Låsmutter Drivaxel

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.

Topic author
Kenlay
Oljenisse
Posts: 123
Joined: 11 May 2017 07:24
Stad:: Göteborg
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Låsmutter Drivaxel

Post by Kenlay » 16 Oct 2021 18:26

Ny montage höger sida av drivaxel SKF VKJC 4990 hos Möller Bil AB Örebro har inneburit stora vibrationer i framvagn.
Innan byte av den gamla drivaxeln fanns inga vibrationer. Orsaken till byte av drivaxel berodde på att damask till tripoid var spruken. Möller bil AB påstod att byte av damask för tripoid +fett kostar nästan lika mycket som byte av komplett drivaxel, därför byttes komplett drivaxel.
Exitation av vibrationens ursprung hörs och känns från höger sida och fortplantas till vänster sida.
Servicerådgivaren Vid Möller Bil AB Örebro påstår att det är något fel på vänster sida och detta kan vara ett "följdfel"(slitet uttryck).
Jag har provkört bilen och efter en kort provtur och känt på temperaturen på vänster och höger tripoidhylsa och känner att temperaturen på vänster tripoid hysla ca 30 grader medan höger tripoidhylsa är mycket varm.
Jag har bild på SKF kronmuttern(ej samma som original plåtinsexmutter utan mer solid) till drivaxel och undrar om den ej är felvänd, plana ytan utåt och låsfunktionen inåt.
SKF-kronmuttern här är liknande den kronmuttern som är på Ridex drivaxeln, Se bilder.
Hur skall denna kronmutter monteras, med den plana sidan utåt eller inåt, låsfunktionen sitter ju utåt på bilderna från SKF och Ridex på komplett drivaxel ?
Ridex Drivaxel.jpg
Ridex Drivaxel.jpg (41.1 KiB) Viewed 507 times
Bilden på den monterade kronmuttern har ju den plana sidan utåt, se övre bild.
Någon som vet hur denna kronmutter skall monteras ?
Låsmutter Drivaxel.jpg
Låsmutter Drivaxel.jpg (391.8 KiB) Viewed 507 times
Last edited by lupobupo on 17 Oct 2021 12:22, edited 1 time in total.
Reason: Flyttade bilderna i inlägget så de stämde med texten. Tog även bort dubbletter


Gustav_H78
Skiftnyckelslangare
Posts: 69
Joined: 09 Jun 2021 08:51
Stad:: Lerum
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 10 times
Been thanked: 12 times

Re: Låsmutter Drivaxel

Post by Gustav_H78 » 16 Oct 2021 18:52

Jag skulle säga att den är rätt monterad på din bil. Hade likadan låsmutter på min Lupo 3L men efter lagerbyte har jag nu den klassiska plåtmuttern.
Lupo 3L

User avatar

lupobupo
Forumsorakel
Posts: 3245
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 5st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 231 times
Been thanked: 471 times

Re: Låsmutter Drivaxel

Post by lupobupo » 16 Oct 2021 19:30

Låsmuttern är åt rätt håll, men ser inte ut att passa så bra. Är den möjligtvis för tjock? Plåttaggarna skall vara inåt lagret för att kunna låsa mot splinesen.

Hade man försökt montera åt andra hållet (så som på ridex-bilden) så hade man inte ens nått gänga.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

L3upo
Forumsorakel
Posts: 3427
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: 7 x A2+2 x 3L
Has thanked: 303 times
Been thanked: 358 times

Re: Låsmutter Drivaxel

Post by L3upo » 16 Oct 2021 19:38

Det riktigt sedelärande i denna historien är väl att ALDRIG lämna en bil på Möllers??
Hur kan man på fullt allvar hävda att damask och en tub tripodfett skulle kosta som en hel drivaxel?
Ställde du någon följdfråga på hur dom förklarar följdfelet på andra sidan? På vilket sätt påverkas drivaxeln på andra sidan växellådan av att man drar ur tripoden ur koppen och stoppar i en annan?

Fick du behålla din gamla drivaxel förresten?


