Luftmassemätare utbytbar?

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.
User avatar

Topic author
L3upo
Forumsorakel
Posts: 3370
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: 7 x A2+2 x 3L
Has thanked: 295 times
Been thanked: 351 times

Luftmassemätare utbytbar?

Post by L3upo » 24 Sep 2021 21:20

...eller mer konkret; är själva luftmassemätaren utbytbara mellan 3L och Audi A2 1.2 om man flyttar själva känselkroppen mellen rörstosarna?

Har en Ådi som bråkar kring LMM och det är tillfälligt slut på 1.2or på parkeringen att låna hela LMM från.

User avatar

Topic author
L3upo
Forumsorakel
Posts: 3370
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: 7 x A2+2 x 3L
Has thanked: 295 times
Been thanked: 351 times

Re: Luftmassemätare utbytbar?

Post by L3upo » 24 Sep 2021 21:25

Screenshot 2021-09-24 at 20.25.12.png
Screenshot 2021-09-24 at 20.25.12.png (229.49 KiB) Viewed 367 times
Hur länge kan man köra med urkopplad LMM förresten?
Eller mer krispigt; hur fel blir det om motorn går på defaultvärdet utan LMM?

User avatar

Cabbe
Skruvkunnig
Posts: 496
Joined: 04 Dec 2014 23:05
Stad:: Kolmården
Bil: A23L+A2+Caddy+1302LS
Has thanked: 190 times
Been thanked: 44 times

Re: Luftmassemätare utbytbar?

Post by Cabbe » 25 Sep 2021 07:14

:) :) du får väl stanna till i Kolmården?

User avatar

lupobupo
Forumsorakel
Posts: 3234
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 5st Lupo 3l + 3st a2
Has thanked: 224 times
Been thanked: 461 times

Re: Luftmassemätare utbytbar?

Post by lupobupo » 26 Sep 2021 22:20

L3upo wrote:
24 Sep 2021 21:20
...eller mer konkret; är själva luftmassemätaren utbytbara mellan 3L och Audi A2 1.2 om man flyttar själva känselkroppen mellen rörstosarna?

Har en Ådi som bråkar kring LMM och det är tillfälligt slut på 1.2or på parkeringen att låna hela LMM från.
L3upo wrote:
24 Sep 2021 21:25
Hur länge kan man köra med urkopplad LMM förresten?
Eller mer krispigt; hur fel blir det om motorn går på defaultvärdet utan LMM?
Jag TROR inte känselkroppen är densamma. Om man köper icke-bosch där man kan köpa lösa känselkroppar, tex pierburg så anger de olika känselkroppar för a2 1.2 tdi jämfört med lupo 3L.

Fråga två låter jag bli att svara på :)
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

Topic author
L3upo
Forumsorakel
Posts: 3370
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: 7 x A2+2 x 3L
Has thanked: 295 times
Been thanked: 351 times

Re: Luftmassemätare utbytbar?

Post by L3upo » 26 Sep 2021 23:41

Cabbe wrote:
25 Sep 2021 07:14
:) :) du får väl stanna till i Kolmården?
Det kunde vara något. Fast jag kan ju beordra hem någon av dom som barnen lånat också... :D

User avatar

Topic author
L3upo
Forumsorakel
Posts: 3370
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: 7 x A2+2 x 3L
Has thanked: 295 times
Been thanked: 351 times

Re: Luftmassemätare utbytbar?

Post by L3upo » 26 Sep 2021 23:47

lupobupo wrote:
26 Sep 2021 22:20
Jag TROR inte känselkroppen är densamma. Om man köper icke-bosch där man kan köpa lösa känselkroppar, tex pierburg så anger de olika känselkroppar för a2 1.2 tdi jämfört med lupo 3L.

Fråga två låter jag bli att svara på :)
Jag har en lös mätare från Pluto (frid över hans minne) men jag skall prova att lyfta ut en ur en A2-stos för stt jämföra Boschnummer.

Om Bosch satte olika LMM på samma motor i två olika bilar kan jag tycka att de gjort det överdrivet krångligt för sig men sånt har ju hänt förr.

User avatar

Topic author
L3upo
Forumsorakel
Posts: 3370
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: 7 x A2+2 x 3L
Has thanked: 295 times
Been thanked: 351 times

Re: Luftmassemätare utbytbar?

Post by L3upo » 27 Sep 2021 09:14

Ytterligare några pusselbitar från idag.
A2:an som bråkat uppvisade en påtaglig anfåddhet efter kallstart. Den tappade nästan andan helt när man släppte bromsen och gick i dragläge så man var tvungen att gasa till. Varva på tomgång gick knappt alls innan man kört några hundra meter.

