 16 Sep 2015 20:33

Haha Irover det tycker jag, eller på min båt eller nåt :D
Jo man skäms lite för man inte är här oftare men det är mil Lupos fel den har ju inga problem :lol:

tjoock
Skruvmejselputsare
Stad:: Skövde
Bil: Lupo 3l

Post by tjoock » 02 Nov 2015 18:24

Hej skulle vilja ha hjälp med en grundinställning på min lupo 3l bor i skövde så om de finns någon i närheten som vill hjälpa mig med detta vore de super snällt ..

cantos lupos
Hedersmedlem
Stad:: Kristinehamn
Bil: Lupo 3L 3st A2
Has thanked: 2 times
Been thanked: 23 times

Post by cantos lupos » 02 Nov 2015 19:29

Skicka ett pm till lupobupo. Han bor nära dej.

Sweking
Oljenisse
Stad:: Vallentuna
Been thanked: 4 times

Post by Sweking » 05 Dec 2015 20:49

HEJ alla glada, ny här och har 2st luposar 3l. Dtta måste vara den bästa små bilen ever.
En som står helt stilla då robboten skramlat och inte vill fungera något bra. Troligen grundinställning alt byte av robbot.

Den andra som jag kör dagligen > 36000 mil har inte någon grund instllning gjorts på evigheter. Där läcker också den olja så jag fyller den från nästan tom till full behållare vid varje tankning.

# 1 finns det ngn runt Norrtälje / Stockholm/ angränsande som kan visa hur man gör detta på denna bil som fortfarande fungerar?

# 2 Byter jag robbot måste en grundinställningen göras? Ser på skroten att de kostar 3K till 8K.

# 3 om jag byter packningarna på de nedre slangarna måste en ny grundinställningen göras då den läcker där? Har bytt de övre ser ut som denna läcka är borta. :)

Har till gång till lyft och garage om det skulle behövas för att jag ska få hjälp. Mitt mål är att båda luposarna ska fungera och hållas i liv många år....

Mvh Peter.... God jul.

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 05 Dec 2015 21:07

Sweking wrote:HEJ alla glada, ny här och har 2st luposar 3l. Dtta måste vara den bästa små bilen ever.
En som står helt stilla då robboten skramlat och inte vill fungera något bra. Troligen grundinställning alt byte av robbot.

Den andra som jag kör dagligen > 36000 mil har inte någon grund instllning gjorts på evigheter. Där läcker också den olja så jag fyller den från nästan tom till full behållare vid varje tankning.

# 1 finns det ngn runt Norrtälje / Stockholm/ angränsande som kan visa hur man gör detta på denna bil som fortfarande fungerar?

# 2 Byter jag robbot måste en grundinställningen göras? Ser på skroten att de kostar 3K till 8K.

# 3 om jag byter packningarna på de nedre slangarna måste en ny grundinställningen göras då den läcker där? Har bytt de övre ser ut som denna läcka är borta. :)

Har till gång till lyft och garage om det skulle behövas för att jag ska få hjälp. Mitt mål är att båda luposarna ska fungera och hållas i liv många år....

Mvh Peter.... God jul.
Hej och välkommen till Anonyma Lupoister 8-)
#1 Jag är lite långt bort, förhoppningsvis finns någon närmare

#2 Ny robot betyder grundinställing, ja. (Positionsgivarna behöver kalibreras mot datorn)

#3 Byte av packningarna (det är o-ringarna du menar va?) betyder inte automatiskt grundinställning. Det är bara att lossa tryckacken (bomben) så att trycket försvinner, lossa låsfjädern och dra ur slangarna. Det kan droppa lite men om du är lite snabb hinner inte mycket rinna ut. Lossar man slangarna i övre änden kommer knappt något ur pumpen så det är rätt lugnt.

Dock, har du inte gjort grundis på länge så bör du göra det. Om inte vinkeln på växelaxeln är rätt när roboten skjuter in axeln så kan du skada växellådan även om det fortfarande fungerar.

Sweking
Oljenisse
Stad:: Vallentuna
Been thanked: 4 times

Post by Sweking » 05 Dec 2015 21:38

Tack men var sitter bomben tryckacken har läst flera trådar om denna del. Greppar inte riktigt vad som ska lossas halvt varv för att sen stängas innan jag lossar de nedre slangarna? Finns det en bild om detta att tillgå?

Finns det en bra billig avläsare för denna bil som en vanlig meckare kan hantera?

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 05 Dec 2015 21:46

Sweking wrote:Tack men var sitter bomben tryckacken har läst flera trådar om denna del. Greppar inte riktigt vad som ska lossas halvt varv för att sen stängas innan jag lossar de nedre slangarna? Finns det en bild om detta att tillgå?

Finns det en bra billig avläsare för denna bil som en vanlig meckare kan hantera?
Bomben kallas så för att den ser ut som en ...
Image

Genom att lossa den lite så släpper man ut trycket så att oljan inte sprutar ut när du lossar slangen.
Läsare löste jag med blå KKL-kompatibel VAG-kabel på eBay för en femtiolapp och en gammal XP-laptop med gratis nedladdat VAGCOM.

Skall du komma åt grundinställningen samt kunna kontrollera eventuella konstiga signaler om det trasslar till sig så är dator enda vägen såvitt jag vet.

Post Reply