Topic author
Kenlay
Oljenisse
Posts: 123
Joined: 11 May 2017 07:24
Stad:: Göteborg
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Låsmutter Drivaxel

Post by Kenlay » 17 Oct 2021 09:15

L3upo,
Jag hade med en ny SKF drivaxel med OEM: JZW407450SX(SKF beteckning VKJC 4990) och denna sa verkstaden på Möller Bil skulle passa.
Arbetskostnaden att montera i den kompletta nya drivaxeln med damasker skulle kosta ungefär samma som att montera en ny damask till tripoden på den gamla drivaxeln. Jag bytte drivaxeln därför att damasken till tripoden hade torrsprickor och tänkte att det är lika bra att byta hela axeln så båda knutar och damasker är nya. Med den gamla drivaxeln var det inga missljud eller vibrationer.
Kan det vara att dom har gjort något fel vid monteringen vid tripoden, det verkar konstigt att det är så många gängor på låsmuttern som är oanvända, se första bilden.
Jag har kvar den gamla drivaxeln.

User avatar

L3upo
Forumsorakel
Posts: 3427
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: 7 x A2+2 x 3L
Has thanked: 303 times
Been thanked: 358 times

Re: Låsmutter Drivaxel

Post by L3upo » 17 Oct 2021 10:07

Att de kan ha gjort fel är väl inte otroligt men att du skulle få dom att erkänna det är det. Något ser väldigt skumt ut och det vore intressant att se hur mycket våld de använt för att få bort den gamla knuten.

...och hur länge lagret lever...

Du får väl fortsätta på den inslagna vägen och låta byta andra drivaxeln också. Hjälper inte det så vill de förmodligen byta kopparna eller varför inte hela växellådan och koppling också?

Det kan bli en spänstig reklamation mot första kundmottagarna, andra linjens kundmottagare, verkmästaren, reservdelsavdelningen eller någon annan i den rätt stora grupp är inblandad på en märkesverkstad.


Gustav_H78
Skiftnyckelslangare
Posts: 69
Joined: 09 Jun 2021 08:51
Stad:: Lerum
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 10 times
Been thanked: 12 times

Re: Låsmutter Drivaxel

Post by Gustav_H78 » 17 Oct 2021 10:24

Jag hade skaffat en ny damask och monterat tillbaka den gamla drivaxeln, den vet du är bra.

Som nämnts innan, det ser inte ut som de fått det helt rätt då muttern borde dras mycket längre in.
Lupo 3L


Topic author
Kenlay
Oljenisse
Posts: 123
Joined: 11 May 2017 07:24
Stad:: Göteborg
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Låsmutter Drivaxel

Post by Kenlay » 17 Oct 2021 10:53

Hur är den korrekta demonterings- och monteringsgången för drivaxeln ?

User avatar

L3upo
Forumsorakel
Posts: 3427
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: 7 x A2+2 x 3L
Has thanked: 303 times
Been thanked: 358 times

Re: Låsmutter Drivaxel

Post by L3upo » 17 Oct 2021 12:25

Kenlay wrote:
17 Oct 2021 10:53
Hur är den korrekta demonterings- och monteringsgången för drivaxeln ?
Om man spolar förbi allt det där med att dela spindelled (alternativt vika ut bärarmen runt bakre skruven) så handlar monteringen av knuten i navet att se till att den glider in skapligt enkelt i splinsen. Originalmuttern i plåt är nämligen så skör att man inte kan tvinga in knuten med den, bara hålla fast den i sitt rätta läge (med hjälp av lim från fabrik har jag för mig).

Man behöver alltså rensa splinsen i det gamla lagret så noga att man i princip med handkraft kan skjuta in drivknuten tills det tar stopp i rätt läge.
Här kan man ana att de försökt tvinga in den med muttern men det är ju bara en gissning.
Hur som helst, har den fastnat innan den är i rätt läge så förklarar det varför man ser för många gängor på insidan och det syns ganska tydligt från baksidan också (sannolikt kan man skymta splinsen mellan knuten och lagret).

Eftersom yttre knuten helt styr hur långt ut drivaxeln hamnar så leder det till att tripoden löper längre in i koppen vilket kanske förklarar att det uppstått missljud eller vibrationer. I värsta fall är det knuten som vickar i lagret vid belastning och då kommer något att gå sönder.