Det har funnits felkoder på LMM som om jag minns rätt (har inte datorn där jag är nu) handlade om intermittenta avbrott från LMM.
När motorn var varm gick det bra, möjligen lite råare men det var inget fel på kraften.

I morse ryckte jag kontakten till LMM och då var livslusten tillbaka hos den lilla trepipen. Den betedde sig civiliserat efter halvkallstart (12 grader ute) och gick som en dröm de sex milen jag körde.

Jag blir inte riktigt klok på den där LMM och felkoden. NU är det ju definitivt 100% avbrott men då går bilen hur bra som helst. Silkeslen gång, lägre förbrukning enligt datorn och alla hästarna tycks vara kvar i stallet. Det är då man funderar på hur nödvändigt den däringa LMM egentligen är...?
Förmodligen finns det en massa fall där lufttryck och annat gör att den verkligen gör skillnad men nu saknar jag den inte.

Det känns om om intermittent avbrott inte är det enda felet (men det enda som fastnat som felkod). Om den helt tappat kontakten borde den bete sig som när kontaktstycket är urdraget så det är väl inte orimligt att den rapporterat rappakalja som kall?

Hur som helst. Tar man ur sensorkropparna så visar det sig att de har olika Bosch-nummer (VW/Audi har ju artikelnummer på hela rörstosen inklusive själva LMM).
Det finns en osäkerhetsfaktor kring årsmodeller, det kan skilja ett år men A2:an har F 00C 2G2 047 men Lupon 00C 2G2 032.
Kontaktstycke är samma men formen längst ut på själva snabeln är aningen annorlunda.
20210927_090629.jpg
20210927_090629.jpg (183.19 KiB) Viewed 309 times
Höger är från A2 och vänster 3L.

Då blir tiotusenkronorsfrågan; hur stora är oddsen att de är signalkompatibla? Eller mer relevant, kan det finns några som helst risker med att bara swappa och testa Lupons?
Själv har jag väldigt svårt att förutse någon analkande katastrof men invänd gärna.

Enda skillnaden i omgivningen är att röret runt känselkroppen nog kan ha lite större diameter på Audi vilket ger annan flödeshastighet.
Det i sin tur skulle rimligen kunna vara en parameter i designen. D v s att känselkroppen är designad för en exakt tvärsnittsarea.

Om då OEM-leverantörer anger samma kropp till bägge bilarna skulle de kunna innebära att de helt enkelt struntar i skillnaden men att Bosch tar det på lite större allvar.

User avatar

Topic author
L3upo
Forumsorakel
Posts: 3370
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: 7 x A2+2 x 3L
Has thanked: 295 times
Been thanked: 351 times

Re: Luftmassemätare utbytbar?

Post by L3upo » 27 Sep 2021 09:22

Update: skillnaden i diameter var en synvilla, det är 60 mm innerdiameter på rörstosen på bägge bilarna.

User avatar

lupobupo
Forumsorakel
Posts: 3234
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 5st Lupo 3l + 3st a2
Has thanked: 224 times
Been thanked: 461 times

Re: Luftmassemätare utbytbar?

Post by lupobupo » 27 Sep 2021 11:01

L3upo wrote:
27 Sep 2021 09:14
Ytterligare några pusselbitar från idag.Jag blir inte riktigt klok på den där LMM och felkoden. NU är det ju definitivt 100% avbrott men då går bilen hur bra som helst. Silkeslen gång, lägre förbrukning enligt datorn och alla hästarna tycks vara kvar i stallet. Det är då man funderar på hur nödvändigt den däringa LMM egentligen är...?
Förmodligen finns det en massa fall där lufttryck och annat gör att den verkligen gör skillnad men nu saknar jag den inte.

Det känns om om intermittent avbrott inte är det enda felet (men det enda som fastnat som felkod). Om den helt tappat kontakten borde den bete sig som när kontaktstycket är urdraget så det är väl inte orimligt att den rapporterat rappakalja som kall?
LMM är enbart nödvändigt på ANY/AYZ motorn för att EGRen skall göra sitt jobb korrekt. När LMM ger felaktiga värden så ballar EGR-regleringen ut och bilen blir svag och ryckig. Kör med urryckt tills du hittat korrekt variant att stoppa dit.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

Topic author
L3upo
Forumsorakel
Posts: 3370
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: 7 x A2+2 x 3L
Has thanked: 295 times
Been thanked: 351 times

Re: Luftmassemätare utbytbar?

Post by L3upo » 27 Sep 2021 19:28

lupobupo wrote:
27 Sep 2021 11:01
LMM är enbart nödvändigt på ANY/AYZ motorn för att EGRen skall göra sitt jobb korrekt. När LMM ger felaktiga värden så ballar EGR-regleringen ut och bilen blir svag och ryckig. Kör med urryckt tills du hittat korrekt variant att stoppa dit.
Äsch, du är så försiktig av dig... :D

User avatar

Topic author
L3upo
Forumsorakel
Posts: 3370
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: 7 x A2+2 x 3L
Has thanked: 295 times
Been thanked: 351 times

Re: Luftmassemätare utbytbar?

Post by L3upo » 28 Sep 2021 21:09

Tror ni jag kunde hålla mig från att pluppa i kontakten...? 8-)

User avatar

Topic author
L3upo
Forumsorakel
Posts: 3370
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: 7 x A2+2 x 3L
Has thanked: 295 times
Been thanked: 351 times

Re: Luftmassemätare utbytbar?

Post by L3upo » 28 Sep 2021 21:16

L3upo wrote:
28 Sep 2021 21:09
Tror ni jag kunde hålla mig från att pluppa i kontakten...? 8-)
Det kunde jag inte... Men jag kan rapportera att Luposensorn funkade alldeles utmärkt i A2:an.
Har provkört 5 mil under varierande omständigheter och allt går som det ska utan felkoder

User avatar

lupobupo
Forumsorakel
Posts: 3234
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 5st Lupo 3l + 3st a2
Has thanked: 224 times
Been thanked: 461 times

Re: Luftmassemätare utbytbar?

Post by lupobupo » 28 Sep 2021 23:28

L3upo wrote:
28 Sep 2021 21:16
Det kunde jag inte... Men jag kan rapportera att Luposensorn funkade alldeles utmärkt i A2:an.
Har provkört 5 mil under varierande omständigheter och allt går som det ska utan felkoder
Ja något annat hade förvånat mig. Men det betyder inte att EGR funktionen nu fungerar som det är tänkt. Och om du ändå inte brydde dig om den så förstår jag inte varför du skall ha något inkopplat alls?
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

Topic author
L3upo
Forumsorakel
Posts: 3370
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: 7 x A2+2 x 3L
Has thanked: 295 times
Been thanked: 351 times

Re: Luftmassemätare utbytbar?

Post by L3upo » 29 Sep 2021 06:03

lupobupo wrote:
28 Sep 2021 23:28
Ja något annat hade förvånat mig. Men det betyder inte att EGR funktionen nu fungerar som det är tänkt. Och om du ändå inte brydde dig om den så förstår jag inte varför du skall ha något inkopplat alls?
Motfrågan är då varför det skulle fungera radikalt annorlunda på två tillämpningar av samma motor?
Den lever, flödena är samma i lika tjocka rör och ECU:n är nöjd med signalen. Den gör ju faktiskt inget annat än att mäta massan på luften som passerar. Bosch är lika konservativa som Audi så att de skulle fibbla med signalsnittet är inte särskilt troligt.

User avatar

lupobupo
Forumsorakel
Posts: 3234
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 5st Lupo 3l + 3st a2
Has thanked: 224 times
Been thanked: 461 times

Re: Luftmassemätare utbytbar?

Post by lupobupo » 29 Sep 2021 14:57

L3upo wrote:
29 Sep 2021 06:03
Motfrågan är då varför det skulle fungera radikalt annorlunda på två tillämpningar av samma motor?
Den lever, flödena är samma i lika tjocka rör och ECU:n är nöjd med signalen. Den gör ju faktiskt inget annat än att mäta massan på luften som passerar. Bosch är lika konservativa som Audi så att de skulle fibbla med signalsnittet är inte särskilt troligt.
Du svarade aldrig på min fråga "Och om du ändå inte brydde dig om den så förstår jag inte varför du skall ha något inkopplat alls? " .. Det känns meningslöst att argumentera om jag inte vet vad syftet är. Du kanske uppfyllt dina önskemål och då är juh allt bra?

Ingen som sagt att något är radikalt annorlunda, bara att något uppenbarligen är annorlunda, det visade du juh själv med bilderna. Varken du eller jag vet vad som påverkats. Det jag säger är att du inte verifierat att EGR fungerar som designat, om det är ett problem eller inte låter jag vara osagt.

Signalgränsnittet ifrån själva sensorn är bara en spänning mellan 0-5V om jag inte minns fel. Men olika sensorelement är olika och ger därmed olika spänning vid olika mängd luft som passerar. Just att de är konservativa och gillar att återanvända är argument för att de inte är 100% likvärdiga. Hade de varit det så hade man istället återanvänt det man haft på hyllan istället för att göra en unik variant för enbart två motoralternativ på A2an
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Post Reply