Säkraste sättet att undvika sådana problem är att skicka i ett nytt lager medan man ändå är där, det gamla såg inte dagsfärskt ut om man säger så...
Det är dock en smärtsam upplevelse på Möllers eftersom de väl tar uppåt 3KSEK för lager och montering så rengöring av splinsen blir det billigaste alternativet.

Min bästa gissning är alltså att märkesverkstaden inte brytt sig om att kolla att knuten verkligen bottnat, lämnat det så för att i stället knåpa ihop en faktura. Det är tveksamt om man kan komma åt att få ur drivaxeln, göra rent och montera rätt utan att göra om stora delar av operationen (tripoden kan dock hänga kvar om man är försiktig).


Topic author
Kenlay
Oljenisse
Posts: 123
Joined: 11 May 2017 07:24
Stad:: Göteborg
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Låsmutter Drivaxel

Post by Kenlay » 17 Oct 2021 14:39

Skickar en bild på monteringen av drivknut mot hjullager, det verkar som splines har bottnat eller ?
Muttern som håller spindelleden verkar vara den gamla muttern, skall inte en ny låsmutter monteras ?
Image
Attachments
20211016_114049.jpg
20211016_114049.jpg (381.14 KiB) Viewed 450 times

User avatar

L3upo
Forumsorakel
Posts: 3427
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: 7 x A2+2 x 3L
Has thanked: 303 times
Been thanked: 358 times

Re: Låsmutter Drivaxel

Post by L3upo » 17 Oct 2021 14:57

Kenlay wrote:
17 Oct 2021 14:39
Skickar en bild på monteringen av drivknut mot hjullager, det verkar som splines har bottnat eller ?
Muttern som håller spindelleden verkar vara den gamla muttern, skall inte en ny låsmutter monteras ?
Image
Jo, muttern måste ju tvingas bort så den skall ersättas.
Kan stoppa en ny drivknut i nytt lager i kväll för en referensbild.


Topic author
Kenlay
Oljenisse
Posts: 123
Joined: 11 May 2017 07:24
Stad:: Göteborg
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Låsmutter Drivaxel

Post by Kenlay » 17 Oct 2021 15:42

Skickar bild på den gamla demonterade drivaxeln som Möller bil verkstaden gjort, har dom kapat bort gängorna för låsmuttern eller hur ser det ut ?

Image
Attachments
Drivaxelns yttre del.jpg
Drivaxelns yttre del.jpg (304.72 KiB) Viewed 442 times

User avatar

L3upo
Forumsorakel
Posts: 3427
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: 7 x A2+2 x 3L
Has thanked: 303 times
Been thanked: 358 times

Re: Låsmutter Drivaxel

Post by L3upo » 17 Oct 2021 16:35

Kenlay wrote:
17 Oct 2021 15:42
Skickar bild på den gamla demonterade drivaxeln som Möller bil verkstaden gjort, har dom kapat bort gängorna för låsmuttern eller hur ser det ut ?

Image
Det är halva plåtmuttern som sitter kvar...
Man ser plåtvingarna som hakar i splinsen


Topic author
Kenlay
Oljenisse
Posts: 123
Joined: 11 May 2017 07:24
Stad:: Göteborg
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Låsmutter Drivaxel

Post by Kenlay » 17 Oct 2021 17:05

Finns det någon möjlighet att få bort plåtmuttern utan att skada gängorna och hur skall man göra ?

User avatar

lupobupo
Forumsorakel
Posts: 3245
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 5st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 231 times
Been thanked: 471 times

Re: Låsmutter Drivaxel

Post by lupobupo » 17 Oct 2021 17:14

Låsmuttrar räknas vanligtvis som engångs, men sålänge spindelledsmuttern går lagom trögt vid montering så är det ingen större poäng att byta dem, men skall man följa VW's instruktioner till punkt och pricka så skall de egentligen bytas.

Angående låsmuttern på axeln så ser den ut att gått av vid demontering och bara lämnat ena halvan kvar, precis som L3upo skriver.

Svetsa på en mutter på plåtresterna så går den nog att skruva ut lätt. Värmen gör så det släpper, och den nya muttern gör så du får något att skruva på.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Post Reply